Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mostek H - potrzebny schemat i gdzie go wstawić

Xenom 30 Dec 2007 12:24 3010 27
Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #1
    Xenom
    Level 10  
    witam.
    zmontowałem 2 regulatory (takie jak na załączniku ) i wsadziłem to do czołgu, sterowanie mam na kabel po przez potencjometr ale nie mam wstecznego. mógłby ktoś dać jakiś schemat mostka H i gdzie go wstawić

    PS. nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #4
    Xenom
    Level 10  
    no ale jak się steruje takim mostkiem ???
  • #5
    bogdan_p
    Level 39  
    tu znajdziesz kilka propozycji mostków H http://www.solarbotics.net/library/circuits/driver_tilden.html
    nie podałeś parametrów silnika bo to do nich musisz dostosować elementy mostka , jeżeli nie są to duże silniki to lepiej zastosować scalone mostki H np. L293D lub L298
    sterownie jest identyczne w każdym przypadku do 2 wejść podajesz odpowiednie poziomy napięć i silnik obraca się w określonym kierunku , dodatkowo może dochodzić modulacja sygnałem PWM
  • #6
    Xenom
    Level 10  
    napięcie to 8,4V a silniczki są do maszynek do golenia.
    podłącze w to L293D ?? i w jaki sposób czytałem trochę o tym ale nie wiem w które nóżki podłączyć i jak wygląda (może schemat) ten regulator PWM ?? mógłby mi wytłumaczyć tak na "chłopski rozum" ??
  • #7
    bogdan_p
    Level 39  
    Quote:
    mógłby mi wytłumaczyć tak na "chłopski rozum" ??

    na chłopski rozum to wypada pogłębić swoją wiedzę o elektronice , napięcie podałeś , a prąd ? który jest ważniejszą sprawą
    w tym dokumencie masz wszystko dokładnie pokazane http://pdf.elenota.pl/pdf/STMicroelectronics/1328.pdf , to wersja bez diod zabezpieczających w L293D są one już w układzie
    PWM najprościej to modulacja o zmiennym współczynniku wypełnienia , w tym przypadku wartością tego sygnału możemy regulować prędkość obrotową silnika
  • #8
    Xenom
    Level 10  
    prąd to (tak pisze na pakiecie akumulatorów) 7x2/3A 1100mAh 8,4V czyli chyba 3A.
  • #9
    bogdan_p
    Level 39  
    naprawdę pogłęb swoją wiedzę , co ma wspólnego pojemność akumulatorków z prądem silnika , weź amperomierz i zmierz przy pełnym obciążeniu prąd silnika , powyżej 600mA to już L298 i porządny radiator
  • #10
    Xenom
    Level 10  
    soreczka bo nie zrozumiałem wcześniejszego pytania.
    silnik bierze 1A. jak dobrze zmierzyłem
  • #11
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    1A w czasie pracy? Ważny jest jeszcze prąd zwarcia - na zatrzymanym silniku, mostek musi wytrzymać taki prąd (najlepiej z rezerwą - mierzysz wartość średnią)

    To nie są regulatory, regulator posiada sprzężenie zwrotne i jest znacznie bardziej skomplikowany niż sam stopień mocy (który jest z jego elementem)

    Mostek H to stopień mocy.
  • #12
    Xenom
    Level 10  
    no jak przystawiłem amperomierz to silnik się zatrzymał
  • #13
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Najpierw poczytaj o tym jak się mierzy prąd.
  • #14
    bogdan_p
    Level 39  
    nie wiem czy się śmiać czy płakać , amperomierz wpina się szeregowo a nie równolegle to nie woltomierz
  • #15
    Xenom
    Level 10  
    lol możesz się pośmiać :) jak tak to wychodzi 2,5 A
  • #17
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Może być mało, rozumiem że to prąd zwarcia?
  • #19
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W takim razie L298N będzie dobrym rozwiązaniem.
  • #20
    bogdan_p
    Level 39  
    wszystko zależy jaką stałą wartość będzie miał prąd silnika podczas pracy jeżeli układ zasilisz opisanymi wcześniej akumulatorkami to przy takiej wartości prądu masz ok 10-15 minut działania a dla 2 silników może z 5 minut
    nie wiem czy zależy Ci tylko na zmianie kierunku czy również na regulacji prędkości przeczytaj ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic890338.html może wystarczy układ tylko na przekaźnikach , zawsze można dorobić PWM na 555 w przeciwnym razie pozostaje mikrokontroler i mostek H
  • #22
    Turboasm
    Level 12  
    do mostka podpinasz nóżkę nr. 3 przez rezystor R2 z układu pwm bez tego tranzystora BUZ 11 i silniczka. Nóżkę możesz podpiąć pod wejścia PWM 1 / PWM 2
  • #23
    bogdan_p
    Level 39  
    jedna uwaga generator PWM na 555 zasil 5V ponieważ max napięcie logiki L298 to 7V , jeżeli nie jest potrzebna osobna regulacja to oba wejścia Enable ( PWM 1, 2 ) połącz razem
  • #24
    Xenom
    Level 10  
    dzięki.
    a ten układ na przekaźnikach to jak wygląda ??
  • #25
    bogdan_p
    Level 39  
    schemat na przekaźnikach masz w podanym wcześniej temacie z którego skopiowałeś schemat na L298 przed ostatni post
  • #26
    Kamil_87
    User under supervision
    gdzie można kupić H-bridge?Czy SI9986CY w TME to jest H-Bridge bo ja się nie znam za bardzo na H-bridge i sie pytam ;)
  • #27
    Xenom
    Level 10  
    najprędzej w sklepie elektronicznym ewentualnie od dawcy narządów. tylko co zawiera takie mostki to nie wiem. a co do SI9986CY to zależy do jakiego prądu Ci to potrzebne.