Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

Rayford 07 Jan 2008 19:56 89385 191
Ochrona Domu
  • #61
    Nstan
    Level 31  
    Quote:
    Tak się składa że do spawarek stosuje się trafa o charakterystyce opadającej i podczas rozruchu jest owszem duży prąd ale napięcie spada i dlatego rozrusznik słabo kręci. Napięcie nie spada podczas rozruchu niżej niż 11V i rozrusznik kręci jak wściekły. Sam transformator był nawinięty na napięcie między fazowe wtórne i pierwotne po połowie na obu kolumnach i wtórne nawinięte na pierwotnym .


    Zgadzam się z kolegą
    Kilka dodatkowych uwag które już tyle razy były opisywane w różnych tematach dotyczących transformatorów spawalniczych i nie tylko:

    - Do spawarek elektrodowych stosuje się trafa o charakterystyce opadającej i nie tylko(wykonanie amatorskie - szczególnie z regulacją na odczepach). Do migomatów stosujemy trafo ze stała charakterystyką(takie trafo również możemy wykorzystać jako urządzenie rozruchowe).
    - Ważne jest aby duży prąd uzyskać przy napięciu na jaki został zbudowany rozrusznik a nie prąd zwarcia przy napięciu bliskim 0V.
    - Duży prąd uzyskamy jak pisał kolega na rdzeniu 2 kolumnowym przy zasilaniu 2-faz (400V) gdy uzwojenie wtórne nawiniemy na pierwotnym i co również jest bardzo ważne przy dużym przekroju lecz małych gabarytach rdzenia. Rdzeń bardzo pasownie dopasowany do cewek które prawie mają się stykać(mała szczelina między cewkami obu kolumn).
    - Przy zasilaniu 1-faz (230V) rdzeń typu EI i uzwojenie pierwotne nawinięte na środkowej kolumnie a na nim wtórne.
  • Ochrona Domu
  • #62
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Quote:
    Cała tajemnica tkwi w tym że trafo musi być dość sztywne i nie ma tutaj najmniejszego znaczenia czy jest jedno, dwu, czy trzy fazowe liczy się moc i charakterystyka trafa.
    Tak się jakoś składa że wiem co to jest charakterystyka trafa i zapewniam was że chyba bardziej sztywnego trafa/2-fazowe/ już nie dało się zastosować.Małe okno,wtórne na pierwotnym...pierwotne płaskownik 6,wtórne płaskownik35...Z silnikami BENZYNOWYMI nie było najmniejszego problemu,natomiast z dieslami...szkoda gadać.Coś mi się wydaje że zwolennicy takich rozruszników/dużych prostowników/ 1i2 fazowych nigdy nie próbowali uruchomić diesla z rozł. akumulatorem.Czy oprócz mnie i kol. Rayford ktoś próbował?

    Dodano po 39 [minuty]:

    Chciałbym dodać że na elektrodzie ktoś próbował uruchomić diesla na rdzeniu aż 200cm.kw.! /uzw.wtórne na pierw/Oczywiście z marnym skutkiem...
  • #63
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Akrzy nie musisz się ze mną zgodzić, ale uważam, że na 200cm^2, to rozrusznik od diesla można z dymem puścić. Dla 70V przekrój 35mm^2 jest OK. Natomiast dla 14V jakby nie liczyć to należało by dać 4x35, żeby zachować ten sam układ mocy.
    Rayford pisał, że rozrusznik raczej nie weźmie więcej jak 150A. Nic bardziej mylnego. Jeżeli będziesz Rayford podnosił napięcie, a do tego potrzebna jest wydajność prądowa, to moc dostarczana do rozrusznika musi wzrastać. 300, 500, Aż do sfajczenia rozrusznika. Tylko właśnie, o to chodzi, żeby zapewnić odpowiednią moc wyjściową trafoka.

    I się tak nie złośćcie.

    Tutaj jest fajny prostownik na zasilaczu ATX od komputera. Takie zasilacze kupowałem po 15zł na Alledrogo;-)
    http://gayos.w.interia.pl/ladowarka.html
    Pozdrawiam
  • #64
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    kierko czy wg. Ciebie diesel na moim trafo 2faz. nie odpalił bo miałem sporo za cienki płaskownik?W trafo 3 faz. miałem 15mm.kw..na kolumnie..Apropo rozrusznika oczywiście że weżmie więcej niż 150A.Inaczej nie miało by sensu konstruować takich urządzeń.
  • Ochrona Domu
  • #65
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Parametry podawałem trochę z rozmachem, ponieważ coś, gdzieś musi być nie tak w konstruowaniu, że są tak marne efekty. Trafo 3-fazowe jest bardzo sztywne w porównaniu do 2F dlatego, że w 3F całe pierwotne dla 1F jest nawinięte na jednej kolumnie. A dla 2F jest rozłożone na dwie kolumny. Poza tym w 3F jest większe wypełnienie prądu po wyprostowaniu i z tego względu nap. wyj. 2F powinno być o 1,41 razy większe, żeby mieć taką samą wartość skuteczną prądu co 3F. I jeszcze dodam, że najbardziej sztywnym trafo, jest trafo toroidalne, gdzie wtórne jest nawinięte na pierwotne i uzwojenia otaczają cały magnetowód.
    Pozdrawiam
  • #66
    User removed account
    User removed account  
  • #67
    Rayford
    Level 14  
    Quote:
    Jeżeli ktoś zaglądał do tej dokumentacji to widział że budowa sterownika nie jest bardzo skomplikowana a trudno dostępne wzmacniacze można spokojnie zastąpić układami z serii 741, zresztą niedługo będę robił ten sterownik dla znajomego.


    To może kolego podzielisz się wiadomościami i wrzucisz schemacik ze swoich przemyśleń, jeśli nie chcesz na forum do wrzuć na Pw
  • #68
    lancet
    Level 16  
    Witam.Widzę że dyskusja się ładnie rozwija.Koledzy ZM_M i Gość wiedzą '' co się kręci''i jak to należy zrobić.Kiedyś prym w tych konstrukcjach wiedli Rosjanie.Takie urządzenia były do kupienia [być może są nadal] na bazarach. Pomimo topornego wyglądu elektronika była przemyślana i bezpieczna w działaniu.Niestety schematu nie posiadam.Pozdrawiam-Andrzej.:D
  • #69
    User removed account
    User removed account  
  • #70
    Rayford
    Level 14  
    Quote:
    Może ktoś zaprojektowałby płytkę do tego schematu i może udało by się wprowadzić jakieś zmiany aby go uprościć? Ja nie jestem zbyt dobry w elektronice.


    Mogę narysować płytkę tylko schemacik jakiś podeślij no i oczywiście żeby schemat 100% był bo szkoda będzie czasu jak okaże sie że coś trzeba zmienić.
  • #72
    User removed account
    User removed account  
  • #73
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Racja zamiast 2xMAA-504 można zastosować 2xuA741. Tylko po zastosowaniu uA741 należy zrezygnować z zewnętrznych elementów kompensacji częstotliwościowej. Nie należy stosować elementów RC. Wzmacniacz uA741 ma wewnętrzną kompensację częstotliwości. Poza tym zamiast układu stabilizacji napięcia, można zastosować gotowe stabilizatory L7815 i L7915.
    Pozdrawiam
  • #74
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Kol.Rayford chciałbym abyś zrobił taki pomiar na swoim trafo 12V na prądzie wyprostowanym:zmierz napięcie na wtórnym bez obciążenia,a potem podłącz żarówkę np.H4/chodzi mi o obciążenie ok. 4A/i również zmierz napięcie. z tego co piszesz to wg. ciebie zapalarka powinna mieć mieć reg. tyrystorową ,inaczej są marne szanse na uzyskanie tak dużego prądu do uruchomienia diesla?I jeszcze jedno.Jaki wg. ciebie należy uzyskać prąd oraz napięcie na trafoku aby taka zapalarka była skuteczna?/oczywiście nie prąd zwarcia/
  • #75
    Rayford
    Level 14  
    Quote:
    Kol.Rayford chciałbym abyś zrobił taki pomiar na swoim trafo 12V na prądzie wyprostowanym:zmierz napięcie na wtórnym bez obciążenia,a potem podłącz żarówkę np.H4/chodzi mi o obciążenie ok. 4A/i również zmierz napięcie.


    Nie miałem żarówki H4, podłączyłem 230-ltową 100W może ci to w czymś pomoże pomiar przed i po (12V) 16/14, (24V) 27/22
  • #76
    User removed account
    User removed account  
  • #77
    Rayford
    Level 14  
    Jak bym miał rozrysować płytkę z tego schematu to trzeba ustalić co ma na niej być a co nie, bo na tym schemacie pełno jakiś przełączników i innych gadżetów
  • #78
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Zastanawiam się czy dobrym rozwiązaniem byłoby dać do tego sterownika jakieś oddzielne pudełko - obudowę. Na pudełeczku bezpośrednio można by zamontować amperomierz, potencjometr i przełączniki. W ten sposób uniknęli byśmy plątania kabelków w spawarce. Do sterownika dochodziłoby 8 kabelków. Poza tym w spawarce można dołożyć jeszcze przełącznik (praca bez sterownika) na wypadek awarii sterownika.
    Stabilizatory proponowałem dać zamiast (+15,-15) +U1,-U1, jeszcze jest +U2, -U2 niestabiliz. (2x24V małe trafko).

    MAA504 = uA771 .......tzn. 1=1, 2=2, 3=3 itd... 1,5,8 nie podłączać. uA771 = DIP8 (typ obudowy)
    Tutaj jest gotowy układ synchronizacji:
    https://obrazki.elektroda.pl/3_1199569622.jpg
    Wyjście T1, można dać na R20eps. Natomiast R18eps na n5 7855. Jeszcze zostanie dopasować ten R18. Coś takiego miałeś na myśli? Jeszcze możesz oglądnąć na U209B specjalny do ster. fazowego.
    Rayford podpowiedz, gdzie masz ten schemat Twojego sterowania triakiem na U209B. Gdzieś go widziałem.
    Pozdrawiam
  • #79
    Rayford
    Level 14  
    Panowie zrobiłem próbę odpalenia C-330 i jestem pod wrażeniem, ponownie nabrałem ochoty do ciągnięcia tematu.

    Kilka zdjęć:

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

    Sprawy maja sie tak: zainstalowałem regulator na pierwotnym na układzie U209B.
    Maksymalne napięcie jakie wychodzi na wtórnym to 27V i tak: ustawiłem 14V odpalam ciągnik na aku kręci mułowato, włączam dopalacz tylko lekko jest lepiej (spadek napięcia 8V) więc podkręcam potencjometr rośnie napięcie rozrusznik przyspiesza więc dałem na maksa, przy maksymalnym rozrusznik kręci żwawo i nie ma mowy aby przy takim kręceniu nie odpalił (u mnie nie odpalił bo nie ma zalanego paliwa, ale nie musiał).
    Przy takim kręceniu napięcie spadło z 27 do 16V a rozrusznik pobierał 450A

    I myślę tak aby dorobić jakiś regulator który by mierzył napięcie na wtórnym i regulował regulatorem na pierwotnym. Trzeba nam kogoś tu mądrego który mugł jakoś to zmodernizować i nic więcej nie trzeba.

    Dołączam schemat na U209B

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #80
    romoo
    User under supervision
    -->Rayford widzę żę w koncu coś drgnęło i temacie rozruchu bo namnożyło się ich ostatnimi czasy bardzo dużo.
    Czyli podawałęs 7,2kW czyli się potwierdza że rozruszniki podobnie jak alternatory mają sprawność ok 50 % , i żadne spawarki i mogomaty tu nie wchodzą w gre.
    Sam próbowałem zapalić 30stke dwoma prostownikami 150 A i lipa.
    Trzeba miec też na uwadze że ta moc ciągnie z sieci 30 A i nie każda siec 230v wydoli i będą spadki rzedu 30 V więc i trafo będzie zasilane dużo niższym napięciem i lipa.
    Pomysł stosowania mostków prostowniczych zamiast diod jest marnotrastwem kasy, po prosu explodują mostki.
    Co do stabilizacji ww układu dobrze jest zrobić poprzez fotorezystor w ukłądzie opornika 100k i żarówkę po stronie wtórnej, jest seperacja i jakaś tam stabilizacja.
  • #81
    Rayford
    Level 14  
    Panowie coś tam trzeba wstawić w ten znak zapytania.

    Fajnie byłoby aby potencjometrem można było ustawić napięcie jakie się chce i w trakcie rozruchu stabilizowało by się wciąż do tego napięcia i byłoby super.

    Super sprawa byłaby też jak chciałoby się użyć prostownika do ładowania akumulatorów ustawiłoby sie 14V i pięknie by sie ładowało.

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #82
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Rayford-kazałem ci zmierzyć napięcie gdyż uważam że główną przyczyną dlaczego nie mogłeś odpalić swojego diesla /zresztą ja też/to spadek napięcia oraz co się z tym wiąże-mocy.Piszesz że przy 14V słaby efekt,dopiero przy max.wysterowaniu 27V i spadek do 16V.i wtedy są efekty. Pisze że w" jego"prostowniku napięcie spadało do 11V.Zgoda ale z jakiego napięcia/pewnie ok.30V/miał spadek do 11V.Widziałem sporo odpalarek/bez elektroniki-na sztywno/na 12V i napięcie wyjściowe to ok.20V-wtedy były efekty.Jeśli odpalamy np. stara ursusa czy inne cudo bez elektroniki nic specjalnie się nie dzieje,ale nie radzę odpalać choćby auta osobowego z odrobiną elektroniki...wtedy głupota boli/po kieszeni/jeśli mamy spadek np.do 16V...świece np.są na 11V,elektrozawory,komputer...Pytał ktoś wcześniej dlaczego trafo 3-fazowe?Więc odpowiadam-dlatego że przy napięciu wyjściowym 14,5V /napięcie bezpieczne dla akumulatora,rozrusznika,elektroniki samochodowej/spadek po obciążeniu do 12.5V.Dlatego podtrzymuję swoje stanowisko-duży prostownik/podładowanie 5 min/TAK,odpalarka do zarzynania auta osobowego-NIE. Pozdrawiam.Pewnie się ze mną nie zgodzicie...
  • #83
    romoo
    User under supervision
    Zgodzimy sie w zupełności panie Akrzy74.
    Bo Daewo Tico i 12v 350 A to by można takim czymś jezdzić i to nawet z dużą prędkością.
    Ladowarki do samochodów wszystkich nawet diesle.
    Giga Max rozruchy do prymitywnych traktorów i podobnych rzeczy które z powodów nieznanych nawet Dodzie i Misiowi Uszatkowi są prądożerne.
  • #84
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Rayford w Twoim układzie można by sterować tym regulatorem z zastosowaniem MOC-3020. Jednak lepszym rozwiązaniem są opracowania fabryczne urządzeń rozruchowych i po co wyważać otwarte drzwi? Sterownik EPS-150 będzie odpowiedni do powyższych zastosowań. Potencjometrem tylko nastawiać w zależności jaki akumulator mamy w aucie, żeby sterownik zadawał odpowiedni prąd. Napięcie wyjściowe jest kontrolowane (14,2-14,4V) niezależnie od napięcia z uzw wtórn (20-60). Poza tym mamy od razu urządzenie wielofunkcyjne. Jak dla mnie jest OK. Może są lepsze rozwiązania, ale innych schematów nie mamy. Jedynie Lecha urządzonko będzie lepsze, ale jak już się ma gotowe trafo, to EPS-150 jest całkiem OK.
    Pozostaje jeszcze kwestia rozczytania niektórych rzeczy na schemacie (np. przełączniki, itd).
    Pozdrawiam

    Ponadto Rayford nawet jeśli ustawisz potencjometrem 14V z tym regulatorem, to do pojazdów z elektroniką nawet nie próbuj, ponieważ dla 27V na uzw. wtórn. masz nap. szczytowe 38V i dla nastawy ok. 13,5V w dalszym ciągu takie napięcie występuje (38Vszczyt). Poniżej 13,5 dopiero zaczyna maleć (opis dotyczy bez obciążenia). To tak ku przestrodze i Akrzy o tym pisał. Inaczej jest w EPS-150, ale tam raczej jest kontrolowane napięcie szczytowe, a nie skuteczne. W przeciwnym wypadku to też byłaby lipa.
    Pozdrawiam
  • #85
    kizior69
    Level 11  
    jeśli kogoś interesują podzespoły do budowy urządzenia rozruchowego które uruchomi bez akumulatorów KAŻDEGO disla który porusza się po drogach publicznych, to mam na zbyciu (trafo 3f 300A na kółkach , mostek 3diody+ 3tyrystory +2diody zapasowe z radiatorami, regulator 3f 40A na triakach, masa całości ok: 100kg ).
  • #86
    User removed account
    User removed account  
  • #87
    Rayford
    Level 14  
    Quote:
    No nie miałem czasu prędzej, w załączniku jest bardzo przystępnie opracowany schemat ze wszystkimi połączeniami w spawarce oraz przełącznikami. Na pewno pomoże.


    No a gdzie ten załącznik?
  • #88
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Quote:
    Sam używam własnej roboty prostownika który za prostownikiem ma napięcie 16V na jałowo i spokojnie mogę z niego brać 50A.
    Pisząc wcześniej o dużym prostowniku miałem na myśli właśnie prostownik o napięciu 16V.Zrobiłem sporo takich prostowników i napięcie spadało mi do wartości do przyjęcia.Jednak jeden raz zdarzyła mi się reklamacja gdyż gościowi popaliło świece...chyba w jakimś oplu Apropo pliku-chętnie bym poczytał...
  • #89
    Nstan
    Level 31  
    Najlepszym rozwiązaniem jest jak już pisałem mostek półsterowalny na diodach lub tyrystorach. W trafach trójfazowych stosujemy mostek z 3 diód i 3 tyrystorów a przy zasilaniu trafa 230V lub 400V stosujemy mostek 1-faz 2 diody i 2 tyrystory. Polecam takie rozwiązanie gdyż mamy regulację płynną zarówno do spawania jak również do urządzenia rozruchowego i prostownika z jednego uzwojenia wtórnego. Trafo najlepiej jak największe(dużej mocy) aby pod tak dużym obciążeniem spadek napięcia był jak najmniejszy. Ponieważ chcemy wykorzystać do tego celu transformatory spawalnicze i niektórzy znając życie będą mieli do czynienia z dużej mocy transformatorami dlatego na początku tematu pisałem, aby nie przekraczać napięcia na jakie jest wykonana instalacja pojazdu. Zbyt duże napięcie jakie podłączymy do uruchomienia pojazdu może nam uszkodzić elektronikę i akumulator. Przy stosowaniu tak dużych transformatorów musimy mieć regulację napięcia przynajmniej stopniową na odczepach. Dodatkowo proponuję zamontować woltomierz do pomiaru napięcia lub zmierzyć jeśli posiadamy miernikiem. Do prostownika dodatkowo będzie potrzebny jeszcze amperomierz.

    Schemat regulacji na tyrystorach jest np.:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic375956-1140.html
  • #90
    Rayford
    Level 14  
    Co do prostowników, używałem rożnych prostowników i żadne mnie nie zadowalały w końcu kupiłem prostownik mikroprocesorowy 15A i problemy sie skończyły. Od kiedy zaczęło jeździć sie na światłach i przy moich krótkich odcinkach jazdy i bardzo częstych rozruchów silnika zaczynało brakować prądu i musiałem raz na dwa dni doładować akumulator. Jak nowym prostownikiem naładowałem akumulator to następnym razem doładowałem po miesiącu.

    Prostownik posiada automatyczną regulację prądu ładowania w zależności od zmierzonego napięcia ładowanego akumulatora, ładuje kilka sekund, odłacza chwila przerwy, pomiar napięcia na podstawie którego w nastempnym impulsie przykłada odpowiednią dawkę prądu.

    Ponadto posiada automatyczne zakonczenie ładowania po stwierdzeniu stanu rzeczywistego pełnego naładowania akumulatora.

    Nie ma konieczności odłączania prostownika po naładowaniu, prostownik stale mierzy napięcie i jak stwierdzi spadek napięcia ponownie włącza proces ładowania.

    Posiada funkcję odsiarczania.

    Ponaprawiałem swoje wszystkie akumulatory, instrukcja mówi, że wystarczy min 2 V w akumulatorze aby mógł rozpocząć "reanimacje akumulatora"