Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

Rayford 11 Sty 2008 21:58 85878 191
  • #91
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Otóż pisałem już wcześniej, że do aut z elektroniką nie należy podłączać tego typu urządzeń (bez ukł. kontroli nap). To niesie za sobą zbyt wielkie ryzyko uszkodzenia pojazdu. A jak wiemy akumulator im starszy, tym bardziej miękki (wys. Rw) i napięcie będzie bardziej "uciekać" do wartości szczytowej. W rezultacie należy zmniejszać wartość szczytową napięcia poprzez stosowanie dławika na wyjściu i kontrolę napięcia wyjściowego. Powyższe warunki powinna spełniać EPS-150, ale też czekam na bardziej czytelny schemat. Poza tym Masony jak już będziesz u tego faceta, to nie zapomnij pomierzyć napięcia szczytowe, na wyjściu, we wszystkich trybach pracy.

    Kuszące jeszcze jest zmodyfikowanie tego układu EPS-150, aby dodać jeszcze jeden tryb pracy.
    Mianowicie: spawanie aluminium. Sama zmiana symetrii prądu wyjściowego ze sterownika nie będzie stanowić problemu. Należało by dodać 1xpotencjometr (kompensacja SS), 1xopornik i 1xdioda. I już mamy na wyjściu sterownika (T13, T14) odpowiednie sygnały do spawania aluminium. Tylko z wysterowaniem tyrystorów będzie problem, ponieważ jeden tyrystor należałoby odwrócić, a w tym wypadku to już bez transformatorka separującego, (a jak już to najlepiej 2) i generatora (np.555) się nie obędzie.
    Poza tym do sp. alu. należałoby jeszcze dodać jonizacje, sterowanie gazu i w wypadku stosowania dużych prądów układ chłodzenia palnika.
    Trochę komplikacji jest, ale rozważanie nic nie kosztuje;-)
    Pozdrawiam
  • AdexAdex
  • #92
    Rayford
    Poziom 14  
    Cytat:
    Rayford nawet jeśli ustawisz potencjometrem 14V z tym regulatorem, to do pojazdów z elektroniką nawet nie próbuj, ponieważ dla 27V na uzw. wtórn. masz nap. szczytowe 38V i dla nastawy ok. 13,5V w dalszym ciągu takie napięcie występuje (38Vszczyt). Poniżej 13,5 dopiero zaczyna maleć (opis dotyczy bez obciążenia).


    Co to jest te napięcie szczytowe 38V i skąd ono niby ma się wziąć ?
  • #94
    Rayford
    Poziom 14  
    kierko napisał:
    Cześć!
    Na przykład coś jest tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic159377.html
    W tym wątku post 7.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386647.html
    Pozdrawiam


    Poczytałem sobie i rozumiem to, że miernik nie widzi napięcia szczytowego, można go zobaczyć dopiero w oscyloskopie, dlatego podłącza się kondensatory, które wygładzają napięcie.
    W przypadku rozruchu takim kondensatorem jest akumulator, tylko nie wiem na ile może takie drgania wytłumić, trzeba byłoby podglądnąć w oscyloskopie.

    Poza tym jest faktem, że lepsze byłoby rozwiązanie gdyby wtóre było z od czepem i zrobienie zasilacza dwu połówkowego
  • AdexAdex
  • #95
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Ciekawe dlaczego nikt nie buduje agregatu rozruchowego z 5 alternatorów 120A któe dają 600A i mają stabilizowane napięcie przez włąsne regulatory.
    Cenowo wychodzi podobnie.
  • #96
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Na dobrą sprawę to altki 120A 3szt. by już sobie poradziły z odpalaniem. W krótkim czasie to można z nich pobierać dużo więcej. Do tego jakiś silnik np. 2,2kW, albo lepiej od 126p 17kW i mamy urządzenie niezależne od sieci:-). Poza tym, można przełączyć je w szereg, i wzbudzenie sterować z ręki (reg. prądu)i mamy spawarkę (małą wirówkę). I jako 3-cia funkcja to agregat prądotwórczy. To znaczy 3x42V z alternatorów podłączamy do wtórnego spawarki 3F i z pierwotnego mamy 3x230V, lub 3x400 w zależności od trafoka 3F.
    ********************************
    Nowy akumulator będzie bardziej "przytrzymywał" to nopięcie z urz. rozruch. Ale jak jest aku nowy, to poradzi sobie sam z odpalaniem. Natomiast aku 10lat będzie b. kiepsko "przytrzymywał" to napięcie, albo nawet wogóle nie będzie "przytrzymywał, jak jest już "pusty".

    Poza tym, podłącz kondensator (10-100uF/63V) za mostkiem i sprawdź sobie napięcie bez obciążenia. To jest napięcie szczytowe minus 2x0,7V. Pomierz tak dla różnych ustawień potencjometru regulatora, to będziesz miał odpowiedź na 13,5V..38V w poprzednich moich postach.
    Pozdrawiam
  • #97
    Rayford
    Poziom 14  
    Mam rozumieć, że z tego schematu ma wszystko znaleźć się na płytce ? Muszę wiedzieć też czy wszystkie potencjometry są montażowe, czy nie które maja być wyprowadzone na zewnątrz ? Jakie złącze zastosować, czy może mają być kabelki wlutowane bezpośrednio w płytkę? Potrzebny jeszcze jakiś wykaz elementów.
  • #98
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Masony jestem pewien, że schemat robiłeś na podstawie płytki, ponieważ nie miałeś wtedy oryginała. Kawał dobrej roboty!
    Wygląda to dużo poważniej, ta plątanina kabli w tej EPS.
    Tak myślę, żeby dać przełączniki (isostaty) na płytkę. Wtedy od płytki będzie wychodziło tylko 8 kabelków. Co o tym sądzicie???
    Rayford potencjometr P1 jest do reg. prądu na zewn. pozostałe to pr-ki.
    Wykaz elementów zaraz będę przerabiał, tylko zainstaluje OCR-a
    Elementy zbędne na schemacie usunięte.
    Pozdrawiam
    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #99
    Rayford
    Poziom 14  
    Przerysowałem schemat aby był bardziej przejrzysty , trzeba go sprawdzić czy wszystko się zgadza zwłaszcza w okolicy układów scalonych, ja już nie mam siły siedziałem nad nim 4 godziny

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #100
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #101
    bogdand
    Poziom 17  
    Witam Kolegów.
    Ten temat interesuje mnie od dawna i mam do zaproponowania pewien pomysł zaczerpnięty z pomysłów poruszonych w tym temacie. pomysł polega na dodatkowym przewodzie podpinanym do cewki automatu rozruchowego rozrusznika i wybraniem odpowiedniego napięcia ustawionego na potencjometrach montażowych za pośrednictwem izostatów zależnych. Przedstawiony poniżej schemat pozwala na wykorzystanie do celów rozruchowych spawarkę. Za tym pomysłem staje jeszcze jeden plus, a mianowicie miękki start na sterowniku opartym o układ U2008B. Podsumowując, napięcie podawane jest tylko w momencie rzeczywistego rozruchu silnika i narasta powoli bez ryzykownego udaru dla akumulatora i instalacji w samochodzie
    Czekam na opinie o pomyśle i o błędach jeżeli takowe są.
    Mam jeszcze mieszane uczucia co do tych potencjometrów połączonych równolegle, czy ich wypadkowa nie zagrozi układowi. A może zastosować je trzy razy większe od zalecanych?
    Załączniki:
  • #102
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Zastanawiałem się jeszcze, czy zrezygnować z funkcji "rozładowanie" w EPS-150, ponieważ to nieznacznie uprościło by schemat. Jednak po przeanalizowaniu układu rozładowania, niech on sobie zostanie. Działa on w ten sposób, że prąd o niewielkim wypełnieniu płynie w kierunku przeciwnym do akumulatora, co jest z kolei korzystne w procesie odsiarczania. i taki sposób rozładowania jest o wiele korzystniejszy, jak rozładowanie np. żarówkami itp.
    Rayford jak narysujesz ten schemat poprawiony (w całości, lub częściowo), to podeślij ten plik (źródłowy) tutaj, (czy na PW do zainteresowanych), to będziemy, go uzupełniać w miarę możliwości.
    Wykaz elementów
    Nie wszystkie elementy mogłem rozczytać. Proszę o uzupełnianie.

    Do Bogdana:
    Miękki start jest OK!
    Dodatkowy kabel do cewki rozrusznika nie jest OK.
    Układ EPS-150 jest OK!;-)
    Pozdrawiam
  • #103
    Rayford
    Poziom 14  
    Mogą być izostaty, ale ten przełącznik L-U-W Rozbraja mnie i nie wiem za bardzo jak go wpiąć, które styki powinny być zwarte przy rożnych funkcjach bo coś mi na tym rysunku nie gra, może kolego Kierko ty rozgryziesz jak to ma być ?

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #104
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Rayford narysuj tak jak jest na tym rysunku powyżej jako wyłączniki 3-pozyc. W tej postaci schemat jest bardziej czytelny. Czyli tak, jak jest na oryginale, tylko zamiast 5-pozyc, zmień na 3-pozyc.
    Na płytce jeden isostat będzie załączał wszystkie "L", kolejny isostat będzie załączał wszystkie "U" itd.
    Jakby coś to pisz.
    Pozdrawiam
  • #105
    Rayford
    Poziom 14  
    Poza ty nie słyszę sygnałów czy ten schemat jest poprawnie przerysowany, czy wszystkie połączenia do ponumerowanego złącza są prawidłowe, czy układy scalone tez są dobrze połączone?

    Zasugerowałem, że podejmę się i narysuję płytkę, ale dopóki nie b ędzie jasnego schematu nie roszę z miejsca. Sam schemat mogę narysować na komputerze ale nie mogę wszystkiego ogarnąć potrzebna pomoc, dodam że nie jestem elektronikiem i nie podołam sam aby dopracować schemat...
  • #106
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Schemat należy narysować ten oryginalny, co go zamieściłem z tymi isostatami. Czytelny schemat, to podstawa. Jeśli na schemacie, coś jest nieczytelne, to zastawiaj puste. Następnie wysyłaj tutaj, lub do mnie. Postaram się coś dorysować i odsyłam Tobie. Masony obiecał ,że później się włączy do EPS-150.
    Pozdrawiam
  • #107
    lukas.m1
    Poziom 12  
    jesli kogos interesuje opis rozruchu to zapraszam lukas.m1(malpa)wp.pl podam doklady opis rozruchu AiV jaki napiecia ladowani
  • #108
    bogdand
    Poziom 17  
    Kolego Kierko dlaczego nie dodatkowy przewód?
    Jeżeli chcemy uruchomić nasz ukochany pojazd to podłączenie tego przewodu ,żeby jak było to utrudnione, jest niczym w porównaniu z tym że musimy iść na nogach. Bo według mnie zraził Cię tylko kłopot z podpięciem tego przewodu. Jeżeli to nie jest powód to podziel się ze mną Twoją negacją tego pomysłu. Ja starałem się tylko rozbudować schemat z poprzedniej strony gdzie z któryś z kolegów zamieścił schemat z znakiem zapytania. I ja ten znak zapytania w prosty sposób chciałem uzupełnić.
  • #109
    Rayford
    Poziom 14  
    Cytat:
    Ja starałem się tylko rozbudować schemat z poprzedniej strony gdzie z któryś z kolegów zamieścił schemat z znakiem zapytania. I ja ten znak zapytania w prosty sposób chciałem uzupełnić.


    Ja ten znak zapytania wstawiłem, i jedynym sensownym rozwiązaniem jakie mogłoby być to w miejsce potencjometru wstawić potencjometr elektroniczny sterowany napięciem i to by rozwiązało problem tylko nie wiem jak to technicznie zmodyfikować i czy ogóle da się tak zrobić.
  • #110
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Układ EPS-150 zadaje prąd rozruchowy dynamicznie, kontrolując napięcie na aku pojazdu. To znaczy że w chwili zał. rozrusznika, gdy nap. spada, układ będzie "podkręcał" potencjometrem (P1) automatycznie w celu utrzymania 12V na aku. Im napięcie będzie bardziej spadać na aku, tym układ będzie bardziej podkręcał P1, aż na maksa, jeżeli będzie taka potrzeba.
    Jeśli teraz zwolnimy kluczyk stacyjki, to napięcie musiało by gwałtownie podskoczyć i wówczas układ opóźni wysterowanie tyrystorów o tyle, żeby na aku było nie więcej jak 12V.
    Pozdrawiam
  • #111
    Rayford
    Poziom 14  
    Chyba się uporałem z tymi przełącznikami, sprawdźcie chłopaki czy wszystko ok

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #112
    kierko
    Poziom 17  
    Cześć!
    Rayford rysunki zrobiłeś piękne, ale najnormalniej w świecie nie dogadaliśmy się w temacie.
    Sam chciałeś ten schemat (od masony) rysować, żeby był czytelniejszy, ale ten schemat jest naprawdę mało przydatny i kłopotliwy w analizowaniu

    Taki rysunek jaki dostałeś od masony tworzy się na podstawia płytki drukowanej, jeżeli nie posiadamy schematu od danego urządzenia. I kaz taki rysunek narysował. W kolejnym etapie taki rysunek należy doprowadzić do postaci z podziałem na bloki funkcyjne, w celu łatwiejszego analizowania układu.
    Ten rysunek od masony miał być tylko pomocny, w celu identyfikacji zamazanych elementów na schemacie oryginalnym.

    Do porządku, należy doprowadzić ten schemat jak poniżej. Na tym schemacie należy przełączniki 5-pozyc zastąpić przełącznikami 3-pozyc. Czyli zmodyfikować go minimalnie.
    To jest taki sam układ jak "kaza", tylko oryginał.

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #113
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Zmieniłem ww układ bo widze że tyrystory rules a w tych tyrystorach to jakieś to takie nie teges.
    Seperacja jest na transoptorze i ustawianie napięcia potencjometrem 4k7, może ktoś to podsumować, dioda 8v2 jest potrzebna żeby układ miał próg przełączenia, dla którego wysterowanie triaka bedzie 100%.

    4k7 szeregowo z 100K
  • #114
    Rayford
    Poziom 14  
    Cytat:
    To jest taki sam układ jak "kaza", tylko oryginał.


    Nie wiem w czym jest problem, jak schematy przestawiają to samo to ja wybrałem ten przerysowany odręcznie z płytki bo jest dla mnie bardziej zrozumiały i czytelniejszy i łatwiej będzie mi z niego rozrysować płytkę PCB

    Część obydwu schematów przejrzałem i wygląda, że jest wszystko ok.

    A poza tym Oryginalny schemat jest maksymalnie okrojony o połaczenia tak jak masa, zasilanie poszczególnych bloków itp... a na zrysowanym schemacie jest wszystko już połączone co upraszcza znacznie zadanie, trzeba tylko sprawdzić czy nie została zrobiona pomyłka kolegi kaza jak przerysowywał a także moje i porównać z oryginałem.

    Cytat:
    Seperacja jest na transoptorze i ustawianie napięcia potencjometrem 4k7, może ktoś to podsumować, dioda 8v2 jest potrzebna żeby układ miał próg przełączenia, dla którego wysterowanie triaka bedzie 100%.


    Czy o to chodziło?

    Buduję Rozruch 12V 24V + prostownik+ spawarka
  • #115
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #116
    Rayford
    Poziom 14  
    Panowie tak sobie myślę skąd wziąć tak duże triaki ? jak w moim próbie z ciągnikiem rozrusznik wziął 450A to triak musi mieć chociaż 500A, ile takie triaki będą kosztowały?

    Chłopaki co sądzicie o takim rozwiązaniu jakie podsunął kolega romoo oczywiście mogę wypróbować ten układ fizycznie, ale czy coś się nie sfajczy?

    Co do rozrysowania płytki muszę znać rozstaw niektórych części np: kondensatory które mogą mieć różne rozstawy, przydały by się też izostaty które mają być wkomponowane w płytkę. Czy stabilizatory które przybyły w projekcie nie potrzebują chłodzenia, trzeba uwzględnić jakieś radiatory. Trzeba też wiedzieć jakiej mocy są oporniki, bo jak są jakieś większej mocy to rzecz jasna będą miały inny rozstaw i więcej miejsca zajmą.

    Myślę dobrze byłoby aby komplet części zakupić i wtedy łatwiej byłoby zaprojektować.

    Nawiązuje jeszcze raz do studiowania schematu czy wszystkie połączenia są na miejscu, żeby nie wyszły jakieś szopki...
  • #118
    Rayford
    Poziom 14  
    romoo napisał:
    Ostatnio 630A były po 25 zł ale niestety się spuzniłem , trzeba obserwowac alllleshit i można za grosze kupić.
    http://www.allegro.pl/item293609514_tyrystor_.html


    To super byłoby jak sie trafi na okazje, ale jak nie będzie i trzeba będzie kupić nowe i w sklepie?
  • #119
    rynio_di
    Poziom 26  
    Czytam z zaciekawieniem każdy post lecz za budowę się nie wezmę elektronika mnie przerasta ale do tematu znalazłem dwa triaki o symbolu T-00-175-10-504 może ktoś na nie się skusi to mu je odsprzedam.
  • #120
    Rayford
    Poziom 14  
    rynio_di napisał:
    Czytam z zaciekawieniem każdy post lecz za budowę się nie wezmę elektronika mnie przerasta ale do tematu znalazłem dwa triaki o symbolu T-00-175-10-504 może ktoś na nie się skusi to mu je odsprzedam.


    Sam symbol nic mi nie mówi, a na ile mogą być amper?