Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spawarka w samochodzie

02 Sty 2008 23:34 7269 24
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich, przejrzałem wiele postów na tym forum jednak po dwóch dniach sie poddałem i zadaje pytanie wprost.

    Kto potrafi mi rozrysować schemat zewnętrznego regulatora napięcia do alternatora który przy sygnale sterującym zwiększy napięcie alternatora do około 40V jednocześnie odłączając akumulator żeby go nie uwędzić.

    Chodzi dokładniej o taką przystawkę do spawania z alternatora.

    http://www.perfectswitch.com/mobiarc150.htm

    System wydaje sie prosty i działający.

    http://www.parksoffroad.com/miscinstalls/welderreview/mobi/mobimain.htm

    Potrzebuje coś takiego na dalsze wyprawy do auta terenowego.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 13  
    Witam

    Problem nie polega na tym jak ominąć regulator napięcia
    (wzbudzenie rozłącza wirnik) i można odseparować tak aby auto pracowało
    przez pewien czas z obwodu akumulatora ale warunkiem spawania jest stała i wysoka wydajność alternatora (prędkość obrotowa silnika i prąd spawania min 120A)
    W większości alternatory pracują przy obciążeniu max 80A -Więc jak kolega zmusi
    go do galopu to trzeba się liczyć z wymianą mostka mocy itd.Trzeba się najpierw rozejrzeć za alternatorem 150 160A kompatybilnym z mocowaniem
    napinacza i większym kołem napędowym (pasek też swoje dostanie)Resztę
    w warunkach polowych można podpiąć.Szkoda 700 dolarów.

    Pozdrawiam
  • Poziom 42  
    Zerżnęli radziecką myśl techniczną! :O

    BTW: pamiętasz polski wynalazek - solenoid w uchwycie i "spawarka" działająca na zasadzie brzęczyka z elektrodą jako stykiem?
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 11  
    Alternator będzie 150A z VW T5, mam również sporo miejsca pod maską żeby zainstalować go jako drugi alternator i taki był plan. Dwa alternatory, dwa akumulatory, osobne obwody łączone w razie dużego zapotrzebowania np. w razie pracy wyciągarki która wysysa do 400A

    Silnik w samochodzie to diesel bez żadnej elektroniki i żeby pracować potrzebuje jedynie napięcia 12V na elektrozaworze pompy wtryskowej.
    Auto wyprawowe, jest w nim już nawet prysznic z gorącą wodą z wyświetlaczem i sterowaniem elektronicznym temperatury kąpieli :)

    Zastanawiałem się czy jest możliwe dołożenie do tego wynalazku uchwytu, podajnika drutu flux i zrobienie mini MIG/MAGa, w końcu MIG/MAG wymaga niższego napięcia a uchwyt z fluxem zapewni odpowiednią osłoną gazową.

    Problem taki że w czasie wyjazdów awarii ulegają głównie elementy masywne gdzie potrzebny jest dobry przetop.
  • Poziom 13  
    Witam
    Jeżeli kolega o myśli o migomacie to na Allegro
    jest wyprzedaż przetwornic Ok 300zł (2000W 220V)
    a w OBi MIG 125 kosztuje 690zł .I będzie w domu i
    w samochodzie .A jeżeli chodzi o spawarkę to jeśli
    masz oddzielny alternator to go pasuj do auta - pakuj prostowniczy mostek 3fazowy(diody najlepiej USSR min150A) ,wzbudzenie z akumulatora -ustaw prędkość biegu jałowego i spawamy. Przy oddzielnym alternatorze to bardzo
    prosta sprawa.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Kolejny etap za mną.

    Spawarka w samochodzie

    Montaż mechaniczny zakończony, w sobotę montaż sterownika i próbne spawanie.
  • Poziom 11  
    Napotkałem na problem, alternator "regenerował" elektryk. Wymiana łożysk, ślizgów, szczotek w regulatorze. Ponoć robił pomiary chociaż nie widać w jego garażu czegokolwiek czym mógłby go "pokręcić"

    Alternator VW Sharan, Ford Galaxy 150A BOSCH.

    Cos z nim jest jednak nie tak, po podaniu napięcia na wzbudzenie zaczyna ładować 18V, czuć drżenie całego alternatora az silnik zwalnia, szybko sie grzeje do momentu ze zaczyna coś śmierdzieć ze środka.

    I nie jest jeszcze podłączona spawarka. Standardowy montaż, regulator, akumulator i takie objawy.

    Co może być przyczyną takich problemów?
  • Poziom 19  
    18V to chyba trochę za dużo jak na akumulator...elektrolit ci się nie gotuje?Dobrze by było sprawdzić jaki prąd płynie w tym czasie.Wygląda to mi na przeciążenie alternatora...typowy objaw z obrotami silnika...warto sprawdzić w jakim stanie są wszystkie połączenia...przy takich prądach to nie zabawa.Szczególnie ważne jest czy jakaś dioda nie ma luzu w radiatorze.A tak na konieć to sprawdzić regulator dlaczego daje takie wysokie napięcie na wzbudzenie.
  • Poziom 23  
    Witam! To co piszesz to normalne zachowanie przy zmuszeniu alternatora do pracy znacznie ponad ustawowe 14v. Akumulator zaczyna się gotować, jeśli jest jeszcze sprawny to bierze ogromny prąd i alternator zaczyna śmierdzieć. Ktoś dobrze pisał, żeby dać zewnętrzny mostek-ten w alternatorze rozleci się albo z przegrzania albo z powodu przebicia-napięcie bez obciążenia wzrośnie do znacznych wartości. Raczej do spawania elektrodą a nie mig/mag.
  • spec od auto-elektro
    Owo 40V z pojedynczego alternatora dedykowanego instalacji 12V nie jest możliwe, gdyż
    -ulegną uszkodzeniu diody prostownicze ( max Ur 32V)
    -nie uzyska się takiej gęstości strumienia magnetycznego z wirnika, a próby zwiększenia jego prędkości kątowej :
    -nie uzyska się takiego napięcia fazowego ze stojana, zwiekszenie obrotów nic nie da (Xl=2Πfl= 2Πpn/l)
    Przy połaczeniu równoległym dwu alt należy zapewnić aby oba miały identyczna rezystancję wewnętrzną, ale też się rodzi obawa o to, że Ifmax podynczej diody to około 100A.
  • Poziom 11  
    Bruum napisał:
    Witam! To co piszesz to normalne zachowanie przy zmuszeniu alternatora do pracy znacznie ponad ustawowe 14v. Akumulator zaczyna się gotować, jeśli jest jeszcze sprawny to bierze ogromny prąd i alternator zaczyna śmierdzieć. Ktoś dobrze pisał, żeby dać zewnętrzny mostek-ten w alternatorze rozleci się albo z przegrzania albo z powodu przebicia-napięcie bez obciążenia wzrośnie do znacznych wartości. Raczej do spawania elektrodą a nie mig/mag.



    Takie objawy są bez obciążenia akumulatorem, wolałem nie ryzykować nowego Bannera 80Ah


    Na wyjścu alternatora są dwa styki, jeden prądowy, drugi wzbudzenie i w środku nie widać jakiejkolwiek elektroniki oprócz jednego kondensatora.

    Nie da się nic źle podłączyć przy dwóch kablach. Faktem jest że podłączałem wzbudzenie bezpośrednio a nie przez żarówkę. Zresztą w tych autach nie ma chyba żarówki a dioda LED.

    Zastanawiałem się czy nie ma na zewnątrz dodatkowego układu sterowania ale układ połączeń wewnątrz alternatora na to nie wskazuje.
  • spec od auto-elektro
    Można, czemu nie. Jeżeli są i w dwu rodzajach ( anoda i katoda na korpusie) znakomicie uprości konstrukcję.
  • Poziom 11  
    Dziwi mnie to jednak bo wszystkie schematy dostępne w Internecie to zwykłe podanie 12V na wzbudzenie i podłączenie kabli do spawania bezpośrednio do alternatora bez martwienia się o jakieś zabezpieczenia.

    Na dniach założe naprawiony alternator jako tylko ładujący i pojezdzę parę dni.
  • Użytkownik obserwowany
    Jak chcesz żeby ci nie smarkało i nie kleiło elektrody to dodaj szeregowo dławik polepszy o niebo spawanie.
    Nie martw sie o zabezpieczenia altka sam sie reguluje i ogranicza prąd, możesz podać typ alternatora lub jego nr.
  • Poziom 11  
    Alternator to

    BOSCH 150
    0 123 520 002
    nc --> 14v 150A

    021 903 025C

    Spawarka w samochodzie


    Na pytanie dlaczego tak duże koło pasowe od razu napiszę że koło zdawcze na wale jest bardzo duże bo prawie 20cm a przełożenie jest zrobione 1,5. Przy tak dużym kole pasowym nie ma też problemu ze ślizganiem się paska lub stosowaniem specjalnych napinaczy.

    W którym miejscu dać dławik?
  • Poziom 39  
    Coś nie rozumiem z tej dyskusji. Informacje ze strony mówią w wymianie regulatora i domontowaniu zespołu spawalniczego. Tak więc tzw firmowy regulator odpada. O mostkach prostowniczych brak wzmianki. Największym problemem jest tam przystosowanie otworu pod złącze regulatora. A poza tym ów zespół odcina zasilanie akumulatora na czas spwawania.
  • Poziom 11  
    Zrobiłem tak:

    Regulator alternatora został przerobiony, to znaczy przecięte ścieżki i wyprowadzone na zewnątrz kable. W przypadku pozycji ładowanie wszystko jest jak fabrycznie, w przypadku pozycji spawanie zewnętrzny układ na LM338 przejmuje stopniową regulację napięcia wzbudzenia. Akumulator jest zabezpieczony heblem prądowym na moment spawania.

    Teoretycznie powinno to działać, pytanie jak zabezpieczyć alternator i diody przed skokami napięcia przy pracy bez obciążenia.

    Najpierw muszę podnieść obroty silnika, potem odłączam akumulator i przełączam sterownik na pozycję spawanie.

    Jak pisałem na wielu schematach dostępnych w necie ludzie podłączają po prostu kable do akumulatora, podają 12V na wzbudzenie i spawają bez żadnych skomplikowanych układów.

    Problemem jest że niezbyt znam się na tym a nikt kogo pytałem nie był skłonny wykonać odpowiedniego sterownika i podłączenia ściśle według zasad i nauk nawet za wynagrodzenie :(

    Dodano po 1 [godziny] 3 [minuty]:

    Wkleję parę linków

    http://www.geocities.com/damonfg/obweld.html

    http://www.huv.com/jon/jeep/Welder/portable-welder.html

    http://www.trailhed.com/welding.html
  • Użytkownik obserwowany
    Oczywiscie wzbudzenie prosto z 12v Zabezpieczeniem najlepsza bedzie żarówka 24V z połączonymi szeregowo włóknami, lub 200W 220V.
  • Poziom 11  
    Pytanie kolejne, jak dlugie moga byc przewody miedzy uzwojeniem a mostkiem?

    Jezeli krotkie to musze zamontowac mostek wraz z duzym radiatorem na silniku gdzie jest dosyc goraco + spore wibracje od diesla.
    30cm obok juz radiator z mostkiem moglby byc na nadkolu.
  • Poziom 11  
    Prowadząc dalej monolog :), wymontowalem oryginalny mostek, jest 12 diodowy a z uzwojenia wychodzi 6 drutow.

    Jak juz doczytalem to uklad nieskojarzony wiec nie wiem czy mam sie cieszyc czy plakac i co dalej.

    Jakos kojarzyc uklad w normalna gwiazde, stosowac ten mostek i 3 Nki do regulatora czy zrobic cos innego ale co?

    Jak wpiac teraz ten mostek z linku
    http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f_szukaj=160MT160 tak aby miec i spawanie i normalna prace alternatora.

    Zaczynam tracic wiare ze sie uda zrobic spawarke w samochodzie.
  • Poziom 11  
    Polaczylem uzwojenia w gwiazde, dolaczylem zewnetrzny mostek + 3 diody do regulatora.

    No i spawa slicznie :)
  • Poziom 27  
    Nieprawdą jest że diody ulegną przebiciu przy pracy na wyższym napięciu. ja sprawdziłem praktycznie że daje się nimi prostować nawet napięcie sieci.-Jest taka firma która oferuje takie przeróbki alternatorów w samochodach na spawarkę Agregat prądotwórczy, i chyba jeszcze coś innego.Może to znajdę.