Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

napięcie ładowania prostownika do akumulatorów

ureczek 05 Jan 2008 04:15 30991 24
  • #1
    ureczek
    Level 12  
    nawinąłem sobie transformator do prostownika do akumulatora samochodowego
    wykorzystałem stary trafo TS 90/XX a uzwojenie wtórne nawinąłem sam z odczepem na 6 i 12 v
    napięcia transformatora to 6,8 v~ i 12,8 v~ po podłączeniu układu prostowniczego z diod (radzieckie ok 25A) na dużych radiatorach napięcie jest 6,2 V -- i 12,4V -- mierzone miernikiem ale podłączone do akumulatora wzrasta w trakcie ładowania
    ładując aku 6V 185Ah po kilku godzinach napięcie w trakcie ładowania sięgało 7,48V
    a ładując 12V 75Ah aku po kilku godz 15,6v ale zdażało sie nawet ponad 17V
    sprawdzałem to na starszych i nowszych akumulatorach i troche niepokoi mnie zbyt wysokie napięcie ładowania aby nie zniszczyć akumulatorów (szczególnie kiedy tak podrożały)'

    czy ten wzrost napięcia jest w normie ? dodam że sprawdzałem gęstość elektrolitu po ładowaniu i wg. tego wskazywało niepełne naładowanie
    co mogę zrobić aby poprawić ten prostownik ?
    może jakiś układ ograniczający nap. ładowania
    dodam ze prostownik daje prąd ok 10A
  • #3
    VCR ELEKTRONIK
    Level 15  
    Witam jesli to zwykle akumulatory olowiowe to nic im nie bedzie mozesz ladowac tym swoim ukladem, wiekszosc fabrycznych prostownikow jest zrobiona tak jak ten twoj. Polecam poczytac o ogniwach ich skladach chemicznych, charakterystykach itp.
  • #4
    parafka
    Level 20  
    pol032:
    Trochę uogólniasz.
    Zależy od tego czy aku ładowany jest dorywczo czy w buforze.
    Jak cyklicznie to można ciągnąć do ok. 16V bez szkody dla akumulatora.

    ureczek:
    Zmierz napięcie AC na trafo, pomnóż x1,41 i odejmij 1,3V straty na mostku. Do tego napięcia będzie ładować się akumulator.
    Zrobiłeś dobry prostownik -choć prosty.
    Te 10A przy samochodowych akumulatorach nic im nie zrobi bo i tak płynie tylko na początku ładowania a później spada do zera.
    A na gęstość to nie patrz bo dzisiejsze aerometry są wyskalowane jak chińskie termometry. Poza tym zasiarczony akumulator nie nabierze właściwej gęstości pod koniec ładowania tylko będzie nadmiernie gazował i dalsze ładowanie tylko niepotrzebnie go nagrzeje.
  • #5
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Przede wszystkim podstawowa zasada to: Napięcie jest ściśle zależne od przepływającego prądu i odwrotnie.
    Jeżeli piszesz, że kontrolujesz prąd (I=Q/10), to wszystko jest OK.
    Jeśli to jest aku ołowiowy to zawsze można rozpoznać naładowanie po gazowaniu akumulatora.
    Pozdrawiam
  • #7
    ureczek
    Level 12  
    parafka wrote:

    ureczek:
    Zmierz napięcie AC na trafo, pomnóż x1,41 i odejmij 1,3V straty na mostku. Do tego napięcia będzie ładować się akumulator.
    Zrobiłeś dobry prostownik -choć prosty.
    Te 10A przy samochodowych akumulatorach nic im nie zrobi bo i tak płynie tylko na początku ładowania a później spada do zera.
    A na gęstość to nie patrz bo dzisiejsze aerometry są wyskalowane jak chińskie termometry. Poza tym zasiarczony akumulator nie nabierze właściwej gęstości pod koniec ładowania tylko będzie nadmiernie gazował i dalsze ładowanie tylko niepotrzebnie go nagrzeje.



    domyślam się że chodziło o DC i wg. tego wzoru napięcie wynisi 16,74V i 8,2V
    to powinienem odwinać troche zwojów aby to napięcie było mniejsze czy może zostać
    bo jeśli zmniejsze to napięcie to poczatek ładowania będę ładował chyba zaniskim pradem
    akumulatory najczęściej doładowuję to raczej krótko np jak samochód nie odpali więc wtedy nie jest to takie groźne ale np akumulatory w ciągniku 195Ah to już potrzeba trochę dłużej ładować co za tym idzie rośnie to napięcie
    a może by zastosować jakiś prosty układzik który by z mojego prostownika zrobił porządną maszynę do ładowania i bez obawy można by było zostawić na całą noc ładowania
  • #8
    parafka
    Level 20  
    Nie.
    Chodzi o AC -bezpośrednio na trafku
    ponieważ miernik pokazuje wartość skuteczną napięcia a Umax jest 1,41 raza większe.
    Jeśli masz U~=6,8/12,8V na trafku bez obciążenia to nic nie musisz robić.
    Jak akumulator dojdzie do 8/16V to wyłącz bo dłuższe trzymanie go pod takim napięciem nie jest zalecane.
  • #9
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Ureczek jeśli szukasz coś bardzo prostego to...
    Układ ma ograniczenie prądu na dławiku i wyłącza się, po naładowaniu aku.
    Pozdrawiam
    napięcie ładowania prostownika do akumulatorów
  • #10
    ureczek
    Level 12  
    kierko wrote:
    Cześć!
    Ureczek jeśli szukasz coś bardzo prostego to...
    Układ ma ograniczenie prądu na dławiku i wyłącza się, po naładowaniu aku.
    Pozdrawiam

    ok dzieki a żeby dodać jeszcze ładowanie 6V to obok diody zernera 15 wstawic 7,2 i połączyć z przełącznikiem z przełanczaniem pradu z trafo 6v
    czy takie rozwiazanie będzie ok?
  • #11
    forte39
    Level 18  
    Wtrącę tylko, że jeżeli wspominasz o aku 6V w ciągniku to są tam dwa takie same połączone w szereg co daje 12V. A z tego co do tej pory zrozumiałem to zamierzasz ładować je oddzielnie? Jeżeli tak to w jakim celu? :/
  • #12
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    ureczek wrote:

    ok dzięki a żeby dodać jeszcze ładowanie 6V to obok diody zenera 15 wstawić 7,2 i połączyć z przełącznikiem z przełączaniem prądu z trafo 6v
    czy takie rozwjazanie będzie ok?

    Twoja modyfikacja jest OK.
    Ograniczenie prądu 10A jest na dużym dławiku. Poza tym można zrobić odczepy na tym dławiku, dla skokowej regulacji prądu. A jeśli byś chciał ręczną regulację prądu, to można dać coś takiego:
    Pierwszy od góry jest odporny na zwarcia, odwrotne podłączenie aku i wyłącza się po naładowaniu.
    Pozdrawiam
    napięcie ładowania prostownika do akumulatorów
  • #13
    ureczek
    Level 12  
    forte39 wrote:
    Wtrącę tylko, że jeżeli wspominasz o aku 6V w ciągniku to są tam dwa takie same połączone w szereg co daje 12V. A z tego co do tej pory zrozumiałem to zamierzasz ładować je oddzielnie? Jeżeli tak to w jakim celu? :/


    ciągnik niedawno kupiłem ale ma 1 aku 195Ah ma ponad rok a drugi nowy 165Ah wiem że nie powinno tak sie mieszać akumulatorów ale narazie tak jest i kiedy doładowywałem akumulatory to nowy już gazował a stary jeszcze nie był naładowany
    kiedy sa ładowane podczas pracy to jest prawie OK ale np teraz jak zimuje to widze ze ten starszy Aku wypadało by choć troszkę doładować aby nie zasiarczył sie z powodu niższego napięcia być może wiosną kupie drugi aku 165Ah i beędzie być moze ten 6v prostownik mało potrzebny ale jakbędzie dwuzakresowy to zawsze sie może przyda tym bardziej ze mam teraz trochę czasu

    Dodano po 13 [minuty]:

    kierko wrote:
    Cześć!

    Twoja modyfikacja jest OK.
    Ograniczenie prądu 10A jest na dużym dławiku. Poza tym można zrobić odczepy na tym dławiku, dla skokowej regulacji prądu]


    piszesz zrobić odczep?
    to zn ze dławik tez trzeba zrobić ?
    nawinąć może łatwo ale wiedzieć na czym i ile jakiego drutu aby uzyskać te 8mH to już dla mnie sztuka może jakaś podpowiedź?
  • #14
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    Jeżeli chcesz mieć prostownik z ograniczaniem prądu, to dławik musi być, ponieważ bez dł. w sytuacji, gdy aku będzie bardzo rozładowany, to prąd ładowania będzie tak duży, że Ci skali zabraknie na amperomierzu i trafo się sfajczy. Dławik możesz zrobić na rdzeniu trochę mniejszym jak ten TS90 z blachami EI w celu zrobienia szczeliny ok. 0.5-1mm. Nawijasz drutem 2mm do pełna. Co kilka warstw robisz wyprowadzenie (odczep). 5-6 odczepów w równych odstępach.
    Zamiast dławika możesz również zrobić na kondensatorach ograniczanie prądu, takie od silników jednofazowych lub od pralek 16uF/250V i włączać je w szereg pierwotnego uzwojenia. Im większa pojemność tym prąd ładowania będzie większy.
    To są proste i dobre rozwiązania jeśli nie chcesz bawić się w elektroniczne sterowania.
    I jeszcze odnośnie pierwszego posta.
    Akumulatorów nie uszkodzisz za wysokim napięciem. Jeżeli kontrolujesz prąd to nie martw się o napięcie.
    Pozdrawiam
  • #15
    forte39
    Level 18  
    Szczerze powiem, że te stare aku to se poprostu odpuść skoro masz zamiar je wymieniać... Dbaj o te nowe ale w normalnej konfiguracji, tzn 6+6V=12V i nie kombinuj nie potrzebnie bo przez kilka miesięcy ładowania dwóch aku szeregowo (12V) nic poważnego nowemu się nie stanie tymbardziej, że nowe masz o mniejszej pojemności a więc zupełnie luzik... Nie ma potrzeby "kombinowania" bez uzasadnionej potrzeby...
  • #16
    ureczek
    Level 12  
    forte39 wrote:
    Szczerze powiem, że te stare aku to se poprostu odpuść skoro masz zamiar je wymieniać... Dbaj o te nowe ale w normalnej konfiguracji, tzn 6+6V=12V i nie kombinuj nie potrzebnie bo przez kilka miesięcy ładowania dwóch aku szeregowo (12V) nic poważnego nowemu się nie stanie tymbardziej, że nowe masz o mniejszej pojemności a więc zupełnie luzik... Nie ma potrzeby "kombinowania" bez uzasadnionej potrzeby...


    no właśnie ten Stary Aku to ma ponad rok wiec nie jest bardzo stary no i szkoda go wyrzucić ba teraz to taki ze 300 zł kosztuje
    raczej z wymianą to będę odwlekał aż padnie
    choć wiele osób mówi ze jest nie zabardzo jak są różne pojemności i okres eksploatacji ale akurat tak mam i narazie kombinuje aby było dobrze i tanio
    ten aku trzyma prąd jak narazie, po m-c stania było na nim 6,24 a na nowym 6,44
    więc nie jest taki zły
    jedyny problem to, on ma 195Ah a nowy 165Ah i jak doładowywuje prostownikiem to nowy naładuje się wczesniej i dlatego warto by było stary doładować osobno tymi 6V bo niby poco gotować nowy aku
  • #17
    raf1964
    Level 11  
    Witam, zgadzam się z kierko nawiń dławik i po kłopocie. Pozdrawiam.
  • #18
    ureczek
    Level 12  
    kierko wrote:
    Cześć!
    Jeżeli chcesz mieć prostownik z ograniczaniem prądu, to dławik musi być, ponieważ bez dł. w sytuacji, gdy aku będzie bardzo rozładowany, to prąd ładowania będzie tak duży, że Ci skali zabraknie na amperomierzu i trafo się sfajczy. Dławik możesz zrobić na rdzeniu trochę mniejszym jak ten TS90 z blachami EI w celu zrobienia szczeliny ok. 0.5-1mm. Nawijasz drutem 2mm do pełna. Co kilka warstw robisz wyprowadzenie (odczep). 5-6 odczepów w równych odstępach.
    Zamiast dławika możesz również zrobić na kondensatorach ograniczanie prądu, takie od silników jednofazowych lub od pralek 16uF/250V i włączać je w szereg pierwotnego uzwojenia. Im większa pojemność tym prąd ładowania będzie większy.
    To są proste i dobre rozwiązania jeśli nie chcesz bawić się w elektroniczne sterowania.
    I jeszcze odnośnie pierwszego posta.
    Akumulatorów nie uszkodzisz za wysokim napięciem. Jeżeli kontrolujesz prąd to nie martw się o napięcie.
    Pozdrawiam


    tzn bardziej mi zależy na ograniczeniu napięcia niż prądu
    ten prostownik dość duży daje prąd daje że chyba tak prądko się nie spali
    kiedyś jeszcze przed zrobieniem odczepu na 6v to nawet nie odłączałem go na czas właczania rozrusznika i nic mu nie było
    nawet jak ładowałem dość stary rozładowany aku 12v120Ah to po jakimś czasie tylko ciepły był teafo a radiatory na diodach nawet się nie nagrzały a taki aku wg normy powinien brać 12A więc ten dławik z tego schematu to może nawet nie jest konieczny bardziej ta stabilizacja napięcia

    jedni mówią ze nie należy ładować większym prądem niż 1/10
    inni ze aku sam weżnie tyle prądu ile potrzebuje
    a z tego co słyszałem to nie należy ładować za wysokim napięciem bo powykrzywiają się płyty akumulatora
  • #19
    raf1964
    Level 11  
    to zależy jak masz rozładowany akumulator, dławik stosuje się poto by ograniczyć prąd ładowania i zabezpieczyc diody i trafo przed przegrzaniem, a co do napięcia to w samochodach osobowych alternator daje do 16V. Plytki wykrzywiają się wtedy, gdy prąd ładowania jest zbyt duży i gorący akumulator.Pozdawiam
  • #21
    kierko
    Level 17  
    Cześć!
    To jeszcze kilka słów o ładowaniu.
    Dajmy na to, że masz jeden potencjometr do regulacji, na prostowniku. I teraz podkręcając tym potencjometrem wzrasta ładowanie, ponieważ tak jest. W takim razie należałoby zadać pytanie: Co regulujesz tym potencjometrem ? Prąd, czy napięcie???
    Odpowiedź oczywiście znasz.
    Nie da się regulować oddzielnie prądu i napięcia (I=U/R), czyli potencjometr zwiększa i prąd i napięcie. R-rezystancja wewnętrzna (Rw) aku jest stała i nie mamy na nią wpływu (wpływ ma czas, im aku starszy tym Rw większe). Z powyższego wynika, że wystarczy kontrolować jeden parametr, aby ładowanie było poprawne: prąd, lub napięcie. W pojazdach aku jest w ciągłej eksploatacji dlatego kontrolowane jest napięcie ładowania 14,4V. Inaczej mówiąc - jest to ładowanie stałym napięciem. Wynika to z faktu, że aku jest w większości czasu pod napięciem. Do ładowania doraźnego (prostowniki) stosuje się metodę kontroli - prądu, ponieważ w tym wypadku niezależnie od stanu aku na pewno jemu nie zaszkodzimy. I ogólnie przyjmuje się prąd ładowania 1/10 pojemności aku. Ładowanie większym prądem 1/3 pojemności i więcej jest dopuszczalne pod warunkiem kontroli temperatury aku.
    To by było tak ogólnie o ładowaniu, i w rezultacie należy przestrzegać ściśle zaleceń producenta.
    Pozdrawiam
  • #22
    raf1964
    Level 11  
    Kierko!, najlepszym rozwiązaniem dla kolegi będzie zrobienie większego prostownika takzwana,,MATKA,,Na zime wspaniała rzecz, podłacza i odpala.Pozdr.
  • #23
    kierko
    Level 17  
    raf1964 wrote:
    Kierko!, najlepszym rozwiązaniem dla kolegi będzie zrobienie większego prostownika takzwana,,MATKA,,Na zime wspaniała rzecz, podłacza i odpala.Pozdr.

    Cześć!
    Ureczek posiada młody zestaw baterii, także odpalanie, nie powinno stanowić problemu. Tylko niepokojąca może być ta różnica w pojemnościach aku.
    O urządzeniach rozruchowych jest tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4666903#4666903
    Pozdrawiam
  • #24
    ureczek
    Level 12  
    czytając odpowiedzi stwierdziłem że lepiej było by zrobić regulacje napięcia tak jak wg. schematu na 15 i 7,2 V a nie prądu
    prostownik ma być uniwersalny do ładowania różnych aku np 45Ah czy 75Ah w samochodzie czyli potrzebuje i 4,5A i 7,5A jak i do aku195Ah około 20A
    więc trzeba by było zrobić regulacje na co 1-2A
    a ograniczać prądu z powody przegrzania prostownika raczej nie musze diody jeszcze nigdy się nie nagrzały z powodu dużych radiatorów a traho tez się nie specjalnie grzeje ale na wszelki wypadek można zamontowac termistor wyłączający wrazie nagrzania uzwojenia
  • #25
    rci2950
    Level 12  
    witam w pracy mamy taki prostownik firmy midtronic i w kuncowej fazie szybkiego ladowania napiecie siega 16v prostownik z pelna automatyka specjalny do akumulatorow ford