Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trzecie światło STOP w samochodzie

Ganz 05 Sty 2008 11:11 2187 10
  • #1 05 Sty 2008 11:11
    Ganz
    Poziom 17  

    Myślę nad skleceniem sobie trzeciego światła STOP do mojego samochodu. Mam jednak wątpliwości co do doboru diód do tego projektu. Jak wyliczyć dopuszczalną jasność zastosowanych pojedyńczych diód (w Cd), aby światło nie było za słabe, ale też żeby kierowca za mną nie stracił przypadkiem wzroku? ;-) Czy przepisy jakoś to regulują?

    0 10
  • #2 05 Sty 2008 11:50
    cyberdar
    Poziom 31  

    Witam

    Jeśli nie będziesz stosował diod laserowych to nie ma problemu. przyjmujesz do obliczeń napiecie zasilające diody na 14.5V i prąd diody na 20mA i po kłopocie. Dla wygody dobrze byłoby łączyć diody w szereg np. po 5. Zaoszczedzisz na rezystorach :D. Światło z takiego połączenia diod raczej nie powali/oślepi nikogo a tymbardziej jeśli użyjesz jakiegoś filtra.

    --
    pozdrawiam

    0
  • #3 05 Sty 2008 14:12
    Ganz
    Poziom 17  

    cyberdar napisał:
    Witam

    Jeśli nie będziesz stosował diod laserowych to nie ma problemu. przyjmujesz do obliczeń napiecie zasilające diody na 14.5V i prąd diody na 20mA i po kłopocie. Dla wygody dobrze byłoby łączyć diody w szereg np. po 5. Zaoszczedzisz na rezystorach :D. Światło z takiego połączenia diod raczej nie powali/oślepi nikogo a tymbardziej jeśli użyjesz jakiegoś filtra.


    Z ta utratą wzroku to był żart oczywiście. Chodzi mi jedynie o to, żeby diody były tak dobrane, aby niebiescy się nie doczepili tzn. ile Candeli dopuszcza się do tego typu rozwiązań?

    0
  • Pomocny post
    #4 05 Sty 2008 14:51
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    Wszelkie światła w samochodzie będące elementem obowiązkowego i dodatkowego wyposażenia oświetlenia i sygnalizacji zewnętrznej muszą spełniać określone normy. Najlepiej wykorzystać w tym celu gotowe światła dostępne w handlu.

    W razie odpukać stłuczki, wypadku,
    kierowca stwierdzi że został oślepiony nietypowym światłem emitowanym z twojego samochodu.
    Po znalezieniu "samoróbki" wina będzie oczywista,
    niezależnie od wiedzy optoelektronicznej.

    0
  • #5 05 Sty 2008 15:39
    Ganz
    Poziom 17  

    And! napisał:
    Wszelkie światła w samochodzie będące elementem obowiązkowego i dodatkowego wyposażenia oświetlenia i sygnalizacji zewnętrznej muszą spełniać określone normy. Najlepiej wykorzystać w tym celu gotowe światła dostępne w handlu.

    W razie odpukać stłuczki, wypadku,
    kierowca stwierdzi że został oślepiony nietypowym światłem emitowanym z twojego samochodu.
    Po znalezieniu "samoróbki" wina będzie oczywista,
    niezależnie od wiedzy optoelektronicznej.


    W sumie masz sporo racji. Pomyślę nad zakupem gotowca. Ale jeśli chodzi o sposób obliczenia źródła światła na LEDach, które bedzie odpowiednikiem mocy światła żarowego to nadal jestm ciekaw jak to sensownie policzyć. Chociażby tak z czystej ciekawości.

    0
  • #6 05 Sty 2008 18:42
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Zastosuj zwykłe, najprostsze diody za parę groszy. Mogą być dość ciemne. Przy trzecim "stopie" chodzi o to, by w ogóle się zapalił. Nie musi "przebijać" świateł pozycyjnych. Wystarczy, że się zapali.
    To ma być sygnał, a nie latarnia morska. Pali się, albo nie. Widziałem w handlu lampy na pojedyńczej żarówce 12V/5W.
    Inną możliwością jest wykonanie tablicy LED, wyświetlającej konkretny napis. Np. "STÓJ POLICJA" :D
    Nie dawno był tu taki projekt, tyle że do roweru.

    0
  • #7 05 Sty 2008 19:25
    cranky
    Poziom 26  

    Co tu wiele liczyć. Po 3 V na diodę, i dla świętego spokoju rezystor ograniczający prąd do 20 mA przy tych 14,4 - 15V ( metodą prób i błędów). Od biedy są w handlu gotowe elementy zastępcze - po kilka diód od świateł dodatkowych stop.

    0
  • #8 06 Sty 2008 11:07
    Ganz
    Poziom 17  

    cranky napisał:
    Co tu wiele liczyć. Po 3 V na diodę, i dla świętego spokoju rezystor ograniczający prąd do 20 mA przy tych 14,4 - 15V ( metodą prób i błędów). Od biedy są w handlu gotowe elementy zastępcze - po kilka diód od świateł dodatkowych stop.


    Tego rezystora nie musze liczyć metodą prób i błedów bo wiem jak go dobrać. Ja pytam nie o przeliczenia rezystora tylko o sposób obliczenia jasności diód tak, aby źródło światła oparte na nich było np. równoważne żarówce 10W. W notach katalogowych jest taki parametr jak liczba Candeli emitowana przez diodę LED.

    0
  • #9 06 Sty 2008 13:59
    djtronic
    Poziom 20  

    wystarczy ze kupisz zwykle diody czerwone.. obudujesz je ladnie i dasz kawalek szybki z poliweglanu (taka jak jest np w pilotach przeslaniajaca diody ir).

    0
  • #10 07 Sty 2008 00:52
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Ganz - najpierw sprawdź co to jest candela i jak się ją stosuje i mierzy.
    Podanie samej ilości candeli to ulubiony chwyt marketingowy sprzedawców źródeł światła. Mogą podawać wielkie liczby, robiące wrażenie i nie mające na nic wpływu. A klienci to kupują bo "tysiące" i "miliony" candeli działają jak magnes.
    Ale bez odległości i powierzchni, w i na jakiej było to mierzone, nic to nie znaczy.
    Nie przejmuj się tym. Przepisy określają tylko moc lampy. Jak nie przekroczysz tych 10W to wszystko w porzadku. Bo chyba nie będziesz tego skupiał w promienie laserowe? :D

    0
  • #11 11 Sty 2008 19:37
    cranky
    Poziom 26  

    No i Madrik poruszył ważny fragment a mianowicie skupienie. Żarówka ma ogromną dyspersję- emituje w dużym kącie sferycznym a dioda emituje baardzo kierunkowo, więc jeśli ilość emitowanego światła będzie równoważna żarówie 10W to możesz solidne przesadzić i takie światło nie będzie zgodne z przepisami. Ratował by Cię tu chyba tylko luksomierz i Polskie Normy, ale nie wydaje mi sie, żeby oślepiacze wielu seryjnych wozów były kiedykolwiek w Polsce badane pod tym względem.
    Co do rezystora niby wiadomo, ale ja sprawdzam zawsze osobno- jakoś dioda diodzie nie równa.

    0