Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nauka, żarówka, moc, prąd, od czego zacząć?

zielony15 06 Sty 2008 21:02 1405 9
  • #1 06 Sty 2008 21:02
    zielony15
    Poziom 2  

    Witam wszystkich!
    Mam 15 lat i postanowiłem nauczyc sie elektryki elektroniki, ale póki co błądze i nic nie rozumie, chciałbym sie grzecznie zapytać czy bedzie kontynuowany kurs "nauka" na stronie głownej elektrody pisałem do kogos kto to prowadził ale bez odzewu, chyba ze ktos byłby tak miły i nauczył mnie podstaw on line

    a skoro juz tu jestem mam pewien problem mianowicie ucze sie podstawowych wzorów i :
    mam zarówke 25 W rezystancja 160ohm i napiecie 230 v
    zakladamy ze nieznam MOCY wyliczam prąd I 230/160 wychodzi 1,4 A :!: a naprawde jak mierzyłem miernikiem jest 0,108 A o co chodzi ?
    Gdy podstawiam 1,4 A P=U*I nic sie nie zgadza a gdy 0,108 A wszystko jest ok.
    Jak to jest ??

    Dziekuje

    0 9
  • #2 06 Sty 2008 21:11
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    zielony15 napisał:
    Witam wszystkich!
    Mam 15 lat i postanowiłem nauczyc sie elektryki elektroniki, ale póki co błądze i nic nie rozumie, chciałbym sie grzecznie zapytać czy bedzie kontynuowany kurs "nauka" na stronie głownej elektrody pisałem do kogos kto to prowadził ale bez odzewu, chyba ze ktos byłby tak miły i nauczył mnie podstaw on line

    a skoro juz tu jestem mam pewien problem mianowicie ucze sie podstawowych wzorów i :
    mam zarówke 25 W rezystancja 160ohm i napiecie 230 v
    zakladamy ze nieznam MOCY wyliczam prąd I 230/160 wychodzi 1,4 A :!: a naprawde jak mierzyłem miernikiem jest 0,108 A o co chodzi ?
    Gdy podstawiam 1,4 A P=U*I nic sie nie zgadza a gdy 0,108 A wszystko jest ok.
    Jak to jest ??

    Żarówka z włóknem wykonanym z wolframu jest rezystorem nielinowym, której wartość rezystancji zależy od temperatury włókna, a ta od równowagi cieplnej jaka wytworzy się w wyniku przyłożenia określonej wartości napięcia do tej żarówki... dlatego też Prawo Ohma:
    I = U/R, ma tu ograniczone zastosowanie i słuszne jest tylko dla określonej wartości napięcia U, itd.

    Pozdrawiam

    0
  • #3 06 Sty 2008 21:11
    BJJ
    Poziom 20  

    SZUKAJ: https://www.elektroda.pl/rtvforum/search.php
    Elektroda jest pełna tematów podobnych do Twojego(jestem początkujący/od czego zacząć/itp).

    A na początek wybrałeś sobie nie najlepszy obiekt do nauki. Żarówka, to element nieliniowy. Rezystancja zależy od temperatury. Na zimno jest mała. Ułamek sekundy po włączeniu żarówki i nagrzaniu rośnie.

    I = P/U = 25/230 = 0,10869 A
    R = U/I = albo U²/P = albo P/I² = 2116 Ω <- tyle ma żarówka w trakcie pracy.
    Obliczenia prawdziwe tylko dla odbiorników rezystancyjnych. Mamy do czynienia z prądem przemiennym, a przy nim czeka kilka "pułapek" dla początkujących.

    0
  • #4 06 Sty 2008 21:14
    adams987
    Poziom 35  

    Żarówka jest opornikiem , którego wartość zmienia się pod wpływem temperatury, i gdy się nagrzeje to będzie miała większy opór. Dlatego żarówki najczęściej się przepalają w momencie włączenia, bo mają wtedy mały opór (zimne) a prąd jak wyliczyłeś jest ponad 10 razy większy od znamionowego.

    0
  • #5 06 Sty 2008 21:18
    zielony15
    Poziom 2  

    Dziekuje za odpowiedz czyli tok myslenia mam dobry :)
    a czy grzałka to tez element nieliniowy i zmienia rezystancje pod wpływem ciepła, o ile mnie pamiec nie myli to grzałka posiada drut oporowy.

    0
  • #6 06 Sty 2008 21:22
    BJJ
    Poziom 20  

    Każdy materiał zmienia rezystancję pod wpływem temperatury.
    Tylko jedne zmieniają bardzo(dziesiątki razy), a inne mało.

    Drut oporowy w grzejniku też zmienia opór, ale słabo.
    Przykładowo mam grzejnik, który potrafi pobrać zaraz po włączeniu 1115W, a po kilku minutach moc spada do 1090W. Są to dość niewielkie zmiany.

    0
  • #7 06 Sty 2008 21:24
    electronictubes
    Poziom 21  

    zielony15 napisał:
    Witam wszystkich!
    Mam 15 lat i postanowiłem nauczyc sie elektryki elektroniki, ale póki co błądze i nic nie rozumie, chciałbym sie grzecznie zapytać czy bedzie kontynuowany kurs "nauka" na stronie głownej elektrody pisałem do kogos kto to prowadził ale bez odzewu, chyba ze ktos byłby tak miły i nauczył mnie podstaw on line

    a skoro juz tu jestem mam pewien problem mianowicie ucze sie podstawowych wzorów i :
    mam zarówke 25 W rezystancja 160ohm i napiecie 230 v
    zakladamy ze nieznam MOCY wyliczam prąd I 230/160 wychodzi 1,4 A :!: a naprawde jak mierzyłem miernikiem jest 0,108 A o co chodzi ?
    Gdy podstawiam 1,4 A P=U*I nic sie nie zgadza a gdy 0,108 A wszystko jest ok.
    Jak to jest ??

    Dziekuje


    Witam
    Żarówka jest elementem nieliniowym o rezystancji włókna uzależnionej od temperatury. W temp. ok. 300K ma ona niewielką rezystancję kilkanaście razy mniejszą niż w stanie normalnej pracy. Tak więc te dane co podstawiasz dotyczą dwu różnych temperatur. Jest taki parametr α, który charakteryzuje własności temperaturowe metali i stopów i pozwala wyznaczyć np. ile razy zmieni się wartość rezystancji włókna żarówki przy wzroście temperatury aż do uzyskania jej właściwej barwy.
    Pozdrowienia

    Moja rada. Nie zaczynaj przygody z elektroniką od nauki tylko od praktyki, a zwłaszcza nie zaczynaj od szukania nauki elektroniki w internecie. Najlepiej zacznij rozbierać stare urządzenia elektryczne i elektroniczne i dowiaduj sie o nich co w danym momencie potrzeba. Teraz jest pełno informatyków-elektroników ale mniej praktyków-elektroników, którzy umieją np. odwinąć lub dowinąć nieco uzwojenia wtórnego do posiadanego transformatora, zrobić odczep na uzwojeniu itp.

    0
  • #8 06 Sty 2008 21:24
    adams987
    Poziom 35  

    Każdy metal ma różną wartość rezystancji w różnej temperaturze. Rożnica miedzy 20 a 200 stopni nie jest tak duża jak w żarówce.

    0
  • #9 06 Sty 2008 21:26
    zielony15
    Poziom 2  

    A co do nauki on line moze uzbierało by sie kilka osob i udało by sie reaktywowac kursy na elektrodzie...

    0