Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z CO, grzejniki strasznie szumią, spać nie można....

netcomers 06 Jan 2008 23:10 87062 27
Automation24
  • #1
    netcomers
    Level 20  
    Posiadam nowe CO gazowe w mieszkaniu jednopoziomowym, piec dwufunkcyjny Ferroli DOMINA C24E, 4 sztuki grzejników Henrad Compact C-22 i jeden łazienkowy „drabinkowy”. Na grzejnikach zamontowane są głowice termostatyczne, ale piecem steruje Auraton. Kryzy przy grzejnikach ustawione są na 5 (maksymalny przepływ), zawory przy dopływie są maksymalnie odkręcone.

    Problem polega na sporym szumieniu wody w grzejnikach, ostatnio doszły jeszcze dodatkowe efekty w postaci syczenia (jakby zmieniało się ciśnienie), ale tylko występuje ono na grzejniku w łazience. W piecu znajduje się pompa Grundfos UPS 15-50. Problem jest na tyle upierdliwy, że przy takich odgłosach nie można spać, w związku z czym ustawiam na noc taką temperaturę, aby piec się nie załączał. Problem z szumieniem jest praktycznie od samego początku, ale fachura, który to montował stwierdził, że to tylko sprawa odpowietrzenia. W związku z powyższym mam pytania:

    1. Jakie ciśnienie (przy zimnej wodzie) będzie optymalne dla mojej instalacji. Czy za duże ciśnienie spowoduje głościejszą "pracę" grzejników?

    2. Jeżeli powodem szumienia jest zapowietrzenie instalacji, to w jaki sposób ją dokładnie odpowietrzyć. Dodam tylko, że podczas odpowietrzania spuszczana woda strasznie się pieni, wygląda jakby była nasycona CO2. Nie ma przy tym znaczenia czy ciśnienie wynosi 1 Bar czy 1,5 Bara.

    3. Czy niezbędne będzie odpowietrzenie samej pompy, jeśli tak, to jak ją odpowietrzyć. Czy pompa ma być na chodzie, jeśli tak to na jakim biegu, itp. Teraz po odkręceniu korka (tego z dużym nacięciem) trochę pokapie i tyle. Czy tak ma być?

    Bardzo proszę o odpowiedź, chciałbym się w końcu wyspać... :-)
  • Automation24
  • #2
    Dido230
    Level 22  
    Jeśli syczą odpowietrzniki to należy w końcu porządnie odpowietrzyć cały układ, uzupełnić wodę w układzie do ciśnienia około 1bara, odpowietrzyć pompę, wszystkie odpowietrzniki automatyczne (w automatycznych przez naciśnięcie cieńkim pręcikiem, np. spinaczem biurowym na pływak przez otwór spustowy odpowiecznika, odpowietrzniki na każdym grzejniku (powinny być zaworki ze śruba na wkrętak płaski lub specjalny kluczy trójkatny.

    Z każdego z tych elementów wypuscić powierze aż do momentu popłynięcia wody bez pęcherzyków powietrza, proces powtórzyć kilka razy, uważać przy tym aby nie spadło ciśnienie ponizej 0barów.

    Przyczyną ciągłego odpowietrzania może jeszcze być zbyt wysoka temperatura wody w układzie, jesli dojdzie do jej wrzenia (podczas wrzenia wodda też syczy) to wytrąca sie też powietrze w instalacji i odpowietrzniki znów muszą ją wypuścić, należy wtedy zmniejszyć zaprogramowaną temp. na sterowniku. Jeśli w instalacji jest cisnienie okolo 1bara to woda będzie wrzeć w temp dopiero około 110-120 stopni.
    Jeśli układ jest szczelny nie ma wycieków i cały czas utrzymywaane jest nadciśnienie, zbiornik przeponowy jest sprawny a układ odpowietrzony nie powinno byc takich problemów.
  • #3
    DonRomano
    Level 34  
    Szumienie może być spowodowane zbyt szybkim przepływem wody przez same zawory grzejnikowe.
    W takim przypadku należy zmniejszyć prędkość pompy.
    Przy pięciu grzejnikach max. obroty to dużo.
    Spróbuj (o ile jest przełącznik na pompie) zmniejszyć obroty na minimum, szum powinien ustąpić.
  • #4
    netcomers
    Level 20  
    Dzięki za odpowiedź. Wczoraj wieczorem próbowałem jeszcze raz odpowietrzyć cały układ. W tym celu napełniłem wodę do 2,5 Bara i przy każdym z grzejników z odpowietrznika spuszczałem wodę. Przestałem jak ciśnienie wyniosło ok 1,1 Bara. Powietrza nie było, płynęła tylko woda. Pompa chodziła cały czas na drugim biegu, przestawienie jej na pierwszy bieg powoduje tylko, że piec dłużej chodzi, więcej gazu pożera i wolniej się nagrzewają pomieszczenia. Szum jedak minimalnie ustaje, ale jest to naprawdę "minimalne minimum".

    Temperatura wody ustawiona jest na 60 C.

    Mam pytanie, czy odpowietrzanie powinno odbywać się przy wyłączonym piecu, czy odpowietrzanie pompy również? Czy przy odpowietrzaniu pompy woda z korka powinna kapać czy wypływać pod ciśnieniem? Wczoraj napełniłem wodą całą instalacje do ok 3,5 Bara, aż zaczał przepuszczać zawór bezpieczeństwa, po odkręceniu korka przy pompie woda trochę pokapała ale przy takim kapaniu trudno mówić o odpowietrzaniu pompy.
  • Automation24
  • #5
    12gucio
    Level 20  
    Witam! Odpowietrzanie grzejników najlepiej robić przy wyłączonym kotle .
  • #6
    aawol
    Level 14  
    odkręcanie zaślepki pompy podczas pracy raczej jej nie odpowietrzy. woda z korka pompy zazwyczaj tylko cieknie i tak ma być. Odpowietrzaj na wyłączonej pompie i piecu, w piecu powinieneś mieć również odpowietrznik ( w górnej części pieca w okolicy naczynia przeponowego ).
    Obroty pompy powinny być na drugim biegu ale zrób test czy chałas ustępuje przy pracy na pierwszym biegu. No i napisz czy sytuacja ta ma miejsce od początku użytkowania czy pojawiła się nagle .....
  • #7
    netcomers
    Level 20  
    Problem z szumieniem w grzejnikach jest od samego początku, czyli ubiegłego roku od stycznia. Instalacja jest nowa. Wszystko. Po przełączeniu pompy na pierwszy bieg, piec chodzi non stop a w chałupie zimno. Szum trochę ucichł, ale to nie tak ma być. Odpowietrzanie pompy przy wyłączonym piecu daje taki sam efekt jak przy włączonym. Kapnie parę kropel i to wszystko. W sumie jak wyłączę piec to też będzie cicho... Kolega ma taki sam piec, 3 grzejniki, pompę na drugim biegu i .... błogą ciszę.
  • #8
    DonRomano
    Level 34  
    Jeszcze jedno pytanie.
    Czy podczas pracy ciśnienie na kotle wzrasta?
    Miałem kiedyś przypadek, niesamowite szymy, bulgotanie itp.
    Okazało się, że zeszło powietrze z naczynia przeponowego w kotle.
    Sprawdź jakie ciśnienie jest na zimnej instalacji a jakie na gorącej.
    Nie powinno być wielkich różnic.
  • #9
    netcomers
    Level 20  
    Witam,

    Ciśnienie na zimnym kotle wynosi 1 bar, podczas pracy wzrasta do 1,6-1,8 bara. Najdziwniejsze objawy są na grzejniku w łazience, tam już właściwie nie szumi tylko syczy. Objaw jest taki jakby duże ciśnienie wody przepuścić przez cienką rurkę. Efekty jak w STARWARS. Zrobiłem jeszcze fotkę całego pieca. To z prawej strony to co to jest? Ma na dole nakrętkę.

    Sprawdziłem przed chwilą i jest tak: po nagrzaniu wody ciśnienie wzrosło do 1,6 bara przy włączonym piecu i pracującej pompie na drugim biegu, po wyłaczeniu pieca spada do 1,3 bara. Na trzecim biegu pompy, ciśnienie wzrasta na 1,7 bara.
  • #10
    Grześ4
    Level 14  
    Wszystko wsakzuje, że nie pracuje naczynie przeponowe.

    Wyłącz kocioł i odetnij go zaworami, nastepnie rozpręż tak aby manometr na kotle wskazywał 0. Weź ciśnieniomierz do mierzenia ciśnienia w oponach i zmierz ciśnienie w przeponówce ( na twoim zdjęciu ten baniak po prawej odkręć plastikową zaślepkę ). Jesli masz ciśnienie poniżej 1 bar to dobij pompką samochodową jeśli dużo więcej opóść ciśnienie.
  • #11
    DonRomano
    Level 34  
    To coś z prawej strony to właśnie czarodziejskie naczynie.
    Zrób tak, spuść wodę z kotła po wcześniejszym zamknieciu zaworów na nim i zmierz ciśnienie na naczyniu zwykłym manometrem do kół samochodowych.
    Jeżeli ciśnienie jest mniejsze niż 0,8atm.
    To dopompuj pompką również samochodową.
    Powinno pomóc.

    Upss... ktoś mnie uprzedził, ale to nic zrób tak jak piszemy.
  • #12
    PAWEŁ74
    Level 27  
    ...No i cisza a bardzo mnie ciekawi dla czego koloedze tak hałasują grzejniki...
  • #13
    netcomers
    Level 20  
    Witam,


    problem rozwiązany. Powodem głośnej pracy były zawory pod głowice termostatyczne. Pracą pieca steruje i tak sterownik Auraton, więc zdemontowałem zawory i wstawiłem zwykłe... Nastała błoga cisza.... Jak zobaczyłem przez jaką szczelinkę przepływa woda przy takim zaworze to faktycznie - ma prawo szumieć. Szczelina ma ok 5 mm długości i 2 mm szerokości. Przy zwykłych zaworach otwór jest dużooooooo większy.
  • #14
    krzysiu501
    Level 11  
    przepraszam że się podepne ale, mam pytanie tylko niewiem jak to napisać :) zaczne od początku jest kocioł węglowy oddalony od domu mieszkalnego ok 15m (nie było możliwości zamontowania pieca w domu) rury zasilające są zakopane w ziemi, pierwszym "grzejnikiem" w domu jest bojler na ciepłą wode następnie dalej są rozprowadzone 4 kaloryfery. Za bojlerem są zawory aby latem zakręcić na grzejniki aba nagrzać samą wode do mycia. Mianowicie chodzi o to że na bojlerze (z wężownicą) jest zasilanie rurą 5/4 i jest tam zawór kulowy aby zmiejszyć przepływ żeby na grzejniki jeszcze pocisło (on musi być odkręcony bardzo minimalnie bo na grzejniki nie pójdzie więc jest bardzo mała szczelina). I chodzi o to że cały czas na tym zaworze jest szm, bulgotanie coś takiego jakby powietrze sie tam zbierało moje pytanie co tam założyć zamiast tego zaworu??? jeszcze jedmo pierwszy grzejnik za tym bojlerem cały czas sie zapowietrza.

    dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam
  • #15
    ANDYW6
    Level 24  
    A czy masz pozakładane automatyczne odpowietrzniki ?Przy takim syfonowatym układzie to konieczność.Zawór możesz zastąpić kryzą ,ale na lato nie wskazane.
  • #16
    darecki7429
    Level 11  
    Szanowny kolego DonRomano mam prośbę gdyż szukając wiadomości na mój problem natrafiałem na twoje wypowiedzi widzę że jesteś instalatorem z doświadczeniem i znajomością tematu C.O proszę o odwiedzenie działu:Początkujący,Laborki,Teoria,Referaty i zapoznanie się z moim problemem w temacie:centralne ogrzewanie-instalacja do poprawy...Dziękuję darecki7429

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przepraszam panowie każdego kto ma czas i ochotę proszę o zapoznanie się z tematem i wypowiedż!
  • #17
    krzysiu501
    Level 11  
    ANDYW6 wrote:
    A czy masz pozakładane automatyczne odpowietrzniki ?Przy takim syfonowatym układzie to konieczność.Zawór możesz zastąpić kryzą ,ale na lato nie wskazane.




    Tak mam automatyczne odpowietrzniki. Zastąpić kryzą też tak myślałem ale latem gdy zakręce grzejniki to będzie lipa:cry: a może zwtkły zawór głowicowy będzie lepszy ??? ale skąd to powietrze się zbiera ???
  • #18
    DonRomano
    Level 34  
    Powietrze jeszcze nie wyszło z rur, które przecież nie są położone idealnie poziomo w ziemi.
    Raz musieliśmy przelać całą instalację dużym przepływem wody i dopiero wtedy pomogło.
    Podłączyłem węża do zasilania w kotłowni, odciołem kocioł węglowy a powrotem spuszczałem wodę.
    Trwało to kilka minut aż całe powietrze uciekło, zdziwiłem się ile tego było.
  • #19
    krzysiu501
    Level 11  
    ale tą instalacje mam już z 4 lata i powiem tak że jak pompka chodziła na I biegu to było lepiej ale pierwszy bieg sie spalił i chodzi na II biegu, a czy wie ktoś czy od każdego biegu jest osobne uzwojenie ????
  • #20
    DonRomano
    Level 34  
    Powietrze siedzi w rurach, jak zwiększyłeś przepływ to zaczęło wychodzić.
    Jest jeszcze taka możliwość, że masz gdzieś odpowietrznik na powrocie instalacji, przed pompą lub w innym miejscu z którego pompa może po prostu zasysać powietrze.
    Zdarza się to często zwłaszcza jak przydka się filtr.
    Jednak ciężko tu mówić o szczegółach nie widząc instalacji, postaraj się o jakieś zdjęcia.

    Co do wody bieżącej też jest kilka możliwości.
    Ja myślę, że u ciebie należy zastosować zawór trójdrogowy z odpowiednim sterowaniem.

    Sprawdź przełącznik w pompie, często brudzą się styki.
  • #21
    krzysiu501
    Level 11  
    DonRomano bardzo dziękuje za zainteresowanie moim problemem, szkoda że mieszkamy tak daleko od siebie bo napewno bym Ci poprosił o osobiste odwiedzenie mnie :)... masz racje mam odpowietrznik na powrocie( automatyczny) ale nie przed pompą tylko właśnie w domu oddalony o te 15 metrów od pompy, dodam że pompe też mam na powrocie przed piecem bo na zasilaniu bardzo sie pierdzieliło i daliśmy na powrót i było OK. A jest możliwość że przez odpowietrznik zaciągnie powietrza ?? Filtr czyściłem niedawno (był wmiare czysty) co do zdjęć to jutro sie postaram. A co kolego myślisz o kryzie na wyjściu z wężownicy >???np. na 1/2 cala?? styki na pompie sprawdzałem są OK zepsuła się latem jak dość długo nie była używana i po tej przerwie żona napaliła w piecu i według mnie była "zastana" poszedł prąd a wirnik stał ale to tylko domysł......... oj dałeś mi teraz kolego do myślenia o tym odpowietrzniku na powrocie :) być może masz racje
  • #22
    DonRomano
    Level 34  
    Oczywiście, że może tamtętdy ssać a nawet na pewno ssa.
    Na powrotach montuje się w sporadycznych przypadkach np. na obiegach podłogowych i to też często bywają właśnie takie problemy zwłaszcza jak pompy zainstalowane są również na powrocie.
    Zdemontuj odpowietrznik to i przy biolerze będzie spokój.
  • #23
    krzysiu501
    Level 11  
    zdemątowałem odpowietrznik i powiem szczerze że nic to nie dało :(zdemontowałem też jakieś ustrojstwo z kulką w środku co było zamontowane koło pompy bo myślałem że nie ciśnie na grzejniki tylko woda (trochę) krąży wokól pompy, też nic to nie dało... Jak bardzo szumi koło pierwszego grzejnika to wszystkie grzejniki są ciepłe do połowy w poźiomie ; tak jakby obiegu nie było a jak przestanie szumieć to grzejniki całe ciepłe i jest cisza
  • #24
    ciachorek
    Level 1  
    Witam!
    Mam pytanie. Gdzie można kupić zawór przepływu ciepłej wody do kotła Ferroli Domina C24E?
  • #25
    miles511
    Level 2  
    Na zdjęciach tej instalacji widac połączenia miedzi, stali ocynkowanej , a grzejniki są pewnie aluminiowe,ja też tak mam, i nie dawałem rady ze wzrostem cisnienia w instalacji
    wejdz na ten adres www.fernox.pl i poczytaj o preparacie ,,COPAL'' kup wlej do instalacji ,naprawdę pomaga,wiem to po sobie.
  • #26
    dawidus
    Level 20  
    Witajcie,
    Ja mam podobny problem z szumem grzejników (piec węglowy) pompka Grundfos, sterownik pompy to Auratron. Ale to jeszcze nic ostatnio pojawił mi się poważny problem z włączaniem i wyłączaniem pompki tzn. sterownik włącza się wyłącza co 10 sekund nawet jak go przełączę na ruch ciągły to się tak dzieje, błagam pomocy co może być tego przyczyną ?
  • #27
    r.10
    Level 14  
    Właśnie teraz mam problem z syczeniem jednego dużego grzejnika Purmo w salonie (ok. 3,5 kW), ewidentnie syczy wkładka zawórowa w grzejniku pod głowicą termostatyczną Oventrop, zmiana nastawy wstępnej (czerwonym plastikowym elementem na wkładce zaworowej) w granicach od 1 do 7 niewiele daje, akurat przy ustawieniu głowicy termostatycznej na optymalną temperaturę 3 syczenie wkładki od zdławionego przepływu wody jest największe ((przy 2 1/2 lub 3 1/2 praktycznie znika).
    Zastanawiam się, czy wkładkę zaworową w grzejniku Purmo (produckcja 2007 rok) można podmienić na jakąś inną innego producenta?
    Łazienki czy inne pokoje błoga cisza, tylko ten jeden sk... ;-)
    Może przydławić przepływ na przyłączu podłogowym (w przyłączu są małe zaworki odcinające na zasilaniu i powrocie)?
    Rozdzielacz w przedpokoju bezzaworowy.
    -----
    netcomers wrote:
    Powodem głośnej pracy były zawory pod głowice termostatyczne. [...] zdemontowałem zawory i wstawiłem zwykłe... Nastała błoga cisza.... Jak zobaczyłem przez jaką szczelinkę przepływa woda przy takim zaworze to faktycznie - ma prawo szumieć. Szczelina ma ok 5 mm długości i 2 mm szerokości. Przy zwykłych zaworach otwór jest dużooooooo większy.