Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Panasonic CQ-C1475N - kilka pytan od laika :>

07 Sty 2008 21:30 5100 9
  • Poziom 9  
    Witam
    Na wstepie mowie, ze jestem w temacie car audio niemal kompletnie zielony - bede wdzieczny za niemieszanie mnie z blotem ;)
    Kupilem dzisiaj w MediaMarkt radio Panasonic CQ-C1475N... No i zaczely sie schody, bo instrukcja tego radia ogranicza sie niestety wylacznie do instrukcji uzytkowania - o samej instalacji nie ma ani slowa. No ale coz, zaczalem probowac cos na wlasna reke - pogrzebalem w otworze na radio i wydobylem z niego kostke [o ile zdazylem sie zorientowac - typu ISO] oraz czarny kabelek - jak sie domyslam, jest to antena :P Od razu okazalo sie, ze ani kostka, ani kabelek anteny nie pasuja do wtyczek na tyle radia. Jeden problem rozwiazal sie sam - okazalo sie, ze w pudelku byla odpowiednia przejsciowka. Postanowialem podlaczyc radio tymczasowo bez anteny, zeby sprawdzic chociaz czy dziala odtwarzanie CD. Niestety - radio owszem, dziala - swieci sie, mozna je programowac, ustawiac czas i wszystkie bajery, ale niestety dzwieku nie ma zadnego :P
    I tutaj zaczynaja sie moje pytania:
    - czy glosniki musza byc podlaczone osobno, czy ich przewody sa w kostce?
    - na tyle radia sa 2 okragle wtyki przypominajace czincze, podpisane R i L.. domyslam sie, ze chodzi o prawy i lewy kanal - czy tutaj maja byc podlaczone glosniki? Co jesli nie mam takich przewodow w samochodzie?
    - czy obedzie sie bez udzialu elektryka? czy jednak lepiej udac sie do fachowca? jesli tak, to ile fachowiec moze mi zaspiewac za taka usluge?
    - jak podlaczyc antene? w radiu jest takie glebokie wejscie, a moj kabel od anteny ma mala, krotka wtyczke? zapewne sa jakies przejsciowki do tego, ale jak to fachowo nazwac? ;)
    - wszelkie inne informacje tez mile widziane ;)
    Z gory dzieki,
    Pozdrawiam!
  • Moderator
    Z tego co opisujesz wydobyłeś na razie tylko kostkę zasilania ,powinna być jeszcze kostka na głośniki - podobna tylko że brązowa i języczek z boku ma na innej wysokości niż ten od zasilania. Co do anteny powinieneś dostać w sklepie rtv przejściówkę- najprościej weź ze sobą radio to na miejscu dopasujesz przejściówkę - ale najpierw sprawdź w pudełku czy nie ma danej przez producenta radia.
  • Poziom 43  
    Wypadało by jeszcze dokładnie opisać w jakim aucie to montujesz bo mogą być niespodzianki, czasem kosztowne. To że są kostki ISO to nie znaczy że można podłączać każde radio z takimi kostkami.

    SławeK
  • Poziom 9  
    re dzimi: dzieki za podpowiedz, jutro pogrzebie glebiej i poszukam drugiej kostaki [miejmy nadzieje, ze jest :P] - faktycznie, w przejsciowce sa 2 wejscia ale myslalem, ze drugie jest po prostu do wtyczki o innej budowie ale o tym samym zastosowaniu :]

    re SlaweK: VW Polo 93' [powiedziales 'dokladnie opisac w jakim aucie' - wiec jesli chcesz dokladniejszych informacji to prosze konkretnie jakich, bo nie bardzo wiem co moze byc uzyteczne :)]
  • Poziom 43  
    W takim Polo może być kłopot z plusami, może brakować jednego ( po kluczyku) lub pojawi się on dopiero jak silnik pracuje co prawdopodobnie spowoduje że radio nie będzie chciało działać bez kluczyka i włączonego zapłonu. Można to dość łatwo obejść łącząc od strony radia plusy do plusa stałego w kostce. Sprawdziłbym jeszcze czy w kostce radia nie ma Tel.Mute które może wypaść na styk GALA w kostce VW, to zaś może spowodować dziwne komunikaty radia i wyciszanie się samoczynne w czasie jazdy. Trudno mówić napewno bo nie widzę tej kostki i nie wiem jak w dokładnie tym roczniku i przy tym wyposażeniu auta była okablowana. W sumie prosta sprawa i ile ale się pojawia. Dlatego lepiej żeby w przypadku dziwnego zachowania zerknął na to fachowiec. Na szczęscie auto jest takie że bigosu to nie powino spowodować żadnego, gdyby było o 10 lat młodsze i np francuzkie to było by ciekawie. Jak zadziała to zwróć uwagę czy pamiętan nastawy i stacje po wyjęciu kluczyka.

    SławeK
  • Poziom 9  
    Ostatni post przed snem - jutro dam znac, czy znalazlem 'brakujaca kostke'
    ;)

    A co do dzialania radia - jak pisalem w pierwszym poscie, radio dziala ale zaden dzwiek nie wydobywa sie z glosnikow. Radio dziala takze przy wylaczonym silniku - nawet bez kluczyka w stacyjce... A jak wylacze je przyciskiem, to przycisk power swieci sie caly czas - co akurat jest niefajne, bo w koncu to niepotrzebne zuzycie energii, ale i tak bede panel wyjmowal wiec problem sie rozwiazuje :P [o ile wiem, to ten model tak juz ma z tym swiecacym przyciskiem, wiec to raczej nie jest zadna oznaka niepoprawnego dzialania].
    Probowalem nastawiac zegar i ustawienia nie zresetowaly sie po wyjeciu kluczyka - wiec problem o ktorym mowisz chyba mnie akurat nie dotyczy [miejmy nadzieje ;)]
    W kazdym razie dzieki za odpowiedz - lece spac, a jutro dam znac co 'wyczarowalem' ;)
  • Poziom 9  
    Troche czasu minelo, bo mialem sporo na glowie... Probowalem tez udac sie do fachowca, ale nie znalazlem zadnego, ktory mialby w najblizszym czasie wolny termin, wiec zrezygnowalem tymczasowo...
    Pogrzebalem troche w aucie [oczywiscie na ile moglem bez rozkrecania niczego..] i juz jestem totalnie zakrecony :P
    Stan na obecna chwile:
    - Z dziury od radia wygrzebalem kostke zasilajaca ISO, ktora pasuje do przejsciowi dolaczonej do radia..
    - brak kostki do glosnikow
    - glosniki mam tylko z tylu, z przodu jak sie okazalo, pod kratkami jest pusto :D
    - z tylu 2 glosniki fabryczne i 2 dodatkowe
    - glosniki dodatkowe niepodlaczone [ale to narazie mniejszy problem, zeby sie chociaz fabryczne dalo podlaczyc...]
    - od fabrycznych odchodza przewody - z lewego 2 przewody ida do prawego, potem jeden przewod z lewego jest polaczony z takim samym przewodem z prawego glosnika, z pozostale zaizolowane sa razem i lacza sie z przewodami lecacymi 'do przodu'
    - razem z wymienionymi przewodami ida 2 grubsze, ktore wychodza z 10-miejscowej kostki, umieszczonej w bagazniku.. Oo
    - z przodu, w dziurze na radio znalazlem jeszcze jedna kostke - jak mniemam - zasilajaca... ma 10 miejsc, wchodzi do niej 5 przewodow, a "jezyczek" jest w przeciwnym miejscu, niz w kostce zailajacej ISO

    Ktos mi sugerowal, ze moze poprzedni wlasciciel mial w tym samochodzie jakas zmieniarke czy inne bajery, dlatego ta instalacja jest taka dziwna... Niestety nie moge sie z nim skontaktowac :/
    Moze ktos na podstawie tego mojego ciut chaotycznego opisu potrafi cos wywnioskowac? Bede wdzieczny za jakakolwiek pomoc :)
  • Poziom 43  
    Tu nie ma co wnioskować ani kombinować bo tylko kłopot zrobisz większy. Gdybyś chociaż w ankiecie którą wypełniałeś przy rejestowaniu się na Elektrodzie wpisał skąd jesteś to może ktoś z okolicy by się odezwał. A z tego opisu widzę że tam już wiele sprzętów było. Po prostu, trzeba raz a dobrz i z głową to podłączyć. Nie ma głośników z przodu to mały problem, należy je podłączyć i przeciągnąć nowe kable. Z kostką zasilajacą to już trochę trzeba wiedzieć bo pomyłka to z reguły uszkodzenie radia. A 10 pinowa kostka nic mi nie mówi, może wzmacniacz, może zmieniarka a może lodówka z internetem...

    SławeK
  • Poziom 9  
    Mogles przeczytac moja odpowiedz na Twoj poprzedni post - wiedzialbys, ze radio dziala, kostka zasilajaca jest i w tej - jedynej - kwestii wyglada ze wszystko jest ok :P
    Jedyny problem to podlaczenie glosnikow i o to caly czas mi chodzi.. bardzo mozliwe, ze urzadzen w tym samochodzie bylo wiele roznych, okablowanie jest tak zakrecone, ze nie moge sie w nim polapac. Z tego co zdolalem znalezc na studio24 to ta wspomniana przeze mnie druga kostka, ktora uznalem za zasilajaca [10-pinowa] to kostka do zmieniacza - jesli sie nie myle, to jest iso-c10 [tylko ze w radiu nawet nie mam takiego wejscia - ale o ile rozumiem zmieniacz to zupelnie inna bajka, ktora mnie osobiscie nie interesuje]

    Moje pytania sa takie:
    - czy byloby to mozliwe, zebym sam polozyl nowe przewody od tylnich glosnikow? [przewody ktore teraz sa bym odlaczyl od nich i zamiast tego polozyl nowe bo nie potrafie rozpracowac tego, jak one dokladnie sa popodlaczane]
    - gdzie moge znalezc jakies uzyteczne schematy? [poza tym co na studio24 - troche z tego co tam jest na pewno sie przyda, ale moze jest jeszcze jakas inna dobra strona na ten temat?]
    - czy, majac z tylu 4 glosniki, moglbym 2 z nich traktowac jako przednie? czy nie ma to wiekszego sensu i lepiej podlaczyc tylko jedna pare?
    - czy obecnosc glosnikow z przodu i z tylu jest jakos od siebie uzalezniona? tzn, czy glosniki tylnie beda dzialac prawidlowo mimo nieobecnosci glosnikow przednich?

    narazie tyle :]
    Dzieki z gory za odpowiedz i pozdrawiam :)
  • Poziom 43  
    To że kostka jest taka sama to nie znaczy że jest tak samo okablowana, dowód to brak wyłączania się radia. Na stronie studio24 jest praktycznie wszystko tylko trzeba to zrozumieć a to co jest w kostce zasilającej trzeba sprawdzać a do tego wystarczy probówka z żarówką lub sama żaróweczka na 12V.

    Owszem, możliwe jest położenie nowych kabli a wręcz wskazane gdy nie potrafisz rozpracować poprzedniej instalacji. Warunek to zastosowanie przyzwoitych kabli (najlepiej w podwójnej izolacji) i poprawnie zarobić końcówki a także z głową ułożyć by nic nie przecięło ich w eksploatacji auta. Schematów do tego żadnych nie trzeba.
    Możesz też jedną parę tylnych głośników wykorzystać jako przednie a drugą jako tylne, łączenie głośników to inna bajka. Prawdopodobnie był tam dodatkowy wzmacniacz, stąd kostka ISO-C10 przy radiu bo w takiej złączce są najczęściej wyjścia liniowe. Może też grać jedna para głośników, w niczym to nie przeszkadza.

    SławeK