Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Electrolux EW1223F silnik nie pracuje

08 Sty 2008 18:57 3639 23
  • Poziom 10  
    Witam. Mam poważny problem a wydawało się banalnie. Żona pojnformowała mnie że coś stuka w pralce. Puściłem pranie, faktycznie coś w bębnie lata. Okazało się że druty ze staników małżonki:o). Pomyślałem banalna sprawa, wylałem wodę z pralki i węża, położyłem praleczke na bok. Następnie zdjąłem gumę odpływu miedzy bębnem i pompą, pozbyłem się wspomnianych drutów i złożyłem wszystko do kupy. Pralkę postawiłem w pionie odpalam i ZONKKK. Po pierwsze - wodę zasysa jakoś skokami i więcej niż zazwyczaj. Po drugie - programator idzie ale bęben się nie obraca. Po trzecie - na wirowaniu F pralka wypuszcza wode ale nie wiruje a programator zamiast się zatrzymać idzie sobie dalej na G. Proszę o pomoc.
  • TermopastyTermopasty
  • Specjalista AGD
    leon_z_dzialek napisał:
    położyłem praleczke na bok

    Na który?
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 10  
    na ten po którym idą kable do programatora i hydrostatu.
  • Poziom 39  
    Kolego Zayzayer, czy prawidłowa odpowiedź brzmi "resztki wody poszły w elektronikę"? Kiedyś się na to natknąłem, przepraszam jeśli się wtrącam niefachowo.
  • Specjalista AGD
    movzx napisał:
    resztki wody poszły w elektronikę

    Chyba tak.
  • Poziom 27  
    leon_z_dzialek napisał:
    na ten po którym idą kable do programatora i hydrostatu.


    Koledzy mają całkowitą rację. Na 95% resztki wody z szuflady na proszek poszły na elektronikę- bardzo prawdopodobne -programator do wymiany.
  • Poziom 10  
    oczywiście szuflada leżała obok pralki wraz z płynem do płukania
  • Specjalista AGD
    leon_z_dzialek napisał:
    oczywiście szuflada leżała obok pralki wraz z płynem do płukania

    Jeżeli tak, to przedmuchaj i sprawdź cały układ hydrostatu - tam też mogły dostać się śmieci wraz z wodą.
  • Poziom 27  
    leon_z_dzialek napisał:
    oczywiście szuflada leżała obok pralki wraz z płynem do płukania


    Szuflada leżeć mogła, ale resztki wody z obudowy szuflady są tak wredne że zawsze trafią tam gdzie,,trzeba".Wiem to z przykrego własnego doświadczenia.
  • Poziom 10  
    przedmuchałem oba hydrostaty i rurki właśnie oraz zmacałem programator. wyglada na suchutki - taki że raczej nie dostał wody
  • Specjalista AGD
    To włącz i sprawdź pobieranie i poziom wody. Jeżeli zdejmujesz rurki z hydrostatu, to zakładaj je ponownie po wypompowaniu wody z pralki.
  • Poziom 10  
    zabieram się za moduł. jest jakaś metoda sprawdzenia triaka?BTB15 600BCE C719A
  • Poziom 10  
    szczotki ładne po 2 cm kazda. komutator równiutki
  • Moderator Elektrotechnika
    leon_z_dzialek napisał:
    zabieram się za moduł. jest jakaś metoda sprawdzenia triaka?BTB15 600BCE C719A

    Zanim to zrobisz,najpierw sprawdż silnik(miernikiem,a póżniej na -krótko z pominięciem instalacji pralki).
  • Poziom 10  
    tego niestety nie umiem zrobić. gdyby były 2 kable to jeszcze ale jest więcej. jak w takim razie sprawdzic uzwojenia i jak podpiąć na krótko ?? Z góry dzięki za wszelkie instrukcje.
  • Moderator Elektrotechnika
    Najpierw sprawdż miernikiem silnik tzn cewki stojana,wirnik(sprawdż czy zamyka się obwód przez wyprowadzenia szczotek)oraz prądniczkę tacho.Szczotki kwalifikują się już do wymiany.Oczywiście zakładam,że umiesz posługiwać sie miernikiem i posiadasz taki.Sprawdzenie to wykonuje się bez napięcia.Powino być 6 przewodów(2-tacho;2-wyprowadzenia cewek stojana i 2-wyprowadzenia szczotek chyba że jest jeszcze zabezpieczenie termiczne silnika).
  • Specjalista AGD
    Solidne sprawdzenie polegać powinno na sprawdzeniu przede wszystkim:
    ewentualnego "przebicia do masy" -zwarcia do masy uzwojenia stojana lub wirnika
    informacja o ilości przewodów niepełna: sa wersje z trzema wyprowadzeniami ze stojana-jedno ze środka, wewnętrzne połączenie cewek
    Podłączyć w celu sprawdzenia należy: zmostkować wyjście z dowolnej szczotki (najczęściej widoczne) z wyjściem cewki stojana a napięcie 230v podłączyć (najlepiej przez autotrafo z braku można szeregowo przez żarówkę 60W) do pozostałego przewodu z drugiej szczotki i pozostałego przewodu z drugiej cewki, kierunek obrotów silnikaw tym wypadku bez znaczenia. Ewentualne wyjście ze środka cewek (trzecie jw) pozostawic niepodłączone, tacho nie podpinać. Szczotki powinny leciutko iskrzyć (do 0,5 mm) obydwie tak samo !
    2 cm to szczotki powiedziałbym "bycze" nie do wymiany! przynajmniej nie przez długość.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Nalepiej podłączyć silnik nie przez żarówkę,ale przez grzałkę.Grzałkę
    zawsze mamy pod "ręką" w pralce.
  • Poziom 10  
    według instrukcji podłączyłem silnik przez żarówkę i nie ruszył. podpiąłem dodatkowo żelazko i silnik ruszył. tak wiec krecił silnik żarówka świeciła i nagrzewało się żelazko. szczotki nie iskrzyły.czy to znaczy, ze silnik mam sprawny /???

    w kostce mam - przewody uzwojeniea (szary czarny i brązowy) 2 kable białe chyba termik-mierzyłem jest przejście, czerwony i niebieski szczotek oraz 2 żółte od tacho.

    na tacho równiez jest przejście

    Poradźcie co dalej bo pranie juz do sąsiadów zacząłem nosić
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Silnik OK, masz problem z modułem, około 300 zł :(
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    colcolcol napisał:
    Silnik OK, masz problem z modułem, około 300 zł :(


    Wszystko się zgadza. Pisałem o tym w swoim pierwszym poście. Napisałeś moduł a ja ze starego przyzwyczajenia programator<w sumie to jest programator> Dziwiły mnie rady sprawdzania silnika skoro to tylko położenie pralki było przyczyną.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    elektromechanik napisał:
    colcolcol napisał:
    Silnik OK, masz problem z modułem, około 300 zł :(


    Wszystko się zgadza. Pisałem o tym w swoim pierwszym poście. Napisałeś moduł a ja ze starego przyzwyczajenia programator<w sumie to jest programator> Dziwiły mnie rady sprawdzania silnika skoro to tylko położenie pralki było przyczyną.

    Z zasady sprawdza sie najpierw sprawnośc elementów sterowanych a póżniej moduł(po to by wykluczyć ich niesprawność) jaka by nie była przyczyna(nieraz różnie opisywana).Można zrobić to od razu sprawdzając moduł-tylko że można wtedy narazić się niepotrzebnie na wydatki.
  • Poziom 10  
    Witam ponownie.
    Po Waszej diagnozie że to moduł i informacji że to znaczny koszt :cry: zacząłem czytać posty na temat tej części.
    Dodatkowo zasięgnąłem języka w 2 sklepach elektronicznych. Okazuje się że w wiekszości niesprawność modułu to wina jakiegoś triaka.

    Mój ma oznaczenie BTB 15 600 BCE ale facet w sklepie namówił mnie na BTA - ponoć bardziej bezpieczny. Wymieniłem triak, oczywiście dałem nową pastę silikonową a także przykręciłem triak do radiatora śrubką.
    :D Pralka PRACUJE !!!!!:D


    koszt naprawy:
    triak w Robotroniku we Wrocławiu 3zł.
    godziny spędzone z laptopem na pralce - bezcenne

    Ogromnie Wam wszystkim dziękuję za wszystkie podpowiedzi i instrukcje które spływały w iście ekspresowym tempie - tym bardziej że jest to mój pierwszy post. Jak to mówią "daliście rade"

    ps. pewnie mi ta kombinacja zarówki i żelazka bedzie sie po nocach śniła :D