Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny wlacznik swiatel

wk112 21 Lip 2010 08:13 157117 175
  • #151
    Brayli
    Poziom 10  
    Najprostszy i najtańszy automat za 5zł.
    Automatyczny wlacznik swiatel
    Przekaźnik może być dowolny zwierny, byle cewka na 12V i styki na 20A. Dioda prostownicza dowolna. Załącza światła po rozpoczęciu ładowania (zgaśnięciu kontrolki ładowania) i wyłącza po wł mijania/ drogowych lub zgaszeniu silnika. Założone - działa.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #152
    ...KUBA...
    Poziom 23  
    a co w przypadku gdy podczas jazdy, w ciemnym miejscu popsuje się ładowanie, lub zgasnie silnik ?
  • #153
    MACIEK_M
    Poziom 28  
    -> ...KUBA... wtedy włączasz światła ręcznie.
  • #154
    bartek14666
    Poziom 2  
    Witam

    chciałbym zrobić w samochodzie tak żeby przy otwieraniu drzwi świeciły zegary, problem w tym że włacznik zamkniętych\otwartych drzwi sterowany jest masą a postojówki plusem, pasowało by coś dać żeby minus uruchamiał plus..tylko co??prosze o pomoc
  • #155
    MACIEK_M
    Poziom 28  
    ->bartek14666 rozwiązaniem jest przekaźnik.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #156
    Brayli
    Poziom 10  
    Cytat:
    a co w przypadku gdy podczas jazdy, w ciemnym miejscu popsuje się ładowanie, lub zgasnie silnik ?

    Mój schemat ma zastosowanie do poprawnie działającej instalacji. Brak ładowania w czasie pracy silnika to samochód z usterką (pomijając prądnice zamiast alternatora). Zastosowałem w maluszku z alternatorem (El. rok98 i działa wyśmienicie). Raz na czas światła włączają się od razu po kluczyku, nie wiem czemu, ale krótkie załączenie pozycyjnych gasi DRL-e i można odpalać (myślę o zimie, gdzie każdy wat się liczy). Co do ciemnych miejsc :D to światła dzienne z założenia nie oświetlają drogi a pojazd. W tunelach np. przełączam na mijania, tak żeby być widocznym i widzieć.
  • #157
    tzok
    Moderator Samochody
    hobbyelektronik napisał:
    Po co kombinujesz z lampką ładowania, mój układ przedstawiony wcześniej załącza światła po wykryciu wzrostu napięcia w instalacji powyżej 12,7V.
    Nie zachodzi potrzeba wpinać się do kontrolki ładowania, jest to wygodne bo nie zawsze masz dostęp do deski rozdzielczej.

    powodzenia.................
    ...tylko dodaj do niego tranzystor wyłączający go po włączeniu świateł przełącznikiem (sterownie np. z oświetlenia zegarów lub tablicy rej.), bo się na przeglądzie czepiają, że musi się dać przełączyć na światła postojowe przy pracującym silniku.
  • #158
    lukil1
    Poziom 9  
    No i coś uwaliłem.
    Robiłem sobie włącznik świateł według
    https://obrazki.elektroda.pl/34_1279692546.jpg
    Nawet chwilę działało.
    Nagle przestało działać przekaźnik nie załącza się po odpaleniu silnika.
    Teraz żarzy się żaróweczka od ładowania jak wtyczka mała z jednym przewodem jest włożona w alternator.
    Napięcie alternator daje 14,14 na wysokich obrotach również. Po odpaleniu silnika można zdjąć klemę z akumulatora i silnik działa nawet na wszystkich światłach. Czyli chyba dobrze.
    Gdy cienki przewód dotknę do + z akumulatora to gaśnie kontrolka akumulatora jak do – to świeci wyraziście.
    Zauważyłem również że nie wychodzi napięcie z alternatora tym cienkim przewodzikiem a powinno. Pewnie dlatego nie może załączyć przekaźnika włącznika świateł.
    Co mogło się uwalić?
    Alternator to VALEO SG12B038 125A
  • #159
    tzok
    Moderator Samochody
    Kontrolka w tym alternatorze nie służy do jego wzbudzania, jest sterowana przez układ elektroniczny w regulatorze uszkodziłeś ten układ obciążając go przekaźnikiem (obciążenie indukcyjne). Ciesz się, że nie narobiłeś większych szkód odłączając akumulator na pracującym silniku bo to świetna metoda na popalenie całej elektroniki w aucie.
  • #160
    lukil1
    Poziom 9  
    Czytam to co napisałeś i zrobiło mi się mokro pod pachami.

    Wracając do żarzenia kontrolki ładowania.
    Pisząc „układ elektroniczny „ masz na myśli regulator napięcia?
    Czyli wystarczy wymienić regulatora napięcia i powinno pomóc?
  • #161
    tzok
    Moderator Samochody
    Opisujesz działanie kontrolki po odłączeniu układu czy z podłączonym? Bo z podłączonym to się może żarzyć... jak jest ładowanie to po odłączeniu układu można to zostawić.
  • #162
    lukil1
    Poziom 9  
    Z podłączonym chyba bo rozumiem że mowa o regulatorze napięcia który jest wbudowany w alternator.
    Jak ta mała wtyczka jest włożona w alternator to się żarzy kontrolka ładowania na desce rozdzielczej.
    Nie napisałem tylko że:
    Jak tę wtyczkę małą wyjmę z alternatora to się nie żarzy nic.

    Za bardzo tego nie chcę tak zostawiać bo mnie to drażni.

    I jeszcze jedno.
    Podłączałem się z włącznikiem świateł bezpośrednio w tę małą wtyczkę przy alternatorze.
    Po podłączeniu słychać było syczenie z okolic alternatora przez kilka sekund.

    Chciałem się tylko upewnić czy to regulator napięcia się usmażył bo szkoda mi 150 zł w ciemno wydawać.
  • #163
    tzok
    Moderator Samochody
    Jeśli po "wycięciu" tego cudu inżynierii pt. automatyczny włącznik świateł dziennych kontrolka ładowania się żarzy to w/g mnie uszkodzony jest regulator, ale może niech się wypowie jakiś elektryk samochodowy który zna budowę tego konkretnego alternatora, bo straciłem przekonanie, kiedy napisałeś, że kontrolka jest podłączona do alternatora, a nie do regulatora.
  • #164
    lukil1
    Poziom 9  
    No to ja się wypowiem.

    Skoro regulator jest wbudowany w alternator to chyba nie spodziewałeś się innego pytania.
    Jak w/w
    Ktoś kto zadaje pytanie wcale nie musi znać budowy alternatora.
    Dla pytającego wtyczka jest wkładana w alternator.
    Pytałem jako laik ale nie oczekiwałem odpowiedzi od laika.
    Piszesz „Kontrolka w tym alternatorze nie służy do jego wzbudzania, „ a od kiedy to kontrolka jest w alternatorze i jeszcze służy do jego wzbudzania. Totalne bzdury.

    Na zasadzie domysłów to ja też potrafiłem dojść że to regler jest walnięty.

    Skoro alternator ładuje poprawnie to diody odpadają.
    Jeżeli na wirniku nie ma przebicia to jest sprawny.
    Jeżeli w instalacji nie ma zwarcia bo kontrolka na desce rozdzielczej od akumulatora gasła po wyjęciu z alternatora (regulatora) to jest sprawna.
    Noto co zostaje? Regler.
    To jest właśnie odpowiedz na moje pytanie.
    Oczekiwałem potwierdzenia od kogoś kto wie.
  • #165
    jurekk55
    Poziom 36  
    lukil1 napisał:


    Na zasadzie domysłów to ja też potrafiłem dojść że to regler jest walnięty.

    Skoro alternator ładuje poprawnie to diody odpadają.
    Jeżeli na wirniku nie ma przebicia to jest sprawny.
    Jeżeli w instalacji nie ma zwarcia bo kontrolka na desce rozdzielczej od akumulatora gasła po wyjęciu z alternatora (regulatora) to jest sprawna.
    Noto co zostaje? Regler.
    To jest właśnie odpowiedz na moje pytanie.
    Oczekiwałem potwierdzenia od kogoś kto wie.



    Uwaliłeś regulator na własne życzenie wpinając jakiś śmieć w obwód który został zaprojektowany do innych zadań.
    tzok sądząc po podpisie jest laikiem w dziedzinie motoryzacji ,jednak nie jest laikiem ani profanem w dziedzinie elektroniki.
    Nie użyję mniej cenzuralnych zwrotów ,jednak są osoby które zamiast ocen userów powinny rozszerzyć zakres wiedzy,dotyczy to nie tylko użytkowników zadających pytania w przypadkowych tematach założonych całkowicie bezsensownie.
  • #166
    lukil1
    Poziom 9  
    "Uwaliłeś regulator na własne życzenie wpinając jakiś śmieć w obwód który został zaprojektowany do innych zadań."

    I to jest konkretna odpowiedź.
    I tak się właśnie stało, po wymianie reglera wszystko wróciło do normy.
  • #167
    jurekk55
    Poziom 36  
    lukil1 napisał:
    "Uwaliłeś regulator na własne życzenie wpinając jakiś śmieć w obwód który został zaprojektowany do innych zadań."

    I to jest konkretna odpowiedź.
    I tak się właśnie stało, po wymianie reglera wszystko wróciło do normy.


    Nie na długo jak napisał tzok,kwestia czasu temperatury układu i diabli wiedzą czego.

    NIE ZAPOMNIJ PRZYNAJMNIEJ O ZWYKŁYM PRZEPRASZAM POD ADRESEM tzok-a,zdobywał wiedzę nie paląc części:D
  • #168
    lukil1
    Poziom 9  
    Na pewno temperatury. Poprzedni regulator napięcia nie miał np. radiatora.
    Nie mam zamiaru podłączać już nic pod niego.
    Nikt nie jest doskonały i każdy jest laikiem w różnych dziedzinach, nie widzę w tym nic obraźliwego. Sam zadaję pytania jako zwykły laik choć czasem uzyskiwane odpowiedzi są tak śmieszne że aż żałosne bo ludzie nie czytają ze zrozumieniem próbując udzielać odpowiedzi.
  • #169
    tzok
    Moderator Samochody
    Układ miał zastosowanie w starych alternatorach w których uzwojenie wzbudzające było zasilane szeregowo przez żarówkę kontrolki ładowania. Nie napisałeś co to za samochód ani z jakiego rocznika - oznaczenie kodowe alternatora niewiele mi mówi.

    "Kontrolka, w tym alternatorze, nie służy..." = "Kontrolka, w przypadku tego alternatora, nie służy"... nie chwytaj mnie za słówka, możliwe że brakło przecinka.
    Może i laik ale udzieliłem prawidłowej odpowiedzi w pierwszym poście (podłączając przekaźnik równolegle z kontrolką ładowania uszkodziłeś obwód sterowania kontrolki w regulatorze napięcia), a Ty jeszcze z pretensjami. Skoro mogłeś się sam domyślić to po co pytałeś na forum?
  • #170
    jurekk55
    Poziom 36  
    lukil1 napisał:
    Sam zadaję pytania jako zwykły laik choć czasem uzyskiwane odpowiedzi są tak śmieszne że aż żałosne bo ludzie nie czytają ze zrozumieniem próbując udzielać odpowiedzi.


    Zadając pytanie uzupełnij dezyderat o:

    -co sprawdziłeś?
    -zakres wiedzy na temat obwodów i elektroniki w systemie z którym masz problem
    -instaluj urządzenia PO konsultacji z osobą mającą pojęcie o układzie i możliwych negatywnych skutkach
    -nie oceniaj wiedzy innych po poziomie własnej-nie jest to miarodajne
    -przedstawiając problem zawęź zakres tematu, nikt nie jest w stanie wziąć pod uwagę wszystkich możliwych opcji ( w tym zakresu twojej wiedzy w temacie)
  • #171
    Zico63
    Poziom 37  
    lukil1 napisał:
    Skoro alternator ładuje poprawnie to diody odpadają.

    Też dobre!
    Nowoczesne alternatory mają na tyle dużą wydajność, że samo zmierzenie napięcia miernikiem z "marketu" nic nie powie; może z powodzeniem być "padnięta" jedna z faz (najczęściej poprzez uszkodzenie diody wzbudzenia) co da efekt żarzenia lampki, przy - czy raczej mimo - osiągania założonego napięcia.
    Dopiero pełne zdjęcie charakterystyki alternatora (szczególnie wydatek prądowy!)w funkcji jego obrotów da odpowiedź na takie pytanie.

    A tak w ogóle, to Kolega Lukil1 postępuje jak widać w/g słynnej zasady: "po co coś robić łatwo, jak można skomplikowanie..." czy podpięcie się z dziennymi pod zapłon (15) i pozycje (58) tak bardzo by "bolało"? Chyba jednak mniej, jak teraz wydatki.
    Ja wielokrotnie pisałem: alternator zostawiamy w spokoju, przynajmniej w nowszych wozach
  • #172
    lukaszenko102
    Poziom 9  
    Witam
    Mam światła do jazdy dziennej i szukam jakiegoś sposobu na podłączenie ich z "opcją" living home. Z tego co rozumuję, to normalnie należy podłączyć światła przekaźnikiem aby po odpaleniu świeciły DRL(po sygnale z alternatora?) i po włączeniu mijania gasły. Zależy mi aby po zgaszeniu/ włączeniuświateł mijania samochodu jeszcze przez jakiś czas świeciły(living home). Jaki przekaźnik wykorzystać do takiej instalacji?
  • #173
    tzok
    Moderator Samochody
    Opcja nazywa się "coming/leaving home"... urządzenie którego potrzebujesz to tzw. przekaźnik czasowy, ale to tylko potoczna nazwa. Niemniej takie podłączenie jak proponujesz jest niedopuszczalne (samochód nie przejdzie przeglądu). Światła dzienne mają się załączać po włączeniu zapłonu i gasnąć po jego wyłączeniu lub włączeniu świateł mijania. Typowo doświetlanie drogi coming home włącza się przez pociągnięcie dźwigni "klaksonu świetlnego" (chwilowych świateł długich) przy wyłączonym zapłonie, natomiast leaving home impulsem z centralnego zamka (otwierasz auto pilotem i włącza się doświetlanie). Gotowy moduł można kupić za ok 50zł, nie wiem tylko czy jest sens doświetlania światłami dziennymi...
  • #174
    lukaszenko102
    Poziom 9  
    Czyli lepiej nie kombinować i zostać prze zwykłym podłączeniu dziennych, tylko z plusem po odpaleniu pojazdu.

    To jeszcze jedno pytanie. Jaki typ/model przekaźnika założyć do świateł DRL?
  • #175
    stratos37
    Poziom 11  
    Gdzie można zamówić zrobienie płytki do ww. układu z tyrystorem ?
  • #176
    tzok
    Moderator Samochody
    Jeśli chodzi o ten układ:

    Automatyczny wlacznik swiatel



    Edytuj
    15 - zasilnie po stacyjce
    30 - zasilanie stałe
    31 - masa
    56B - światła mijania
    58K - oświetlenie tablicy rejestracyjnej
    58R - prawe światło postojowe/pozycyjne
    58L - lewe światło postojowe/pozycyjne

    To nigdy go nie robiłem na płytce. Idealnie wychodzi "pająk" na przekaźniku. Dla zabezpieczenia całość można zalać Epidianem.

    Zwracam uwagę, że diagnosta na przeglądzie zakwestionował automatyczny włącznik, który nie pozwalał przełączyć na światła postojowe przy pracującym silniku. Musiałem odłączyć cały układ, żeby dostać "pieczątkę". Powyższy schemat przedstawia poprawioną wersję, która wyłącza automat po przełączeniu na światła postojowe. Wykrywa to po włączeniu się oświetlenia tablicy rejestracyjnej, którego automat nie załącza. Akurat w Polo III i Astrze II, w których zakładałem ten automat oświetlenie tablicy było oddzielnym obwodem. Jeśli brak takiego obwodu, trzeba dołożyć diodę Shottky'ego szeregowo za włącznikiem świateł na obwodzie świateł postojowych.