Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny wlacznik swiatel

wk112 05 Paź 2003 21:42 156445 175
  • #31
    Bicker1
    Poziom 19  
    Ja do mojej favoritki wymyśłiłem coś takiego, jutro bede to montował jak zakupie przekaźniki. Minimalna ingerencja w orginalną instalację - trzeba sie podpiąć tylko w odpowiednie punkty i nie ma problemu przy włączaniu długich
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #32
    stachn
    Poziom 17  
    Też ciekawy układ. Ale raczej nie jestem skłonny do takiego zasilania przekaźnika ( poprzez własny zesty) w układach od których zależy czy widzę coś na drodze. Teoretycznie wsztstko jest OK. Ale jak raptem styk dostanie przerwy np. poprzez wsztrząs lub przekaźnik się odwzbudzi to niestety światła przestają świecić. Inna sprawa to zdobycie przekaźników z 2 parami styków o sporej wytrzymałości prądowej - chyba że sterują następnymi przekaźnikami.
  • #33
    misiek_1983
    Poziom 15  
    Z przekaźnikiem z dwoma parami styków nie ma problemu są takie na 12V a prąd na stykach np. 8A (ja taki kupiłem) za mało jeśli światła mijania w samochodzie nie są na przekaźnikach. W favoritce napewno są nie wiem jak pozycje bo ja w skodzie 105 pozycje mam nie na przekaźnikach, ale nawet jeśli nie są to prąd jaki płynie przez styki przy swiatłach pozycyjnych jest coś koło 3 - 4 A. Nie pamiętam ale mierzyłem i gdzieś tyle. Cena takiego przekaźnika to około 10 zł w sklepach elektronicznych.
    :arrow: poza tym ja bym zaproponowal cos zmienic w tym ukladzie do Twojej favoritki moglbys sie pozbyc tego jednego przekaznika tego z prawej na schemacie i zastąpić go jednostykowym zwykłym samochodowym nie musiałbyś lutować kabelków do małych wyprowadzeń z przkaźników takich jak w sklepach elektronicznych sie kupuje, jakbys dal samochodowy przekaznik to bys zalozyl pożądnie nasowki. Tam wygląda na tym schemacie tak że jeśli wyłączysz zapłon to nie będziesz miał możliwości właczyć świateł pozycyjnych. Co by sie sprzydało jeśli auto Ci gdzieś w nocy odmówi poszłuszeństwa. Natomiast podczas uruchomionego silnika u Ciebie da sie włączyć światła pozycyjne (jak wynika ze schematu) nie przypominam sobie żebym musiał używac świateł pozycyjnych jak siedze w aucie. Nie lepiej połaczyć od razu pozycje z mijania? Bo i tak jakbyś ich używał to musisz włączyć zapłon a zapłon + światła to jakos długo nie poswiecą to po co one wogóle :)
  • #34
    stachn
    Poziom 17  
    Ja pierwsze co robię to zakładam przekaźniki na światła mijania i drogowe - na postojowe nie bo to raczej niebezpieczne. Kupiłem kiedyś małe przekaźniczki 12V jednostykowe 5A. Fajne bo małe i można nimi sterować inne przekaźniki. Zresztą przekaźnik samochodowy pobiera gdzieś 120 mA ( o ile się nie mylę). Taki prąd wytrzyma nawet kontraktron. MP-6 na pewno.
  • #35
    Bicker1
    Poziom 19  
    misiek_1983 napisał:
    W favoritce napewno są nie wiem jak pozycje bo ja w skodzie 105 pozycje mam nie na przekaźnikach, ale nawet jeśli nie są to prąd jaki płynie przez styki przy swiatłach pozycyjnych jest coś koło 3 - 4 A. .


    Krótkie są na przekażniku, pozycyjne tylko włącznik, ale prad to faktycznie ok 4A - nie ma problemu


    misiek_1983 napisał:

    poza tym ja bym zaproponowal cos zmienic w tym ukladzie do Twojej favoritki moglbys sie pozbyc tego jednego przekaznika tego z prawej na schemacie i zastąpić go jednostykowym zwykłym samochodowym nie musiałbyś lutować kabelków do małych wyprowadzeń z przkaźników takich jak w sklepach elektronicznych sie kupuje, jakbys dal samochodowy przekaznik to bys zalozyl pożądnie nasowki.


    przekażnik dałem podwójny w aby układ był bardziej uniwersalny (nie tylko do skody) ale z powodzeniem można zastosować pojedyńczy podłączając go do włącznika pozycyjnych, wtedy włącznik krótkich musi być cały czas wciśniety (w skodzie)

    misiek_1983 napisał:
    Tam wygląda na tym schemacie tak że jeśli wyłączysz zapłon to nie będziesz miał możliwości właczyć świateł pozycyjnych.


    będe mógł ponieważ przekażniki tak naprawde zwierają tylko styki orginalnych właczników zainstalowanych w samochodzie - czyli ręcznie mogę każde światło właczyć

    misiek_1983 napisał:
    Natomiast podczas uruchomionego silnika u Ciebie da sie włączyć światła pozycyjne (jak wynika ze schematu) nie przypominam sobie żebym musiał używac świateł pozycyjnych jak siedze w aucie.


    a z tyłu jakie masz światła ?? pozycyjne które muszą świecic - tu też miałem na uwadze uniwersalność rozwiązania, niektóre auta mają osobne właczniki do pozycyjnych, jeśli zasilił bym tylko obwód krótkich to z tyłu mogło by być ciemno albo światła w ogóle by się nie włączyły

    ------------------------------------------------------------------------------------

    w tym układzie chodziło mi o to aby jak najmniej ingerować w orginalną instalację auta stąd podwójny przekażnik z prawej strony schematu (nie trzeba przecinać przewodów tylko podpięcie w odpowiednie punkty) oraz aby w razie awarii tego wynalazku można było wszystkim sterować ręcznie po staremu
  • #36
    misiek_1983
    Poziom 15  
    Bicker1 napisał:
    a z tyłu jakie masz światła ?? pozycyjne które muszą świecic - tu też miałem na uwadze uniwersalność rozwiązania, niektóre auta mają osobne właczniki do pozycyjnych, jeśli zasilił bym tylko obwód krótkich to z tyłu mogło by być ciemno albo światła w ogóle by się nie włączyły


    nie no to jasne jak sie same mijania zasili to wtedy nie świecą pozycje a co za tym idzie pozycje z tyłu oświetlenie tablicy i podświetlenie zegarów.
    Teraz zatrybiłem Twój schemat dokładnie :) jest oki :)
  • #37
    ladamaniac
    Poziom 38  
    Moje rozwiązanie jest tylko dla wybrańców. Niektóre egzemplarze Lady 2107 posiadają automatyczne włączanie świateł. Jest to czarna skrzynka koło akumulatora w komorze silnika na prawym błotniku. Aktywuje się to przez wsadzenie bezpiecznika właśnie do tej skrzynki. Światła włączają się gdy alternator zaczyna ładować. Niestety całość jest zalana dosyć twardą masą przez co schemat jest niemożliwy do otworzenia a szkoda bo jest to przypięte tylko czterema kablami.
  • #38
    JACU626

    Poziom 27  
    Nie wiem co inni na to ale ja rozwiązałem sprawę świateł dziennych nastepująco:
    mam 626 z 91 r i r19 z90r
    Kupilem w sklepie z częściami do ciężarówek po dwie ładne lampki do kazdego autka, wkomponowałem je w zderzaki - oczywiście wycinając otwory a nie przykręcając na zewnątrz tak że nie zepsuły wyglądu. Podpiąłem jeden przekaznik pod kontrolke od oleju, świeca przez 12 miesięcy w roku i juz mysleć o swiatłach przestałem. Jaki jest plus takiego rozwiązania? W lampkach są żarówki 21W czyli x 2 to 42W. Pobieraja mało prądu a stojąc w korku jak silnik pracuje na wolnych obrotach, swiecą się żarówki 2x60W + postojowe+wentylator+tylnia szyba+radio to nikt mi nie powie ze altelnator wydala z ładowaniem.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #39
    picador
    Poziom 33  
    nie wiem po co tak kombinujecie , wystarczy zrobić tak :

    cewki przekaźników , bo wiadomo że trzeba włączać kilka obwodów :
    1. + który pomyka na przełącznik mijania - długie
    2. pozycja lewa storna
    3. pozycja prawa strona
    4. pozycja tablicy rej tylnej

    uzwojenia wpiąć pod + który pojawia się po włączeniu zapłonu , a masę podłączyć pod + który pomyka na załaczenie rozrusznika , oczywiście przez dodatkowy włącznik którym będziemy włączać światła dzienne

    w chwili gdy przekręcimy zapłon mamy + ze stacyjki a na przewodzie który pomyka na załączenie rozrusznika mamy masę , wiadomo dla czego ...
    w chwili włączenia rozrusznika na przekaźniku mamy dwa plusy więc światła nam gasną na czas kręcenia , puszczamy rozrusznik i po ok 0,3 sec zapalają nam się światła ,

    to jest dużo bezpieczniejsze niż korzystanie z sygnału np kontrolki oleju , wiadomo są sytuacje gdy poziom oleju jest niski ( skrajne przypadki ale są ) i wtedy co mamy ? , przy ostrej jeździe na zakrętach zapala sie kontrolka , no i nastaje ciemność , nie trzeba tłumaczyć co się może stać ...

    ktoś powie , ale po co światła mają się świecić zanim odpalimy auto ?
    w zimie to nie zaszkodzi , akku zostanie deczko wzbudzony , a nie od razu 100-200 A , 8O
  • #40
    stachn
    Poziom 17  
    Cytat:
    "to jest dużo bezpieczniejsze niż korzystanie z sygnału np kontrolki oleju , wiadomo są sytuacje gdy poziom oleju jest niski ( skrajne przypadki ale są ) i wtedy co mamy ? , przy ostrej jeździe na zakrętach zapala sie kontrolka , no i nastaje ciemność , nie trzeba tłumaczyć co się może stać ... "

    No własnie - dlatego mam zrobiony prosty układ na 2 tranzystorze. Ja światło zaświeci to już nie zgasnie dopuki załączona jest stacyjka - niezależnie do czujnika oleju lub kontrolki ładowania.
  • #41
    wloc
    Spec od samochodów
    taki wylacznik mozna dostac na wolumenie za 36 zl !!!!!!!!!!!!!!!!
  • #42
    msq
    Poziom 11  
    Darecki1 napisał:
    Bo czy ktos pomyslal co bedzie jak jedzie 140 w nocy a tu cos sie dziej z czujnikiem cisnienia czy paskiem od alternatora wtedy ukladzik wylacza swiatelka i robi sie bardzo ciemno a przy tej predkosci UPSSS.

    Kolego nawet przy 80 i jeszcze nie bylo zupelnie ciemno. Nie zycze tego nikomu. Zadnych przerobek, Golf II (czyli bez przekaznikow) i na kilka sekund moglem powiedziec: "ciemnosc widze! ciemnosc!". Dlatego do samochodow wyposazonych w przekaznik zalaczania swiatel (np. Skoda Felicja) proponuje rownolegle do wlacznika zastosowac styk przekaznika. Odpadaja dywagacje na temat jak przlaczac dlugie/mijania. Przekaznik powinien byc wyposazony w dwie pary stykow. Jedna do wysterowania cewki p. swiatel, a druga do samopodtrzymania. W takiej sytuacji problemy z czujnikiem cisnienia lub z innym sygnalem zalaczajacym nasze swiatla staja sie mniej grozne. Oczywiscie dioda do odseparowania napiec z dwoch roznych zrodel.
  • #43
    robdk
    Poziom 12  
    Witam
    Mam w Oplu zamontowany układ zbudowany na 3 przekaćnikach - 2 mniejsze 12V i jeden przekażnik samochodowy. Układ spełnia następujące funkcje:
    1) Włącza i wyłancza światła krótkie (bez ingerencji w światła długie- zapalane naprzemiennie)
    2) Wyłącza światła w czasie rozruchu (coś patent z przewodem od radia ale to spod stacyjki)
    3) przy wyłączonym zapłonie mozliwość włączenia świateł pozycyjnych.
    Aby zobrazować pracę świateł wykorzystałem wolne miejsce po kontrolkach w tablicy i wstawiłem, żarówkę która sygnalizuje świecenie.
    wyłącznik działa już 1,5 roku i takich patentów zamontowałem kilka. Połączenia wykonane przewodem o dyżym przekruju oraz łączenie poprzez lutowanie. Schemat zapodam wieczorem jeśli kogoś to interesuje.
  • #44
    bascom lodz
    Poziom 1  
    wiem gdzie można kupić taki włącznik za niską cenę!
    bascom(malpa)bascom.lodz.pl
  • #45
    MACIEK_M
    Poziom 28  
    --> WK112
    W samochodach wschodnich ( koreańskie, japońskie ), gdzie światłami steruje zespolony przełącznik przy kierownicy i są przekaźniki oświetlenia jest bardzo prosty sposób rozwiązania tego problemu, przeróbka wymagania przełącznika dwupozycyjnego "lato - zima" i kilku złączek, żadnych dodatkowych przekaźników i poważnych ingerencji w instalację pojazdu. Jęśli są zainteresowani mogę popełnic schemat. Jak widać z postów temat nie jest prosty i nie ma rozwiązania uniwersalnego, bo instalacje bardzo różnią się od siebie. Rozwiażanie o którym mówię jest bardzo proste i łatwe do wykonania ale tylko w tej grupie pojazdów.
  • #46
    stachn
    Poziom 17  
    Owszem - jest to problem biorąc pod uwagę różne typy instalacji. Natomiast co do przekaźników - światła postojowe chyba nie mogą mieć przekaźników natomiast pozostałe to podstawa. Jak ktoś nie ma przekaźników to radzę zabudować. Problem praktycznie bardzo mały a korzyści bardzo duże.
  • #47
    Pszemeg
    Poziom 12  
    Witam, byłbym zainteresowany tym prostym schematem dla koreańców i japońców
    pozdrawiam
    pszemeg
  • #48
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #49
    stachn
    Poziom 17  
    Dlatego po kilkakrotnych przymiarkach do zabudowy układu w toyocie dałem sobie z niš spokój. Męczyłem się przez dwa sezony bez automatu. A z alarmem było to samo - musiałem zabudować dodatkowy przekaŸnik.
  • #51
    abkark
    Poziom 11  
    Montaż automatycznego włącznika świateł może przystwarzać trochę problemów zwłaszcza z podłączeniem. Ja zrezygnowałem z tego ale zamontowałem sobie powiadomienie o niewłączonych światłach. Układ( jeżeli tak go można nazwać) jest banalny ale praktyczny. Zamontowałem go przy włączniku świateł. Do +12V na włączniku załączanym po zapłonie (nie pamiętam oznaczeń) podłączyłem przez przełącznik (aby można było rozłączyć układ gdy nie bądzie potrzebny w porze letniej) +buzera 12V natomiast jego - na przewodzie do żarówki światła mijania. Po przełączeniu zapłonu gdy na włączniku pojawia się 12V buzer zaczyna brzęczeć zamykając obwód prądu przez włókno żarówki. Gdy przełączę przełącznik świateł zwieram obwód buzera, który przestaje brzęczeć. Proste i praktyczne, nie należy przesadzić z mocą buzera bo można się wystraszyć po włączeniu zapłonu. Pozdrawiam.
  • #52
    MACIEK_M
    Poziom 28  
    Przepraszam za zwłokę, ale chciałem załączyć skany fragmentów instalcji.
    W pojazdach dalekowschodnich i większości innych z przełacznikiem zespolonym sterujacym wszystkimi światłami przeróbka instalcji, aby światła same włączały się i wyłaczały po zgaszeniu silnika jest bardzo prosta i nie wymaga dużych ingerencji w instalację elelktryczną pojazdu.
    Dla pojazdów gdzie przełącznik steruje plusem zasilania ( LANOS ) wystarczy tylko przełącznik dwupozycyjny, złączki i kawałki przewodów. Przełącznik w położeniu LATO zasila przełącznik z linii +30 - jest tak jak przed przeróbką, w położeniu ZIMA przełacznik zasilany jest z lini 15C, tzn + zasilania po kluczyku zanikający na czas rozruchu.
    Dla pojazdów gdzie przełacznik steruje masą ( TOYOTA CARINA ) potrzebny bedzie jeszcze przekaźnik. Przekaźnik sterowany jest z lini 15C ( IGN 2 ), tzn + zasilania po kluczyku zanikający na czas rozruchu. Przełącznik w położeniu LATO zwiera styki przekaźnika przywracając układ oryginalnej instalacji, w połozeniu ZIMA masą przełącznika zespolonego steruje przekaźnik.
    Po włączeniu zapłonu światła zapalają się od razu, przy dużych mrozach jest to kożystne bo pozwala pobudzić akumulator prądem kilkunastu amper przed uruchomieniem rozrusznika, następnie gasną na czas rozruchu, i zapalają się ponownie po uruchomieniu silnika.
    Gdybyśmy w zimę chcieli zostawić pojazd z włączonymi światłami pozycyjnymi to musimy przełacznik ustawić w położenie LATO.
    Życzę powodzenia przy przeróbkach.
  • #54
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Maciek, wszystko to prawda, ale musisz pamietać o jednej rzeczy: tuż po rozruchu akumulator jest doładowywany bardzo dużym prądem, rzędu 20-30A, po kilku sekundach spada on już do kilku amper, dobrze jest jak na kilka sekund opóźnimy moment załączenia świateł, biorą one coś koło 10A, w praktyce ma to wpływ jedynie na żywotność alternatora, jak ktoś ma słabszy to niewarto robić takiego automatu jak proponujesz (z wyprowadzenia 15C).
  • #55
    MACIEK_M
    Poziom 28  
    -> Fachman.
    Rozwiązanie które proponuję ma za zadanie uwolnić kierowcę od ciągłego włączania i wyłączania świateł, tak by w zimę nie zapomnieć o tym i nie płacić mandatu. Chciałem tylko pokazać, że rozwiażanie tego problemu w niektórych wypadkach jest b.proste i nie wymaga wielkich przeróbek. Zawsze jednak można układ ten skomplikowac i dołożyc dodatkowe funkcje.
  • #56
    mateo027
    Poziom 26  
    dodam swoje 3 grosze, w poprzedniej lagunie bylo tak; na rynek skandynawski byly z automatycznymi swiatlami wiec robiono instalkacje z uwzglednieneim tego i uruchomienie automatycznych swiatel ograniczlao sie do wlozenia 2 przekaznikow w przygotowane gniazda i przestawienie 1 zworki, mozeby rzucic okiem na schemat swiatel lagi i "sciagnac" pomysl? w safrane zreszta teraz tez tak mam :) a dziala to tak, ze po wlaczeniu zaplonu pala sie postojowe,uruchomiony silnik jest ladowanie to mijania sie wlaczaja,przy pracujacym silniku dajac przelacznik z 0 na pozycyjne gasna mijania i sa tylko pozyyjne, dlugie tez sie przelaczaja jak powinny,a po wylaczeniu zalonu swiatla gasna :) elementow malo,wiec chyba uklad bedzie niezawodny (jak z reszta auta francuskie-mowie bez ironii nie zawiodlu mnie przez 8 lat i wiem ze nie kupie juz innego co wiecej niemieckiego...)
  • #57
    j_a_c
    Poziom 17  
    w wieksazosci samochodów jest stycznik który sie zwiera lub rozwiera podczas nacisniecia gazu w samochodzie który nie da sie odpalic bez gazu moze by sie tam podłaczyc na przekazniku w sumie n9e da sie pojechac bez nacisneicia gazu , a moze w japonskich samochodach jest tez czesto przełacznik pod pedałem sprzegła ktury uniemozliwia odpalenie bez sprzegła moze zapiac sie do niego i dopuki nie puscisz sprzegła przy odpalaniu swiatła sie nie zapala mzna bty pokabinowac na przekaznikach
  • #59
    wk112
    Poziom 11  
    MACIEK_M napisał:
    --> WK112
    W samochodach wschodnich ( koreańskie, japońskie ), gdzie światłami steruje zespolony przełącznik przy kierownicy i są przekaźniki oświetlenia jest bardzo prosty sposób rozwiązania tego problemu, przeróbka wymagania przełącznika dwupozycyjnego "lato - zima" i kilku złączek, żadnych dodatkowych przekaźników i poważnych ingerencji w instalację pojazdu. Jęśli są zainteresowani mogę popełnic schemat. Jak widać z postów temat nie jest prosty i nie ma rozwiązania uniwersalnego, bo instalacje bardzo różnią się od siebie. Rozwiażanie o którym mówię jest bardzo proste i łatwe do wykonania ale tylko w tej grupie pojazdów.


    Witaj,
    niestety od czasu gdy wygenerowalem ten post minelo duzo czasu, nabylem drogakupna takiwlaczni i niestety po jednym sezonie spalil sie, winne byly przekazniki ktore mialy wytrzymac 15A a nie wytrzymaly,
    obecnie kupilem przekazniki i montuje to w prosty sposob, (w promerze p11 - nie ma przekaznikow do swiatel) zapalenie swiatel po zgasnieciu kontrolki ladowania akku.
  • #60
    nom
    Poziom 23  
    tzok napisał:
    Użycie kontrolki ładowania lub oleju jest możliwe ale w nowym samochodzie... .


    No nie do konca.:-)
    Ja mam Fabie i tam nie ma kontrolki ladowania, bo w fabii wszystkie kontrolki i podswietlenia przyciskow sa na LED'ach. :-)
    Ponadto tablica z zegarami i kontrolkami sterowana jest z komputera centralnego za posrednictwem magistrali CAN. Przelacznik swiatel tez nie steruje bezposrednio przekaznikiem a podaje sygnal do jednostki centralnej a ta dopiero wysterowuje odpowiedni przekaznik w zaleznosci od sytuacji (czy jest kluczyk w stacyjce, jak zapalamy silnik to wylacza wszystkie odbiorniki, itp.). Ponadto wiekszosc elektryki jest sterowana za posrednictwem owej jednostki centralnej, ktora ma fajna funkcje oszczedzania i jak sie cos zapomni wylaczyc to ona po 30 min to zrobi za nas. :-)
    Ja chce zrobic to jeszcze prosciej niz ktos pytal wyzej, podac przez diode sygnal, ktory pojawia sie tuz po odpaleniu silnika przez diode na wejscie sterujace swiatlami mijania, ale brakuje mi niestety dokladnego schematu elektryki, posiadam tylko blokowy.