Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny wlacznik swiatel

wk112 21 Paź 2004 23:39 154171 175
  • #61 21 Paź 2004 23:39
    stachn
    Poziom 17  

    Ostatnio opracowałem i zrobiłem układ do załączania świateł rozpoznający poziom napięcia. Załączy światła gdy zacznie pracować alternator . Napiecie progowe ustala się potencjomerem. Ma to jeszcze jeden plus - sprawdza czy napięcie z alternatora nie jest przypadkiem za niskie. Schemat z opisem jest na mojej stronie - konkretnie tutaj http:********

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Nieaktywny link usunąłem.

  • Relpol
  • #62 22 Paź 2004 08:02
    Mieczysław
    Poziom 21  

    stachn napisał:
    Ostatnio opracowałem i zrobiłem układ do załączania świateł rozpoznający poziom napięcia. Załączy światła gdy zacznie pracować alternator . Napiecie progowe ustala się potencjomerem. Ma to jeszcze jeden plus - sprawdza czy napięcie z alternatora nie jest przypadkiem za niskie. Schemat z opisem jest na mojej stronie - konkretnie tutaj http://elektrokadet.w.interia.pl/auto/automat.htm


    Strona sie wyświetla, schemat niestety nie:(

  • Relpol
  • #63 22 Paź 2004 08:17
    stachn
    Poziom 17  

    Ok - dzieki za uwagę . Faktycznie na Mozilli widać na IE nie. Zapomniałem że w nazwie nie może być polskich liter :oops: . Teraz jest OK. Widać schemat nawet w IE. :)

  • #64 22 Paź 2004 08:34
    JERZY PIETRZAK
    Poziom 2  

    mam schemat który opracowalem 2002 roku działa nizawodnie i jest bardzo prosty 1 tranzya\stor ,kondensator ,przekaźnik a sterowaniie bieze sie z ceki zapłonowej lub z zaworu pompy disel opóźnienie właczania około 10 - 15 sek

  • #65 22 Paź 2004 09:36
    stachn
    Poziom 17  

    Tak - znam kilka takich układów ale maja one zazwyczaj jeden mankament - światła gasną po zatrzymaniu się silnika. A co będzie jak silnik z jakiś powodów przestanie pracować w nocy przy znacznej szybkości samochodu? . Jazda po ciemku nie należy do przyjemnych a zazwyczaj kończy się nieprzyjemnie.

  • #66 22 Paź 2004 22:42
    picador
    Poziom 33  

    zauważ że układ jak już włączy światła to dopiero je wyłaczy po wyłączeniu zapłonu ...
    bo co by było jakby światła się wyłączyły w nocy na zakrętach gdy mamy niski stan oleju i włączyła by się kontrolka wyłączając światła ...

    poczytaj temat od początku a załapiesz o co chodzi :wink:

  • #68 09 Lis 2004 14:46
    nowikg
    Poziom 10  

    A dlaczego sprawy nie skomplikować jeszcze trochę? Posiedziałem pare wieczorów, obmyśliłem i zrobiłem na pająku układ do sterowania światłami w samochodzie
    Funkcje przełączane jednym przełącznikiem:
    - włączanie świateł po uruchomieniu silnika (przydatne od października do marca);
    - włączanie świateł latem w trybie automat (włączenie po zmroku i wyłączanie gdy jest już widno);
    - OFF;

    W trybie automatycznym układ reaguje z pewnym opóźnieniem na zmniejszenie ilości światła. Opóźnienie jest tym mniejsze im większa jest zmiana oświetlenia i tak:
    1 Przy niewielkim spadku natężenia oświetlenia którego wartość wystarcza do załączenia układu (np przejechanie pod drzewem) układ zareaguje po 3 sek trwania takiej zmiany (czyli przejeżdżając pod drzewami nie będzie reagował). Po takim wymuszeniu światła włączają się na min 14 sek.

    2 Przy dużym spadku natężenia oświetlenia (np wjechanie do tunelu) światła włączają się po 1 sek - czas świecenia po wyjechaniu z tunelu 42 sek.

    Histereza

    Układ posiada tzw. "pętle histerezy" w swojej charakterystyce tzn. po włączeniu świateł potrzeba 2-3 krotne większego średniego natężenia światła przez dłuższy czas aby światła wyłączyć.
    Ma to zapobiec mruganiu świateł w czasie jazdy przy przejeżdżaniu np. między drzewami blokami itp.
    Punkt przełączenia można regulować rezystorem wieloobrotowym w bardzo szerokim zakresie zmian oświetlenia.

    Co do kwestii wyłączenia się "awaryjnego" układu.
    Z reguły poruszam się w mieście i to nie grozi poważnymi konsekwencjami a poza miastem to wtedy warto na wszelki wypadek włączyć "seryjny" wyłącznik i się zdublują. Można też pokombinować z kilkoma bramkami "lub" do kontrolki oleju alternatora czy choćby jakiegoś czujnika w prędkościomierzu

    Pozdrawiam wszystkich kierowców

  • #69 06 Paź 2005 18:03
    wk112
    Poziom 10  

    pimurban napisał:
    I jeszcze jedno do uwagi jednego z kolegów : nie radzę stosować rozwiązania tylko z przekaźnikiem - można uszkodzić niektóre regulatory napięcia.


    niestety nie wzielem tego pod uwage i po 1,5 roku ciaglej jazdzy z podlaczonym stycznikiem (przekaznikiem) do sygnalu z alternatora regulator napiecia uleg uszkodzeniu.

    Dlatego nadal szukam gotowego opozniacza (5s wystarcza) do wlaczania swiatel

  • #70 06 Paź 2005 18:16
    Tomek665
    Poziom 28  

    Twój regulator padł z innego powodu (one czasem tak mają ze się psują)

  • #71 06 Paź 2005 20:51
    adampl1
    Poziom 13  

    Nie wiem panowie dlaczego tak sobie komplikujecie życie z podłączaniem się w światła mijania i długie z rozłaczaniem układu itp. Najprostrzym rozwiązaniem jrest podłączyć się w sterowanie z włącznika świateł. W 90% samochodów św. pozycyjne są na osobnym przekaźniku (sterowane jedne plusem drugie minusem) a światła drogowe najczęściej są tak rozwiązane, że włącznik świateł w pozycji św drogowych załącza przekaźnik na żarówki reflektorowe a potem tylko przeżuca mase na poszczegulne włukna. Więc też wystarczy podpiąć się, z plusem lub minusem w zależności czym wysterowany jest przekaźnik, do włącznika i problem długich i krutkich świateł z głowy. Co do układu czasowego to mam lepsze rozwiązanie podpinamy się do kontrolki ładowania ale kabelek przecinamy jeszcze triakiem którego wysterowujemy z dźwigni hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu mamy cos takiego. Zapalamy silnik i do puki nie spuścimy hamulca ręcznego światła nie świecą. Po spuszczeniu hamulca triak otwiera bramke i włączają się nasze przekaźniki po ponownym zaciągnięciu ręcznego światła nie gasną bo triak tym różni się od zwykłego tranzystora ze raz otwarta bramka pozostaje otwarta do zaniku prądu bazowego. Uf ale się rozpisałem ale chciałem to w miare dokładnie opisać żeby nie musieć nabijac postw wyjasniając pokolei wątpliwosci.

  • #72 10 Gru 2005 23:48
    jozek75
    Poziom 11  

    Witam wszystkich mam proźbe do "adampl1"czy jest szansa na jkiś schemacik do tej propozycji a dokładnie chodzi mi o wpięcie triaka do instalki hamulca ręcznego z góry dzięki

  • #73 01 Sty 2006 23:31
    wiesiekr
    Poziom 12  

    Witam
    A ja kupiłem na allegro włącznik z opóźnieniem, trochę go zmodyfikowałem i od roku działa jak należy. Włącznik składa się z BC517, elektrolita, 3 diód, 4 rezystorów, 2 przekaźników. Ja zmieniłem kondenstor i rezystor (bo one odpowiadają za opóźnienie załączenia) zmieniłęm również przekaźniki (były 2 wyjścia - dobre do Poloneza) bo w moim Seacie tych wyjść jest trochę więcej.
    Gdy włącznik dostanie plus 12V po stacyjce czeka (u mnie) ok 3,5s i załącza przekaźniki i zaczynają świecić światła i nawet jest możliwość zmniany świateł na drogowe.

    Dodano po 5 [minuty]:

    stachn napisał:
    Ostatnio opracowałem i zrobiłem układ do załączania świateł rozpoznający poziom napięcia. Załączy światła gdy zacznie pracować alternator . Napiecie progowe ustala się potencjomerem. Ma to jeszcze jeden plus - sprawdza czy napięcie z alternatora nie jest przypadkiem za niskie. Schemat z opisem jest na mojej stronie - konkretnie tutaj http://elektrokadet.w.interia.pl/auto/automat.htm


    mógłyś podesłać ten schemat bo ta strona nie istnieje.
    adres: wro121(malpa)poczta.onet.pl

  • #74 03 Sty 2006 08:51
    Profek1
    Warunkowo odblokowany

    Witaj prosty i nie zawodny układ jest na stronce www.eres alpha.pl

  • #75 08 Sty 2006 16:01
    SZYDZIU
    Poziom 11  

    Witam.
    W moim Opelku wykorzystałem wtyczke do radia. 2 przekaźniki i piezo.
    Jak włącze zapłon piezo daje znak że nie mam świateł. Jak zgasze silnik to samo piezo informuje mnie o zostawionych światłach. Zerowa ingerencja w instalacje. Wszystko zrobiłem na zasadzie przelotki ISO. Na lato można zdemontować lub zamontować wyłącznik na piezo. Pozdrawiam.

  • #76 08 Sty 2006 21:32
    ADI_Si
    Poziom 18  

    Do Wiesiekr seaty audi podlacza sie tak ze jedna ze stron postoju podlacza sie do poswietlenia tablicy sprawdzone. osobiscie nabylem mx-1 i mam zalozony w oplu astrze F, do swiatel drogowych sie nie podlaczalem bo wlaczajac dlugie mijania gasna

  • #77 28 Lut 2006 12:19
    Gingers
    Poziom 2  

    witam nie rozumiem sie zabardzo na elektronice patrze na ten schemat u gory i nie wydaje mi sie to takie trudne ale nie mam tak kilku danych(albo nie umiem ich odczytac;/)
    1. Na jakie napiecie ma byc kondensator ? o tej pojemnosci sa na 50V, 35V i na 16V najczesciej...
    2.Jakie parametry maja tranzystory T1,T2,T3 itp.. ?

    To chyba wszystko. Bede bardzo wdzieczny za odpowiedz. Pozdrawiam!!!!!

  • #78 28 Lut 2006 15:31
    nom
    Poziom 23  

    Ponieważ jestem leniwy i mam sklerozę na jesieni 2005r. zrobiłem w końcu do swojej fabii włacznik świateł dziennych. Sterowanie to sygnał zza bezpiecznika pompy paliwa. Ponieważ w fabii nie ma przekaźników świateł mijania i drogowych przy okazji kupiłem zestaw dwóch przekaźników z podstawkami i kabelkami przeznaczony do malucha i polutowalem wszytsko, tak więc teraz prąd do żarówek mijania i drogowych idzie przez przekaźniki i omija włacznik głowny oraz ten w kierownicy. Żeby światła nie właczały się na sekundę po przekreceniu kluczyka (pompa "dobija" ciśnienie) to dałem na 1 tranzystorze i kondensatorze opóźnienie właczenia 5 sekund. Jak na razie zero problemów. Schematu nie mam, bo robiłem z głowy. :-)

  • #79 28 Lut 2006 22:52
    pico1
    Poziom 14  

    Jeżeli komuś sie przyda to służe pomocą , działa w golfe III sam mam zamontowane i nie mam problemów gaszę silnik i świateł nie ma.Zapalam silnik i jade z włlaczonymi światłami (gdy kręce rozrusznikiem światła przygasają)Jeżeli sie dobrze poszpera to myśle że w innych autach zadziała.A co do włczania świateł np z impulsu alternatora to bym siętrochę bał bo co sięstanie jak w nocy pęknie pasek

  • #80 04 Mar 2006 12:44
    Gingers
    Poziom 2  

    Witam:) Poratuje mnie ktos odpowiedzia na moje wczesniejsze pytanie????? Bede bardzo wdzieczny...... Pozdrawiam

  • #81 04 Mar 2006 19:03
    nom
    Poziom 23  

    Gingers napisał:
    Witam:) Poratuje mnie ktos odpowiedzia na moje wczesniejsze pytanie????? Bede bardzo wdzieczny...... Pozdrawiam


    Napiecie kondensatorów wieksze niz 15V, daj na 25V albo nawet 50V, nie zaszkodzi.
    Tranzystory npn np. BC546, 547 lub 548, ale w sumie dowolny m.cz. na napięcie kolektor-emiter co najmniej 30V i prąd kolektora przynajmniej 100mA.

  • #82 13 Kwi 2006 10:48
    gulinski
    Poziom 16  

    Dotyczy samochodów grupy VW.
    Przepisy określające wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej określają że muszą być włączone również tylne światła pozycyjne.

    Cześć samochodów grupy VW posiada wyłączniki świateł umożliwiające skonfigurowanie połączenia elektr. tak że przednie światła mijania (i tylko one) włączane są jednocześnie z załączeniem zapłonu. połączenie styków 56 (56*) i TFL [TagFahrLicht]

    Automatyczny wlacznik swiatel

    Automatyczny wlacznik swiatel

    Automatyczny wlacznik swiatel

    + reflekrory świateł mijania pracują zawsze przy właczonym silniku
    + cały kokpit, radio i inne nie są podświtlane
    + układ jest banalny w realizacji

    - nie są włączane tylne światła pozycyjne, a co za tym idzie nie ma zgodnosci z przepisami
    - w układzie dobrze jest zastosować (połączenie 56 - TFL) rezystor (lub diodę) zapewniający spadek napięcia ok 0,7V w celu przedłuzenia czasu życia żarowek (szczególnie H7)

  • #83 07 Paź 2006 07:31
    stachn
    Poziom 17  

    stachn napisał:
    Witam.
    Mam zrobiony prosty układ który działał beż problemów w "maluchu" a teraz dostoswałem go do "KADETTA". Opis i schematy układu i podłączneia do instalacji samochodu znajdują się na stronie http://nstach.w.interia.pl/elektro.htm.


    W związku z licznymi zapytaniami podaję nowy adres strony z "Automatycznym włącznikiem świateł " - http://automatyka.ndl.pl/opel/ciekawe/automat.htm

  • #84 26 Paź 2006 00:49
    wiesiekr
    Poziom 12  

    Włącznik jaki jest zamontowany jest w moim Seacie
    Automatyczny wlacznik swiatel
    Schemat rysowałem na podstawie płytki więc jeżeli są jakieś błędy to przepraszam.

    Takie podłączenie ma jednak jedną wadę po załączeniu AWS-a i włączeniu świateł postojowych a następnie wyłączeniu stacyjki okazuje się, że światła nadal świecą i działa nadmuch powietrza. Uciążliwe to może być gdy szybko musimy wyjść z samochodu i muszą świecić światła postojowe, a my zapomnimy o sekwencji: "Postojówki załączamy po wyłączeniu zapłonu". Poprostu może się okazać, że gdy już wrócimy do samochodu to zastaniemy rozładowaną baterię.

    W związku z tym pomyślałem żeby dać trzeci przekaźnik zamiast diody i dodatkowo dodać jedną diodę eliminującą dalsze działanie układu po wyłączeniu zapłonu
    Automatyczny wlacznik swiatel
    Tyle, że jeszcze nie testowałem tego układu bo nie wiem czy wytrzyma Q1 obciążenie trzema przekaźnikami i czy dioda nie spowoduje zbyt dużego spadku napięcia na wyjściu.

    Proszę o opinie na temat moich "wypocin"

  • #85 23 Sty 2007 22:52
    Profek1
    Warunkowo odblokowany

    To chyba jest to o co wszystkim chodzi,układ działa sam zrobiłem ich z 10

    Punkt J1 jest podłączony do lampki akumulatora. W momencie włączenia zapłonu i bezpośrednio po rozruchu silnika przez żarówkę płynie prąd wzbudzenia uzwojenia twornika alternatora tak długo, aż na prostowniku pomocniczym nie wzrośnie napięcie do wymaganej wartości. Wtedy żarówka gaśnie. W punkcie J1 panuje napięcie bliskie napięciu w instalacji samochodu. Komparator U1 porównuje je z napięciem odniesienia z dzielnika rezystorowego R2-R3. Wyższe napięcie na wejściu odwracającym układu U1 niż na jego wejściu nieodwracającym daje na wyjściu stan niski, a tym samym otwiera tranzystor T1. Między zaciski J3 a J4 włącza się cewkę przekaźnika. Prosty filtr RC na wejściu komparatora przeciwdziała częstemu przełączaniu komparatora, gdy silnik jest zimny i nie trzyma wysokiej prędkości obrotowej.

    Podajemy dwa rozwiązania zainstalowania tego urządzenia w samochodzie.
    Rysunek A przedstawia połączenie równoległe, w którym nasz włącznik świateł jest niezależny.
    Na rysunku B pokazano natomiast połączenie szeregowe, które działa przy założeniu, ze włącznik istniejący w instalacji samochodu jest zawsze w stanie włączenia.
    W drugiej konfiguracji nie ma możliwości włączenia świateł mijania i ewentualnie drogowych po wyłączeniu silnika.

  • #86 24 Sty 2007 12:15
    Elektron1234
    Poziom 20  

    Witam wszystkich zainteresowanych swiatlami
    Byl czas ze w ladach samarach i 2107 (wersja skandynawska ) byly montowane przekazniki swiatel dziennych
    Czy ktorys z kolegow spotkal sie z tym czyms
    Szukam tego wszedzie i nie moge znalezc
    Szukam tez nr katalogowych przekaznika swiatel dziennych od volvo
    Czy ktos zna temat zeby mi pomoc
    Pozdrawiam

  • #88 15 Kwi 2007 19:24
    ...KUBA...
    Poziom 21  

    Profek1 zaprezentowany przez Ciebie układ jest bardzo ciekawy i chciałbym go wykonać do swojego samochodu ale nie wiem czy po zgasnięciu lampki ładowania światła zaswiecaja sie od razu czy po upływie kilku sekund

  • #89 20 Kwi 2007 12:58
    hertz20
    Poziom 10  

    teraz można kupić takie za pare groszy na allegro,więc nie wiem czy jest sens bawić sie w składanie,chyba że dla przyjemności.

  • #90 21 Kwi 2007 21:40
    Jozef199
    Poziom 20  

    Mozna to zrobic na 2 przekaznikach mam taki w fabii Swiatla zapalaja sie dopiero po wcisnieciu sprzegla Trzeba tylko zamontowac wlacznik na pedale sprzegla Calosc podlaczamy pod wlacznik swiatla Obwody swiatel pozycyjnych tablicy i deski separujemy diodami W obwod wlacznika wstawiamy przelacznik ktory w razie potrzeby odlacza automatyke teraz juz nie musisz myslec o swiatlach Ja jeszcze zamontowalem buzer gdyby nastapila awaria systemu i nie zapalily sie swiatla