Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik eletryczny 220V/380V

mircis 11 Lis 2008 17:19 29053 65
  • #31
    Bogdan007
    Poziom 12  
    prosze mi to zucuc na schemacie jesli ktos ma chwile
    ten obrazek pokazuje dokładnie jak ja to mam ;-)

    silnik eletryczny 220V/380V
  • #32
    niutat
    Poziom 37  
    Witam, połącz trzy mostki tak jak jest na schemacie z lewej strony, do zacisków U1 W1 podłącz kondensator, zasilanie na zaciski U1-V1 albo V1-W1 w zależności jaki kierunek obr. będzie Ci potrzebny.
  • #33
    elektromechanik
    Poziom 27  
    NIUTAT napisał:
    Witam, połącz trzy mostki tak jak jest na schemacie z lewej strony, do zacisków U1 W1 podłącz kondensator, zasilanie na zaciski U1-V1 albo V1-W1 w zależności jaki kierunek obr. będzie Ci potrzebny.


    Nie wiemy czy silnik jest nawinięty do Y czy do Δ. Mniejsze silniki ( a chyba ten taki jest ) są przeważnie nawijane do Y. W takim przypadku należało by podłączyć tak jak napisałeś ale z połączeniem z rysunku z prawej strony.

    A najlepiej byłoby gdyby kol. Bogdan007 zrobił fotkę tabliczki zaciskowej z oryginalnym podłączeniem - to wtedy podalibyśmy od razu gdzie, co i jak podłączyć.:idea::|
  • #34
    niutat
    Poziom 37  
    Tak ale Bogdan007 napisał ze ma silnik "220/380V"
  • #35
    elektromechanik
    Poziom 27  
    Fotka tabliczki zaciskowej i fotka tabliczki znamionowej - bo jak kolega Bogdan coś sknoci i spali silnik to będzie miał do nas żal.:idea::cry:
  • #36
    juras1986
    Poziom 2  
    Witam ja posiadam silnik o takim samym połączeniu zmostkowany w Y lecz o trochę innych parametrach. In-4,9/2,8 A Chciałbym go wykorzystać do napędu suwnicy,
    ale nie wiem jakich wyłączników użyć. Silnik ma pracować w prawo i w lewo a po dojechaniu do końca szyny powinien zostać wyłączony przez wyłącznik krańcowy. Chciałbym sie dowiedzieć jaki musze zamontować wyłącznik lewo,prawo,krańcowy no i jakiś wyłącznik termiczny by się przydał. Tablica i krańcówki muszą być zamontowane na zewnątrz więc powinny być chermetyczne.Proszę o pomoc w doborze elementów i narysowanie schematu połączenia.
  • #37
    wola
    Poziom 26  
    juras1986 napisał:
    Witam ja posiadam silnik o takim samym połączeniu zmostkowany w Y lecz o trochę innych parametrach. In-4,9/2,8 A Chciałbym go wykorzystać do napędu suwnicy,
    ale nie wiem jakich wyłączników użyć. Silnik ma pracować w prawo i w lewo a po dojechaniu do końca szyny powinien zostać wyłączony przez wyłącznik krańcowy. Chciałbym sie dowiedzieć jaki musze zamontować wyłącznik lewo,prawo,krańcowy no i jakiś wyłącznik termiczny by się przydał. Tablica i krańcówki muszą być zamontowane na zewnątrz więc powinny być chermetyczne.Proszę o pomoc w doborze elementów i narysowanie schematu połączenia.


    Witam.Do tego uzyj styczników.Mozesz je sterować np.24V,dzięki czemu na "krańcówkach" będziesz miał właśnie takie napięcie.
  • #38
    niutat
    Poziom 37  
    Urządzenia dźwigowe to już inna para kaloszy, zdecydowanie odradzam samoróbki, w razie wypadku będzie "kaszana" :!:
  • #39
    szmarek11
    Poziom 10  
    Silnik 220/380 może pracować na napięcie 220v pod warunkiem dołączenia kondensatora ,w zależności w które miejsce wpinamy to mamy lewe, lub prawe obroty ,pojemność kondensatora dobieramy do mocy silnika.Pozdrawiam
  • #40
    elektromechanik
    Poziom 27  
    szmarek11 napisał:
    Silnik 220/380 może pracować na napięcie 220v pod warunkiem dołączenia kondensatora ,w zależności w które miejsce wpinamy to mamy lewe, lub prawe obroty ,pojemność kondensatora dobieramy do mocy silnika.Pozdrawiam


    Odkrywcze .

    A o czym jest cały ten temat:?: A może by tak kolega coś konkretnie:cry:
  • #41
    Bogdan007
    Poziom 12  
    wkrótce zamieszcze fotki silnika i tabliczki , sorki za opóznienie

    pozdrawiam
  • #42
    noplis
    Poziom 20  
    juras1986 napisał:
    Witam ja posiadam silnik o takim samym połączeniu zmostkowany w Y lecz o trochę innych parametrach. In-4,9/2,8 A Chciałbym go wykorzystać do napędu suwnicy,
    ale nie wiem jakich wyłączników użyć. Silnik ma pracować w prawo i w lewo a po dojechaniu do końca szyny powinien zostać wyłączony przez wyłącznik krańcowy. Chciałbym sie dowiedzieć jaki musze zamontować wyłącznik lewo,prawo,krańcowy no i jakiś wyłącznik termiczny by się przydał. Tablica i krańcówki muszą być zamontowane na zewnątrz więc powinny być chermetyczne.Proszę o pomoc w doborze elementów i narysowanie schematu połączenia.


    !!!!!
    Jeżeli nie masz uprawnień UDT na konserwacje urządzeń dźwignicowych, to możesz sobie tylko na to wszystko popatrzeć. Jakakolwiek przeróbka na suwnicy podlega zatwierdzeniu a następnie odbiorowi przez UDT
    !!!!!
  • #43
    Bogdan007
    Poziom 12  
    Dodano po 4 [minuty]:

    oto fotki czy da sie ten silnik podłaczyc na 220 jezeli tak jak i gdzie co wpiac??
    silnik eletryczny 220V/380V

    silnik eletryczny 220V/380V

    silnik eletryczny 220V/380V
  • #44
    Rafik4
    Poziom 27  
    Ten silnik musiał być kiedyś przezwajany, według tego co przepisałeś z tabliczki powinno być wyprowadzone 6 końców na tabliczkę zaciskową a tu widzę 3.
  • #46
    elektromechanik
    Poziom 27  
    Jeśli uzwojony jest tak jak kolega napisał czyli 220-Δ a 380-Y to nic nie musi robić ( a nawet nie może ).
    Gdyby połączył go w trójkąt to spali w ciągu paru minut.

    Do kol. Bogdan oo7:

    Kondensator podłącz do skrajnych zacisków na tabliczce.
    Do środkowego podłącz jeden z przewodów zasilających natomiast drugi do jednego ze skrajnych < zależnie czy podłączysz do lewego czy do prawego będziesz miał lewe lub prawe obroty.
    Jeśli tak podłączysz a silnik jest sprawny to to na 100% będzie OK.

    Kondensator musi być na prąd zmienny i co najmniej 450V.
    Pojemność kondensatora musi być dobrana do mocy silnika.
  • #47
    niutat
    Poziom 37  
    Jeśli silnik pracował na 380V to jak może teraz na 230 bez zmiany układu połączeń?
  • #48
    elektromechanik
    Poziom 27  
    niutat napisał:
    Jeśli silnik pracował na 380V to jak może teraz na 230 bez zmiany układu połączeń?


    Jak porównasz rozłożenie biegunów w uzwojeniu 3faz. i 1faz. oraz ilości zwojów silnika 3 i 1fazowych < przy tej samej wielkości mechanicznej > to może sie domyślisz. Najlepiej przekonaj się podłączając silnik nawinięty w gwiazdę swoim sposobem. Powodzenia

    Pozdrawiam.
  • #49
    patryk-84a
    Poziom 28  
    Kolego elektromechanik, silniki które są na 220/380 podłączamy pod 220V połączony w trójkąt! Pod siłę czyli 380V łączymy w gwiazdę! Zresztą zobacz na zdjęcie kartki na której masz podane parametry silnika 220D/380Y, to mówi samo za siebie. Nie wiadomo ale pewnie ten silnik po przewinięciu połączony jest w gwiazdę, więc pod 380V, bo nie sądzę że nawinięty jest na 220V. A skoro jest w gwiazdę to napięcie zamiast odkładać się na pojedynczym uzwojeniu, odkładać się będzie na dwóch połączonych szeregowo a to zmniejszy jeszcze bardziej sprawność silnika.
  • #50
    elektromechanik
    Poziom 27  
    patryk-84a napisał:
    Kolego elektromechanik, silniki które są na 220/380 podłączamy pod 220V połączony w trójkąt! Pod siłę czyli 380V łączymy w gwiazdę! Zresztą zobacz na zdjęcie kartki na której masz podane parametry silnika 220D/380Y, to mówi samo za siebie.



    Kolego podłącz sobie taki silnik w Δ z kondensatorem pod 230V- i niech pochodzi. Dopiero wtedy możemy pogadać. Zacznijmy może od tego ( tylko tak uczciwie ) czy podłączałeś w taki sposób kiedyś silnik czy tylko piszesz z teorii?
  • #51
    patryk-84a
    Poziom 28  
    Jasne, że podłączałem, zarówno pod kondensator jak i falownik 230V, zawsze w trójkąt. Pod 400V w gwiazdę. Kiedyś taki silnik przez przypadek w trójkąt połączyłem i podłączyłem pod 400V, wtedy dopiero długo nie pochodził :). Więc według ciebie obojętnie czy podłączony pod 230V czy 400V ma być połączony w gwiazdę tak? To po co w takim razie możliwość połączenia w trójkąt? Może napisz o co ci dokładnie chodzi a nie taki tajemniczy jesteś bo może spotkałeś się z jakimś wyjątkiem? Ja niestety jeszcze nie. Pomyśl sam, skoro jedno uzwojenie takiego silnika nawinięte jest pod 230V to dlaczego miałbym podłączać 2 uzwojenia szeregowe pod 230V? Skoro dwa uzwojenia wytrzymają 400V to jedno musi wytrzymać 230V. Może ja czegoś nie rozumiem?
  • #52
    elektromechanik
    Poziom 27  
    Trudno gratuluję wiedzy w takim razie i co ważniejsze doświadczenia. Jeśli jest tak jak piszesz to jak byś podłączył pod 230V silnik nawinięty w Δ?

    A teraz z drugiej beczki. Spróbuj nawinąć silnik 3faz na 1faz. z tą samą ilością zwojów na 230. Porozmawiamy wtedy.
  • #53
    preker20
    Poziom 10  
    patryk-84a napisał:
    J Może ja czegoś nie rozumiem?


    no chyba kolego nie rozumiesz, łącząc silnik w trójkąt i podając mu napięcie 3 x 230v ( bo nie wiem skąd chcesz wziąść 3 x 400 w naszej sieci) napięcie na cewkach będzie napięciem między fazowym - 230 * 1,73 = ok 400V, czyli tyle powinna wytrzymać cewka i takie powinno być oznaczenie na tabliczce dla trójkąta a nie 230.
  • #54
    Rafik4
    Poziom 27  
    preker20 napisał:
    patryk-84a napisał:
    J Może ja czegoś nie rozumiem?


    no chyba kolego nie rozumiesz, łącząc silnik w trójkąt i podając mu napięcie 3 x 230v ( bo nie wiem skąd chcesz wziąść 3 x 400 w naszej sieci) napięcie na cewkach będzie napięciem między fazowym - 230 * 1,73 = ok 400V, czyli tyle powinna wytrzymać cewka i takie powinno być oznaczenie na tabliczce dla trójkąta a nie 230.


    Jeżeli mówisz o silniku 220trójkąt/380gwiazda to właśnie go spaliłeś.
  • #55
    mariu1233
    Poziom 10  
    mam taki silnik prosze o opisanie sposobu podłączenia na 220v oraz jaki konkretnie zastosowac kondesator


    na tabliczce jest napisane :

    220 ∆ 1,73 A 0,37 kW

    380 λ 1,0 A 0,5Ps


    N 1420


    silnik eletryczny 220V/380V



    silnik eletryczny 220V/380V
  • #56
    noplis
    Poziom 20  
    Ludzie. I po jaką cholerę wam te kondensatory? Przecież to jest silnik 3-fazowy! Chcesz tym kręcić, czy się habilitujesz? Widzać, że gwiazda jest już spięta, to do U, V, W podpinasz fazy i się kręci. Jak masz 3 x 230VAC, to przepinasz te blaszki co teraz są "poziomo" tak żeby każda z nich była "pionowo". Przy okazji, skąd wziąłeś ten eksponat muzealny?
  • #57
    Rafik4
    Poziom 27  
    Kondensator po to, żeby silnik pracował na jednej fazie.
  • #58
    mariu1233
    Poziom 10  
    mariu1233 napisał:
    mam taki silnik prosze o opisanie sposobu podłączenia na 220v oraz jaki konkretnie zastosowac kondesator


    na tabliczce jest napisane :

    220 ∆ 1,73 A 0,37 kW

    380 λ 1,0 A 0,5Ps


    N 1420


    silnik eletryczny 220V/380V



    silnik eletryczny 220V/380V





    dokładnie chcę żeby to mogło pracowac na jednej fazie więc jaki to ma by kondesator i gdzie go mogę dostac

    pozdrawiam


    noplis nie każdy ma możliwośc podpięcia 3fazy a skąd 3x230
  • #59
    Rafik4
    Poziom 27  
    mariu1233 napisał:
    a skąd 3x230

    Z falownika, to byłoby najlepsze wyjście jeżeli masz do dyspozycji tylko zasilanie jednofazowe.
  • #60
    elektromechanik
    Poziom 27  
    Był ten temat opisywany już wiele razy tylko trzeba trochę poszukać a nie czekać na gotowe.

    Pod zewnętrzne zaciski podepnij kondensator 20µF minimum 450V 50Hz.
    Jeden przewód zasilający pod zacisk środkowy a drugi pod jeden z zewnętrznych. Zależnie od tego czy podłączysz pod prawy czy lewy będziesz miał prawe lub lewe obroty.:idea: