Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik eletryczny 220V/380V

mircis 14 Gru 2008 20:14 24973 65
  • #61 14 Gru 2008 20:14
    noplis
    Poziom 20  

    Panowie, a zauważyliście co się dzieje z silnikiem 3-fazowym jeśli jedna z faz zaniknie?

  • #62 14 Gru 2008 20:45
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    noplis napisał:
    Panowie, a zauważyliście co się dzieje z silnikiem 3-fazowym jeśli jedna z faz zaniknie?

    Witam.
    A co ma się dziać. Zostanie zniszczony.
    Jeśli zaniknie jedna z faz w trakcie pracy silnika, silnik ten stanie się słabszy (znacznie spadnie jego moment obrotowy), zacznie głośniej buczeć, spadną jego obroty przez co wzrośnie poślizg oraz płynący prąd przez pozostałe uzwojenia, zacznie się mocno grzać, i jeśli nie zostanie niezwłocznie wyłączony, to zostanie zniszczony. Jeśli obciążenie silnika jest większe od obniżonego momentu obrotowego na skutek zaniku jednej z faz, silnik utknie (zatrzyma się) i zacznie jeszcze intensywniej się grzać, a jego zniszczenie nastąpi w jeszcze krótszym czasie.
    Jeżeli silnik nie pracuje i zostanie załączony tylko do dwóch faz, to nie ruszy wcale nawet bez obciążenia, będzie głośno buczał, będzie płyną dużo większy prąd na pozostałych fazach, i bardzo szybko ulegnie przegrzaniu i zniszczeniu.
    Dlatego bardzo ważne jest zabezpieczenie silnika przed pracą lub załączeniem w takiej sytuacji.
    Pozdrawiam.

  • #63 14 Gru 2008 21:00
    noplis
    Poziom 20  

    Sorry, zagalopowałem się. To co chcecie zrobić podłączając to przesunięte napięcie na dwie fazy silnika a trzecia "normalnie" to tzw. hamowanie dwufazowe - takie układy są stosowane ale jedyne miejsce gdzie coś takiego widziałem to opuszczanie ciężaru na dźwignicach i to przy silnikach o mocach rzędu 75-150kW. Moment silnika spada do wartości ok. 0,8Mn. No i taki silnik nie ruszy sam.
    Sądząc po zdjęciu, ten silniczek ma jakieś 750W - myślę, że zakup jednofazowego silniczka o takiej mocy nie powinien stanowić większego problemu, a jeżeli jużkolega uparł się żeby koniecznie go wykorzystać, to taż jestem za falownikiem zasilanym 1-fazowo.

  • #64 14 Gru 2008 21:54
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Widzę że się koledze noplis pojęcia się pomyliły:idea:

    Z tego co pisze to wygląda że ma niewiele wiedzy na temat silników oraz ich pracy a powiela nie dokładnie zasłyszane teorie.

    Ciekawe stwierdzenie Hamowanie 2 fazowe. Jest to Hamowanie przeciwprądowe i działa trochę inaczej.

    >Sądząc po zdjęciach < ale tego że autor tematu napisał że silnik ma 0,37kW to już tego nie zauważył.

    Ps. Falownik będzie kosztował dużo więcej od takiego silnika.

  • #65 16 Gru 2008 21:48
    noplis
    Poziom 20  

    elektromechanik napisał:
    Widzę że się koledze noplis pojęcia się pomyliły:idea:

    Z tego co pisze to wygląda że ma niewiele wiedzy na temat silników oraz ich pracy a powiela nie dokładnie zasłyszane teorie.

    >Sądząc po zdjęciach < ale tego że autor tematu napisał że silnik ma 0,37kW to już tego nie zauważył.


    No i dostało mi się. Wniosek: nawet korespondencyjnie i teoretycznie po browarku nie majstrować przy elektryce :oops: .

    Ale żeby oliwy dolać: czy kolega zauważył, że ten silnik połączony jest w Y i samo podłączenie kondensatora nic nie da? Trzeba go jeszcze w D przełączyć. No i przy takim małym silniczku spadek momentu (mocy) może być większy nawet do 60% znamionowego.

  • #66 16 Gru 2008 23:17
    elektromechanik
    Poziom 27  

    No i właśnie tak się włącza silniki 3 fazowe z uzwojeniem skojarzonym w γ do sieci 1 faz.

    Moc takiego silnika to około 50-60% mocy znamionowej a moment rozruchowy to około 25%. W celu zwiększenia tegoż momentu włącza się równolegle do kondensatora pracy pomocniczy kondensator rozruchowy. Po wejściu silnika na obroty kondensator rozruchowy odłącza się.

    Pojemność kondensatora rozruchowego jest około 3 krotnie większa od pojemności kondensatora pracy.
    :idea:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME