Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uziemianie prostownika trojfazowego

13 Jan 2008 21:03 2489 8
  • Level 12  
    Witam jestem posiadaczen bulgarskiego prostownika trojfazowego do ladowania kwasowych baterii trakcyjnych typ EPK40/70a2 ostatnio przerabialem problem wybijania roznicowki w instalacji co bylo spowodowane polaczeniem wewnatrz prostownika przewodow PE orazN podczas przerobki zauwazylem dziwna rzecz ,zacisk plusowy prostownika bezposrednio z mostka diodowego jest polaczony z zaciskiem uziemienia/obudowa.
    Moje pytanie dotyczy w jakim celu polaczony jest ten plus z uziemieniem oraz czy nie powoduje to rowniez wyzwalania roznicowki
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 27  
    Roznicowka dotyczy tylko obwodu zasiajacego z sieci trofazowej .Obwody wtorne nie maja zadnego znaczenia jaki przewod jest polaczony z masa czyli uziemieniem .Jedynie jak byly by zwarte obwody wtorne to wtedy roznicowka by wyskakiwala , czyli robilo by sie zwarcie .Przyczyna wyskakiwania roznicowki trzeba szukac w obwodzie zasilania .Albo jest niezbyt dobre uziemienie w instalaci , albo jest zla izolacja na transformatorze .W instalacjach trofazowych transformatorow nie podlancza sie neutralu tylko trzy fazy , tak samo jak nie podlancza sie w silnikach neutralu .Wyslij dokladniejszy schemat wtedy mozna wiecej powiedziec o przyczynach tego zjawiska.
  • Level 12  
    neutral wykorzystany jest tylko w ukladzie sterowania stycznika (220v)zalaczajacego trafo,lampki kontrolnej oraz silniczka krokowego zegara do ladowania akumulatorow, natomiast do transformatora sa podlaczone tylko3 fazy( pol w gwiazde ) a rdzen jest polaczony z PEczyli z obudowa
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • User removed account  
  • Level 20  
    Wszystkie systemy zasilania buforowego w telekomunikacji mają uziemiony + m.in. dlatego, że do przewodów zasilających "-" mniej przylepia się taki tłusty kurz.
    Tutaj także mamy do czynienia ze sprzętem przemysłowym więc pewnie dlatego.
  • Level 42  
    Nie wszystkie systemy tak mają a historyjka o kurzu jest zwykłą urban legend.

    W tradycyjnej centrali biegowej Strowger główne zasilanie owszem - ma uziemiony plus ale już zasilanie liczników ma uziemiony minus.
    W centralach telegraficznych biegowych, np. systemu Siemens zasilanie było symetryczne +/- 60V względem ziemii i nie obserwowałem, żeby którakolwiek szyna kurzyła się bardziej.

    Co do tego, konkretnego przypadku - uziemienie plusa ułatwia życie - do radiatorów zazwyczaj podłączone są katody diod i zamiast męczyć się z izolowaniem łatwiej po prostu uziemić plus.
  • Level 20  
    -RoMan- wrote:
    ...zasilanie było symetryczne +/- 60V względem ziemii i nie obserwowałem, żeby którakolwiek szyna kurzyła się bardziej...

    Bo kiedyś były okresowe prace konserwacyjne i ogólnie było czysto.

    O tym kurzu mówił mi ś.p. kierownik abym miał o czym myśleć gdy jako młodzian sprzątałem koryta kablowe.
    W każdej plotce jest 50% prawdy.
    Podczas wyładowań atmosferycznych Ziemia ma ładunek dodatni a chmurki ujemny.
    Gdyby w sieci trakcyjnej 3kV uziemiono "-" to cała linia byłaby bardziej narażona na piorunki. A tak wali raczej w słupy.
    Wystawiając do pracy minusa mniej kusimy los.
    A z tymi radiatorami to jak najbardziej prawda.
  • Level 42  
    Przy uziemionym plusie możesz zrobić pełnookresowy, trójfazowy prostownik na 6 diodach na wspólnym, nieizolowanym radiatorze. Oczywiście pod warunkiem zrobienia uzwojeń wtórnych z odczepem w połowie.

    Co do wyładowań - piszemy tu o prostowniku do ładowania akumulatorów a nie o trakcji. Natomiast jeśli chodzi o trakcję, to wynika to raczej z konstrukcji prostowników rtęciowych pierwotnie stosowanych do prostowania. Znów wielka katoda do uziemienia. A wysokonapięciowe trakcje szybkich pociągów używają prądu zmiennego (bodaj 16.67 Hz) a nie stałego.
  • Level 12  
    Tak na marginesie ten prostownik z trakcja ma wiele wspolnego poniewaz sluzy do ladowania akumulatorow zabytkowej gorniczej lokomotywki akumulatorowej i jest on wlasnie na 6 diodach ale co dziwne bez jakiejkolwiek regulacji pradu ladowania i nie wiem jak to oddzialywuje na akumulatory.Zastanawiam sie nad wyposazeniem prostownika w uklad regulacji na tyrystorach tylko mam problem z pomyslem na odpowiedni sterownik dla 3 tyrystorow