Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

demultiplekser PWM, sterowanie wtryskiwaczami

loodvis 14 Sty 2008 00:48 2378 6
  • #1 14 Sty 2008 00:48
    loodvis
    Poziom 14  

    Dane:
    sygnał prostokątny, częstotliwość impulsów zmienna max ok 250Hz , wypełnienie zmienne max do 90%

    Zadanie:
    rozbicie takiego sygnały na 4 pojedyńcze sygnały

    myślałem żeby zastosować jakiś demultiplekser sterowany uC

    Niestety jestem jeszcze zielony i nie wiem czy jest to możliwe, a jeśli jest jakie konkretnie elemnty zastosować

    Konkretnie chodzi o sterowanie wtryskiwaczami w samochodzie, normalnie są uruchamiane wszystkie naraz, a chciałbym żeby były uruchamiane po kolei

    pomijając kwestię uC
    1. Czy można to zrobić za pomocą demultipleksera?

    jeśli tak to:

    2. Jaki zastosować demultiplekser?
    3. Sprawa prądu pobieranego przez wtryskiwacze będzie to chyba ok 1,3 ampera, czy można "puszczać" taki prąd przez demultiplekser i wykorzystywać pojedyńczą końcówkę mocy w sterowniku czy trzeba by zastosować cztery osobne osobne?

    jak nie:
    Można to jakoś prosto zrobić wykorzystując uC AVR?

    0 6
  • Pomocny post
    #2 14 Sty 2008 04:10
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Moim zdaniem błądzisz. Nie zrobisz z wtrysku jednopunktowego (nawet pod postacią 4 zrównoleglonych wtryskiwaczy) wtrysku sekwencyjnego. Oprócz normalnej pracy przy ustalonych obrotach i obciążeniu (jazda ze stałą prędkością) ECM obsługuje rozruch - wtedy wtryskiwacze pracują najczęściej asynchronicznie oraz przyśpieszanie, gdy mogą wtryskiwać dodatkowe dawki paliwa.
    Wtrysk sekwencyjny wymaga ścisłej synchronizacji momentu wtrysku z początkiem otwierania zaworu dolotowego. W przypadku wtrysku jednopunktowego takiego wymogu nie ma - kolektor dolotowy jest wypełniony mgłą paliwową/mieszanką praktycznie ciągle.

    Moim zdaniem, nawet jeśli uda Ci się w jakiś sposób (czujnik na wałku rozrządu?) doprowadzić do tego, że właściwy wtryskiwacz będzie wtryskiwał mniej więcej zgodnie z pracą cylindrów, to i tak możesz więcej zaszkodzić niż pomóc - dawka paliwa będzie za mała. Nie da się zastąpić czterech dawek paliwa jedną - potrzebowałbyś wtryskiwaczy o czterokrotnie większym przepływie paliwa. Na dokładkę przy dawce podzielonej mgła paliwowa ma szanse odparować - w pojedynczej, czterokrotnie większej dawce może być z tym problem.

    Sekwencyjne zasilanie silnika paliwem, to nie tylko 4 kanały sterowania - to również konieczność ścisłego kontrolowania dawki i synchronizacji momentu jej wtryśnięcia z otwarciem zaworu dolotowego. Zapewne też inne położenie wtryskiwaczy i kształtowanie "wachlarza" wtryskiwanego paliwa.

    0
  • #3 14 Sty 2008 12:12
    loodvis
    Poziom 14  

    Sygnał do wtryskiwaczy byłby brany z programowalnego komputera który ma tylko jedno wyjście na wtryskiwacz , wtryski są adekwatne do zapotrzebowania na paliwo, także odpowiednia dawka była by zapewniona. Pozatym w nowszej wersji tego samego silnika jest już wtrysk sekwencyjny, i wszystko poza samą elektroniką sterującą jest takie same. Uprzedzam propozycję, niestety przeróbka na ten wtrysk jest droższa i bardziej skomplikowana niż dołożenie komputera o którym mowa poniżej.

    To taki szybki pomysł po tym jak zobaczyłem instrukcję jednego z takich dodatkowych komputerów (greddy emanage ultimate), on ma właśnie tą zaletę że ma 4 wyjścia wtryskiwaczy i ma prostą opcję która właśnie pozwala na zamianę wtryskiwaczy pracujących w trybie fullgroup czy bank fire na tryb sekwencyjny, warunkiem jest posiadanie odpowiednich sygnałów. Sygnały też nie są problemem bo są odpowiednie czujniki które chociażby system wykorzystuje do określania momentów zapłonu, czyli są wystarczające do określenia położenia każdego z 4ech cylindrów.

    0
  • #4 14 Sty 2008 17:33
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Do określenia momentu zapłonu wystarczy czujnik położenia wału. Dla silnika nie ma znaczenia, że pojawia się dodatkowa iskra pod koniec suwu wydechu. Do poprawnego określenia momentu wtrysku musisz posiadać informację z wałka rozrządu - on się obraca dwukrotnie wolniej od wału korbowego i tu już jest pełna zgodność pomiędzy suwami a położeniem wałka. W układach z wtryskiem sekwencyjnym zawsze masz dodatkowy sygnał z rozrządu właśnie. Przy wtrysku jednopunktowym i grupowym wystarcza sygnał z wału korbowego.

    Wracając do wtryskiwaczy - nie uzyskasz wystarczającej wydajności z pojedynczych wtryskiwaczy jedynie próbując demultipleksować istniejący sygnał. Tak, jak pisałem wcześniej - jedna dawka zamiast czterech to za mało. Chcąc cokolwiek zyskać na takiej zmianie potrzebujesz wtryskiwaczy o większej wydajności.

    Przy zastosowany tych samych wtryskiwaczy musiałbyś użyć układu, który zapamięta czas otwarcia i powtórzy go kolejno dla czterech cylindrów. Ale w ten sposób opóźnisz pętlę sterowania i możesz wprowadzić ECM w oscylacje. Na dokładkę choćbym nie wiem jak dumał - nie widzę najmniejszego sensu takiej siłowej przeróbki.

    0
  • #5 14 Sty 2008 21:26
    loodvis
    Poziom 14  

    seryjny wtrysk daje po pół dawki na jeden obrót, ja mogę seryjny sygnał modyfikować dowolnie czyli zwiększyć o 200%, pozatym wtryskiwacze mam z wersji z wtryskiem sekwencyjnym.

    Sprawę sygnałów można załatwić stosując czujnik z wałka rozrządu z wersji gaźnikowej, ale tu nie o tym.

    Sens tej przeróbki jest rzeczywiście dyskusyjny, to też wcale nie mam zamiaru tego robić, choć może kiedyś.

    Chciałbym tylko wiedzieć czy możliwość demultipleksowania takiego sygnału pomijając to do czego on będzie stosowany :D :?: Tak czy nie:?:

    Przydać się to może gdy chciałbym modyfikować przy pomocy ecumastera (mającego możliwość modyfikacji pojedyńczego sygnału wtryskiwacza) wtrysku który już jest sekwencyjny i zastosować multiplekeser na wejściu, i demultiplexer na wyjścu ....

    0
  • #6 15 Sty 2008 00:27
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Masz rację co do połowy dawki ale to w niczym nie zmienia faktu, że demultipleksowanie nie jest poprawną metodą bez zmiany wtryskiwaczy.

    0
  • #7 15 Sty 2008 15:46
    loodvis
    Poziom 14  

    wracając do pytania

    jest to możlwie czy nie

    TAK/NIE?

    0