Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Centralne ogrzewanie -instalacja do poprawy proszę o pomoc

darecki7429 22 Jan 2008 12:17 47170 113
Ochrona Domu
  • Ochrona Domu
  • Ochrona Domu
  • #65
    darecki7429
    Level 11  
    Jeszcze znalazłem coś takiego ?
    http://allegro.pl/item298125421_wymiennik_ciepla_20_plytowy_nowy_etna.html
    Kieruje sie tu ceną ? Sprawdziłem ciśnienie w tym moim zbiorniku przeponowym a właściwie nie ma żadnego w nim powietrza .Czy gdy go odkręcę mam z niego wylać wodę i wtedy napompować 1 bar? Czy mam brać pod uwagę ilość płyt LA-14-10 a LA-14-30 ma podobne parametry a co zauważyłem różni je ilość płyt czy tym mam sie kierować w doborze??
  • #66
    DonRomano
    Level 34  
    Tym się kieruj.
    A z naczynia wyleje się podczas pompowania.
    Napompuj jak najszybciej, nawet zaraz.
    Praca bez powietrza jest baaaardzo niebezpieczna.
  • #67
    Grześ4
    Level 14  
    Trochę na temat wymieników

    Prezentowany w linku przez ciebie w linku wymiennik to LA 14-20

    Przeprowadziłem małą symulację dla tego wymiennika i uzyskałem ciekawe wyniki otóż:
    Dla prametrów od strony kotła 85/65 i instalacji 80/50 ten wymiennik ma moc 3 kW
    Ten sam wymiennik o parametrach 80/65 i 70/50 uzyskuje moc 14 kW

    Wyrażam prośbę do osób śledzących ten temat aby nie przyjmować podanych przez producenta/sprzedawcy mocy, ponieważ zależy to od tempreatur w jakich wymiennik będzie pracować.
    Zawsze dowiadujcie się dla jakich parametrów był obliczany bądź sami policzcie
  • #68
    darecki7429
    Level 11  
    Grześ4 dziękuję to może wykonać osoba która się tym zajmuje i ma z tymi urządzeniami do czynienia czy parametry które podajesz w przykładzie to temperatury?Wy jako fachowcy się w tym orientujecie a ja nie wiem czy zamówić taki wymiennik i będzie odpowiedni?W sklepie z armaturą grzewczą pan też mnie zapytał jakiej mocy ma być?nie obliczał żadnych parametrów powiedziałem 10kW no i podał wymiennik tylko tyle że za 700Pln?

    Dodano po 4 [godziny] 36 [minuty]:

    Taka ciekawostka panowie,może zerkniecie na ten artykuł?
    http://www.ogrzewnictwo.pl/index.php?akt_cms=166&cms=264
  • Helpful post
    #69
    Grześ4
    Level 14  
    Tak to są temperatury. Pierwsza para temperatur 85/65 to temperatury na kotle i nawymiennik drugie 80/50 to instalacji 80 na grzanie 50 powrót

    Moc to wzór łączący róznicę temperatur, przepływ i współczynnik 1,16(kWh) Q=(Tz-Tp)*q*1,16 <kW>

    Ten artykół opiera się na niemieckiej normie DIN, która dopuszcza układy zamknięte przy kotłach na paliwa stałe.
    Kotły, które posiadają wężownicę schładzającą są już dostępne w Polsce od kilku lat, natomiast rozwiazanie z buforem wydaje się ciekawe, tylko że sam bufor o poj. 1000l to koszt ponad 1tyś. zł a może i więcej dltaego jest rzadko stosowany. Wtej szafce jest zawór bezpieczeństwa- należy pamiętać aby zawór zawsze był na kotle bądź jak najbliżej kotła, przeponówkę dobiera się do pojemności instalacji - czasami lepiej dać nieco wiekszą niż wyżyłowaną na styk, pozatym pomysł fajny. Niestety prawnie w Polsce to jeszcze zabronione, chyba dopiero jak ktoś posamruje komuś w komitecie polskich norm to może coś się zmieni.
  • #70
    darecki7429
    Level 11  
    Dziękuje Grześ4,to znaczy że jak kupię wymiennik o mocy 10kW to mogę mieć nawet z niego moc np.3kW?Czy dobrze rozumuję?Więc wszystko będzie zależało od mojego palenia w piecu,myślałem że kiedy zamontuję ten wymiennik moje palenie stanie się bardziej bezobsługowe ,i czy jest możliwe utrzymanie parametrów w tych przedziałach? Czyli taka twoja rada co do tego wymiennika który znalazłem na allegro (nie ukrywam że cena jest tym podstawowym atutem wyboru) nie będzie się nadawał ?Dziękuję za cierpliwość ale jesteście jedynym żrudłem wiedzy bo nawet w sklepach które odwiedzam na ten temat nic nie potrafią podpowiedzieć -tylko "jaka moc -ten będzie dobry ,cena"
  • #71
    Grześ4
    Level 14  
    Ten co zaproponawałeś powinien się sprawdzić, tylko, że nie podałeś jaką moc potrzebujesz lub ile powierzchni ogrzewasz.
    Generalnie w wymienniku ma znaczenie jego powierzchnia. Im większa to można pracować na mniejszej różnicy temperatur.
    Na podanej od ciebie stronie o tych kominkach oprócz maksymalnych parametrów nic nie wiadomo jak powinien pracować ten wymiennik.

    Jak będzie pracował ten wymiennik zalezy od pracy twojej instalacji centralnego ogrzewania, im mniejsze temperatury będziesz potrzebował na instalację co tym wiekszą moc będzie uzyskiwał wymiennik.
    Jeśli byś kupił za mały to przez większość sezonu grzeweczego o tym byś nie wiedział bo niepotrzebował byś wiecej jak 75% mocy twojego wymiennika, problem pojawołby się dopiero, gdy temperatura spadła dość znacząco (-20) a ty musiałbyś pracować na parametrach nominalnych.

    Te parametry przez ze mnie podane są przybliżeniowe makszymalne jakie powinny być w ukłądzie domku jednorodzinnego. Więcej jak 85 na piecu nie uzyskasz bo będziesz miał odparowanie wody w kotle, 80 na instalcję troche dużo, ale dni gdy trzeba takie temperatury uzyskiwać jest co najmniej kilka, a standardem są w chwili obecnej instalacje na 70 chociaż jest tendencja dalej w dół do 55.
  • #72
    darecki7429
    Level 11  
    http://allegro.pl/item298125421_wymiennik_ciepla_20_plytowy_nowy_etna.html
    Witam ,raczej miałem ten na myśli bo nie ma co ukrywać jest tańszy ale nie wiem czy nie jest tak jak z przysłowiem"kto tanio kupuje ,dwa razy kupuje"? A jeśli chodzi o moją powierzchnie grzewczą to spoko kolego nie jest to domek jednorodzinny(a szkoda) no ale do rzeczy! jest to mieszkanko 48m niski parter z dokumentacji projektu c.o wyliczona moc została na 10 kW-mogę podać więcej szczegółów tylko proszę powiedzieć jakie?Dopompowałem dziś 1 bar do zbiornika przeponowego -było 0.Czy zbiornik ten powinienem obrócić o 180 żeby wlot wody był od dołu?Takie sugestie padły?
  • Helpful post
    #73
    Grześ4
    Level 14  
    Ten co pokazujesz wymiennik to uzyskasz na nim 8kW. Z dugiej strony przy mieszkaniu 45m2 i niskim nie wiem kto ci policzył te 10 kW
    Twoje zapotrzebowanie na moc to ok. 6kW tj. 125W/m2
    Ten wymiennik będzie bardzo dopasowany

    Ciśnienie 1 bar w przeponie jest wystarczające i parwidłowe. To jak umiejscowiona jest przeponówka niema znaczenia ważne aby rurka doprowadzająca była wypełniona wodą a nie zapowietrzona.

    Ciekawi mnie jaką maksymalną temperaturę miałeś na instalacji i czy była wystarczaja. Wymieniałeś grzejniki?.
  • #74
    darecki7429
    Level 11  
    Witam grzejników nie wymieniałem myślałem o tym żeby je zmienić na aluminiowe żeberka -moi rodzice mają takie w bloku są rewelacyjne .Ale tak jak pisałem wcześniej odradzono mi i polecono żebym pozostawił te żeliwne bo dłużej sie nagrzewają ale i dłużej utrzymują ciepło.Dodam że są to grzejniki założone przy wykonaniu instalacji wcześniej lokator miał tam piece kaflowe.Co do temperatury to podczas palenia fajnie grzały ale jednego razu jak rozpaliłem i załadowałem piec koksem no to miałem ok 85-90 C ale zaczęło piszczeć i tak sie wystraszyłem że od tamtej pory to już tylko tam zaglądam nie rozpalam .tak jak opisałem zbiornik był bez powietrza -dopompowałem 1bar. 2-zmieniłem zawór bezpieczeństwa na 2,5 bar ?Czy tak mogę to eksploatować?Przymierzam sie do tego wymiennika żeby otworzyć ten układ ale nawet instalator był u mnie i z tego co od was sie dowiedziałem to ja miałem wrażenie że on za bardzo nie wie jak to pracuje jego zdaniem powinienem śmiało palić ,że jest zawór bezpieczeństwa ,przeponowy zbiornik i to w razie czego zabezpiecza piec.Jeszcze takie krótkie pytanie kolego -rurka doprowadzająca do przeponowego jak będzie zapowietrzona to odpowietrzę ją przy pomocy znajdującego sie tam odpowietrznika ?Wpadł mi też taki pomysł żeby ten odpowietrznik zastąpić zaworem bezpieczeństwa-co ty o tym sądzisz?
  • #75
    Grześ4
    Level 14  
    Zostaw to wszystko jak odpowietrznik nie odpowietrzy to ten zawór co jest na nim odpowietrzysz, chyba że go przeniosłeś wystarczy zwykły zawór kulowy otwarty na chwilkę.

    Z tą temperaturą chodziło mi o określenie temperatury pracy twojej instalacji a nie maksymalną jaką miałeś. Chodzi oto przy danej temperaturze np. - 18'C ile musiałeś mieć na instalacji centralnego aby uzyskać odpowiedni komfort cieplny w mieszkaniu. Przy temp. -18,20,-22 - zaleznej od strefy można wywnioskować nominalne parametry paracy instalacji.

    Grzejniki żeliwne są dobre przy 24 godzinnym paleniu ze względu na swoją dużą bezwładność można powoli korygować parametry oraz jest czas na wyczyszczenie pieca i ponowne rozpalenie. Przy stałym paleniu zmniejsza się potrzebna ilość energii, ponieważ pokrywasz tylko straty ciepła przez przegrody i na wentylację a nie musisz podnosić temperatury w kubaturze mieszkania np z 18 na 21.

    Grzejników aluminiowych nie powinno się łączyć z inastalacja miedzianą, są to metale wzajemnie korozyjne. Może jakieś ładne stalowebyś znalazł.
  • #76
    darecki7429
    Level 11  
    Tak mój problem jest taki że od niedawna mam do czynienia z centralnym i od razu trafiłem na taki problem .Nie paliłem jeszcze tak zeby ci to konkretnie potwierdzić o co pytasz?Wogóle ten piec jest dla mnie utrapieniem schodzenie co 2 godz i pilnowanie ognia jest uciążliwe a jak podsypałem koksem i zarzuciłem do pełna żeby potrzymał dłuzej zdarzylo się co opisałem i teraz wogóle nie wiem czy palic w tej instalacji dopóki się tego nie przerobi.Ten co ma zasoby finansowe nie zastanawia się nad tym ?Zastanawiam się nad zakupem pieca który dałby przynajmniej komfort,że nie musiałbym doglądac go tak często -a wiadomo facet musi polować a kobieta z dziecmi pilnowac ogniska żeby nie zgasło.Rozglądam sie za piecem który trzymałby przynajmniej 8 godz po rozpaleniu ?Te wszystkie z tymi podajnikami sa fajne ale ceny zawrotne.Ja już sam nie wiem co mam robić z tym problemem?Dziękuje za cierpliwość i dobre rady na dzień dzisiejszy chciałbym żeby już była wiosna.Pozdrawiam i dziękuje
  • #77
    darecki7429
    Level 11  
    Witam panowie to znowu ja i moje pytania?po oględzinach instalatora nic nowego sie nie wyjasniło tak jak myslałem więcej informacji uzyskałem od was fachowiec raczej nie miał do czynienia z wymiennikiem bo to ja mu zasugerowałem taką mozliwośc ?Problem istnieje. moje pytanka do was -1.ten zbiornik przeponowy nie trzyma napompowanego cisnienia(spusciłem wode z pieca i napompowałem 0,5bar zeszlo w ciagu 3dni) czy zbiornik do wymiany? -2.Czy którys z kolegów moze na podstawie tej mojej instalacji nakreslic schemat prawidłowego otwarcia tego ukladu z zainstalowanym wymiennikiem ciepła i podłaczeniem do kotła ?Bardzo proszę ,na podstawie tego będę pewny ze przeróbka pedzie zgodna ze sztuka i bezpieczna w przyszłej eksploatacji.Pozdrawiam dodając,że rozmowa z ludzmi dopiero ukazuje ich umiejetnosci i doswiadczenie...
  • Helpful post
    #78
    Grześ4
    Level 14  
    Jak ci ciśnienie w przeponówce ucieka to wymień zawór - jest taki sam jak w samochodzie, chyba że masz wlnięta przeponę.

    Schemat znajdziesz na tym forum bądź wpisz w googlach wymiennik z kominkiem
  • #79
    darecki7429
    Level 11  
    dzięki Grześ4,jak walnięta przepona to co ?zbiornik do wywalenia?Jeszcze takie pytanko pompuje 1bar do zbiornika ale na razie nie napuściłem wody czy to jest prawidłowe działanie? Prosiłem o schemat konkretnie do wpięcia w mój układ gdyż chciałbym byc pewny fachowosci tego podłaczenia przez instalatora,ja sie na tym nie znam choc dzięki wam już wiem duzo wiecej a chciałbym uniknac żeby mi znowu ktoś tego nie sknocił gdyż będzie twierdził ze tak jest dobrze.Dziękuje poszukam jak proponujesz,nawet zaczyna mi sie podobac ta dziedzina...Pozdrawiam
  • #80
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Może jednak tak :
    Kocioł na paliwo stałe MUSI pracować w układzie otwartym i Ty jako właściciel tego czegoś, co się zowie instalacją grzewczą, bierzesz na siebie odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo.
    Zatem MUSISZ otworzyć układ grzewczy i powiesić nad kotłem naczynie otwarte z automatycznym uzupełnianiem jego zawartości w razie wyparowania. Możesz go nabyć za ok 350 PLN.Reszta układu niech będzie w układzie zamkniętym o ciśnieniu, jak zdołałem odczytać z postów ok 3 piętra, więc 0,8 bara + 0,2,czyli 1 bar. Pompa może być i na zasilaniu jak i na powrocie, ja bym dał na zasilaniu i włączyłbym ją równolegle z zaworem różnicowym.Co jeszcze? MUSISZ wywalić zawory odcinające z kotła, a przynajmniej zdjąć dźwignie, żeby nie doszło do przypadkowego zamknięcia zaworów.
  • #81
    darecki7429
    Level 11  
    Witam dziękuję za zainteresowanie,ciekawe co piszesz-jest to troszkę inna opcja niż te które zaproponowali mi wszyscy koledzy(nie wiem czy przesledziłeś wszystkie posty -bo juz się tego sporo nazbierało)?
    W ramach informacji :1.-najwyższy punkt tej instalacji jest na wysokości ok. 5m od poziomu pieca(piec w piwnicy,mieszkanie parter w tej chwili 0.6bar -tyle ustawiam)?

    2.-w jaki sposób wg.twojego doświadczenia otworzyc układ(nie ma możliwości żeby zbiornik znalazł sie w najwyższym punkcie tej instalacji)czy zastosowanie zbiornika nad piecem tak jak sugerujesz nie wymaga zastosowania wymiennika ciepła ?(w jaki sposób podłączyc te dwa układy-zamknięty i otwarty)?

    3.-czy mógłbyś mi to rozrysowac-jakiś schemat kreskowy(w razie potrzeby mogę dołaczyc zdjecia-wiecej informacji które ci są potrzebne?

    Wiem że temat nie jest łatwy widziałem to w oczach instalatora który był to u mnie obejrzec naprawde nic mi nie doradził konkretnego poza tym ze układ trzeba otworzyc?Inni mówia pal tak sie stosuje na zachodzie ale ja się boję-mam na uwadze innych lokatorów!Dzieki wszystkim,miłego wekendu po tygodniu pracy i pozdrawiam...
  • Helpful post
    #82
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Oczywiście, że zbiornik w kotłowni, nad kotłem c.o. , a rzeczywiście oba układy łączymy poprzez wymiennik (płytowy), a ciśnienie w układzie grzejnikowym po skorygowaniu wysokości ok 0,5+0,2= min.0,8 bar
    Układ jest mniej więcej taki jak w tym linku, tyle, że zamiast kominka Twój kocioł na węgiel, ale to dla układu nie ma znaczenia :
    http://www.kratki.com/product_info.php?produc...d=731&osCsid=8841abc26c37417de969aa527634aa01
  • #83
    darecki7429
    Level 11  
    Dzięki śliczne to mi rozjaśniło sprawę bardzo konkretnie,właśnie wszystko porozkręcałem piec raczej do wymiany pęknięcie po spuszczeniu wody zwiększyło się do 20cm na krawędzi spawu a więc koszty wzrastają!Obecnie jeszcze dochodzę dlaczego zbiornik przeponowy nie utrzymuje ciśnienia w środku po napompowaniu?Ale już mnie nikt nie przekona że taki układ był bezpieczny !

    Mam jeszcze takie pytanie jak powinien byc dobrany taki zbiornik przeponowy do tej instalacji ten który jest ma 8dm3 ?
    Dziękuję za pomoc kolego "mirrzo"...

    Dodano po 54 [minuty]:

    Zrobię projekt (no szkic) to podeślę do sprawdzenia,pozdrawiam wszystkich...
  • #84
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Jeżeli kocioł jest pęknięty, to już jest problem wynikający bezpośrednio z jego pracą w układzie zamkniętym. Jeżeli zbiornik nie utrzymuje ciśnienia, to przyczyny tego stanu są dwie
    1. puszcza zaworek do sprawdzania ciśnienia (taki jak w kołach samochodowych) - sprawdź na pianę czy lecą bąbelki
    2. pękła przepona i trzeba go wyrzucić, bo całe powietrze pompujesz do układu, a potem je "wyganiasz" przez odpowietrznik, zatem układ nie jest kompensowany
    Krótko mówiąc, musisz podjąć decyzję, jak dalej ogrzewać dom.
    Każde rozwiązanie jest kosztowne- naprawa kotła + wymiennik+ inne = ok 2000-2500
    wymiana kotła na np. gazowy to ok 2500 kocioł + projekt : 350 + wykonanie instalacji gazowej + wkład komina = ~ 5000
    A zład powiększa swoją objętość ok 4% przy ogrzaniu wody do 100 stopni, lecz do tej instalacji NIE MOŻE BYĆ zastosowane naczynie przeponowe
    Zatem sumując koszty i bezpieczeństwo - zrób instalację grzewczą opartą na kotle gazowym.
    Polecałbym TERMET, bo dobry i cena przystępna, lub IMMERGAS, lub Junkers
    A póki co, to może na szybko kominek, więc jakoś do następnego sezonu grzewczego dasz radę, ale musisz mieć dostęp do suchego drewna - poniżej 20% wilgotności.
    Powodzenia
  • #85
    berlingo
    Level 22  
    a czy kolega myślał aby dać trójnik przy kaloryferze w domu gdzieś na głównej magistrali i np pexem puścić pod sufit np w kuchni do naczynia wzbiorcego otwartego i problem załatwiony za małe pieniądze dochodzi jeszcze przelew do kanalizy ja mam tak zrobione w mojej kostce i śpię bezpiecznie myślę że jest to najtańsze rozwiązanie problemu pozdrawiam
  • #86
    darecki7429
    Level 11  
    Witam kolegów i właśnie kolego "berlingo"uprzedziłeś mnie pytaniem,które chciałem zadac po rozmowie z instalatorem-bez urazy Panowie co fachowiec to proponuje mi coś innego?Wymiennik ciepła z tym co obecnie rozmawiałem wg niego mam w kotłowni?A o wymienniku płytowym jak mu wspomniałem to ? (nie uzyskałem żadnego potwierdzenia co do tego czy potrafiłby go zamontowac wydaje mi się że nie miał z tym do czynienia)A podobno dobry fachowiec robi u kolegi siostry obecnie C.O więc zapytałem przy okazji?

    Zaproponował mi to co kolega "berlingo" tylko nie na głównej magistrali lecz wpięcie w układ przed ostatnim grzejnikiem tzn.w łazience -twierdzi że bedzie dobrze? Ja mam małe wątpliwości czytając wasze rady obawiam się że przekrój doprowadzajacy =śr.rury jest tam 15 będzie za mały?
    Dołacze foto popatrzcie koledzy i może wspólnie coś poradzimy?Dziękuje i pozdrawiam wszystkich,tych którzy tracą cierpliwośc również...

    Dodano po 1 [godziny] 22 [minuty]:

    Centralne ogrzewanie -instalacja do poprawy proszę o pomoc

    Dodano po 5 [minuty]:

    i może jeszcze to..
  • #87
    darecki7429
    Level 11  
    a to w kotłowni,zdaje sobie sprawę że jest to też wymiennik ale nie takie spełniac ma zadanie w moim przypadku?Mogę się mylic?
  • #88
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Oczywiście, że to jest wymiennik, ale do ogrzewania c.w.u. zatem nie do tego jest przeznaczony o czym to dyskutujemy.
    Gdyby chcieć go zastosować, to sprawność grzewcza byłaby znikoma.Zatem pomysł upada. Co do pomysłu otwarcia układu poprzez ten grzejnik w łazience, to jest to pomysł na chwilkę, żeby ratować się do końca sezonu, ale poza tym (to i tak DUŻO) na drodze rury wznośnej nie ma prawa być żadnych zaworków itp rzeczy mogących ograniczać przepływ, a także odległości i średnice tych przewodów. Regulują to też przepisy, które opisał tu już ktoś z odwiedzających to forum.

    Dodano po 3 [minuty]:

    a co do rurki fi 15 to lipa - za mała na pewno !
  • #89
    darecki7429
    Level 11  
    No własnie kolego ja też o tym tak pomyslałem wyciągając wnioski z waszych uwag i rad. Jedyne możliwe miejsce do wykonania otwarcia tego układu w mieszkaniu to byłby przedpokój skąd sie rozchodzą nitki od głównego zasilania na grzejniki ale w żaden sposób nie ma możliwości podłączenia przelewu?(mimo moich chęci technicznie to niemożliwe) Naszkicowałem schemat wg.linku który mi podesłałeś postaram się go dołączyc i poproszę o korektę. Pozostaje mi nic innego jak opcja wymiennika(może uda mi sie zejśc z kosztów przy zakupie na allegro). Dziękuje i pozdrawam wszystkich pozytywnie myślacych...

    Dodano po 43 [minuty]:

    A to jest właśnie mój szkic jak mało profesjonalnie sobie to wyobrażam ,ale dzięki waszej pomocy wiem już więcej i nikt mi więcej nie wkręci że wszystko jest ok?Proszę poprawcie to co żle zrobiłem?Wielkie dziękuje...
  • #90
    William Bonawentura
    Level 33  
    Brakuje drugiej pompy oraz podłączenia naczynia przelewowego do kanalizacji i wodociągu.