Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

elektromagnes na prąd stały 230 V lub 12 V

23 Sty 2008 21:53 14196 30
  • Poziom 12  
    Witam serdecznie, wahałem się z wyborem działu i w końcu trafiłem tutaj. Przedstawię cały problem, ale kłopot dotyczy elektromagnesu.

    Zatem od początku. Mam w domu zainstalowany automatyczny (z podajnikiem) piec na paliwo stałe (miał, węgiel). W takich piecach zwykle nie instaluje się szybra (taka klapka zamykające komin). No bo wiadomo, jak komin zamknięty a dmuchawa pracuje to spalinki do kotłowni a my do szpitala (o ile nie do kostnicy :). A jak komin otwarty (mam b dobry ciąg kominowy) to ciepełko z paleniska ucieka aż miło.

    Wykombinowałem więc prosty szyber zasilany elektromagnesem. Kupiłem przekaźniczek, elektromagnes 230V na prąd ~, siła 3kg. Sygnał z dmuchawy przez przekaźnik otwierał komin. Wszystko ładnie działa z wyjątkiem jednego. Hałas!!!!! Nie do wytrzymania, każda luźna śrubka, ośka, klapka, wszystko pukało o siebie na wzajem. Wpadłem na pomysł, że wyprostuję prąd. Ale elektromagnes zasilany prądem stałym się palił. Po 2s leciał z niego dymek.

    Postanowiłem zmniejszyć napięcie. Pożyczyłem autotransformator i dalej testy. Elektromagnes dobrze działał już przy 50V, ale dałem mu 70 i czekam. Po 20 min dymek, błysk i szlak go trafił (cewkę w elektromagnesie).

    Zatem teraz mam kilka pomysłów na rozwiązanie sytuacji:
    1. Znaleźć kogoś kto mi przewinie cewkę, a ilość zwojów i drucik dostosuje do 230 prąd stały.
    2. Pomyślałem o elektromagnesie z rozrusznika samochodu. Ale w rozruszniku pracuje bardzo krótko, czy nie będzie się grzał jak popracuje 1h?
    3. A może ktoś ma inny pomysł albo sugestię.

    Proszę o pomoc, elektrotechnikę miałem na studiach 1 semestr i prawdę mówiąc niewiele zapamiętałem o oporach czynnych i biernych. Poradźcie co lepiej zrobić. A może są gotowe elektromagnesy na prąd stały 230V? Ja takich nie znalazłem (przydały by się te 3kg uciągu).

    Dzięki za pomoc
    Tomek
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 27  
    Podaj wymiary cewki elektromagnesu.
  • Poziom 35  
    Witam !! Z tego co zrozumiałem to - że tak powiem - stan " aktywny " otwiera komin ? Jeżeli tak to w sytuacji awarii komin będzie zamknięty - w może zdarzyć się że pomieszczenie o którym napisałeś ( kostnica ) będzie musiało pomieścić więcej " lokatorów " :D . A poważnie - musi być tak że w sytuacji awarii komin jest OTWARTY - ucieknie ciepło ( jedynie ) . Chyba że, źle zrozumiałem .
    pozdrawiam !!
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 38  
    Witam!
    Sprawa z elektromagnesami prądu zmiennego jest taka: w chwili, kiedy jest wielka szczelina (rdzeń wyciągnięty), to płynie najwiekszy prąd i daje wiecej siły, bo wtedy,a przy wyciągnietym rdzeniu cewka ma mniejszą indukcyjność, czyli mniejszą impedancję, co powoduje przepływ większego prądu. Gdy elektromagnes "złapie", to szczelina jest minimalna, indukcyjność rośnie, więc prąd maleje i wszystko w porządku. Przy prądzie stałym zmiana indukcyjności nie wpływa na prąd, on zależy tylko od oporności cewki, a więc elektromagnes zasilany pradem stałym będzie miał niekorzystną charakterystykę siły w funkcji położenia rdzenia, i przy stałym poborze prądu, który idzie na grzanie cewki.
    Co zrobić? rozwiązania widzę 2:
    - elektromagnes na prąd stały, ale z dodatkowym wyłącznikiem uruchamianym wtedy, gdy rdzeń dochodzi do końca, wtedy wyłącznik powoduje włączenie dodatkowego szeregowego oporu (lub obnizenie napiecia), a więc spadek pradu zasilającego cewkę;
    - zamiast elektromagnesu - silniczek, np. z wycieraczek samochodowych (może być od razu z przekładnią), wtedy dysponujesz całą siłą w każdym polożeniu szybra, a po dojściu do położenia końcowego wyłacznik na krzywce zatrzymuje silnik. Silnik z przekładnią dostaniesz na "szrocie" za 2 puszki piwa, ten eksperyment nie jest kosztowny ...
  • Poziom 27  
    Jerzy Węglorz napisał:
    Witam!
    Sprawa z elektromagnesami prądu zmiennego jest taka: w chwili, kiedy jest wielka szczelina (rdzeń wyciągnięty), to płynie najwiekszy prąd i daje wiecej siły, bo wtedy,a przy wyciągnietym rdzeniu cewka ma mniejszą indukcyjność, czyli mniejszą impedancję, co powoduje przepływ większego prądu. Gdy elektromagnes "złapie", to szczelina jest minimalna, indukcyjność rośnie, więc prąd maleje i wszystko w porządku. Przy prądzie stałym zmiana indukcyjności nie wpływa na prąd, on zależy tylko od oporności cewki, a więc elektromagnes zasilany pradem stałym będzie miał niekorzystną charakterystykę siły w funkcji położenia rdzenia, i przy stałym poborze prądu, który idzie na grzanie cewki.
    Co zrobić? rozwiązania widzę 2:
    - elektromagnes na prąd stały, ale z dodatkowym wyłącznikiem uruchamianym wtedy, gdy rdzeń dochodzi do końca, wtedy wyłącznik powoduje włączenie dodatkowego szeregowego oporu (lub obnizenie napiecia), a więc spadek pradu zasilającego cewkę;
    - zamiast elektromagnesu - silniczek, np. z wycieraczek samochodowych (może być od razu z przekładnią), wtedy dysponujesz całą siłą w każdym polożeniu szybra, a po dojściu do położenia końcowego wyłacznik na krzywce zatrzymuje silnik. Silnik z przekładnią dostaniesz na "szrocie" za 2 puszki piwa, ten eksperyment nie jest kosztowny ...

    ]

    I to chyba najlepszy pomysł.
  • Specjalista elektryk
    Witam.
    Nie polecam rozwiązania z silniczkiem. Co otworzy komin w sytuacji awaryjnej? W przypadku elektromagnesu może to zrobić odpowiednio ciężka zwora. Silnik i jeszcze z przekładnią nie ruszy z miejsca.
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Pokury, masz rację, też myślałem o zagrożeniu awarią. Szczególnie, że jest to samoróbka. W tej chwili jestem po tej niekorzystnej stronie: awaria - komin zamknięty. Popracuje nad tym.

    Z waszych wypowiedzi wnioskuję, że nie ma elektromagnesów na prąd stały przystosowanych do pracy ciągłej. Szkoda. Opcja z włącznikiem dodatkowego oporu wygląda rozsądnie. Do silniczka od wycieraczek też bym musiał pokombinować z krańcówkami (jeden obrót silnika to pełen cykl: wypchnij, przyciągnij; a ja potrzebuje pół cyklu).

    Dokładnego wymiaru cewki nie podam, do piątku jestem poza domem. Orientacyjne wymiary to: przekrój (całości) 40x50mm, długość 50mm. Średnicy drutu nie znam. Przekrój rdzenia to ok. 20x30mm.
    Elektromagnes był kupiony w Eltechu, opisywany jako 3kg.

    Oj sporo kombinowania jeszcze przede mną :(

    pozdr
  • Specjalista elektryk
    Witam ponownie.
    Można pokombinować z napędem stycznika prądu stałego ( np serii SU).
    Są dwie wersje zasilania.
    1. Cewka elektromagnesu z dwoma uzwojeniami - rozruchowym i podtrzymania
    2. Z oporem podtrzymania mostkowanym stykiem własnym stycznika na czas rozruchu.
    Styczniki SU mają solidne zwory i pewnie odpadają ( nie ma problemu z odpadaniem )
    Pozdrawiam!

    Dodano po 57 [sekundy]:

    Nie po polsku - z "klejeniem się" zwory
  • Poziom 12  
    HeSz napisał:

    Można pokombinować z napędem stycznika prądu stałego ( np serii SU).

    jaką siłę "uciągu" ma taki stycznik? No i jaki skok. Obawiam się, że siłę niewielką a skok jeszcze mniejszy, ale za to może pracować cały czas.
    Mogę przecież zainstalować przeciwwagę, tak aby szyber w stanie spoczynku był otwarty. Całość mógłbym tak wyważyć, że mała siła wystarczyłaby. Większy problem to skok rdzenia. Te 5cm co miałem w poprzednim elektromagnesie to już dość mało. No i zasada działania typu: zamknij komin wymaga praktycznie ciągłej (powiedzmy 23h pracy na dobę).

    A gdzie można kupić takie elektromagnesy z podwójną cewką?

    pozdr
  • Poziom 35  
    Witam !! Może sprawdziło by się rozwiązanie z silnikiem z tym że sam " napęd " szybra wykonać przez sprzęgło magnetyczne ( były takie w kserach ) . W przypadku braku napięcia - sprzęgło " puści " i szyber się otworzy . pozdrawiam !!
  • Poziom 12  
    pukury napisał:
    Witam !! Może sprawdziło by się rozwiązanie z silnikiem z tym że sam " napęd " szybra wykonać przez sprzęgło magnetyczne ( były takie w kserach ) . W przypadku braku napięcia - sprzęgło " puści " i szyber się otworzy . pozdrawiam !!

    mógłbyś przybliżyć temat sprzęgła elektromagnetycznego. Jak to działa? i skąd to wziąć?

    Dodano po 2 [minuty]:

    aaaa, chodzi o to, aby nie było stałego mechanicznego połączenia między silnikiem a szybrem. Sprzęgło ma trzymać. Nie wiem jak to ustrojstwo wygląda, ale ja nie mam zbyt dużo miejsca. Musiałbym to zobaczyć. Poza tym, aby puściło, to zawsze musiałoby pracować na rozciąganie. Muszę dokładnie to przemyśleć, ale chyba nie jest to możliwe.
  • Poziom 35  
    Witam !! Sprzęgło o którym pisałem ma formę walca o średnicy około 35mm i takiej też długości - nie jest więc wielkie . Widziałem takie ( wiadomo gdzie :D ) po 10 pln . Mechanicznie da się to zrobić ( nie takie rzeczy żeśmy ze szwagrem robili wieczorami w piwnicy - maszyna czasu , napęd antygrawitacyjny , etc.) .pozdrawiam !!
  • Poziom 12  
    może i dobre to rozwiązanie z silnikiem, ale sporo tu dłubaniny. Prostsze, a przez to miej awaryjne, wydaje się zastosowanie napędy na elektromagnes.

    Ponawiam pytania o elektromagnes ze stycznika SU oraz z rozrusznika samochodowego (chodzi o to czy może pracować ciągle, czy tylko impulsowo).
    z góry dzięki
  • Specjalista elektryk
    Poszukaj w sieci pod hasłem "Luzownik" -powinno się coś znaleźć na prąd stały. Luzowniki to właśnie elektromagnesy o dużym skoku ( a czasem i udźwigu) przeznaczone do odhamowywania różnych urządzeń.
  • Poziom 35  
    Witam !! Elektromagnes od rozrusznika nie może raczej pracować ciągle - tak samo jak od zamka centralnego . Co do dłubaniny to niestety tak już jest - musi być . Określ - jeśli możesz - drogę i siłę potrzebną do działania ( prawidłowego ) . pozdrawiam !!
  • Poziom 12  
    droga to ok. 5cm (przy ramieniu 3.5cm obraca szyber o kąt prosty). Siła. Jak nie będzie luzów (czyt. wszystko dobrze wykonam) a sam szyber wyważę przeciwwagą to siła może być niewielka, powiedzmy 5 do 10N. 1N to troszeczkę za mało, bo przeciwwaga musi pokonać opory m.in. sadzy, elektromagnesu i inne aby w razie awarii otworzyć komin. Postaram się wszystko narysować. daj mi 30 min.

    Dodano po 18 [minuty]:

    Więc oto szkice całego urządzenia, w postaci w jakiej obecnie się znajduje. Na osi szybra planuję zamontować przeciwwagę, aby w położeniu spoczynkowym szyber był otwarty. Długość łącznika (osie otworów) to ok. 3.5cm skok rdzenia to ok. 5cm. Pierwszy szkic jest poglądowy, drugi płytkę na której zamocowany jest elektromagnes.

    nr 1
    elektromagnes na prąd stały 230 V lub 12 V

    nr 2
    elektromagnes na prąd stały 230 V lub 12 V
    <img src="https://obrazki.elektroda.pl/60_1201522886.jpg">
  • Poziom 28  
    Witam serdecznie.Może zastanowisz się nad celowością użucia siłownika od centralnego zamka.Są dostępne z różną siłą ciągu.Sterowane są impulsem więc musisz do tego użyć sterownika.Dla bezpieczeństwa możesz podłączyć 2 równolegle.Sterownik jest obliczony na sterowanie 4 więc o niego nie ma obawy.Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    WITEK1952 napisał:
    Witam serdecznie.Może zastanowisz się nad celowością użucia siłownika od centralnego zamka.Są dostępne z różną siłą ciągu.Sterowane są impulsem więc musisz do tego użyć sterownika.Dla bezpieczeństwa możesz podłączyć 2 równolegle.Sterownik jest obliczony na sterowanie 4 więc o niego nie ma obawy.Pozdrawiam.


    Z siłowniczkami od centralnego zamka są 2 problemy:
    1. Awaria, trudno byłoby zrobić tak, aby w przypadku awarii komin się otwierał. Chyba że przez sprzęgło elektromagnetyczne opisane wyżej.
    2. Czy widziałeś metalowe siłowniczki? Może są, ale ja ich nie widziałem. Przy czopuchu temp. może wzrastać do 200oC. Może się nie stopi, ale ryzyko awarii wzrasta. I tutaj patrz pkt 1.

    Mimo wszystko dziękuję za zabranie głosu, każda porada się liczy
    pozdr
  • Poziom 38  
    Wracam do propozycji z silniczkiem, oczywiście sprzęgło elektromagnetyczne (np. takie, jak załączajace wiatrak chłodzacy chłodnicę - nie pamiętam, w jakim samochodzie to było) jest dobrym pomysłem, ale całość bym uzupełnił zasilaniem z akumulatora, podpiętego buforowo pod prostownik. W ten sposób można by wykorzystać wszystkie istniejace elementy, dostępne "na szrocie" za tani grosz, a napięcie 12V jest bezpieczne w każdych warunkach.
    Sterowanie można by zrobić tak: silnik (z przekładnią) kręci się TYLKO W JEDNĄ STRONĘ i napędza (przez sprzęgło) szyber do pozycji zamkniętej (na końu wyłącznik krańcowy wyłącza silnik, ale sprzęgło "trzyma").
    Wyłączenie zasilania sprzęgła powoduje powrót szybra do pozycji otwartej.
    Gdyby istniała potrzeba otwarcia na 1/2, to można by dodać wyłacznik krańcowy w tym położeniu, wówczas pełne zamknięcie by było po ponownym uruchomieniu silnika poprzez drugi obwód (z wyłacznikiem na 1/1), a pełne otwarcie w każdej sytuacji by było po wyłaczeniu zasilania sprzęgła.
  • Poziom 12  
    Jerzy Węglorz napisał:
    Wracam do propozycji z silniczkiem, oczywiście sprzęgło elektromagnetyczne (np. takie, jak załączajace wiatrak chłodzacy chłodnicę - nie pamiętam, w jakim samochodzie to było) jest dobrym pomysłem, ale całość bym uzupełnił zasilaniem z akumulatora, podpiętego buforowo pod prostownik. W ten sposób można by wykorzystać wszystkie istniejace elementy, dostępne "na szrocie" za tani grosz, a napięcie 12V jest bezpieczne w każdych warunkach.
    Sterowanie można by zrobić tak: silnik (z przekładnią) kręci się TYLKO W JEDNĄ STRONĘ i napędza (przez sprzęgło) szyber do pozycji zamkniętej (na końu wyłącznik krańcowy wyłącza silnik, ale sprzęgło "trzyma").
    Wyłączenie zasilania sprzęgła powoduje powrót szybra do pozycji otwartej.
    Gdyby istniała potrzeba otwarcia na 1/2, to można by dodać wyłacznik krańcowy w tym położeniu, wówczas pełne zamknięcie by było po ponownym uruchomieniu silnika poprzez drugi obwód (z wyłacznikiem na 1/1), a pełne otwarcie w każdej sytuacji by było po wyłaczeniu zasilania sprzęgła.


    To rozwiązanie bardzo mi się podoba, muszę tylko pomyśleć nad sterowaniem. A nie będzie ono proste.

    1. Sprzęgło elektromagnetyczne nie może być pominięte w sterowaniu. Jak sprawdzić, że silniczek się uszkodził, zablokował lub nie dostał prądu? Może być tak, że dmuchawa pracuje, klapa zamknięta. I tylko wtedy sprzęgiełko ma puścić.

    2. Jak dmuchawa pracuje (jest podawane napięcie ~230V, 50 Hz, prędkość obrotowa dmuchawy jest sterowana prądowo) to szyber ma się otworzyć. Czyli silniczek ma wykonać pół obrotu. Na obu skrajnych położeniach powinny być w takim razie czujki.

    3. Jak dmuchawa nie pracuje do szyber ma się zamknąć. I znowu pół obrotu do drugiej czujki. itd.

    4. Z tego wniosek, że szyber ma otwierać na zbocze narastające (włącza napięcie) i zamykać na zbocze opadające.

    5. Do tego przydało by się opóźnienie. Jest coś takiego jak przedmuchy, czyli powiedzmy co 5 min dmuchawa włącza się na 3s. Wtedy nie ma potrzeby otwierania szybra.

    6. Muszę nad tym mocno pomyśleć. Z napisaniem programu nie miałbym problemu :), ale zrobić to elektronicznie...... Jako czujki mogłyby występować jakieś małe włączniki na sprężynce (dotyka, to zamyka obwód, lub odwrotnie).

    7. Nie jestem elektronikiem, ale lutować umiem. Dałoby się to zrobić na przekaźniczkach (bez opóźnienia) ale układ elektroniczny chyba byłby lepszy. Jeśli ktoś dałby mi jakieś wskazówki będę bardzo wdzięczny. Dzisiaj posiedzę sobie i spróbuję narysować układ na przekaźniczkach.

    8. Zasilanie. Nie wiem czy akumulator jest tutaj potrzebny. Silniczek od wycieraczek nie będzie pracował przecież przez cały czas tylko impulsowo. Nie potrzebuje też dużo prądu. Myślę, że dobry prostownik by wystarczył.

    Dzięki za wszystkie wskazówki
    Pozdrawiam
  • Spec od GSM
    Można zastosować inna konstrukcje mechaniczną szybra, np. jak w wentylacji 'żaluzje', i sterować silnikiem bez przełożenia ruchu.
  • Poziom 12  
    Fyszo napisał:
    Można zastosować inna konstrukcje mechaniczną szybra, np. jak w wentylacji 'żaluzje', i sterować silnikiem bez przełożenia ruchu.

    hmmm, tak. Ale to nie rozwiązuje z żaden sposób problemu sterowania a komplikuje awaryjne otwieranie. Myślę, że im prostsza mechanika tym lepiej. Zrobienie korby to żaden problem, tylko obroty silnika muszą być małe.

    Dodano po 3 [minuty]:

    apropos, czy ktoś dysponuje jakimś softem w którym można złożyć układ i sprawdzić jak działa? coś prostego w obsłudze, no i żeby były tam przekaźniczki.
  • Poziom 27  
    Witam.......

    Apropo sterowania, wydaje mi się że po modyfikacji programu możesz zastosować gotowy układ z tej strony:
    http://nestor19.webd.pl/sklep/product_info.php?cPath=21&products_id=61
    http://nestor19.webd.pl/sklep/index.php?cPath=21
    jest to uniwersalna płytka z procesorem Atmega8 przeznaczona do sterowania m.innymi piecem co.
    Z tego co wiem autor udostepnia pliki w celu modyfikacji programu.

    Powodzenia..............
  • Poziom 12  
    hobbyelektronik napisał:
    Witam.......

    Apropo sterowania, wydaje mi się że po modyfikacji programu możesz zastosować gotowy układ z tej strony:
    http://nestor19.webd.pl/sklep/product_info.php?cPath=21&products_id=61
    http://nestor19.webd.pl/sklep/index.php?cPath=21
    jest to uniwersalna płytka z procesorem Atmega8 przeznaczona do sterowania m.innymi piecem co.
    Z tego co wiem autor udostepnia pliki w celu modyfikacji programu.

    Powodzenia..............


    za wysokie progi dla mnie, mówiąc "programowanie" miałem na myśli języki programowania (c++, fortran itd)
  • Poziom 12  
    oto schemacik jaki wymyśliłem

    elektromagnes na prąd stały 230 V lub 12 V

    O - komin otwarty
    Z - komin zamknięty

    wskazówka przy silniku pokazuje pozycję szybra, jeśli jest w swoim skrajnym położeniu to przerzuca włącznik. Oczywiście włącznik na sprężynce, jak wskazówka się cofnie to wraca na pierwotne położenie

    wszystkie przełączniki i przekaźniki w stanie spoczynku (bez prądu).

    <3s?> - tu zwłoka czasowa. Romb zaczerpnąłem z schematu blokowego. Jeśli stan "jest napięcie" trwa dłużej niż 3s to podaj napięcie dalej. Nie mam zielonego pojęcia jak coś takiego zrobić, a bez tej zwłoki sterowanie bezpiecznikiem (sprzęgłem elektromagnetycznym) po prostu nie będzie działało.

    Panowie, co o tym myślicie?
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Witam !! Układ ( znowu to straszne słowo :D ) jest dość prosty i myślę sobie że dywagacje na temat - zadziała - nie zadziała są pozbawione sensu !
    po prostu trzeba zmontować i będzie wiadomo . Tym bardziej że elementy i tak się przydadzą . Sprzęgła widziałem ( wiadomo gdzie po 10 pln ) , przekaźniki po 3 pln . Jako " przełączniki ze sprężynką " zastosuj krańcówki - również nie są specjalnie drogie . Co do układów opóźniających to trochę gorzej - trzeba by zrobić ( dość proste ) . Tak więc - kupować i do roboty - budować ! - organizować ! :D
    pozdrawiam !!
  • Poziom 12  
    "układ" faktycznie prosty :) I opóźniacze czasowe podobno też. Z tym, że kompletnie nie wiej jak je zrobić. Tutaj potrzebna jest elementarna wiedza na temat elektroniki, której ...... nie mam. Tak na prawdę w poniedziałek szukam części i składam ustrojstwo. Z tym, że nie wiem jak taką zwłokę zrealizować. Proszę więc o wskazówki, lub szkic schematu jak to zrobić. I to najlepiej z regulacją zwłoki.

    A "układ" dodałem chyba tylko po to żeby pokazać w czym rzecz.\

    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    proponuje udać się na szrot i poprosić o mechanizm regulacji świateł silniczek jest przy reflektorach a sterowanie przy włączniku świateł w kabinie podłączyć do szyberka i mamy płynne sterowanie
  • Poziom 2  
    A może zastosować układ hydrauliczny?
  • Poziom 14  
    Witam.
    Tam jest przecież wysoka temperatura i olej, pompa, sterowanie, zawór przelewowy i bezpieczeństwa itd.Natomiast pomysł sterowania szybrem-moim zdaniem nie potrzebny.Jeśli piec jest szczelny ,klapa za turbiną opada grawitacyjnie i blokuje ciąg do minimum.Tym bardziej w piecu z podajnikiem ,gdzie spalana jest dokładnie porcja paliwa.
    Pozdrawia Mirek