Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Urzadzenie rozruchowe 24v (rozruch bez akumulatora)

assan 25 Sty 2008 11:37 14523 84
  • #1 25 Sty 2008 11:37
    assan
    Poziom 12  

    Witam chce zbudowac urzadzenie rozruchowe do uruchamiania lokomotywki spalinowej .Z zalozenia ma ono uruchamiac lokomotywe (rozrusznik 5,8kw 24v silnik S324) bez korzystania z akumulatorow ,ktore z powodu sporadycznej eksploatacji po prostu sie niscza.Mam pytanie w jaki sposob obliczyc max prad rozruchowy(wytrzymalosc diod) oraz czy zda sie wykonac trafo do tego urzadzenia na bazie trafo ze spawarki SPB315 ewentualnie czy da sie wykonac takie urzadzenie o mniejszych gabarytach wykorzystujac elektronike

    0 29
  • #2 25 Sty 2008 11:55
    robokop
    Moderator Samochody

    Dzielisz moc rozrusznika przez napięcie i wychodzi Ci prąd.Jeśli chcesz zrobić urządzenie trójfazowe na bazie spb315 to diody 200A, niestety bez modyfikacji transformatora się nie obejdzie - kwestia przwinięcia, wykonania odczepów uzwojenia wtórnego tak aby napięcie stałe raczej nie przekraczalo wartości 30V.





    a

    0
  • #3 25 Sty 2008 12:00
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, SPB315 da radę, musisz tylko obniżyć napięcie na trafo, być może wystarczy tylko przełączyć uzwojenia wtórne w trójkąt,to nie musi być dokładnie 24V jak będzie 32 też będzie O.K.,słyszałem od kierowców że odpalali autobusy Besterem bez żadnych przeróbek.

    0
  • #4 25 Sty 2008 12:06
    assan
    Poziom 12  

    Tak wiem tylko obawiam sie ze prad rozruchowy noze przekroczyc i to znacznie wartosc wyliczona a to wlasnie z powodu braku akumulatora
    Moze ktos ma inny pomysl na w.w urzadzenie

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ta lokomotywke tez kiedys odpalano besterem bezposrednio tylko konczylo sie to przepaleniem uzwojenia wciagajacego wirnik (zawsze) a tu chodzi o w miare "kulturalne"rozwiazanie bo to jest w sumie juz zabytkowa maszynka

    0
  • #5 25 Sty 2008 13:08
    niutat
    Poziom 37  

    Jeśli napięcie obniżysz do 30 V to nic złego się nie stanie,(prawie tyle mają naładowane akumulatory) w czasie rozruchu napięcie i tak spadnie tym bardziej że Bester wraz z przewodami będzie miał większą oporność niż akumulatory.Kiedyś były prostowniki stosowane w galwanizerniach,dawały do 1100 A przy napięciu do 30V, montowano je także na hamowniach do rozruchu silników (Star 200), taki byłby najlepszy i bez żadnych przeróbek ale jest dość duży umieszczony w kadzi z olejem .

    0
  • #6 25 Sty 2008 15:47
    assan
    Poziom 12  

    Ta kadz z olejem mnie troche przerazila no i gabaryty a to ma byc urzadzenie do 100kg Spawarka inwertorowa 160A wazy ok 5 kilo moze wiec rozwiazaniem bedzie elektronika?

    0
  • #7 25 Sty 2008 15:56
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Moim zdaniem przy tej mocy rozrusznika to po obniżeniu napięcia do 30V trafo od315 jest za małe< nie znam wielkości odpalanego silnika>.

    0
  • #8 25 Sty 2008 16:06
    assan
    Poziom 12  

    Silnik 4 cylindrowy typ S324 fi cyl 120mm poj 7240ccm posiada odpreznik w celu ew rozpedzenia przed rozruchem .Natomiast co do bestera w wersji oryginalnej to sam bylem swiadkiem uruchomienia wlasnie z niego oczywiscie+spalone uzwojenie wciagajace wirnik

    0
  • #9 25 Sty 2008 16:06
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Moim zdaniem jest za małe.Na takim rdzeniu robiłem do aut osobowych /ciężarowe,autobusy/-nie zawsze się sprawdzało/chodzi mi o natychmiastowy rozruch/.Robiłem kiedyś na rdzeniu od SPB 630 wtórne oczywiście w trójkąt-nie było silnika którego by nie uruchomił.

    0
  • #10 25 Sty 2008 16:14
    lechoo
    Poziom 39  

    Przetwornica byłaby zdecydowanie bardziej eleganckim i łatwo mobilnym źródłem do rozruchu tego silnika, ale jej poprawne zaprojektowanie i wykonanie nie będzie takie proste. Przy tej mocy w grę wchodzi raczej zasilanie 3-fazowe, a taki zasilacz wręcz musi mieć prawidłowo działające zabezpieczenie przeciwzwarciowe i nadprądowe.
    Te 160A czy nawet 200A z przerobionej (ograniczenie napięcia wyjściowego do 30V) jednofazowej spawarki inwerterowej może być za mało do rozruchu.

    1
  • #11 25 Sty 2008 16:33
    assan
    Poziom 12  

    Moze wiec jakas konkretniejsza propozycja bo to rozwiazanie bylo by wrecz idealne sczegolnie ze wzgledu na wage i gabaryty urzadzenia ,a tak na marginesie biore pod uwage tylko zasilanie 3 fazowe

    0
  • #12 25 Sty 2008 17:02
    niutat
    Poziom 37  

    assan napisał:
    Ta kadz z olejem mnie troche przerazila no i gabaryty a to ma byc urzadzenie do 100kg Spawarka inwertorowa 160A wazy ok 5 kilo moze wiec rozwiazaniem bedzie elektronika?


    Nie jestem pewien ale samego oleju było chyba ze 200kg.Ale sam prostownik nie do zajechania.1000 A to prąd znamionowy prostownika.

    0
  • #13 25 Sty 2008 18:12
    robokop
    Moderator Samochody

    lechoo napisał:
    Przetwornica byłaby zdecydowanie bardziej eleganckim i łatwo mobilnym źródłem do rozruchu tego silnika, ale jej poprawne zaprojektowanie i wykonanie nie będzie takie proste. Przy tej mocy w grę wchodzi raczej zasilanie 3-fazowe, a taki zasilacz wręcz musi mieć prawidłowo działające zabezpieczenie przeciwzwarciowe i nadprądowe.
    Te 160A czy nawet 200A z przerobionej (ograniczenie napięcia wyjściowego do 30V) jednofazowej spawarki inwerterowej może być za mało do rozruchu.

    Na pewno nie bardziej eleganckim. Prąd uderzenia przy rozruchu silnika tej wielkości i mocy rozrusznika (5,8kW) będzie miał ponad 1000A, nie wydaje mi się aby można było w prosty ( czy też tani) sposób zrobić inwertorowe żródło do tych celów.
    A do wszelkich teoretyków piszących w tym wątku - zasada jest prosta, potrzebny jest zasilacz, który będzie w stanie ruszyć silnik elektryczny startujący pod obciążeniem, czyli transformator z SPB315 powinien być wystarczający z zapasem , oczywiście po przewinięciu uzw. wtórnych na napięcie 30V. Sprawę upraszcza fakt iż silnik ma "odprężnik", mniejsze zapotrzebowanie nqa moc potrzebną do "rozbujania" silnika.
    A zreszta poczytajcie sobie jak napisane jest na tabl. znamionowej spawarki - moc z tego co pamiętam 19 kW, czyli starczy z zapasem.

    0
  • #14 25 Sty 2008 18:28
    elektromechanik
    Poziom 27  

    robokop napisał:
    lechoo napisał:
    Przetwornica byłaby zdecydowanie bardziej eleganckim i łatwo mobilnym źródłem do rozruchu tego silnika, ale jej poprawne zaprojektowanie i wykonanie nie będzie takie proste. Przy tej mocy w grę wchodzi raczej zasilanie 3-fazowe, a taki zasilacz wręcz musi mieć prawidłowo działające zabezpieczenie przeciwzwarciowe i nadprądowe.
    Te 160A czy nawet 200A z przerobionej (ograniczenie napięcia wyjściowego do 30V) jednofazowej spawarki inwerterowej może być za mało do rozruchu.

    Na pewno nie bardziej eleganckim. Prąd uderzenia przy rozruchu silnika tej wielkości i mocy rozrusznika (5,8kW) będzie miał ponad 1000A, nie wydaje mi się aby można było w prosty ( czy też tani) sposób zrobić inwertorowe żródło do tych celów.
    A do wszelkich teoretyków piszących w tym wątku - zasada jest prosta, potrzebny jest zasilacz, który będzie w stanie ruszyć silnik elektryczny startujący pod obciążeniem, czyli transformator z SPB315 powinien być wystarczający z zapasem , oczywiście po przewinięciu uzw. wtórnych na napięcie 30V. Sprawę upraszcza fakt iż silnik ma "odprężnik", mniejsze zapotrzebowanie nqa moc potrzebną do "rozbujania" silnika.
    A zreszta poczytajcie sobie jak napisane jest na tabl. znamionowej spawarki - moc z tego co pamiętam 19 kW, czyli starczy z zapasem.



    Kolego do tej pory kolega pisał z sensem ale tym razem <przepraszam>ale rąbnął bzdurę. Trafo to ma moc tzw. sieciową około 4÷5kVA. Moc spawalnicza jest zawsze kilkakrotnie większa.

    Wystarczy zmierzyć rdzeń i wyliczyć moc.

    Trzeba by się zastanowić z tego co widzę kto tu jest teoretykiem.

    Przepraszam- po przeczytaniu <specjalizacji> nie dziwię się.

    0
  • #15 25 Sty 2008 18:56
    robokop
    Moderator Samochody

    Spokojnie panie Elektromechanik, nie doczytał kolega dokładnie tego co napisałem, może się troszkę źle wyraziłem do tego. Celowo napisałem że silnik ma odprężnik - zapotrzebowanie na moc potrzebną do rozkręcenia spaliniaka jest wtedy mniejsze, tym bardziej że ciężkie koło zamachowe po rozpędzeniu zachowuje dość dużą energię kinetyczną , wtedy po zamknięciu odprężnika rozrusznik ma lżej kręcić silnikiem. Co prawda mam wrażenie że nadal nie wyłuszczyłem tego co mam na myśli w sposób zrozumiały, ale trwam w uporze że trafo z SPB 315 wystarczy. Tak z ciekawości - jaki ten transformator ma dokładnie -przekrój kolumny rdzenia ?. Jakoś nigdy nie mierzyłem, a w tej chwili nie mam w zasięgu tej maszyny.

    0
  • #16 25 Sty 2008 21:05
    Akrzy74
    Poziom 39  

    O ile dobrze pamiętam, przekrój kolumny to 50 cm.kw.Uzwojenie wtórne połączone w trójkąt,a napięcie na cewce/wtórne/ 35V.Moc spawalnicza ok.20 KVA

    0
  • #17 25 Sty 2008 21:09
    assan
    Poziom 12  

    Czyli napiecie wychodzi prawie idealne pozostaje chyba to sprawdzic doswiadczalnie.
    Mam jescze jedno pytanie z jakim amperazem zastosowac diody (w mostku trojfazowym) biorac pod uwage prad uderzeniowy 1000A ale tylko uderzeniowy ,czy chwilowa przeciazalnosc diod jest dopusczalna bo na 6 250A to wychodzi 750A





    A

    0
  • #18 25 Sty 2008 21:32
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Wystarczą 250A/6 sztuk/ i solidny radiator

    0
  • #19 25 Sty 2008 21:35
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Akrzy74 napisał:
    O ile dobrze pamiętam, przekrój kolumny to 50 cm.kw.Uzwojenie wtórne połączone w trójkąt,a napięcie na cewce/wtórne/ 35V.Moc spawalnicza ok.20 KVA


    Nie będę się spierał ale chyba coś z napięciami to nie tak. Nie wyszłoby z tego 70V do spawania. Jutro postaram się wszystko sprawdzić- kolega ma tą 315.

    0
  • #20 25 Sty 2008 21:45
    assan
    Poziom 12  

    Niestety posiadam tylko sam transformator a na dodatek zostawilem u rodziny w lubuskim wiec nie moge pomierzyc

    0
  • #21 25 Sty 2008 21:58
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Nawinięte jest dodatkowe uzwojenie/drut chyba 1.50,/ połączone w gwiazdę,napięcie na cewce ok.60V...

    0
  • #22 25 Sty 2008 22:00
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Akrzy74 napisał:
    Nawinięte jest dodatkowe uzwojenie/drut chyba 1.50,/ połączone w gwiazdę,napięcie na cewce ok.60V...


    To dodatkowe to do zasilenia transduktora (regulacja).

    0
  • #23 25 Sty 2008 22:02
    robokop
    Moderator Samochody

    elektromechanik napisał:
    Akrzy74 napisał:
    O ile dobrze pamiętam, przekrój kolumny to 50 cm.kw.Uzwojenie wtórne połączone w trójkąt,a napięcie na cewce/wtórne/ 35V.Moc spawalnicza ok.20 KVA


    Nie będę się spierał ale chyba coś z napięciami to nie tak. Nie wyszłoby z tego 70V do spawania. Jutro postaram się wszystko sprawdzić- kolega ma tą 315.


    Spierać to tu sie panie kolego nie ma o co. W przypadku układu prostownika trójfazowego, mostkowego, napięcie stałe będzie wynosiło 2,34 napięcia skutecznego fazowego po stronie wtórnej, czyli około 80V.

    0
  • #24 25 Sty 2008 22:09
    elektromechanik
    Poziom 27  

    robokop napisał:
    elektromechanik napisał:
    Akrzy74 napisał:
    O ile dobrze pamiętam, przekrój kolumny to 50 cm.kw.Uzwojenie wtórne połączone w trójkąt,a napięcie na cewce/wtórne/ 35V.Moc spawalnicza ok.20 KVA


    Nie będę się spierał ale chyba coś z napięciami to nie tak. Nie wyszłoby z tego 70V do spawania. Jutro postaram się wszystko sprawdzić- kolega ma tą 315.


    Spierać to tu sie panie kolego nie ma o co. W przypadku układu prostownika trójfazowego, mostkowego, napięcie stałe będzie wynosiło 2,34 napięcia skutecznego fazowego po stronie wtórnej, czyli około 80V.



    Przy połączeniu w gwiazdę a nie w trójkąt. I chyba tak to trafo jest połączone.

    0
  • #25 25 Sty 2008 22:23
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Cytat:
    Spierać to tu sie panie kolego nie ma o co. W przypadku układu prostownika trójfazowego, mostkowego, napięcie stałe będzie wynosiło 2,34 napięcia skutecznego fazowego po stronie wtórnej, czyli około 80V
    elektromechanik:
    Cytat:
    .Przy połączeniu w gwiazdę a nie w trójkąt.
    -Dokładnie tak.

    0
  • #26 25 Sty 2008 22:29
    robokop
    Moderator Samochody

    elektromechanik napisał:

    Przy połączeniu w gwiazdę a nie w trójkąt. I chyba tak to trafo jest połączone.


    Czyli co ?. Kolegi zdaniem przy połączeniu uzwojeń w trójkąt napięcie stałe będzie niższe niż przy połączeniu w gwiazdę ?.
    Zresztą nie wiem jak akurat ta spawarka, ale większośc ma uzwojenie wtórne połączone włąsnie w gwiazdę.

    0
  • #27 25 Sty 2008 22:40
    niutat
    Poziom 37  

    Krótko mówiąc, uzw.wtórne w trójkąt mostek 6x250 A i próba. Powodzenia !.

    Dodano po 5 [minuty]:

    robokop napisał:
    elektromechanik napisał:

    Przy połączeniu w gwiazdę a nie w trójkąt. I chyba tak to trafo jest połączone.


    Czyli co ?. Kolegi zdaniem przy połączeniu uzwojeń w trójkąt napięcie stałe będzie niższe niż przy połączeniu w gwiazdę ?.
    Zresztą nie wiem jak akurat ta spawarka, ale większośc ma uzwojenie wtórne połączone włąsnie w gwiazdę.


    ???!.

    0
  • #28 25 Sty 2008 22:53
    elektromechanik
    Poziom 27  

    robokop napisał:
    elektromechanik napisał:

    Przy połączeniu w gwiazdę a nie w trójkąt. I chyba tak to trafo jest połączone.


    Czyli co ?. Kolegi zdaniem przy połączeniu uzwojeń w trójkąt napięcie stałe będzie niższe niż przy połączeniu w gwiazdę ?.
    Zresztą nie wiem jak akurat ta spawarka, ale większośc ma uzwojenie wtórne połączone włąsnie w gwiazdę.


    Zadajesz kolego dziwne pytania. Przy połączeniu w Δ masz między przewodami napięcie 1fazy a w Y razy 1,73.

    A co do połączeń to przeczytaj dobrze co napisał Akrzy i dopiero pisz.

    0
  • #29 25 Sty 2008 23:07
    assan
    Poziom 12  

    Panowie a tak wogule to jakie napiecie ma 315 w oryginale czyli w gwiazde na wtornym bo mi cos tu wychodzi ok 70v













    p
    P

    0
  • #30 25 Sty 2008 23:20
    elektromechanik
    Poziom 27  

    [quote="assan"]Panowie a tak wogule to jakie napiecie ma 315 w oryginale czyli w gwiazde na wtornym bo mi cos tu wychodzi ok 70v

    Takie ma.

    0