Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny włącznik świateł samochodu

Dioda52 28 Sty 2008 01:41 4100 7
  • W kazdym samochodzie sprawnym jest hamulec reczny .O wiele prosciej jest zrobic to na przekazniku wlaczonyn z jednej strony pod stacyjke np . do radia lub ukladu zaplonowego o drugi koniec uzwojenia przekaznika do wylacznika hamulca recznego .Jesli hamulec jest zaciagniety swiatla sie nie swieca , a jesli bedziemy ruszac to zwalniamy hamulec i swiatla sie zapalaja .Oczewiscie mozna to rozbudowac [color=red]wlanczajac[/color] tranzystory zamiast przekaznika do kazdego swiatla osobno i dac dzielnik na wejscie ukladu obnizajac napiecie jezdzac w dzien .U mnie w samochodzie jest ten drugi uklad , dzieki temu zarowki swieca dluzej .Jest to wykonanie fabryczne .Uklad ten bedzie pracowal w kazdym samochodzie gdzie hamulec reczny jest sprawny i zawsze go zaciagamy .


    Fajne!
  • #2 28 Sty 2008 01:59
    adams987
    Poziom 35  

    Bardzo dobre spostrzeżenie z hamulcem ręcznym . Nawet mogły by gasnąć dopiero po jego zaciągnięciu. I to nie jest głupi pomysł bo obligowałby w pewnym sensie do jego stosowania.
    Można też użyć Bramek Logicznych i albo automatycznie sygnalizować brak świateł przy zapalonym silniku i odwrotnie - załączone przy braku pracy silnika , lub też sterować przekaźnikiem od świateł .
    No ale kodeks drogowy jest troche głupszy od Bramek Logicznych bo z logiką ma troche mniej wspólnego niż BRAMKI, a na pewno jego konstruktorzy!!!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Chociaż z drugiej strony , to większość usprawnień technicznych hamuje rozporzadzenie ministra transportu i gospodarki morskiej , a teraz to chyba się to ministerstwo już troche zmieniło (w nazwie ).

  • #3 28 Sty 2008 09:23
    pol48
    Poziom 12  

    Witam
    Tak tylko pytam.
    A co będzie gdy np. w nocy podczas jazdy będziemy chcieli posłużyć się chamulcem ręcznym?
    Pozdrawiam

  • #4 28 Sty 2008 10:34
    adams987
    Poziom 35  

    No faktycznie późno już było i mózg nie pracuje :D z tym ręcznym. Ale układ logiczny powinien być dobry.

  • #5 28 Sty 2008 11:20
    Ibuprom
    Poziom 25  

    Wystarczy zwykły zatrzask zrobiony na komparatorze, 2 tranzystorach etc, wejście wyzwalane stanem wysokim podajemy przez diody sygnał z owego hamulca i zapłonu. Kiedy oba będą w stanie wysokim (zapłon włączony, hamulec zwolniony i przez żaróweczkę również podciągnięte do plusa) na wyjściu przerzutnika pojawia się sygnał do świateł a dodatkowy tranzystor blokuje wejście tak aby już niezależnie od zmian na wejściu zawsze były włączone. Wyłączenie możliwe by było już jedynie po wyłączeniu zapłonu.

    Ale może prościej byłoby się podłączyć pod kontrolkę ładowania?? Wówczas kontrolka gaśnie - światła się zapalają. Tak to jest zrobione w Oplach....

  • #6 28 Sty 2008 12:35
    Mr.K
    Poziom 24  

    Cytat:
    Ale może prościej byłoby się podłączyć pod kontrolkę ładowania?? Wówczas kontrolka gaśnie - światła się zapalają. Tak to jest zrobione w Oplach....


    Według mnie to jet najprostszy sposób, podłączyć przekaźnik pod kontrolkę ładowania i przekaźniki świateł, najmniej elektroniki i nie co się zepsuć.

  • #7 29 Sty 2008 03:19
    Dioda52
    Poziom 27  

    Ten uklad to jest tylko jak jezdzimy w dzien aby nie zapomnic swiatel , a jak jest noc to przeciez jest normalny wylacznik swiatel , bo potrzeba tez czasami wlaczyc za miastem swiatla dlugie .