Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

3ledsTube Borg ciekawe schematy

mi_ma 03 Lut 2008 20:06 38884 94
  • #31
    ma3-4ysz
    Poziom 24  
    Trzeba przyznać robi wrażenie. Może kiedyś na emeryturze...
    Pozdrawiam
    PS
    Jak oni / Wy to multipleksujecie (tak ogólnie bo nie mogę zczaić przez te ostatki ...)?
  • #32
    hardtmuth
    Poziom 20  
    Tez zastanawiam sie jak dokladniej jest rozwiazane sterowanie matryca tych ledow, wiem ze jest to multiplexowanie kanalow.

    Podejrzewam, ze kazdy segment diod zostal podzielony na w przypadku 4x4x4 na 16diod x 4, przelaczane pokolei 4 sekcje lub w przypadku 5x5x5 25diod x 5.

    Po sesji dokladniej zglebie temat, bo pomysl jest ciekawy.
  • #33
    dec1234
    Poziom 14  
    Mam trochę za małą wyobraźnię.... jak są podłączone ze sobą diody które mają 2 nóżki (a już nie wspomnę o diodach RGB) że podając w zasadzie (chyba na mój gust) 3 napięcia określające pion, poziom oraz głębię i zapalające daną diodę w danym miejscu...

    Może ktoś to rozrysować albo ma to w formie 3d jak są podłączone diody??
  • #35
    ashpl
    Poziom 12  
    dec1234 napisał:
    Mam trochę za małą wyobraźnię.... jak są podłączone ze sobą diody które mają 2 nóżki (a już nie wspomnę o diodach RGB) że podając w zasadzie (chyba na mój gust) 3 napięcia określające pion, poziom oraz głębię i zapalające daną diodę w danym miejscu...

    Może ktoś to rozrysować albo ma to w formie 3d jak są podłączone diody??


    Kilka postów wyżej dałem fotki mojego LED Cuba, można łatwo zauważyć jak są podłączone :)

    Do sterowania cubem 4x4x4 (jeden kolor) potrzeba 16 połączeń, każdy nastepny kolor wymaga dodatkowych 8.


    Poniższy rysunek nie jest najpiękniejszy ale pokazuje jak taka kostka 4x4x4 jest zbudowana

    3ledsTube Borg ciekawe schematy

    Specjalnie użyłem czerwonych i zielonych kabli na rysunku by było widać jak są połączone, tylko żeby nikt nie myślał że to osobny kolor ;)

    Zasada działania jest taka:
    Cube podzielony jest na 8 segmentów (na szaro), co pozwala w ciągu 8 cykli obsłużyć 64 diody. Zapalanie odpowiednich ledów odbywa sie poprzez podanie napięcia na wejścia (zielone i czerwone). Wyjścia w procku są 8 bitowe wiec nie pierwsze 4 bity sterują warstwą pierwszą a pozostałe 4 bity sterują warstwą druga dla pierwszych 4 segmentów. Dla pozostałych 4 segmentów następuje odwrócenie, w wyniku czego pierwsze 4 bity sterują warstwą czwartą, a pozostałe warstwą trzecią.

    Dlaczego tak ? Nie dlatego by se utrudnić życie, ale dlatego że gdybym podłączył inaczej to LEDCube by sie rozpadł 2 górne warstwy nie trzymały by sie pozostałych 2ch warstw. Co widać na tym obrazku.
  • #36
    dec1234
    Poziom 14  
    Teraz kumam o co w tym biega :D :D :D

    A teraz mam jeszcze pytanko...

    Ma ktoś cały projekt ze wszystkimi schematami aby zrobić coś takiego sterowane typowo z komputera? Powiedzmy przez port LPT...
    Chodzi mi o kostkę 16x16x16.
    A jak nie z kompa to z procka/procków.
  • #37
    studzin
    Poziom 17  
    chyba 16x16x16 to troche za duzo...
  • #38
    dec1234
    Poziom 14  
    No właśnie nie :D

    Układ tak bardzo mi się spodobał że normalnie jak zdobędę materiały wszystkie to na wakacjach zrobię sobie coś takiego :D

    Super :D

    Po za tym polak zdolna bestia... :D

    A jeszcze żeby układ był na diodach RGB no to już całkiem super !!

    Cena układu nie gra roli :D
  • #39
    ashpl
    Poziom 12  
    Jakby ktoś był zainteresowany to poniżej zamieszczam schemat według które jest zbudowany mój LEDCube ;). Układ wykorzystuje wewnętrzny oscylator. A wolne miejsca można podłączyć klawiaturke, dodatkowy kolor lub coś innego :)
  • #40
    kitor
    Poziom 34  
    4096 diodek do LPT? Tylko chuck norris tak potrafi :P
  • #41
    dec1234
    Poziom 14  
    Polak też ;)

    A co do LPT... :D Wiadomo że może przez jakieś bramki albo coś... Bo 'żywcem' do lpt nie da rady- wiadomo :P

    .......................................................................

    Po namyśle....

    Może jednak zrobię na początek 8x8x8... :P


    Może ktoś zamieścić cały projekt w rar-ku ??
    Bo ja albo jestem ślepy albo nie potrafię szukać...

    Chodzi mi o schemat (to znalazłem) wraz z opisem które nóżki do której ścianki w kostce plus oczywiście co chyba najważniejsze wsad do procka gotowy do zaprogramowania (*.hex)...

    THX :D
  • #42
    hardtmuth
    Poziom 20  
    dec1234 napisał:

    A teraz mam jeszcze pytanko...

    Ma ktoś cały projekt ze wszystkimi schematami aby zrobić coś takiego sterowane typowo z komputera? Powiedzmy przez port LPT...
    Chodzi mi o kostkę 16x16x16.
    A jak nie z kompa to z procka/procków.



    Radze Ci sie najpierw zastanowic, poczytac cokolwiek o Cube`ie, bo widze, ze za duzo o nim nie wiesz. Jak chcesz miec odswiezanie ze kazda czesc zapala sie co 0,5sekundy to oki, ale jesli chcesz miec duza predkosc to niestety, ale z ogolnodostepnych procesorow nie uda Ci sie takiego czegos wyczarowac.

    Wyobraz sobie ze musisz przemiatac te wszystkie 4000 diod przynajmniej paredziesiat razy w ciagu sekundy (to i tak za malo). Jaki procesor Ci takie cos pociagie, jak juz atmega na 16MHz przy cube`ie 8x8x8 miala problemy... (jesli sie nie myle) i stosowano realizacje na spartanie gdzie pracowali chyba z zegarem 50MHz.
  • #44
    dec1234
    Poziom 14  
    drak napisał:
    Są ARMY można użyć kilku atmega.


    No właśnie... :D Może projekt na kilku procesorach ktoś ma??
  • #45
    pidpawel
    Poziom 26  
    Człowieku ;) chcesz mieć coś odpałowego to musisz to sam zaprojektować. Tu nie jest tak jak z ciuchami - masz od razu w kilkunastu kolorach - tu nowy kolor to musi być Twoja inwencja ;) Ja radziłbym na początek wziąć po prostu małą kostkę zrobić i do pc połączyć. Nie wiem jaka jest max szybkość lpt, ale dla małej kostki będzie chyba ok. Duża to już może być problem, ale mam nadzieję, że coś Forumowicze wymyślą ;)
  • #46
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No ja właśnie myślę o zrobieniu sobie takiego "cuba", właśnie pod LPT :) I nawet się zastanawiam nad takim 8x8x8 , ale się zastanawiam, czy to by było możliwe.
    Myślałem nad takim rozwiązaniem, żeby bity portu LPT od D0 do D7 multipleksować i wtedy moglibyśmy otrzymać 256 kombinacji. Jeżeli byśmy jeszcze użyli jednego wej-wyj portu LPT (nie pamiętam teraz dokładnie który to tam można było jeszcze wykorzystać), to moglibyśmy tą liczbę jeszcze podwoić, co w rezultacie dało by nam 512, czyli tyle ile jest diód w kostce 8x8x8. Wtedy można by sterować każdą diodą z osobna i tylko (chyba) prędkość transmisji portu LPT by ograniczała.
    Są to oczywiście tylko teoretyczne rozważania, ale i tak myślę poważnie o zrobieniu tego "cuba" pod kompa, a nie na osobnym procesorze.

    Czy ma ktoś może jakieś lepsze pomysły co do realizacji tego sześcianu, ale sterowanego przez PC?
  • #47
    ashpl
    Poziom 12  
    Ernest S. napisał:
    No ja właśnie myślę o zrobieniu sobie takiego "cuba", właśnie pod LPT :) I nawet się zastanawiam nad takim 8x8x8 , ale się zastanawiam, czy to by było możliwe.
    Myślałem nad takim rozwiązaniem, żeby bity portu LPT od D0 do D7 multipleksować i wtedy moglibyśmy otrzymać 256 kombinacji. Jeżeli byśmy jeszcze użyli jednego wej-wyj portu LPT (nie pamiętam teraz dokładnie który to tam można było jeszcze wykorzystać), to moglibyśmy tą liczbę jeszcze podwoić, co w rezultacie dało by nam 512, czyli tyle ile jest diód w kostce 8x8x8. Wtedy można by sterować każdą diodą z osobna i tylko (chyba) prędkość transmisji portu LPT by ograniczała.
    Są to oczywiście tylko teoretyczne rozważania, ale i tak myślę poważnie o zrobieniu tego "cuba" pod kompa, a nie na osobnym procesorze.

    Czy ma ktoś może jakieś lepsze pomysły co do realizacji tego sześcianu, ale sterowanego przez PC?


    To może coś takiego:

    UWAGA!: Przykład na kostce 4x4x4, bo nie chciało mi sie malować 8x8x8 :). Różnica tylko w ilości wyprowadzeń.

    Więc tak kostka z ledów wymagałaby przebudowy i musiała by wyglądać jak na rysunku poniżej

    3ledsTube Borg ciekawe schematy

    Tak samo właśnie zbudowany jest Borg 3D z pierwszego posta.

    Należało by stworzyć 4 drabinki (na szaro) i połączyć je jak na rysunku.
    Otrzymamy wtedy 20 wyjść dla CUBE4x4x4, z czego 16 steruje diodami, a 4 sterują która z warstw ma sie zapalić. Analogicznie dla CUBE 8x8x8 otrzymamy 64 wyjścia do sterowania ledami i 8 wyjść do sterowania warstwami. Do sterowania 64 wyjściami potrzebne będzie nam 8x 74HC574. Każdy 74HC574 podłączony byłby do portu LPT, a wejście sterujące do demultiplexera. Demultiplexer decydowałby który 74HC574 ma zapalić w danym momencie diody. Sterowanie warstwami odbywało by sie osobno. Demultiplexer i sterowanie warstwami podłączone byłoby do portu LPT lub wszystko podłączyć do demultiplexera i dopiero do portu LPT. To narazie mój pomysł. Czekam na wasze opinie :)
  • #48
    ma3-4ysz
    Poziom 24  
    Co do obsługo dynamicznej (multipleksowanej) przez LPT to dawno temu robiłem wyświetlacz składający się z 8 siedmiosegmentowych + kropka modułów LED. Na liniach od D0 do D7 wystawiałem to co ma świecić na danym module a na kolejnych trzech liniach adres modułu, który w danej chwili ma świecić.
    Przy pięciu segmentach było git - jasno i wyraźnie. Te osiem to już granica bo przy świetle dziennym to już prawie nie było widać co wyświetla.
    Teraz mniej więcej można się zorientować w możliwościach obsługi programowej multipleksowanej bezpośrednio z LPT.
    Pozdrawiam
  • #49
    Ernest S.
    Poziom 13  
    Więc idąc tropem kolegi ashpl do obsługi kostki 8x8x8 potrzebowalibyśmy 6 wyjść dla obsługi "pionu" diód ( 2 ^ 6 = 64 ) i 3 wyjścia dla obsługi "warstw" diód ( 2 ^ 3 = 8 ). Oczywiście niezbędne także będzie w takim razie wyjście strobujące.

    Co do prędkości LPT, to nie powinno być problemu, ponieważ jest to ok. 20 Kb/s, a więc jedynym mankamentem byłby czas świecenia pojedynczej diody, co się przekłada na jasność świecenia. Jeżeli tylko byłby to ładny efekt w nocy (przy słabym oświetleniu), to dla mnie to wystarcza ;)

    P.S. Co to za układ ULN2008N ? Ponieważ nie mogłem nigdzie znaleźć do niego not katalogowych.
  • #51
    hardtmuth
    Poziom 20  
    lub cokolwiek innego podobnego, chodzi tutaj o macierz tranzystorow i tyle, wybor duzy, rowniez wydaje mi sie, ze dobry bedzie: ULN2803A

    Edyta: Zanim ktos zrobi kostke 8x8x8 to troszke minie, wiec nawet te 7darlingow starczy ;)
  • #52
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No teraz to już by się bardziej zgadzało ;) Jak kolega hardtmuth powiedział, lepszy będzie układ z serii 28xx , ponieważ to układ 8 darlingtonów, a w serii 20xx jest ich tylko 7, co byłoby za mało dla kostki 8x8x8x ;)
  • #53
    ashpl
    Poziom 12  
    Przepraszam miało być ULN2803A :) Błąd poprawiony.
  • #55
    jarek12345
    Poziom 10  
    Projekt ciekawy, godny uwagi. Jednak myślę, że wielu go zaczyna a nie wielu kończy, co później daje efekty takie, że wszystkim się tak bardzo podoba. Za budowę oraz pomysłowość daję 10/10 ale za praktyczność 3/10 (i tak chyba będzie do póki nie da się tym sterować prosto z kompa). Jest to nic innego niż ładna zabawka.

    Mam jedno małe pytanko, ile takie coś kosztuje w wersji 8x8x8?
  • #56
    hardtmuth
    Poziom 20  
    przelicz sobie czesci, czyli uC, flipflopy, uln2xxx,

    512 diod, pozostale pierdoly.

    same diody 1kolorowe to wydatek parenascie groszy za sztuke. tak czy inaczej mysle, ze przy 8x8x8, najwiecej kosztuje wlasny wklad w oprogramowanie tego, bo taka ilosc diod wymaga, juz wydaje mi sie, po czesci asm, aby uzyskac zadowalajaca szybkosc.
  • #57
    ma3-4ysz
    Poziom 24  
    Ernest S.
    Cytat:
    Co do prędkości LPT, to nie powinno być problemu, ponieważ jest to ok. 20 Kb/s, a więc jedynym mankamentem byłby czas świecenia pojedynczej diody, co się przekłada na jasność świecenia.

    Co do prędkości portu LPT to jeżeli wymiana danych obsługiwana jest sprzętowo to jest szybki a jeżeli chodzi o obsługę dynamiczną naszych zabawek to jest to robione programowo - dużo wolniej.
    Dobrze to próbuję tłumaczyć?
  • #59
    oj
    Poziom 42  
    kostecki2008 napisał:
    Witam Ja znalazłem takie cos.



    To przejrzyj jeszcze to raz co znalazłeś
  • #60
    kamilcomp
    Poziom 20  
    A ile czasu zajmuje budowa takiej zabawki?