Problem polega na tym, że gdy podłączam kabel czerwony to występuje iskrzenie. Tak samo podczas łączenia kabla w dowolnym miejscu sieci. Podczas łączenia kabli następuje kopnięcie pradem. Jak zdiagnozować skąd bierze się napięcie w instalacji i co może być tego przyczyną? Czy iskrzenie jest zjawiskiem normalnym w tej sytuacji? Jak naprawić tę instalację - gdzie szukać przyczyny?
przemierzyłem wszystkie elemnty sieci osobno i doszedłem do zaskakującego dla mnie odkrycia: kabel z tunera (modulator) na wejsciu i wyjsciu po podłączeniu miernika równolegle do uziemienia (kaloryfer) daje 112V To samo telewizor lcd.
Kablówka daje 13V. To jest normalne? Wniosek: znam źródło napięcia w instalacji ale czy to normalne?
Jakie jest prawidłowe napięcie w instalacji antenowej?
Wina nie jest po stronie kablówki, to urządzenia abonenckie generują napięcia - jesteś tego przykładem.
Kablówka jest uziemiona - jednak w innym miejscu aniżeli "zero" (N) w Twojej instalacji elektrycznej - stąd róznica napięć, licz się także z tym - że kaloryfer nie jest pewnym punktem uziemiającym.
Jeżeli masz telewizor z zasilaniem trójprzewodowym - sprawdź czy w gniazdku jest bolec i czy jest uziemiony lub zerowany. Rozłącz telewizor od tunera - bardziej obstawiałbym, że to on daje to napięcie, dziwne, że tuner także i to o tej samej wartości.
Może masz gdzieś także spięty z tą instalacją komputer ?
pzdr
i jeszcze jedno - separator można wstawić, ale jeżeli napięcie jest takie jak podajesz - robisz sobie elektryczną pułapkę w mieszkaniu - lepiej najpierw wyeliminować źródło napięcia - kiedyś zapomnisz o tym problemie, przypadkiem będziesz dobrze uziemiony dotkniesz Twojej "elektrycznej" sieci (czyli po jednej stronie separatora) i może skończyć się to nieszczęściem - podłączona kbalówka w takiej sytuacji robi za uziemienie - ale także trzeba uważać podczas odłączania się od niej.
Wina nie jest po stronie kablówki, to urządzenia abonenckie generują napięcia - jesteś tego przykładem.
Kablówka jest uziemiona - jednak w innym miejscu aniżeli "zero" (N) w Twojej instalacji elektrycznej - stąd róznica napięć, licz się także z tym - że kaloryfer nie jest pewnym punktem uziemiającym.
Jeżeli masz telewizor z zasilaniem trójprzewodowym - sprawdź czy w gniazdku jest bolec i czy jest uziemiony lub zerowany. Rozłącz telewizor od tunera - bardziej obstawiałbym, że to on daje to napięcie, dziwne, że tuner także i to o tej samej wartości.
Jeśli kablówka jest uzieminoa w innym miejscu aniżeli "zero" (N) instalacji elektrycznej, to znaczy, że .... nie jest uziemiona!
Od kiedy to produkuje się TV z zasilaniem trójprzewodowym? Czyżbyś posiadał TV z metalową obudową, bo chyba nawet "Rubiny" takowej nie posiadały?
Jeśli kablówka jest uzieminoa w innym miejscu aniżeli "zero" (N) instalacji elektrycznej, to znaczy, że .... nie jest uziemiona!
Od kiedy to produkuje się TV z zasilaniem trójprzewodowym? Czyżbyś posiadał TV z metalową obudową, bo chyba nawet "Rubiny" takowej nie posiadały?
Wyobraź sobie starą dwu-przewodową instalację na większości polskich bloków... dalej, przewód "N" takiej instalacji przeważnie jest "brany" z skrzynki, przyłącza energetycznego, może on być połączony z przewodami wyrównawczymi zakończonymi uziomem (o ile takie są na budynku), załóżmy, że w klatce A. W klatce C doprowadzone jest przyłącze kablowe (ze studni) i tam w skrzynce następuje uziemienie - bezpośrednio przygotowany uziom, lub częściej, podłączone pod przyłącze wody czy inny uziom np kotłowni... ot cała filozofia - różnicy potencjałów pomiędzy obydwoma uziemieniami nie muszę wyjaśniać ?
Druga część pytania
hmm, nieraz wystarczy przejść się do sklepu, albo "poprzeglądać" internet , żeby stwierdzić co nowego w technice piszczy .. Niestety rozczaruję, bo to że większość telewizorów LCD (a o takim pisze założyciel wątku) czy także plazm, stosuje "sieciówki" trójprzewodowe - dokładnie takie same jak do komputerów i to już od kilku sporych lat to nie nowinka Jako przykład - pierwsza lepsza instrukcja z google, proszę mi wierzyć, że to nie rubin strona 9-ta gniazdo oznaczone 1-nką
Po prawidłowym uziemieniu (właściwie wyzerowaniu - dwa kable w ścianie) gniazdka (bolec nie był podpięty, neonówka się świeciła - do gniazdka podpięta była listwa zasilająca) i odwróceniu wtyczki tv (banał?) napięcie w instalacji antenowej spadło do 32,5 V mierzone (rys2) z każdego urządzenia (TV i modulator tunera) do kaloryfera i do (teraz już) prawidłowo uziemionego bolca w gniazdku. Nie wiem, czy to jest prawidłowa wartość, i czy taka powinna być np. wg normy budowlanej... Iskrzenie przy podpinaniu kabli występuje nadal, ale to chyba zjawisko normalne, skoro płynie kablem prąd... Po dotknięciu przewodu antenowego i uziemienia (kaloryfer) czuć prąd w postaci lekkiego mrowienia czyli poprawa.
Komputer stacjonarny podpięty jest do tego samego gniazdka instalacji elektrycznej po przedłużaczu (a właściwie kablu w ścianie wyprowadzonym z tegoż gniazdka kablem 2 żyłowym) jest podpięty do tunera kablem nullmodem i nie jest podpięty do tv (do tego celu używam laptopa i kabla RGB/PC sporadycznie). W gniazdku antenowym kablówki bywa różnie. W nocy (ok godziny 2:15) było 0,6 V dzisiaj (godz 10:00) jest 1,7 V Wczoraj było 12,8 V. Dlaczego tak jest?
Moje pytanie wobec powyższego brzmi: Czy napięcia które podają urządzenia są prawidłowe? Czy będą się sumować (TV + tuner) albo gryźć ze sobą? Czy ta instalacja będzie bezpieczna dla dzieci (ludzi) (do kaloryfera nie podpinam żadnych kabli żeby była jasność)? Dlaczego wstępują skoki napięcia w kablówce? Czy różnice napięć i same napięcia (kablówka - modulator lub tv) mają wpływ na jakość sygnału i działanie odbiorników?
To żaden rubin, to nowa toshiba 37c3500pg LCD zasilana kablem dwużyłowym!
dlatego napisałem, że nie wszystkie.
guidam wrote:
Po prawidłowym uziemieniu gniazdka (bolec nie był podpięty, neonówka się świeciła - do gniazdka podpięta była listwa zasilająca)
Jeżeli z tej listwy podpięty miałeś tylko telewizor na przewodzie zasilającym dwużyłowym, to podłączenie bolca (zerowałeś go? ) raczej nie miało związku.
guidam wrote:
i odwróceniu wtyczki tv (banał?) napięcie w instalacji antenowej spadło do 32,5 V mierzone (rys2) z każdego urządzenia (TV i modulator tunera) do kaloryfera i do (teraz już) prawidłowo uziemionego bolca w gniazdku.
Tak się zdarza dosyć często, nie znam się na budowie telewizorów, musiałbyś założyć nowy wątek w dziale TV, tam powinieneś dostać odpowiedź. Miałem sytuację, kiedy po powrocie telewizora od naprawy, klient na włączonym odbiorniku do prądu podłączał przewód od anteny i paliły się bezpieczniki w mieszkaniu, przy odwrotnie włożonej wtyczce - nie. Jak się później okazało, zasilanie tv wewnątrz było połączone z masą (głowicą telewizora) bez zastosowania kondensatora separującego - tak tłumaczył inny mechanik, musisz ich zapytać.
guidam wrote:
Nie wiem, czy to jest prawidłowa wartość, i czy taka powinna być np. wg normy budowlanej... Iskrzenie przy podpinaniu kabli występuje nadal, ale to chyba zjawisko normalne, skoro płynie kablem prąd... Po dotknięciu przewodu antenowego i uziemienia (kaloryfer) czuć prąd w postaci lekkiego mrowienia czyli poprawa.
Myślę, że bez obawy tak właśnie zachowuje się większość telewizorów.
guidam wrote:
Komputer stacjonarny podpięty jest do tego samego gniazdka instalacji elektrycznej po przedłużaczu (a właściwie kablu w ścianie wyprowadzonym z tegoż gniazdka kablem 2 żyłowym)
Prawidłowo powinieneś to zmienić, przy reklamacji, jeżeli ktoś się dopatrzy możesz dostać odmowę naprawy - warunkiem gwarancji jest podłączenie komputera pod instalację trzy żyłową lub musisz dla własnego bezpieczeństwa "zerować" bolec. Bardzo często opisywane przez Ciebie napięcie spotykane jest także na obudowach komputerów (ten sam temat z zasilaczami) a tam jest dużo więcej elementów mogących być pod napięciem.
guidam wrote:
jest podpięty do tunera kablem nullmodem i nie jest podpięty do tv (do tego celu używam laptopa i kabla RGB/PC sporadycznie). W gniazdku antenowym kablówki bywa różnie. W nocy (ok godziny 2:15) było 0,6 V dzisiaj (godz 10:00) jest 1,7 V Wczoraj było 12,8 V. Dlaczego tak jest?
trudno mi odpowiedzieć, tak jak pisałem trzeba mieć też pewność co do samej instalacji grzewczej. Większym prawdopodobieństwem jest to, że uziom kablówki nie jest idealny, użytkownicy o różnych porach włączają sprzęt, napięcia mogą się sumować - dla pewności wezwij serwisantów TVK, zgłoś swoje wątpliwości.
guidam wrote:
Moje pytanie wobec powyższego brzmi: Czy napięcia które podają urządzenia są prawidłowe? Czy będą się sumować (TV + tuner) albo gryźć ze sobą?
Czy ta instalacja będzie bezpieczna dla dzieci (ludzi) (do kaloryfera nie podpinam żadnych kabli żeby była jasność)? Dlaczego wstępują skoki napięcia w kablówce? Czy różnice napięć i same napięcia (kablówka - modulator lub tv) mają wpływ na jakość sygnału i działanie odbiorników?
Dla swojej pewności - ponieważ ja nie mogę dać odpowiedzi na odległość -wezwij kogoś od pomiarów elektrycznych.
Jeżeli nie masz zakłóceń w obrazie, odbiór jest czysty - nic się nie gryzie.
Mam pytanie - gdzie masz wpiętą zwrotnice internetową w tej instalacji i jaki jest symbol ?
Myślę, że bez obawy tak właśnie zachowuje się większość telewizorów.
to rowiewa moje wątpliwosci
Quote:
Prawidłowo powinieneś to zmienić, przy reklamacji, jeżeli ktoś się dopatrzy możesz dostać odmowę naprawy - warunkiem gwarancji jest podłączenie komputera pod instalację trzy żyłową lub musisz dla własnego bezpieczeństwa "zerować" bolec. Bardzo często opisywane przez Ciebie napięcie spotykane jest także na obudowach komputerów (ten sam temat z zasilaczami) a tam jest dużo więcej elementów mogących być pod napięciem.
obudowa komputera nigdy nie kopała - gniazdo 2 było prawidłowo wyzerowane. Cięzko sie będzie dopatrzyć, ja odkryłem to wczoraj rozkręcając gniazdko i odłączając (4) przewody - brak prądu w kolejnym gniazdku wyjaśnił sprawę (te gniazdko znajduje sie na zabudowanym balkonie)
Quote:
Dla swojej pewności - ponieważ ja nie mogę dać odpowiedzi na odległość -wezwij kogoś od pomiarów elektrycznych.
to oczywiste
Quote:
Jeżeli nie masz zakłóceń w obrazie, odbiór jest czysty - nic się nie gryzie.
Właśnie cała zabawa z instalacja zaczęła się od zauważenia na lcd delikatnej pikselozy i ziarnistosci obrazu (tak jakby rozdzielczosc sygnału po drodze zmniejszała się) Nie widać tego na odbiornikach CRT Na niektórych kanałach pojawiają się cienie ostrych krawędzi, na innych rozmywają się krawędzie, jeszcze na innych obraz jest do przyjęcia.
Quote:
Mam pytanie - gdzie masz wpiętą zwrotnice internetową w tej instalacji i jaki jest symbol ?
Internet doprowadzony jest osobnym kablem przez innego dostawcę i wpięty bezpośrednio do karty sieciowej. Instalacja wygląda dokładnie tak, jak na pierwszym obrazku poza kablem nullmodem do tunera ale to raczej nieistotny kabel. Chcę także zmodyfikować instalację antenową w ten oto sposób:
Czy przy takiej istalacji będzie możliwe sterowanie obrotnicą z każdego pokoju? Czy będzie możliwe oglądanie różnych kanałów sat (4 dekodery - 4 kanały) z jednego satelity
witam po pierwsze obrotnica jest sterowana bezpośrednio z tunera sat sygnałem diseq chyba ,że podłaczysz jakiś stary model obrotnicy i będziesz ręcznie wachlował satelitą tak że nie ma możliwości niezaleznego sterowania z dowolnego pokoju .Poza tym zamiast sumatora powinieneś zamontować multiswitsha i odpowiedni konwenter do niego oraz przy każdym tunerze gwiazdo końcowe w przeciwnym razie nie będziesz mógł na kazdym tunerze niezależnie odbierać dowolnego kanału a to dlatego ,że sat pracuje na polaryzacji pionowej lub poziomej a co za tym idzie dwa napięcia 18 i 14 V
Ile satelit chcesz odbierac polskie kanały nadawane są głownie z astry i hotbirda a to mozna rozwiazać odpowiednim konwenterem i multiswitshem bez potrzeby obrotnicy
pozdr.
Właśnie cała zabawa z instalacja zaczęła się od zauważenia na lcd delikatnej pikselozy i ziarnistosci obrazu (tak jakby rozdzielczosc sygnału po drodze zmniejszała się) Nie widać tego na odbiornikach CRT Na niektórych kanałach pojawiają się cienie ostrych krawędzi, na innych rozmywają się krawędzie, jeszcze na innych obraz jest do przyjęcia.
Cała ta sytuacja nie ma związku z "iskrzeniem". Niestety LCD na kablówkach nie chodzą zbyt dobrze (zalezy jeszcze od modelu) rozwiązaniem może być tuner cyfrowy z kablówki, o ile oferują taka usługę. Jeżeli poszczególne programy róznią się od siebie - możesz zgłosić do operatora niech dokonają pomiarów. Sygnał dostarczony powinien wystarczyć na 1 gniazdo + rozgałęzienie na drugi TV - wszystko ponad to może nie interesować operatora, możliwe że potrzebujesz wzmacniacz - ale tu są potrzebne pomiary mocy sygnału.
Resztę pytania odpowiedział Sansei. Jeżeli chcesz łączyć kablówkę z SAT potrzebujesz dobry multiswitch, daruj sobie obrotnicę - nie ma to sensu, jeżeli już to dwa konwertery (chyba, że masz inne potrzeby programowe) Przy zastosowaniu multiswitcha pamiętaj, że od punktu głównego do każdego ganiazda prowadzisz osobny przewód.
Zauważyłem pogorszenie obrazu, zacząłem sprawdzać instalację i mnie popieściło Problem iskrzenia rozwiązany po podłączeniu całości i pomiarów na działającym kablu wygląda na to że kablówka uziemia instalację więc probem rozwiązany dziękuję.
Quote:
daruj sobie obrotnicę
wisi od dwóch lat i bardzo sie przydaje wymagania mam spore
Quote:
Ile satelit chcesz odbierac polskie kanały nadawane są głownie z astry i hotbirda a to mozna rozwiazać odpowiednim konwenterem i multiswitshem bez potrzeby obrotnicy
astra hotbird astra2 hipsasat thor amos i ten złom co wisi na 1W więc obrotnica nieodzowna. Rozumiem że jeden konwenter do jednego tunera czyli w kazdym oknie tależ . Czy przy układzie zamieszczonym powyżej będzie możliwy odbiór i sterowanie obrotnicą z dalszych odbiorników przy wyłączonych pozostałych? Chyba że rozsądniejszą alternatywą będzie "przedłużacz pilota" i postawienie tunera w jednym ustronnym miejscu - tylko nie wiem jaki po kablu, czy radiowy... Dodam że instalacja nie jest jeszcze zakończona (trwa remont)
Prawidłowym Co Ty masz za instalację w domu Różnicówka i dwa kable do gniazda Prawidłowo to by było gdyby do bolca podłączyć przewód ochronny.
Pozdrawiam
Adam
Prawidłowo, to byłoby, gdyby została zmodernizowana cała instalacja z dwuprzewodowej na trójprzewodową, a nie łączenie czegoś tam z "bolcem". Wówczas stoswanie wyłączników różnicowo-prądowych ma sens.
Jeśli chodzi o iskrzenie, to właściwie będzie występowało zawsze, a to z uwagi na brak połączeń wyrównawczych oraz "lokalnych uziemień" urządzeń i związaną z tym różnicą potencjałów.
Gdyby TV i inne urządzenia miałyby "zasilanie trzyżyłowe", a kaloryfery, zlewozmywaki i inne metalowe połączone były połączeniami wyrównawczymi, to problem praktycznie nie występowałby.
Dokładnie tak jak piszesz. Nie wdawałem się w szczegóły w związku z niemożliwością wykonania tego wszystkiego przez autora postu, tylko poddałem wątpliwości jego "prawidłowe" podłączenie" bolca w gniazdku.
Kolego "guidam" powinieneś sprawdzić instalację, możliwe że część obwodów jest chroniona, inne nie. W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec po podłączeniu urządzeń (komputera czy innych z zasilaniem 3 żyłowym) może skutkować to wyrzucaniem zabezpieczenia, powinieneś to sprawdzić i zmienić.
W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec po podłączeniu urządzeń (komputera czy innych z zasilaniem 3 żyłowym) może skutkować to wyrzucaniem zabezpieczenia, powinieneś to sprawdzić i zmienić.
Możesz zapodać schemat podłaczenia np. TV przez "różnicówkę" i napisać, jak to działa?
W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec po podłączeniu urządzeń (komputera czy innych z zasilaniem 3 żyłowym) może skutkować to wyrzucaniem zabezpieczenia, powinieneś to sprawdzić i zmienić.
Możesz zapodać schemat podłaczenia np. TV przez "różnicówkę" i napisać, jak to działa?
Nie rozumiem, o co koledze chodzi ? napisałem zasilanych trój przewodowo - czyli z przewodem ochronnym PE ( w tym przypadku pisałem o komputerze)
Czy kolega dalej drąży temat sensu stosowanie przewodu trój przewodowego w zasilaniu TV?
No to może spróbuję wyjaśnić w ten sposób.
Sporo osób wiesza takie telewizory na ścianach, mocowane są za pomocą wszelkiego rodzaju uchwytów, metalowych (przewodzących) uchwyty te najczęściej są fizycznie a przez to i elektrycznie połączone z masą, konstrukcją, czy ekranem telewizorów.
Chyba więcej nie muszę wyjaśniać, bo temat zaczyna robić się odpowiedni do innego działu.
. W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec
Chodzi mi dokładnie o to zdanie: "W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec ".
Możesz zapodać schemat podłaczenia np. TV przez "różnicówkę" kiedy przewód jest dwużyłowy i napisać, jak to działa?
Wszystko napisałem w przedostatnim poście. Zasadę działania wyłącznika róznicowo-prądowego można znaleźć w sieci.
Dyskusja schodzi z tematu, nie ma sensu jej kontynuować.
Prawidłowo, to byłoby, gdyby została zmodernizowana cała instalacja z dwuprzewodowej na trójprzewodową, a nie łączenie czegoś tam z "bolcem". Wówczas stoswanie wyłączników różnicowo-prądowych ma sens.
Różnicówka w instalacji spełnia swoje zadanie chroniąc "siłę" w kuchni.
meloch wrote:
Możesz zapodać schemat podłaczenia np. TV przez "różnicówkę" i napisać, jak to działa?
Jak wyżej w pokojach instalacja dwużylowa a w kuchni i łazience po modernizacji trójżyłowa. Dodatkowo "siła" doprowadzona do kuchni. Wszystko zasilane z jednej listwy bezpieczników. Bez rozkopania jej nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi, A na dogłębny przegląd owej skrzynki narazie się nie zanosi i chyba brak potrzeby.
kasprzyk wrote:
Kolego "guidam" powinieneś sprawdzić instalację, możliwe że część obwodów jest chroniona, inne nie. W sytuacji kiedy przewód dwużyłowy jest podłączony przez różnicówkę i zerowany bolec po podłączeniu urządzeń (komputera czy innych z zasilaniem 3 żyłowym) może skutkować to wyrzucaniem zabezpieczenia, powinieneś to sprawdzić i zmienić.
pzdr
Wszystkie gniazdka sprawdzone i podłączone już prawdłowo. Instalacja antenowa daje 32 V a po podłączeniu do gniazda kablówki 0,8 V Czyli wszystko gra (chyba).
Temat rzeczywiście zmienia swój tor, z uwagi na rozwiązanie problemu niedługo zamknę. Dziękuję za wyczerpujące i praktyczne odpowiedzi, pozdrawiam.[/quote]