Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem DC 3KW

04 Lut 2008 02:18 3541 6
  • Poziom 10  
    Witam
    Jestem w trakcie projektowania sterownika do silnika DC o mocy ok 3KW ok 30A 200V ciągłego oraz ponad 90A prądu w piku.
    chcę zrobić to na tranzystorach igbt:
    SGW30N60HS 30A 600V
    lub Mosfetach:
    IXFX44N60 podobne parametry jak wyżej.
    przy czym chcę równolegle połączyć 4 lub 5 sztuk.
    Ma to być końcówka mocy uniwersalna nie do konkretnego silnika ale do max 350V i 3KW ciągłej pracy.

    Będzie to mostek typu H sterowanie za pomocą transoptora TLP 250 z wzmocnieniem na szybkich tranzystorach polowych (aby szybciej przełączać tranzystory przy kilku połączonych równolegle rośnie pojemność bramki). Rezystor ograniczający kilka ohm. Zasilanie transoptorów to trafo o oddzielnie nawiniętych uzwojeniach dla każdego transoptora sterującego (po 2 zasilania stabilizowane na +18 i -9V) także w stanie zaporowym na tranzystorach będzie panować napięcie -9V a w stanie przewodzenia +18V.

    Wszystko wygląda super ale mam duże problemy ze zbieraniem szpilek napięcia podczas wyłączania tranzystora jak wiadomo szpilki te są proporcjonalne do szybkości wyłączania tranzystora i indukcyjności silnika no i boję się że tranzystory tego nie wytrzymają.
    Jak równolegle z silnikiem wepnę gasik RC rezystor 3R4 100W oraz kondensator 1uF z serii MKP to rezystor na potężnym radiatorze wydziela niesamowite ilości ciepła ale szpilki maleją - nie dziwne.
    Z większymi rezystorami rzędu kilo ohm szpilki prawie się nie zmniejszają

    Już chwytałem się takich rozwiązań jak rezystor szeregowo z silnikiem 1,7ohm i na silniku kondensator MKP 22uF ale to nieeleganckie rozwiązanie duże straty na rezystorze i niewykorzystany moment silnika.

    Jeśli chodzi o transile to dostałem próbki z Vishay'a na transile 5KW 188V ale palą się w kilka minut. Więc chyba odpadają.

    znalazłem gdzieś takie rozwiązanie co o tym myślicie (obrazek)
    Dzięki z góry za wszelkie możliwe sugestie i pomysły
    Pozdrawiam[/img]
  • Poziom 14  
    Witaj.
    Na wyjściu na silnik daj warystor. Powinno pomóc.
  • Poziom 35  
    arizon napisał:
    ....sterowanie za pomocą transoptora TLP 250 z wzmocnieniem na szybkich tranzystorach polowych (aby szybciej przełączać tranzystory przy kilku połączonych równolegle rośnie pojemność bramki....
    Jeżeli chcesz żeby było szybko i sprawnie to nie kombinuj tylko skorzystaj ze scalonych driverów przeznaczonych do tego np. z serii IRxxxx. Są dostępne i tanie, a z elementów dyskretnych i tak nie osiągniesz takich parametrów sterowania jakie oferują te właśnie sterowniki.
  • Poziom 10  
    Dzięki za zainteresowanie

    Zauważyłem nieścisłość w tym co napisałem a mianowicie że palą mi się transile na 188V. Niepotrzebnie późno w nocy to pisałem - te transile palą się podczas prób na silniku 500W przy napięciu zasilania 40V w układzie nie mostka tylko 4 tranzystorów IRFP260N połączonych równolegle sterowanych za pomocą pojedynczego transoptora TLP250.
    Więc jest tak zasilanie 40V transil równolegle do uzwojenia silnika na 188V i strzał po kilku sekundach przy zatrzymaniu wału silnika (PWM 20%)
    Więc:
    Co do warystora wiem że są potężne warystory zdolne przejąć 200J i więcej ale starzeją się i w tym wypadku szybko pójdą - kilka minut (efekt starzenia tak myślę ale sprawdzę to w praktyce)

    Co do samego sposobu sterowania to nie podlega dyskusji mój jest dobry i niezawodny przy tych mocach IRxxxx są zawodne przynajmniej z mojego doświadczenia z nimi. Upaliłem już dużo tych układów często bez przyczyny a transoptory tylko przez zbyt mały rezystor ograniczający przez co się mocno grzały i paliły.
    Czekam na dalsze propozycje.
    Pozdrawiam


    .......................
    Załączam schemat mojego układu testowego może dlatego to się pali bo nie ma takiej diody (na czerwono).
  • Poziom 16  
    Kondensator 1u w gasiku ma naturalnie dużą indukcyjność szeregową. Policz sobie jego reaktancję i zobacz ile mocy tracisz bezpośrednio w gasiku wprost z PWM-a. Poeksperymentuj z gasikiem sekcjonowanym 1u+100n (monolit) + 10n (monolit). Opornik 3R4 jest za mały, stała czasowa gasika może być większa, moc nie będzie tracona w takim impulsie. Tranzystorów IGBT nie można łączyć bezpośrednio równolegle. Ogranicznik BEMF nie nadaje się do tego zadania, gdyż jest za wolny. Diody relaksacyjne mostka muszą być szybkie, najlepiej 20ns i tu jest problem, bo ze wzrostem napięcia ich czasy rosną.
    W projekcie zasadnicze znaczenie będzie miała długość przewodów, zwłaszcza między zasilaczem a mostkiem.
  • Poziom 10  
    Problem rozwiązany chodziło o tę diodę (niedokładny układ testowy).