Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo 460 1,7 gaźnik (silnik Renault) - wypadanie zapłonów.

05 Lut 2008 14:57 9398 15
  • Moderator Samochody
    Usterka jak w temacie. Świece, przewody, kopułka itd wymienione i sprawne. Moduł zapłonowy Bendix/Renix (ze zintegrowanym czujnikiem podciśnienia) podstawiony inny - ze sprawnego samochodu. Zasilanie modułu stabilne, monitorowane analogowym miernikiem podczas jazdy. Silnik czasem chodzi równo, jednak bardzo często odczuwalne jest szarpanie, głównie podczas przyspieszania. Objaw typowy dla wypadających zapłonów.
    Ostateczne podejrzenie padło na czujnik położenia wału, jednak według oscyloskopu wydaje się być działający, auto nie ma problemów z uruchamianiem silnika - czy zimny, czy ciepły - dobrze zapala.

    Pomysły, sugestie? :)
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Gaźnik na pewno sprawny?
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    witam.szukalbym w ukladzie gaznik podcisnienie itp.podobne objawy sa przy braku przejscia.a co z pompa paliwa? pozdr
  • Moderator Samochody
    Pojazd jeździ głównie na LPG, na benzynie objawy są podobne. Układ dolotowy wydaje się być szczelny, choć potwierdzić to może jedynie jego demontaż, przegląd i wymiana uszczelek. Szarpanie jest jednak charakterystyczne dla problemów z układem zapłonowym i próbuję temat wykluczyć. Jeżeli ktoś miał podobne objawy w Volvo lub Renault z tym silnikiem (B18KP), a przyczyną okazał się układ zapłonowy, to proszę o wypowiedź.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Co prawda bladego pojęcia nie mam jak wygląda układa zapłonowy w tym przypadku, ale silnik strzela/kicha w wydech bądź dolot ? Czy tylko tzw. czkawka ?
  • Moderator Samochody
    Nie, silnik nie strzela w wydech (ani dolot). Nie trzeba się tym sugerować, ponieważ zjawisko takie zdarza się w przypadkach dużo bardziej wadliwej pracy układu zapłonowego, a tutaj występuje tylko lekkie przerywanie. Zastanawia mnie jednak fakt, że w okresie występowania usterki, samochód ma lekką "czkawkę" również w ostatniej fazie hamowania silnikiem, w zasadzie przy powolnej jeździe na niskich obrotach, bez obciążenia. Może to świadczyć również o okresowo zbyt ubogiej mieszance, czyli lewym powietrzem (np z servo), więc wykluczę najpierw ewentualne nieszczelności dolotu i dopiero wrócę do tematu zapłonu.
    Temat pozostawiam otwarty - zawsze może znaleźć się ktoś, kto zna usterkę z autopsji.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Ale nieszczelności dolotu objawiały by sie "oddawaniem" w gaźnik, czyli kichaniem, gaśnięciem i nierównomierną pracą na wolnych obrotach, a okresowo uboga mieszanka... .No cóż, najbardziej by ja było czuć przy przyciśnięciu gazu do podłogi, silnik wtedy szarpie, słychać charakterystycznie dzwoniące zawory. Tak że myślę że układ zasilania paliwem można by wykluczyć.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Witaj @Proxxon :)
    Widzisz, silnik i układ niby prosty, jak drut w kieszeni, a potrafi człowieka pognębić...
    Co prawda głowy tak głęboko jeszcze nie wkładałem, ale to jest silnik gaźnikowy i EGR raczej tam nie znajdę. Próbowałem już wcześniej użyć stroboskopu, ale na jałowym biegu wydaje się dobrze, a na podwyższonych obrotach moja lampa się gubi (jest starej daty :) ). Oscyloskop mam raczej mało wypasiony do tych rzeczy, jednak w/g niego czujnik generuje ładną sinusoidę z dobrym napięciem, przerw, ani chwilowych osłabień sygnału nie zauważyłem, a dokładnie sprawdziłem zapis. Chyba jednak skupię się na dolocie.

    Volvo 460 1,7 gaźnik (silnik Renault) - wypadanie zapłonów.

    Schemat na prawdę prościutki :)
    A67 i A59 wykluczamy - w tym modelu nie występują.
    Obrotomierza też nie ma.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Moduł RE 250 (Renix).

    Dopóki nie wykluczę usterki układu zapłonu lub sterowania, pozostaję w tym dziale - później (jeżeli zajdzie potrzeba), przeniosę się do mechaniki.

    A więc tak - EGR nie ma - sprawdziłem. Jest za to na przegrodzie elektrozawór pneumatyczny, podobny do stosowanego w Renault z monowtryskiem do sterowania EGR. Gaźnik SOLEX, ale trochę inny, niż 28-34 Z10, opisywany w manualu tego VOLVO, przynajmniej różni się szczegółami, których na rycinie z manuala nie ma. Te szczegóły, czyli króćce, są podłączone do w/w elektrozaworu w sposób jak na poniższym real foto. Jeden z węży jest zdjęty przeze mnie - proszę nie zwracać na to uwagi.
    I teraz nasuwa się pytanie - jaką rolę odgrywa ten elektrozawór, i czy jego praca lub sterowanie mogą mieć wpływ na objawy chorobowe, dla których stworzyłem ten temat?

    Volvo 460 1,7 gaźnik (silnik Renault) - wypadanie zapłonów.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    witam sadzac z opisu elektrozawor na scianie grodziowej to map.manifold air presure. ewnt proponuje spisac numer z czesci i wrzucic w googlach.uszkodzony map jak najbardziej wywoluje opisana usterke.pozdr
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    No, trochę Kolega nie doczytał wcześniejszych postów i nie zauważył, że to gaźnik. Dałem sobie spokój z tym elektrozaworem, jego zaślepienie nie wnosi żadnych zmian. Do czego on służył w tym układzie zasilania, tego nie wie nikt :). Podobne urządzenia występowały w Renault i służyły do sterowania zaworu EGR przy jednopunktowym wtrysku. Jutro zostanie podstawiony nowy czujnik położenia wału i zobaczymy. Wszystkie inne sprawy zostały w zasadzie wykluczone, przynajmniej nie mam już pomysłu.
  • Moderator Samochody
    Usterka została rozwiązana, przyczyna tkwiła w układzie zapłonowym - wewnątrz obudowy rozdzielacza następowały sporadyczne przebicia wysokiego napięcia. Usterka byłaby łatwa do zlokalizowania, gdyby nie fakt, że zarówno kopułka, jak i palec były prawie nowe. Jak widać, zamienniki bywają różnej jakości. Wymiana kompletu rozwiązała problem.
    Temat zamykam, za zainteresowanie i odpowiedzi - dziękuję.