Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buderus Logano G124 - zapłon

kunert7 10 Lut 2008 15:47 23512 38
  • #1 10 Lut 2008 15:47
    kunert7
    Poziom 1  

    Mam problem polegający na wyłączaniu się pieca co kilka dni -"Palnik 1 bla".
    Piec ma ok 8 lat. Wymieniłem elektrodę jonizacyjną, dysza "świeczki" jest przeczyszczona, iskrownik iskrzy. Kiedy naciskam pomarańczowy przycisk startuje prawidłowo. Obserwacja przez "okienko" przy zapłonie wskazuje, że wszystko powinno być ok. Tak sobie potem chodzi 2-3 dni i znowu stop.
    Piec posiada tylko jeden palnik nie modulowany, chyba nie posiada czujnika ciągu kominowego (nie znalazłem żadnych śladów takiego urządzenia ani przewodów do niego). Czujniki temperatur kotła i zbiornika działają sprawnie. Ponieważ dzieje się to co kilka dni nie potrafię ustalić obserwacyjnie przyczyny. Po odpaleniu awaryjnym rusza normalnie.
    Czy jest coś co może tego typu wstrzymywanie pracy powodować bez całkowitego uszkodzenia jakiegoś elementu ?
    Czy istnieje możliwość zmiany oprogramowania sterownika polegającej na zaprogramowaniu mu drugiej próby zapłonu, po nieudanej pierwszej ?

    Dotychczasowe wątki w tym temacie już przeczytałem.
    Wiem, że są tu prawdziwi doświadczeni fachowcy - liczę na pomocne rady.

    0 29
  • #2 10 Lut 2008 18:46
    igrzelczyk
    Poziom 21  

    WITAM
    Czasami sie zdarza uszkodzenie automatu palnikowego (to ta kostka na której resetujesz awarie)radził bym wezwac serwis poniewaz tym razem moze nie byc taniej "zgadywanki" a automat satronika zeby kupic i podstawic na prube jest troche za drogi(jesli faktycznie zrobiles dobrze to co napisales) . moze ktorys z kolegów bedzie mial jeszcze jakis pomysl
    pozdrawiam

    0
  • #3 15 Lut 2008 14:34
    Soloo
    Poziom 10  

    Witam, znam ten ból bo znów mnie nawiedził ten problem ale u siebie wymieniłem niedawno elektrode zapłonową i juz po sprawie. Rok temu była wymieniona jonizacujna więc licze że problem zniknie da dłużej. Koszt elektrody zapłonowej 10euro więc warto spróbować. Co do automatu palnikowego to przy ostatniej wizycie serwiant mi go wyminił. Miałem Satronic TFI 812.2 Mod.10 a wsadził DKG972 mod 21 i nie wiem czy mnie w konia nie zrobił, bo potrącił za to 500zł a widziałem w necie że ten co miałem poprzednio kosztuje 260zł ( CENNIK ). Suma sumarum stary leży w szafie i sądze że i tak jest sprawny a usterka mineła po wymianie elektrody jonizacyjnej. Jeśli znajdziesz gdzies tanio nowy automat tai jak twój za rozsądną cene to możesz go kupić. Wymiana to tylko odkręcenie jednej śróbki.

    Mój piec to Buderus G124X z regulatorem Ecomatic 2000 model HS2102 SO.

    0
  • #4 18 Lut 2008 17:29
    igrzelczyk
    Poziom 21  

    witam
    panowie uwaga ! nie polecam urzywanych automatow (takie posiadacie) a 260 zl to malo realna cena za tego satronika (chyba ze netto + rabat)
    pozdrawiam
    mariusz

    0
  • #5 15 Kwi 2008 10:41
    antares29
    Poziom 1  

    Miałem taki sam problem. Wydawało mi się, że wszystko jest sprawne, a jednak palnik nie zawsze chciał sie zapalić. Układ zapłonowy jest złożony z tak prostych elementów, że nie ma co sie popsuć.
    Elektroda zapłonowa może się urwać, może pęknąć izolator i przebijać - wtedy konieczna jest wymiana. Może też zabrudzić się - wtedy wystarczy wyczyścić.
    Elektroda jonizacyjna podobnie - najczęściej wystarczy wyczyścić. Zresztą ona pracuje na stosunkowo niskim napięciu.
    Może sie zabrudzić dysza palnika zapłonowego - wystarczy ją wyczyścić i przekalibrować wiertłem Φ0,47-0,5mm.
    Może być niesprawny Satronic, wtedy trzeba wymienić, ale to ostateczność.
    W moim przypadku okazało się, że iskra zapłonowa trafia w nieodpowiednie miejsce strumienia gazu wypływającego przez otworki palnika zapłonowego. Przy zbyt bogatej mieszance gaz-powietrze nie zawsze następuje zapłon. Pomaga przygięcie elektrody zapłonowej lub lepiej obrót pierścienia z otworkami, którymi wypływa gaz. Iskra powinna trafiać nie w główny strumień gazu, lecz na jego obrzeże.

    0
  • #6 20 Lut 2009 12:28
    systemgaz
    Poziom 23  

    Soloo napisał:
    ....Co do automatu palnikowego to przy ostatniej wizycie serwiant mi go wyminił. Miałem Satronic TFI 812.2 Mod.10 a wsadził DKG972 mod 21 i nie wiem czy mnie w konia nie zrobił, bo potrącił za to 500zł a widziałem w necie że ten co miałem poprzednio kosztuje 260zł....


    Automat analogowy TFI 812.2 mod 10 można zastąpić automatem cyfrowym DKG972 mod 21. Wystarczy tylko obejrzec dokładnie karte techniczną i zastosować sie do zaleceń producenta. Róznica miedzy nimi: analog - cyfrówka oraz DKG ma dodatkową funkcję. Karta techniczna pdf produenta i aktualny cennik dostepny www.systemgaz.com.pl/Satronic-index.htm
    Oczywiście analog jest tańszy i prawdopodobnie producent kończy produkcję analogów. Cena tej elektrody zdźiebko porażająca :)

    Pozdrawiam

    0
  • #7 12 Paź 2010 19:06
    Strzelec84
    Poziom 10  

    Pod koniec zeszłego sezonu piec miał problem z odpalaniem i czasem pojawiał się komunikat "palnik BLA". Poprzedni sprawę rozwiązało omiecenie i przedmuchanie palnika sprężarką. Tym razem zrobiłem to samo i piec nie chce odpalić.
    Co mogłem zrobić nie tak??
    To wszystko jest tak zrobione ze nie da się inaczej tego potem potem podłączyć.
    Wygląda to tak jakby w ogóle nie startował palnik zapłonowy. Po załączeniu słychać pracę elektrody jonizacyjnej, słychać otwarcie się zaworu ale dalej słychać elektrodę jonizacyjną (coraz głośniej) i pojawia sie komunikat PALNIK BLA.
    Która z elektrod jest jonizacyjna a która zapłonową??

    1
  • #8 12 Paź 2010 19:50
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    El. jonizacyjne - nie słychać :). To co słyszysz to raczej iskra zapłonowa. Sprawdź czy jest gaz oraz czy czasem nie odwróciłeś wtyczki w gniazdku zasilającym kocioł 230V (brak uziemienia ?!)

    1
  • #9 12 Paź 2010 20:53
    Strzelec84
    Poziom 10  

    Zmiana biegunowości odpada bo nic nie grzebałem przy zasilaniu. Uziemienie też powinno zostać po staremu. To musi być coś innego.

    0
  • #10 01 Lis 2010 20:15
    marik
    Poziom 11  

    Witam
    Podłącze się do tematu. Piec startuje prawidłowo. Ale z racji tego, że zdarzają się teraz ciepłe dni, wyłączany jest w ciągu dnia. I po załączeniu, w czasie dojścia do nastawionej temperatury, kilka razy się wyłączy, by po chwili się załączyć. A po osiągnięciu temperatury już pracuje prawidłowo.
    Co może być przyczyną wyłączania się pieca?

    1
  • #11 01 Lis 2010 20:26
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jak się wyłącza? Usterkując się ? Jeśli tak to jaki błąd wyskakuje na wyświetlaczu?

    1
  • #12 01 Lis 2010 20:32
    marik
    Poziom 11  

    Nie ma żadnego błędu, bo sterowanie HS2101 nie ma wyświetlacza. Błędu palnika też nie ma. Po prostu załącza się ponownie...

    1
  • #13 02 Lis 2010 17:55
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Więc termostat temp. kotła do sprawdzenia/wymiany. Blokadę palnika może też wywoływać czujnik zaniku ciągu kominowego (jeśli takowy jest). Bez wyświtlacza będzie trudno zlokalizować błąd.

    1
  • #14 03 Lis 2010 14:18
    marik
    Poziom 11  

    Dzięki za zainteresowanie moim tematem. Piec nie ma czujnika ciągu kominowego. Pozostał więc termostat, ale na razie piec startuje prawidłowo - będę obserwował.
    Ale mam jeszcze kilka pytań:
    - co może być przyczyną, że w kotłowni czuć spalenizną?
    - piec spala gaz dając sadzę - sadza jest pod rurą wylotową z pieca, na podłodze?
    - jaka powinna być wysokość płomienia nad palnikiem, kształt, kolor? (jeśli da się opisać)
    Ciąg kominowy sprawdzony - ok. 3m3/h.
    Ustawienie fabryczne ciśnienia gazu.

    1
  • #15 03 Lis 2010 18:59
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Brak czujnika zaniku ciągu kominowego - to błąd. Spalenizna, którą czujesz to być może właśnie czad (generalnie bezwonny), badź palenie się sadzy. A sadza w kotle G124X to już naprawdę zła oznaka. Powodem może być nieprawidłowy ciąg (ciąg kominowy podaje się w Pa a nie w m3/h), bądź brak powietrza potrzebnego do spalenia gazu w kotle (brak nawieu do pom. kotłowni ?!). Proponuję wyłączyć kocioł i pilne wezwać jakiegoś kumatego serwisanta.

    0
  • #16 08 Gru 2010 19:22
    autoas
    Poziom 42  

    Witam!
    Chciałbym się podłączyć do tematu...
    Mam Buderusa żeliwnego 124L z najprostszą automatyką z Satronikiem 812.2 i zaczął się wyłączać, iskra sie pojawia ale gazu nie puszcza i się blokuje (zapala się kontrolka) resetuję i zaskakuje??!!
    Potrafi kilka razy pochodzić i lipa
    Wymieniłem na elektroniczny DKG972 mod.21 i na początku jakby dobrze i lipa znowu to samo iskra i nie puszcza gazu
    Ale ten sterownik miga jakby kod 16
    Jak odpiąłem termoparę lub tą elektrodę jonizacyjną chyba, to odpalił piec potem oczywiście wyłączył i pojawił się jakby kod 14 lub 4 na sterowniku (raz mignie króciutko potem miga cztery razy)
    Chodzi mi o miganie tej kontrolki pod przyciskiem resetu. Czy ktoś wie i mógł by podać kody?!
    Jak piec pracuje normalnie to miga co 6sek.

    0
  • #17 08 Gru 2010 19:57
    omnixwp
    Poziom 17  

    autoas napisał:
    Witam!
    Chciałbym się podłączyć do tematu...
    Mam Buderusa żeliwnego 124L ...Chodzi mi o miganie tej kontrolki pod przyciskiem resetu. Czy ktoś wie i mógł by podać kody?!


    W tej sytuacji należy zwrócić się do autoryzowanego partnera handlowego Buderus. Prowdzą usługi serwisu (kto sprzedaje ten serwisuje) , mają dostęp do literatury fachowej. Kodów nikt ci nie napisze, bo sa to informacje zarezerwowane dla serwisantów Buderusa. Dla klientów, Buderus przygotował stronę z dokumentacją właśnie dla nich: Biblioteka instrukcji Buderusa dla użytkowników http://www.buddoc.mindgroup.pl/

    0
  • #18 08 Gru 2010 20:18
    autoas
    Poziom 42  

    W zasadzie to nie chodzi o jakiś wyświetlacz Buderusa bo go nie mam, ale o ten sterownik Honeywella pod obudową przednią z takim tylko otworem na "palec" aby resetować
    Spróbuje poszukać jakiegoś serwisu - piec kupowany ok. 8 lat temu :)

    0
  • #19 08 Gru 2010 20:26
    omnixwp
    Poziom 17  

    Jesli chodzi ci o sterowanie Honeywell, to zgłoś się do System Gaz 22 812-05-04. Chociaz nie bądź takim entuzjastą :) bo wiele podzespołów używanych przez producentów techniki grzewczej jest produkowana na włączność tych ostatnich.

    Katalog techniczny Automatyki Satronic OEM Honeywell

    Model Satronic DKG 972 mod.21 produkowany na wyłączność dla firmy Buderus i dlatego nie ma tej wersji w katalogach technicznych. Model Satronic DKG 972 mod.21 jest droższym cyfrowym odpowiednikiem analogowego modelu TFI 812

    2
  • #20 09 Gru 2010 09:06
    marik
    Poziom 11  

    Witam
    W dokumentacji do Satronica DKG 972 http://www.herrmann.com.pl/karty/Satronic.htm
    opisane są kody błędów.
    Kod 14 - wyłączenie; brak ustabilizowanego płomienia w odpowiednim czasie (safety time ts);
    dla mod. 5 - ts=5s.
    dla mod.10 - ts=10s.
    Nie znalazłem natomiast dokumentacji do DKG 972 mod.21.
    A co do nie załączania płomienia głównego, to sprawdź elektrodę jonizacyjną, wyczyść ją i sprawdź ustawienie nad palnikiem. Miałem to samo - minimalnie ruszyłem elektrodę podczas czyszczenia palnika i piec się po chwili wyłączał.
    Może blokować jeszcze termostat, ew. błędne podłączenie zasilania L i N.

    2
  • #21 09 Gru 2010 10:09
    autoas
    Poziom 42  

    Jesteś wielki!!! Dzięki
    To by potwierdzało moja próbę z ta elektrodą, jak ja odłączyłem to piec po chwileczce się wyłączył i migał kod 14
    Ale u mnie iskra jest, ale nie puszcza gazu i wtedy pojawia się chyba kod 16

    Chyba że coś źle liczę

    0
  • #22 10 Gru 2010 09:57
    autoas
    Poziom 42  

    Takie laickie pytanie, co wykrywa iskrę w takim prostym systemie
    Wysokie napięcie idzie jednym przewodem i skacze do masy
    Jaka powinna być odlekgłość tych prętów, dobra dla iskry
    Czy jest coś co ją rozpoznaje?
    Buderus Logano G124 - zapłon

    0
  • #23 10 Gru 2010 11:17
    marik
    Poziom 11  

    Nic nie rozpoznaje, czy iskra jest czy nie ma. Jedyną rzeczą, która coś kontroluje jest elektroda jonizacyjna, która sprawdza obecność płomienia.
    Wg mnie nie można podać odległości elektrody zapłonowej od pręta masowego. Powinna być odpowiednia dla przeskoku iskry i zapłonu płomienia startowego.

    0
  • #24 10 Gru 2010 12:18
    autoas
    Poziom 42  

    Tak się zastanawiam co decyduje o włączeniu (zaworu) gazu.
    Czy jakość iskry jest analizowana lub jak sterownik analizuje np. działanie cewki WN, żeby włączyć gaz

    0
  • #25 10 Gru 2010 12:43
    marik
    Poziom 11  

    Płomień startowy ogrzewa elektrodę jonizacyjną, powodując przepływ prądu rzędu uA do sterownika SATRONIC, a sterownik decyduje o otwarciu zaworu głównego gazu.
    Jakość iskry nie jest analizowana, a i sterownik nie analizuje działania cewki WN, bo i jak to zrobić?
    Powtórzę: jedynym elementem kontrolnym jest elektroda jonizacyjna sprawdzająca obecność płomienia, czyli musi być tak ustawiona, by płomień ogrzewał ją, powodując przepływ prądu do sterownika.

    1
  • #26 10 Gru 2010 14:22
    autoas
    Poziom 42  

    Oczywiście rozumiem
    U mnie piec nie gaśnie tylko nie startuje (czasami)
    Iskrę słychać chociaż z wyglądu jakaś jakby słaba (może mi się tylko wydaje) zasilanie jest czyli czujnik ciśnienia gazu działa i potem są dwa zawory V1 i V2 na głowicy i one nie dostają napięcia oczywiście czasami lub dostają ale nie otwierają jeszcze tego nie ustaliłem
    Najgorsze jest to, że jak stoję nad piecem z miernikiem to wszystko OK. a nie raz w nocy zimno...i musze resetować i oczywiście startuje

    0
  • #27 10 Gru 2010 20:48
    marik
    Poziom 11  

    Wg mnie, jeśli podmieniłeś sterowniki i dalej bez zmian, to przyczyna nie załączania zaworu gazu może leżeć w elektrodzie jonizacyjnej. Sterownik nie widzi ciągłego przepływu prądu w elektrodzie i wyłącza zawór gazu.
    Na początek czyszczenie elektrody i odpowiednie ustawienie w płomieniu, a jeśli to nie pomoże - to wymiana na nową.
    Ostatecznie wezwij porządnego serwisanta.

    1
  • #28 10 Gru 2010 22:06
    autoas
    Poziom 42  

    Elektroda jonizacyjna bierze udział dopiero jak pojawi się płomień lub nie, a u mnie nie puszcza gazu, zapłon idzie (pstryka), ale nie ma klikniecia zaworu i się wtedy zawiesza

    Jeszcze jedno, czy można gdzieś dostać elementy które zaznaczyłem na rysunku?
    Buderus Logano G124 - zapłon

    https://obrazki.elektroda.pl/2170659000_1292015755.jpg

    0
  • #29 11 Gru 2010 21:57
    omnixwp
    Poziom 17  

    Elemety wymienne kupisz u Autoryzowanego Partnera Handlowego Buderus wraz z usługą. A tak na marginesie: nagadałeś się, a i tak wrócisz do APH :) w Gdańsku, czy w Warszawie, jakie ma to znaczenie? Ceny takie same (w walucie euro), bo przecież w tym kraju nic z tej oferty nie jest produkowane, więc płać... i nie marudź...

    Nie wiem coś ty wykukał, ale lista autoryzowanych APH z twojego regionu (Lubuskie) jest tu http://www.buderus.pl/index.php?page_id=3408&action=detail&area_id=6&

    Każdy APH Buderus ma "full wypas", wiec żadna łaska...gdzies z Świdnika...ciekawe jakie ceny mają w Hongkongu?

    0
  • #30 11 Gru 2010 22:13
    autoas
    Poziom 42  

    Masz oczywiście dużo racji...nie powinno sie brać za rzeczy na których nie zna, ale ...ale jesteśmy w Polsce, sam prowadzę serwis tyle że o innej branży, jestem też myślącym inżynierem no i czasami muszę coś sam pogrzebać
    Znalazłem coś takiego:
    http://www.buderus-in-serwis.pl/palnik_g124.htm
    Oferują wszystko, cen jeszcze nie znam, ten obraz który wcześniej wstawiłem pochodzi z ich strony, oferują wszystkie części, zobaczymy....
    Tak czy inaczej wszystkie podpowiedzi mi pomogły
    Piec chodzi, o dziwo.......z wszystkich moich prób i obserwacji .....zmieniłem rozstaw na elektrodzie zapłonowej i to tyle
    Pozdrawiam!

    0