Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pomiar obrotów przez uC, pyt. dot. działania Halla.

cristof_w 13 Feb 2008 11:46 1751 8
  • #1
    cristof_w
    Level 17  
    Witam.
    Napisałem program na uC do pomiaru obrotów silnika, ale nadal nie wiem, czy posiadam odpowiednią wiedzę odnośnie działania samego czujnika Halla. w czym mam problem?
    Otóż czujnik Halla daje przebieg sinusoidalny (z tego co wyczytałem), o amlitudzie chyba 8- 12V, ale tutaj własnie niemam pewności.
    1. Jaka jest ta amplituda?

    Następnie chcę zamienic sygnał sinusoidalny na prostokątny i teraz mam drugie pytanie.
    2. Czy na jeden obrót przypadają dwa impulsy (silnik 4-ro cylindrowy) ?
    tak własnie to przyjałem w programie, tzn. wykrywam "1" i wykrycie dwóch jedynek przyjmuję za 1 obrót.
    Pytam, gdyż nie posiadam przenosnego oscyloskopu.

    Jeszcze jedno. Jeżeli mam fabryczną instalacje w aucie, ale nie mam obrotomierza 9oszczedności księgowych) to np. na wtykach, gniazdach (tych ci doprowadzałoby przewód do obrotomierza czy też radia) powinien być już chyba sygnał "przetworzony" tzn. o amplitudzie 5V. Tak?
    Kto w temacie, proszę oodpis.
    Pozdrawiam.
  • #2
    mick
    Level 15  
    Przeważnie każdy alternator ma wyjście do obrotomierza, jest ono oznaczone literką W, a jeśli niema to musisz się wpiąć w mostek diodowy w alternatorze.
    Jeśli podepniesz przez opornik i za opornikiem dioda zenera 5.1V to wszystko powinno być ok!
  • #3
    tmgofer
    Level 12  
    Witam
    Robiłem urządzenie mierzące prędkość obrotową silnika. Czujniki chyba indukcyjne, albo hallotrony - nie wiem bo dokładnie tak jak piszesz gotowy sygnał prostokątny udało mi się złapać na wejściu do zegarów.
    Myślę, że w Twoim samochodzie też gdzieś czai się kabelek niosący drogocenną informację o obrotach w przystępnym standardzie TTL ;)
    Jako ciekawostkę mogę dodać, że sygnał dochodzący do prędkościomierza w moim moto był również prostokątny, ale wartość wahała się od 0 do +15V (w instalacji 12V (!) )
    W każdym razie oba sygnały wpuściłem poprzez rezystor 20k na nóżki procesora i dodałem diodę Zenera Uz=5V - i działa bez zarzutu.
  • #4
    cristof_w
    Level 17  
    Witam.
    Dzięki za odpisy.
    Do kolegi tmgofer...właśnie o coś takiego mnie chodzi.
    Wyłapać przewód w okolicach zegarów, wpiąć się tam równolegle i zliczać ilość "1" w pętli czasu. Oczywiście mam odpowiedni dzielnik napięciowy z rezystorów zrobiony i zenerka na wejściu tylko nie wiem nadal na 100% czy na 1 obrót silnika przypadają dwa impulsy (dwie jedynki)...
    Pozdrawiam.

    Edit.
    Napisałeś sygnały...znaczy się więcej niż jeden? ja spodziewam się jedengo sygnału o przebiegu prostokątnym. Dobrze prawię?
  • #5
    loodvis
    Level 14  
    Jaki to samochód? Sprawdzę w infotechu czy można gdzies podłapać jakiś dobry sygnał. Jeśli masz moduł zapłonowy to przeważnie mają sygnał prostokątny 5v
  • #6
    tmgofer
    Level 12  
    cristof_w wrote:
    Napisałeś sygnały...znaczy się więcej niż jeden? ja spodziewam się jedengo sygnału o przebiegu prostokątnym. Dobrze prawię?


    Jeżeli mierzysz tylko obroty to oczywiście jeden sygnał. Ja po prostu mierzyłem obroty i prędkość, dlatego napisałem "sygnały".

    cristof_w wrote:
    tylko nie wiem nadal na 100% czy na 1 obrót silnika przypadają dwa impulsy


    No tego to chyba ci nikt nie powie jak wróżka, bo nawet nie podałeś, co to za samochód. Zresztą ja i tak się nie znam na samochodach:D

    Gdybym ja robił ten projekt, na początku przyjąłbym, że 1 impuls -> jeden obrót i zobaczył co wskaże mój obrotomierz. Łatwo zobaczyć, że coś jest nie tak, bo chyba rzadko który samochód (do tego służbowy) kręci się do 10k obr/min ;) Wtedy wiadomo że jest więcej niż 1 znacznik na obrót.
    Zmieniasz program na 2 impulsy -> 1 obrót i znów sprawdzasz. Tą metodą dostroisz urządzenie.

    No chyba,że np. jest 100 znaczników na obrót, no to takie "skalowanie" odpada - wtedy musisz zaglądnąć do manuala samochodu.
  • #7
    cristof_w
    Level 17  
    Dzięki za odpowiedzi.
    Po kolei...
    Do kolegi...loodvis

    Bryka to Fiat Siena 1.6 '98 (mam seryjny obrotomierz).
    Szto to jest ten infotech? Co to za skarbnica wiedzy?

    Do kolegi tmgofer...
    Ja stawiam na dwa impulsy na obrót , z takimi danymi przynajmniej się spotkałem, ale to nie na 100%. Metodę, którą Ty opisujesz poniekąd właśnie miałem spraktykować, zmieniać jedną rzecz w programie i sprawdzać, dopóki doputy wskazanie obrotomierza cyfrowego przyrówna się do seryjnego.

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #8
    krzemowy
    Level 19  
    Wg schematu znalezionego w tym wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic93342.html czuję się zmuszony stwierdzić że sygnał prędkości silnika leci do obrotomierza z pina 42 centralki i można go znaleźć w zestawie wskaźników w złączu E pin 6.
  • #9
    cristof_w
    Level 17  
    Takiego scemaciku właśnie mnie brakowało..
    Dzięki bardzo za pomoc.
    Głupio, że niezajrzałem do ego działu ze schematami, teraz już wiem, gdzie ich szukać.
    Zatem muszę się tam dostać i pomierzyć amplitude sygnału i będę mógł przetestować urządzonko.
    Jeszcze raz dziękuję.
    Pozdrawiam.