Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ wł/wył oraz zmiany kierunku obrotów silnika 3 fazowego

kornikkk 14 Lut 2008 02:22 14044 9
  • #1 14 Lut 2008 02:22
    kornikkk
    Poziom 9  

    Witam.

    W skrócie przedstawię najpierw sytuację. Posiadam mały silnik trójfazowy o parametrach:

    Trójkąt/Gwiazda 220/380V 1,25/0,75A
    50Hz 820 obr/min
    Moc 0,12kW
    silnik ma dostępne wszystkie wyprowadzenia

    Chciałbym zbudować tani i prosty układ do włączania, wyłączania i zmiany kierunku obrotów tego silnika który działałby w jeden z następujących algorytmów:

    KONCEPCJA A

    1. Po włączeniu przycisku nr 1 silnik startuje na prawych obrotach i pracuje do momentu zatrzymania go przez wyłącznik krańcowy nr 1
    2. Po włączeniu przycisku nr 2 silnik startuje na lewych obrotach i pracuje do momentu zatrzymania go przez wyłącznik krańcowy nr 2
    3. Pierwsze uruchomienie zawsze następuje pomiędzy krańcówkami 1 i 2
    4. Zawsze powinna być możliwość zatrzymania awaryjnego przyciskiem numer 3
    5. W momencie kiedy krańcówka 1 zatrzymała silnik, ponowne naciśnięcie przycisku 1 nie uruchamia silnika
    6. Taka sama sytuacja jak w punkcie 5 dla krańcówki 2 i przycisku 2

    KONCEPCJA B


    1. Przed całym układem startującym umieszczony jest przełącznik obrotów prawo-lewo
    2. Jest tylko jeden przycisk startujący, silnik wyłączany jest przez jedną z dwóch krańcówek (w zależności w którą stronę pracował silnik)
    3.Po zatrzymaniu silnika sam ręcznie zmieniam kierunek obrotów i ponownie mogę uruchomić silnik pracujący teraz w przeciwną stronę.
    4.Przycisk awaryjny zawsze musi mieć możliwość zatrzymania silnika.
    5. Układ nie musi zapewniać niemożliwości włączenia silnika w prawo kiedy krańcówka prawa została aktywowana i podobnie w lewo kiedy krańcówka lewa została aktywowana- inaczej niż w koncepcji A - operator sam czuwa nad poprawnością kierunków.

    Podany układ winien być zbudowany z tanich styczników i łączników. Rezygnuję ze stosowania zabezpieczeń zwarciowych, przeciążeniowych i zanikowych.
    Skłaniam się do koncepcji B - będzie łatwiejsza do wykonania i tańsza bo pewnie na 1 styczniku i dwóch łącznikach - choć koncepcja A jest idioto-odporna a koncepcja B nie:)
    Dodam jeszcze że krańcówki jakie chcę wykorzystać to model MP01L które można zobaczyć tutaj:
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/krancowki.htm
    oraz przyciski sterownicze np KM22-K10 , KM22-K01 które można zobaczyć tutaj:
    http://www.allegro.pl/item311256895_przyciski_sterownicze_moeller_.html

    Pytanie końcowe - jakich konkretnie elementów powinienem użyć i jak je połączyć?


    Niech głos zabiorą eksperci - czas start :)

  • Pomocny post
    #2 14 Lut 2008 07:40
    Marcin01
    Poziom 14  

    Nie wiem czy jestem ekspertem, ale proszę.
    Mam nadzieje że przynajmniej będziesz wiedział co te krzaczki oznaczają.







    I nie ma za co.

  • #3 14 Lut 2008 14:21
    kornikkk
    Poziom 9  

    Dziękuję za szybką reakcję. Nie jestem specem w tej dziedzinie więc wolę się upewnić czy dobrze rozumiem schemat. Podany schemat dotyczy koncepcji A

    Układ zbudowany jest z:
    przycisku S5 - przycisk bezpieczeństwa
    włącznika -Q10 - włącznika silnikowego
    krańcówek S16 , S17
    przycisków S7, S15 - przyciski włącz prawo, włącz lewo (przyciski bez podtrzymania)
    styczników KM10 , KM11 typu DILM7-10 zasilanych na 24V

    Ja go rozumiem tak:

    - po włączeniu Q10 nie dzieje się nic bo styki wykonawcze styczników KM10 i KM11 są normalnie rozwarte.Od tej pory można włączać przyciski S7, S15
    - po naciśnięciu przycisku S7 zaskakują styki podtrzymujące 13-14 stycznika KM10, przesterowuje się cewka stycznika KM10 i silnik startuje w prawo aż do momentu kiedy zadziała krańcówka S16. Wtedy można właczyć przycisk S15 który przesteruje stycznik KM11 itd

    styki 61-62 są wpięte na krzyż (tzn z lewego stycznika do prawej gałęzi i na odwrót) po to żeby uniemożliwić włączenie jednoczesne kierunków prawego i lewego (katastrofa) :) jak KM10 jest załączony to w gałęzi KM11 nie ma napięcia sterującego i na odwrót.

    Jeżeli dobrze zrozumiałe to mam teraz kilka pytań:

    - czy muszę stosować włącznik Q10? wg mnie mogę się bez niego obyć a układ i tak będzie działał choć będzie trochę mniej bezpieczny
    - czy są styczniki sterowane napięciem 220v i czy można takowe tutaj użyć, wolałbym nie budować osobnego zasilania na 24V ze względu na koszty. Styczniki które tutaj podano są też dość drogie.. może są jakieś tańsze?

    I jeszcze jedno. W jakim programie został narysowany ten schemat? Czy program ten służy jedynie do rysowania czy również do symulacji?

  • #4 14 Lut 2008 21:08
    jacur
    Poziom 32  

    Ten silnik ma sie kręcić w lewo i w prawo tylko raz czy to ma być kilka takich cykli.

    Przyciski start stop kupisz w Tarnowie w hurtowni na ul Mościckiego. Krańcówki tez chociaż ja bym proponował jakieś w zamkniętej obudowie.

    Pytanie do koncepcji A ten silnik sam wraca do pozycji pomiędzy krańcówkami ??

  • #5 15 Lut 2008 01:50
    kornikkk
    Poziom 9  

    Nie,nie wraca sam. Silnik kiedy dotrze do krancówki ma się tylko zatrzymać. Dopiero wciśnięcie przycisku ma go ponownie uruchomić ale w przeciwnym kierunku. Taka sekwencja ma się powtórzyć kilka/kilkanaście razy. Marcin01 zaproponował wg mnie bardzo dobrą konstrukcję ale niestety trochę kosztowną.Może ktoś ma pomysł na tańszą?

  • #6 15 Lut 2008 06:54
    Marcin01
    Poziom 14  

    Witam.
    Bardzo dobrze rozumiesz ten schemat.
    Oczywiście styczniki można zastosować dowolne, można też zrezygnować z wyłacznika silnikowego.
    Wydaje mi się, że ten układ jest stosunkowo tani biorąc pod uwage funkcjonalność/cena.

    Schemat rysowany w SEE Electrical Expert. Ten program nie służy do symulowania.
    Pozdrawiam

  • #7 15 Lut 2008 20:29
    jacur
    Poziom 32  

    Chcesz taniej to zastosuj polskie styczniki TSM jeszcze dostępne w handlu koszt około 40 zeta za sztukę.

  • #8 16 Lut 2008 11:44
    skuras
    Poziom 16  

    Ostanio robiłem taki ukłąd sterowania wyciągiem. Silnik pracuej lewo/prawo ma dwie krańcowki oraz przycisk wyłączenia w każdej pozycji. Całośc sprzetu wyniosło
    2 styczniki 2x45 PLn (posiadające juz styki pomocnicze)
    2 krancowki (styki NO i Nc) 2x20 PLN
    wyłącznik silnikowy XBS 66 PLn
    3 przyciski oraz wyspa chyba około 50 PLN
    Całość (bez kabli i skrzynki) poniżej 300 PLN i to było do silnika 4 kW

    Te styczniki szczególnie są fajne-niska cena 45 zł, sterowane 230V, dwa styki pomocnicze zintegrowane NC i NO

    PS. Szkoda że kolega Marcon01 ustawił punkty na swój schemat :(

  • #9 16 Lut 2008 11:53
    Marcin01
    Poziom 14  

    Cytat:

    PS. Szkoda że kolega Marcon01 ustawił punkty na swój schemat


    Racja. Po przemyśleniu doszedłem do wnoisku, że nie potrzebnie ustawiłem punkty. Wszystkich którzy ucierpieli - przepraszam.

  • #10 16 Lut 2008 17:21
    kornikkk
    Poziom 9  

    Aby zakończyć ten temat dodam tylko że kolega Mirek Pajdak zaproponował proste i tanie rozwiązanie układu wg koncepcji B jak na rysunku poniżej. Na rysunku nie uwzględniłem tylko bezpieczników. Bardzo mu za pomysł dziękuję a rysunek zamieszczam (oczywiście za jego zgodą) gdyż może on się komuś przydać.
    Jeśli nie będzie w ciągu 24 godzin żadnych uwag - zamykam temat.

    Układ wł/wył oraz zmiany kierunku obrotów silnika 3 fazowego

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME