Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ładowanie akumulatorów NIMH - pakiet 24 V

xpc26 14 Lut 2008 22:03 4951 7
  • #1 14 Lut 2008 22:03
    xpc26
    Poziom 2  

    Mam problem z ładowaniem pakietu NIMH 24V, gdy robię to oryginalną ładowarką Yamahy (chyba mierzy deltaV, a na pewno ma termistor)
    uzyskuję na ogniwie 1,34 V. Co jest dziwne - prąd ładowarki (jest max.2A) accu mają (nominalnie 1100 mAh) i od pełnego rozładowania ładowarką wyłącza się po ok 2,5 h. Stąd zakupiłem zwykła ładowarkę 24v/1A do accu żelowych. Oto jej opis na allegro:
    http://www.allegro.pl/item300854219_prostownik_ladowarka_akumulatorow_zelowych_24v.html
    Czy ta ładowarka jest bezpieczna dla NIMH? Zamierzam wpiąć w obwód termistor aby ograniczyć prąd powyżej 40 stopni.
    Bardzo proszę o radę
    Mariusz

    0 7
  • #2 14 Lut 2008 22:38
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Nie psuj tego, co działa dobrze!

    0
  • #3 14 Lut 2008 22:55
    xpc26
    Poziom 2  

    Właśnie co do tego mam wątpliwości!!
    Po podłączeniu po chwili, (dioda gaśnie - full charge) ładowarka podejmuje znów ładowanie przez 20min - pół godziny. Potem jeszcze raz można ją "oszukać" i doładować półgodziny uzyskują finalnie 1,41 V na ogniwo. Jakoś wątpią w inteligencję tej ładowarki.

    1
  • #4 14 Lut 2008 23:47
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Każdą ładowarką w ten sposób "oszukasz". W końcowym efekcie oszukasz samego siebie, bo zakatujesz ogniwa przeładowując je.
    To nie akumulatory ołowiowe czy LiIon/LiPoly, gdzie patrzy się na końcowe napięcie ładowania. Ładowarki deltaV poprawnie wykrywają moment pełnego naładowania, bezpiecznego dla ogniw. Tylko szalonym modelarzom wydaje się, że ładując NiMH do 2V/ogniwo cokolwiek osiągną - osiągają szybką wymianę ogniw na nowe. A czasem poparzoną skórę , jak im ogniwa eksplodują.

    0
  • #5 18 Lut 2008 22:56
    xpc26
    Poziom 2  

    Dziękuję za informacje. Są one jednak ogólnikowe.
    Czy ktoś może mi powiedzieć konkretnie ( z doświadczenia)
    następujące rzeczy:
    1) jakie napięcie powinien mieć w pełni naładowany accu NIMH?
    2) czy kończenie ładowania ZAWSZE związane jest ze wzrostem temperatury?
    3) jaka temperatura bezpieczna jest dla ogniw NIMH ?
    4) w jaki sposób ładowarka "wie" jak różnicować deltaV dla
    ogniw NIMH i NiCd?? (czyli dla pierwszych 2-3 mV dla drugich 20 mV)
    - na ładowarce jest adnotacje że ładuje ona oba typy ogniw
    5) dlaczego ładowarka myli się czasem w ładowaniu, wyłącza się za wcześnie
    (ogniwa wtedy szybko "padają")
    6) czy metoda termiczna kontroli ładowania jest pewna formą ograniczania czasu ładowania (mam na myśli temp, progową - termistor)

    Bardzo bym prosił o konkrety

    1
  • #6 21 Lut 2008 18:24
    Defender1
    Poziom 16  

    1a NI-MH 1,45V bezpośrenio po ładowaniu
    1b NI-CD 1,40V bez. po ładowaniu

    2 Wzrost temperatury to stan przeładowania
    3 30 st.C
    4 Jeśli naprawdę to rozgranicza to akku ma jeden lub więcej pinów dodatkowych oprucz pinu termistora. Czym czulsza DV tym lepiej dla obu typów akku bo mniej są przeładowywane.
    5 Niedoskonałość sprzętu
    6 Bardzo pewna, (działa poprawanie tylko w temperaturze pokojowej, na zimnie może się nie wyłączać ładowanie niszcząc akku choć znowu dzięki niskiej temperaturze ogniwo jest odporniejsze na przeładowanie co nie znaczy że jest niezniszczalne!, latem ładowarka może nie włączyć ładowania bo uznaje że akku jest już rozgrzany z powodu przeładowania) ale redukuje kilka razy czas życia akku, stosowana kiedyś w tel. kom.

    ps. napiecie końcowe jest tym wyższe:
    im lepszy stan akku
    im niższe natężenie ładowania
    im mniejsze przeładowanie (niższa DV)
    napiecie końcowe jest niskie szczególnie gdy ładowarka ładuje wysokim prądem i wyłącza się przekraczajac tem. progową.

    0
  • #7 01 Mar 2008 23:09
    xpc26
    Poziom 2  

    Dziękuję za wyczerpujące informacje, bardzo mi pomogły.
    [i]Szczególnie ta: napiecie końcowe jest niskie szczególnie gdy ładowarka ładuje wysokim prądem i wyłącza się przekraczajac tem. progową
    To jest najpewniej przyczyną że ładowarka za wcześnie sie wyłącza
    bo accu sa nowe i powinny osiągać te 1.45 V
    Moja ładowarka ładuje I 2A więc może rzeczywiście zbyt agresywnie.
    Robiłem próby z inna ładowarką, która ładuje prądem od 0,8 do 0,3 A
    Po 18h accu osiągnęły 1.45 V i wcale sie nie nagrzały (t= 25 stopni)
    (Pojemność accu nominalnie 11Ah)
    Mam jeszcze pytanie - czy zmieniający sie prąd w trakcie ładowania
    (pod koniec ładowarka zmniejsza prąd do 0,3A p[rzez 20sek potem wraca do 0,8] nie szkodzi accu NIMh?

    0
  • #8 08 Mar 2008 10:34
    Defender1
    Poziom 16  

    Nie rozumiem o co chodzi.., najważniejszy jest prąd ładowania po osiągnięciu pełnej pojemności , powinien być wtedy możliwie mały, a przed osiagnieciem 100% może być większy bo prąd jest 'kumulowany' w akumulatorze a po osiągnięciu 100% zamieniany jest na ciepło i niszczy akumulator odgazowuąc nieuzupełnialny elektrolit.

    0