Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wszystko o na temat BLOSA

Tomik232 17 Lut 2008 15:32 3921 0
  • #1
    Tomik232
    Poziom 13  
    CZYM JEST BLOS ??
    To nowatorskie rozwiązanie w dziedzinie mikserów LPG i CNG służących do zasilania
    samochodów gazem LPG lub ziemnym.
    System BLOS - lub po prostu BLOS - jest opatentowany w całym świecie.
    BLOS jest rezultatem kilkuletnich badań a do jego wytwarzania używane są najbardziej
    zaawansowane technologie.


    DLACZEGO BLOS ZAMIAST TRADYCYJNEGO MIKSERA?
    1. Tradycyjny mikser o małej średnicy wewnętrznej pracuje poprawnie na wolnych obrotach
    i przy małych obciążeniach ale - właśnie z racji małego przelotu - zmniejsza radykalnie
    maksymalne osiągi silnika. BLOS zachowuje się w tym przypadku jak mikser mający o
    wiele większa średnicę redukując do minimum zmniejszenie mocy i pozwalając silnikowi
    „oddychać pełną piersią”.
    2. Tradycyjny mikser o dużej średnicy zachowuje się poprawnie przy dużych prędkościach
    (dużych obciążeniach) ale z drugiej strony jest przyczyną niestabilnego składu mieszanki
    na wolnych obrotach, „dziur” w przyspieszeniu i strzałów w dolot. BLOS dzięki swej
    budowie jest pozbawiony tych niedogodności.
    3. BLOS pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Prawidłowy i optymalny skład
    mieszanki paliwowo powietrznej w pełnym zakresie obrotów uzyskiwany dzięki
    zastosowaniu BLOS’a pozwala na sprostanie najbardziej rygorystycznym normom
    dotyczącym emisji spalin.
    4. BLOS z powodzeniem może być zastosowany we wszelkich silnikach z wtryskiem
    zasilanych LPG lub CNG.
    5. Zastosowanie BLOS-a zdecydowanie upraszcza montaż instalacji.Z powodzeniem można
    go zainstalować pomiędzy przepływomierzem klapkowym a przepustnicami bez
    konieczności instalowania dodatkowych mierników przepływu czy jakichkolwiek
    kompensatorów ciśnienia. Jeden model można zastosować zdecydowanej większości
    typach samochodów.
    6. BLOS minimalizuje ryzyko strzałów w dolot spowodowanych wadliwym składem
    mieszanki. Należy jednak pamiętać, że to urządzenie nie zabezpiecza przed wystrzałami
    spowodowanymi przez zły stan świec, instalacji wysokiego napięcia (przewody, kopułka
    rozdzielacza, cewka etc.) czy też całkowite wypalenie gazu ze zbiornika ( co powoduje
    zubożenie mieszanki ) Można dodatkowo wyposażyć instalację w ochronnik
    przepływomierzy (do nabycia w sieci BRC), klapy antywybuchowe etc. Ochronnik
    przepływomierza montuje się bezpośrednio na korpusie BLOSa spiłowując przedtem rant
    na krawędzi dolotu.


    ZASADA DZIAŁANIA
    BLOS można nazwać mikserem o zmiennym przekroju. Mówiąc wprost jest to mikser, o
    zmiennej średnicy uzależnionej od zapotrzebowania silnika. Może być równoważny
    mikserowi o średnicy mniejszej niż 10mm na wolnych obrotach i mikserowi o średnicy sporo
    przekraczającej 45 mm przy dużym obciążeniu gdy przelot jest całkowicie otwarty.
    BLOS wytwarza praktycznie stałe podciśnienie w każdych warunkach pracy.
    Diagram obok pokazuje, jak tradycyjny mikser wytwarza bardzo słabe podciśnienie na
    wolnych obrotach (niestabilny skład mieszanki) i bardzo duże przy wysokiej prędkości
    powodując problemy z wypełnianiem komory spalania)
    BLOS natomiast na wolnych obrotach wytwarza podciśnienie większe o 20-50 razy niż
    klasyczny mikser, co powoduje bardzo precyzyjne i dokładne dawkowanie gazu.
    Na szczegółowym rysunku BLOS-a możemy zobaczyć korpus 6 w którym przepustnica 18
    przesuwa się po „gwizdku” 8. Membrana 19 jest przymocowana do przepustnicy za pomocą
    pierścienia 20. Sprężyna 22 cały czas dociska przepustnicę w dół. Przepływ powietrza przez
    BLOS-a (w kierunku oznaczonym strzałką na korpusie) powoduje powstanie
    podciśnienia. Różnica ciśnień z obu stron membrany powoduje wytworzenie siły która unosi
    przepustnicę aż do momentu uzyskania równowagi ciśnień.
    Można więc określić, że ustalona pozycja przepustnicy odpowiada ilości przepływającego
    powietrza. Przepustnica podnosząc się odsłania zmiennej geometrii otwór „gwizdka”, którym
    dostaje się gaz w ilości proporcjonalnej do aktualnego przepływu powietrza. Dawkowanie
    więc gazu odbywa się praktycznie jednocześnie z pomiarem ilości przepływającego powietrza
    i są to procesy nieodłącznie ze sobą powiązane. Dzięki faktowi, że działanie urządzenia
    oparte jest na prostych i niezawodnych prawach fizyki oraz, że nie zastosowano tu żadnych
    elementów elektronicznych (które zawsze wprowadzają pewne opóźnienia i często niestety są
    zawodne), urządzenie zyskuje coraz większą rzeszę zadowolonych użytkowników.

    MONTAŻ BLOS-a
    Blos został zaprojektowany z myślą o silnikach wtryskowych, jednakże dzięki niewielkiemu
    podciśnieniu potrzebnemu do otwarcia przepustnicy może być również zastosowany do
    silników gaźnikowych.
    W pojazdach wyposażonych w przepływomierz należy go montować pomiędzy
    przepływomierzem a przepustnicą/ami. W pojazdach bez przepływomierzy montujemy
    BLOS-a pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą/ami. Blos musi być ustawiony tak, aby
    strzałki na korpusie były skierowane w stronę przepustnic/y . Ponadto należy sprawdzić
    czy otwór w gwizdku oraz otwory w przepustnicy są ustawione w stronę silnika. Wąż
    doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
    do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
    przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
    należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
    produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
    Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
    BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
    konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
    utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.
    1 Można na wężu doprowadzającym gaz od parownika zamontować np. atrapę registra (dla dociekliwych
    diagnostów) ale sam przelot gazu musi być wolny od wszelkich regulacji i ograniczeń.



    WAŻNE UWAGI
    Należy zadbać o szczelność połączeń, szczególnie gazowych jak i pomiędzy blos-em a
    silnikiem.
    Najlepszą pozycją dla BLOS-a jest praca w pionie (kolanko u góry) lub z niewielkimi od
    niego odchyłami. Praca w odwrotnym położeniu jest całkowicie odradzana i może
    powodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
    Blos jest składany w sposób szczelny więc nie powinno się go rozkręcać aby uniknąć
    rozszczelnienia lub uszkodzenia elementów.


    doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
    do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
    przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
    należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
    produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
    Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
    BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
    konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
    utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.


    EKSPLOATACJA
    Przy okresowych regulacjach ( ok. 20.000 km ) należy sprawdzić czy przepustnica BLOS-a
    gładko i płynnie porusza się po gwizdku. W razie potrzeby wyczyścić (np. benzyną
    ekstrakcyjną lub isopropanol-em) gwizdek z mazutu i innych zanieczyszczeń aby
    przepustnica chodziła poprawnie.