CZYM JEST BLOS ??
To nowatorskie rozwiązanie w dziedzinie mikserów LPG i CNG służących do zasilania
samochodów gazem LPG lub ziemnym.
System BLOS - lub po prostu BLOS - jest opatentowany w całym świecie.
BLOS jest rezultatem kilkuletnich badań a do jego wytwarzania używane są najbardziej
zaawansowane technologie.
DLACZEGO BLOS ZAMIAST TRADYCYJNEGO MIKSERA?
1. Tradycyjny mikser o małej średnicy wewnętrznej pracuje poprawnie na wolnych obrotach
i przy małych obciążeniach ale - właśnie z racji małego przelotu - zmniejsza radykalnie
maksymalne osiągi silnika. BLOS zachowuje się w tym przypadku jak mikser mający o
wiele większa średnicę redukując do minimum zmniejszenie mocy i pozwalając silnikowi
„oddychać pełną piersią”.
2. Tradycyjny mikser o dużej średnicy zachowuje się poprawnie przy dużych prędkościach
(dużych obciążeniach) ale z drugiej strony jest przyczyną niestabilnego składu mieszanki
na wolnych obrotach, „dziur” w przyspieszeniu i strzałów w dolot. BLOS dzięki swej
budowie jest pozbawiony tych niedogodności.
3. BLOS pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Prawidłowy i optymalny skład
mieszanki paliwowo powietrznej w pełnym zakresie obrotów uzyskiwany dzięki
zastosowaniu BLOS’a pozwala na sprostanie najbardziej rygorystycznym normom
dotyczącym emisji spalin.
4. BLOS z powodzeniem może być zastosowany we wszelkich silnikach z wtryskiem
zasilanych LPG lub CNG.
5. Zastosowanie BLOS-a zdecydowanie upraszcza montaż instalacji.Z powodzeniem można
go zainstalować pomiędzy przepływomierzem klapkowym a przepustnicami bez
konieczności instalowania dodatkowych mierników przepływu czy jakichkolwiek
kompensatorów ciśnienia. Jeden model można zastosować zdecydowanej większości
typach samochodów.
6. BLOS minimalizuje ryzyko strzałów w dolot spowodowanych wadliwym składem
mieszanki. Należy jednak pamiętać, że to urządzenie nie zabezpiecza przed wystrzałami
spowodowanymi przez zły stan świec, instalacji wysokiego napięcia (przewody, kopułka
rozdzielacza, cewka etc.) czy też całkowite wypalenie gazu ze zbiornika ( co powoduje
zubożenie mieszanki ) Można dodatkowo wyposażyć instalację w ochronnik
przepływomierzy (do nabycia w sieci BRC), klapy antywybuchowe etc. Ochronnik
przepływomierza montuje się bezpośrednio na korpusie BLOSa spiłowując przedtem rant
na krawędzi dolotu.
ZASADA DZIAŁANIA
BLOS można nazwać mikserem o zmiennym przekroju. Mówiąc wprost jest to mikser, o
zmiennej średnicy uzależnionej od zapotrzebowania silnika. Może być równoważny
mikserowi o średnicy mniejszej niż 10mm na wolnych obrotach i mikserowi o średnicy sporo
przekraczającej 45 mm przy dużym obciążeniu gdy przelot jest całkowicie otwarty.
BLOS wytwarza praktycznie stałe podciśnienie w każdych warunkach pracy.
Diagram obok pokazuje, jak tradycyjny mikser wytwarza bardzo słabe podciśnienie na
wolnych obrotach (niestabilny skład mieszanki) i bardzo duże przy wysokiej prędkości
powodując problemy z wypełnianiem komory spalania)
BLOS natomiast na wolnych obrotach wytwarza podciśnienie większe o 20-50 razy niż
klasyczny mikser, co powoduje bardzo precyzyjne i dokładne dawkowanie gazu.
Na szczegółowym rysunku BLOS-a możemy zobaczyć korpus 6 w którym przepustnica 18
przesuwa się po „gwizdku” 8. Membrana 19 jest przymocowana do przepustnicy za pomocą
pierścienia 20. Sprężyna 22 cały czas dociska przepustnicę w dół. Przepływ powietrza przez
BLOS-a (w kierunku oznaczonym strzałką na korpusie) powoduje powstanie
podciśnienia. Różnica ciśnień z obu stron membrany powoduje wytworzenie siły która unosi
przepustnicę aż do momentu uzyskania równowagi ciśnień.
Można więc określić, że ustalona pozycja przepustnicy odpowiada ilości przepływającego
powietrza. Przepustnica podnosząc się odsłania zmiennej geometrii otwór „gwizdka”, którym
dostaje się gaz w ilości proporcjonalnej do aktualnego przepływu powietrza. Dawkowanie
więc gazu odbywa się praktycznie jednocześnie z pomiarem ilości przepływającego powietrza
i są to procesy nieodłącznie ze sobą powiązane. Dzięki faktowi, że działanie urządzenia
oparte jest na prostych i niezawodnych prawach fizyki oraz, że nie zastosowano tu żadnych
elementów elektronicznych (które zawsze wprowadzają pewne opóźnienia i często niestety są
zawodne), urządzenie zyskuje coraz większą rzeszę zadowolonych użytkowników.
MONTAŻ BLOS-a
Blos został zaprojektowany z myślą o silnikach wtryskowych, jednakże dzięki niewielkiemu
podciśnieniu potrzebnemu do otwarcia przepustnicy może być również zastosowany do
silników gaźnikowych.
W pojazdach wyposażonych w przepływomierz należy go montować pomiędzy
przepływomierzem a przepustnicą/ami. W pojazdach bez przepływomierzy montujemy
BLOS-a pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą/ami. Blos musi być ustawiony tak, aby
strzałki na korpusie były skierowane w stronę przepustnic/y . Ponadto należy sprawdzić
czy otwór w gwizdku oraz otwory w przepustnicy są ustawione w stronę silnika. Wąż
doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.
1 Można na wężu doprowadzającym gaz od parownika zamontować np. atrapę registra (dla dociekliwych
diagnostów) ale sam przelot gazu musi być wolny od wszelkich regulacji i ograniczeń.
WAŻNE UWAGI
Należy zadbać o szczelność połączeń, szczególnie gazowych jak i pomiędzy blos-em a
silnikiem.
Najlepszą pozycją dla BLOS-a jest praca w pionie (kolanko u góry) lub z niewielkimi od
niego odchyłami. Praca w odwrotnym położeniu jest całkowicie odradzana i może
powodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Blos jest składany w sposób szczelny więc nie powinno się go rozkręcać aby uniknąć
rozszczelnienia lub uszkodzenia elementów.
doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.
EKSPLOATACJA
Przy okresowych regulacjach ( ok. 20.000 km ) należy sprawdzić czy przepustnica BLOS-a
gładko i płynnie porusza się po gwizdku. W razie potrzeby wyczyścić (np. benzyną
ekstrakcyjną lub isopropanol-em) gwizdek z mazutu i innych zanieczyszczeń aby
przepustnica chodziła poprawnie.
To nowatorskie rozwiązanie w dziedzinie mikserów LPG i CNG służących do zasilania
samochodów gazem LPG lub ziemnym.
System BLOS - lub po prostu BLOS - jest opatentowany w całym świecie.
BLOS jest rezultatem kilkuletnich badań a do jego wytwarzania używane są najbardziej
zaawansowane technologie.
DLACZEGO BLOS ZAMIAST TRADYCYJNEGO MIKSERA?
1. Tradycyjny mikser o małej średnicy wewnętrznej pracuje poprawnie na wolnych obrotach
i przy małych obciążeniach ale - właśnie z racji małego przelotu - zmniejsza radykalnie
maksymalne osiągi silnika. BLOS zachowuje się w tym przypadku jak mikser mający o
wiele większa średnicę redukując do minimum zmniejszenie mocy i pozwalając silnikowi
„oddychać pełną piersią”.
2. Tradycyjny mikser o dużej średnicy zachowuje się poprawnie przy dużych prędkościach
(dużych obciążeniach) ale z drugiej strony jest przyczyną niestabilnego składu mieszanki
na wolnych obrotach, „dziur” w przyspieszeniu i strzałów w dolot. BLOS dzięki swej
budowie jest pozbawiony tych niedogodności.
3. BLOS pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Prawidłowy i optymalny skład
mieszanki paliwowo powietrznej w pełnym zakresie obrotów uzyskiwany dzięki
zastosowaniu BLOS’a pozwala na sprostanie najbardziej rygorystycznym normom
dotyczącym emisji spalin.
4. BLOS z powodzeniem może być zastosowany we wszelkich silnikach z wtryskiem
zasilanych LPG lub CNG.
5. Zastosowanie BLOS-a zdecydowanie upraszcza montaż instalacji.Z powodzeniem można
go zainstalować pomiędzy przepływomierzem klapkowym a przepustnicami bez
konieczności instalowania dodatkowych mierników przepływu czy jakichkolwiek
kompensatorów ciśnienia. Jeden model można zastosować zdecydowanej większości
typach samochodów.
6. BLOS minimalizuje ryzyko strzałów w dolot spowodowanych wadliwym składem
mieszanki. Należy jednak pamiętać, że to urządzenie nie zabezpiecza przed wystrzałami
spowodowanymi przez zły stan świec, instalacji wysokiego napięcia (przewody, kopułka
rozdzielacza, cewka etc.) czy też całkowite wypalenie gazu ze zbiornika ( co powoduje
zubożenie mieszanki ) Można dodatkowo wyposażyć instalację w ochronnik
przepływomierzy (do nabycia w sieci BRC), klapy antywybuchowe etc. Ochronnik
przepływomierza montuje się bezpośrednio na korpusie BLOSa spiłowując przedtem rant
na krawędzi dolotu.
ZASADA DZIAŁANIA
BLOS można nazwać mikserem o zmiennym przekroju. Mówiąc wprost jest to mikser, o
zmiennej średnicy uzależnionej od zapotrzebowania silnika. Może być równoważny
mikserowi o średnicy mniejszej niż 10mm na wolnych obrotach i mikserowi o średnicy sporo
przekraczającej 45 mm przy dużym obciążeniu gdy przelot jest całkowicie otwarty.
BLOS wytwarza praktycznie stałe podciśnienie w każdych warunkach pracy.
Diagram obok pokazuje, jak tradycyjny mikser wytwarza bardzo słabe podciśnienie na
wolnych obrotach (niestabilny skład mieszanki) i bardzo duże przy wysokiej prędkości
powodując problemy z wypełnianiem komory spalania)
BLOS natomiast na wolnych obrotach wytwarza podciśnienie większe o 20-50 razy niż
klasyczny mikser, co powoduje bardzo precyzyjne i dokładne dawkowanie gazu.
Na szczegółowym rysunku BLOS-a możemy zobaczyć korpus 6 w którym przepustnica 18
przesuwa się po „gwizdku” 8. Membrana 19 jest przymocowana do przepustnicy za pomocą
pierścienia 20. Sprężyna 22 cały czas dociska przepustnicę w dół. Przepływ powietrza przez
BLOS-a (w kierunku oznaczonym strzałką na korpusie) powoduje powstanie
podciśnienia. Różnica ciśnień z obu stron membrany powoduje wytworzenie siły która unosi
przepustnicę aż do momentu uzyskania równowagi ciśnień.
Można więc określić, że ustalona pozycja przepustnicy odpowiada ilości przepływającego
powietrza. Przepustnica podnosząc się odsłania zmiennej geometrii otwór „gwizdka”, którym
dostaje się gaz w ilości proporcjonalnej do aktualnego przepływu powietrza. Dawkowanie
więc gazu odbywa się praktycznie jednocześnie z pomiarem ilości przepływającego powietrza
i są to procesy nieodłącznie ze sobą powiązane. Dzięki faktowi, że działanie urządzenia
oparte jest na prostych i niezawodnych prawach fizyki oraz, że nie zastosowano tu żadnych
elementów elektronicznych (które zawsze wprowadzają pewne opóźnienia i często niestety są
zawodne), urządzenie zyskuje coraz większą rzeszę zadowolonych użytkowników.
MONTAŻ BLOS-a
Blos został zaprojektowany z myślą o silnikach wtryskowych, jednakże dzięki niewielkiemu
podciśnieniu potrzebnemu do otwarcia przepustnicy może być również zastosowany do
silników gaźnikowych.
W pojazdach wyposażonych w przepływomierz należy go montować pomiędzy
przepływomierzem a przepustnicą/ami. W pojazdach bez przepływomierzy montujemy
BLOS-a pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą/ami. Blos musi być ustawiony tak, aby
strzałki na korpusie były skierowane w stronę przepustnic/y . Ponadto należy sprawdzić
czy otwór w gwizdku oraz otwory w przepustnicy są ustawione w stronę silnika. Wąż
doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.
1 Można na wężu doprowadzającym gaz od parownika zamontować np. atrapę registra (dla dociekliwych
diagnostów) ale sam przelot gazu musi być wolny od wszelkich regulacji i ograniczeń.
WAŻNE UWAGI
Należy zadbać o szczelność połączeń, szczególnie gazowych jak i pomiędzy blos-em a
silnikiem.
Najlepszą pozycją dla BLOS-a jest praca w pionie (kolanko u góry) lub z niewielkimi od
niego odchyłami. Praca w odwrotnym położeniu jest całkowicie odradzana i może
powodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Blos jest składany w sposób szczelny więc nie powinno się go rozkręcać aby uniknąć
rozszczelnienia lub uszkodzenia elementów.
doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka 1 i bezpośrednio najkrótszą drogą
do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.1) W wielu samochodach wystarczy
przeciąć wąż doprowadzający powietrze aby wstawić BLOS-a, jeżeli nie jest to możliwe to
należy użyć odpowiednich redukcji prostych lub giętych (np. 60x70, 70x70 czy 80x70,
produkcji BRC lub z innych dostępnych źródeł).
Można również wziąć pod uwagę zastosowanie ochrony klapkowej na przepływomierz np.
BRC 70x70 kod 90AV99010033 bezpośrednio na BLOS-a od strony silnika, (chociaż nie jest to
konieczne z racji na zminimalizowane ryzyko strzałów w dolot przy założeniu, że użytkownik
utrzymuje w należytym stanie instalację wysokiego napięcia, kable WN i świece.
EKSPLOATACJA
Przy okresowych regulacjach ( ok. 20.000 km ) należy sprawdzić czy przepustnica BLOS-a
gładko i płynnie porusza się po gwizdku. W razie potrzeby wyczyścić (np. benzyną
ekstrakcyjną lub isopropanol-em) gwizdek z mazutu i innych zanieczyszczeń aby
przepustnica chodziła poprawnie.