Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem - 2 wzmacniacze w instalacji radiowej samochodu

usurus 17 Feb 2008 19:38 5771 4
  • #1
    usurus
    Level 14  
    Witajcie!

    Mam problem ze słabym odbiorem. W antenie samochodowej jest wbudowany wzmacniacz (działa), położyłem nowy kabel, problem pozostał. Zakupiłem wzmacniacz antenowy dedykowany do samochodów Abasco 16dB. Jest to wzmacniacz przetestowany przez innych użytkowników i chwalony. U mnie spowodował tragiczne pogorszenie odbioru. Zakładając, że wzmacniacz jest sprawny, co może być przyczyną, czy 2 wzmacniacze na 1 kablu mogą się zakłucać ???
    Dzięki za wszystkie sugestie.
    Pozdrawiam !
  • #2
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mogą. Poza tym po co ci wzmacniacz? Antenę z prawdziwego zdarzenia załóż.
    Michał
  • #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    usurus wrote:
    Witajcie!

    Mam problem ze słabym odbiorem. W antenie samochodowej jest wbudowany wzmacniacz (działa), położyłem nowy kabel, problem pozostał.

    Po co NOWY kabel. ???.
    Quote:
    Zakupiłem wzmacniacz antenowy dedykowany do samochodów Abasco 16dB. Jest to wzmacniacz przetestowany przez innych użytkowników i chwalony.

    Pod jakim wzgledem chwalony ???. Że ma wzmocnienie 16dB ??? w stosunku do czego te dB ? . Przypomnę tylko , że dB (czytaj:DecyBele) to nic innego jak stosunek dwóch sygnałów. TJ. że musi być podany jeden "parametr" aby porównać inny "parametr", to są właśnie dB .
    Quote:
    U mnie spowodował tragiczne pogorszenie odbioru. Zakładając, że wzmacniacz jest sprawny, co może być przyczyną, czy 2 wzmacniacze na 1 kablu mogą się zakłucać ???
    ...Pozdrawiam !

    To chyba PROSTE. Dwa wzmacniacze zasilane z napięć przez jeden kabel w linii. niestety MUSZĄ sie znosić, jeżeli chodzi o ich wypadkowe wzmocnienie w przew-fazie.
    Przykład:
    Jeżeli wzmacniacz antenowy (chodzi o w.cz. Wysoką Częstotliwość), wzmacnia jakis sygnał w konkretnej fazie amplitudy i poziomie tego wzmocnienia, to połączone dwa/trzy/cztery / itp. , powoduję "osłabienie" tych sygnałów w ich iloczynie (czytaj: dB). I tak , jeżeli podłączyłeś dodatkowy wzmacniacz z "innym" działającym , to nic innego jak OSŁABIŁEŚ sygnał wyjściowy o (conajmniej) 3dB (czyatj: dwa razy) niż ten, który działał "prawidłowo".

    Musisz zastosować separację sygnałów zasilających i uzytkowych dla w.cz. .

    Pozdrawiam.
    PS. Prawa fizyki nie da się zmieniać tak jakbyśmy tego chcieli.
  • #4
    me_super
    Level 29  
    radiosystem wrote:

    Jeżeli wzmacniacz antenowy (chodzi o w.cz. Wysoką Częstotliwość), wzmacnia jakis sygnał w konkretnej fazie amplitudy i poziomie tego wzmocnienia, to połączone dwa/trzy/cztery / itp. , powoduję "osłabienie" tych sygnałów w ich iloczynie (czytaj: dB).


    Co masz na myśli pisząc "w konkretnej fazie amplitudy" i dlaczego łączenie wielu wzmacniaczy 'w szeregu' ma osłabiać sygnał?
  • #5
    usurus
    Level 14  
    Po co NOWY kabel. ???.

    Walczę ze słabym odbiorem już jakiś czas, najpierw sprawdziłem antenę, potem fabryczny wzmacniacz i gdy to nie dało efektu podejrzenie padło na przewód antenowy który w starych oplach potrafi robić niespodzianki. Pociągnąłem nowy, żeby wykluczyć tą możliwość.

    Pod jakim wzgledem chwalony ???. Że ma wzmocnienie 16dB ??? w stosunku do czego te dB ? . Przypomnę tylko , że dB (czytaj:DecyBele) to nic innego jak stosunek dwóch sygnałów. TJ. że musi być podany jeden "parametr" aby porównać inny "parametr", to są właśnie dB .

    Chwalony przez praktyków, którym radia zaczęły w końcu dobrze odbierać. Kolega na "Autokąciku" Astry przetestował w praktyce różne wzmacniacze samochodowe i ten Abasco okazał się najlepszy.
    Ja rozumiem wzmocnienie 16dB jako wzrost mocy sygnału w stosunku do sygnału bez wzmacniacza.

    To chyba PROSTE. Dwa wzmacniacze zasilane z napięć przez jeden kabel w linii. niestety MUSZĄ sie znosić, jeżeli chodzi o ich wypadkowe wzmocnienie w przew-fazie.
    Przykład:
    Jeżeli wzmacniacz antenowy (chodzi o w.cz. Wysoką Częstotliwość), wzmacnia jakis sygnał w konkretnej fazie amplitudy i poziomie tego wzmocnienia, to połączone dwa/trzy/cztery / itp. , powoduję "osłabienie" tych sygnałów w ich iloczynie (czytaj: dB). I tak , jeżeli podłączyłeś dodatkowy wzmacniacz z "innym" działającym , to nic innego jak OSŁABIŁEŚ sygnał wyjściowy o (conajmniej) 3dB (czyatj: dwa razy) niż ten, który działał "prawidłowo".

    Musisz zastosować separację sygnałów zasilających i uzytkowych dla w.cz. .

    Przepraszam, ale tego to nie rozumiem (może dlatego, że jestem chemikiem), ale dlaczego 2 sygnały ze wzmacniaczy szerokopasmowych mają akurat nakładać się w przeciwfazie amplitudy.

    Musisz zastosować separację sygnałów zasilających i uzytkowych dla w.cz. .

    W instalacji samochodu wzmacniacz jest zasilany osobnym przewodem "od akumulatora", jedynie masa jest wspólna.

    Re SP5IT: Możesz przybliżyć mi temat, co znaczy "porządna antena"? W Oplu Astra kombi jest zastosowana standardowa antena dachowa z włókna szklanego. Ja swoją utaciłem i zrobiłem sobie wydłużony zamiennik z elastycznej stali nierdzewnej - trochę to poprawiło odbiór.

    Dziękuję za odpowiedzi
    pozdrawiam
    usurus