Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kondensatory w zwrotnicach - pytanie

01 Sty 2004 12:12 6577 53
  • Poziom 14  
    Czy w zwrotnicach głośnikowych można łączyć kondensatory równolegle aby uzyskać potrzbne pojemności bez straty jakości dźwięku?

    A jeśli tak, to czy kondensatory muszą mieć te same napięcia przebicia?

    A jakie są najlepsze: MKT, MKSE czy może MKP?
  • Poziom 22  
    Łączyć możesz, napięć przebicia nie musza mieć tych samych wartości, ważne żeby wszystkie miały odpowiednio duże, żeby wytrzymały

    pozdrawiam
  • Poziom 34  
    Ja w swoich zwrotnicach miałem MKSE, ale jak wymieniłem na KCP, albo KSF (może być błąd w tym co napisałem bo niepamiętam dokładnie symbolu - napewno zaczynał się na K :) ) to uzyskałem bardzo fajne brzmienie wysokotonówki, i średniotonówki. A w przypadku basu mam zwykłe MKT i MKSE.
  • Spec od akustyki
    do wysokich tonów i rednich opłaca się inwestować w leprze (nietey drozsze) kondensatory do basu wystarczą MKT i MKSE a jak ktoś nie ma wyrafinowanego gustu muzycznego lub ma słabe głośniki typ 888 999 i inne tym podobne to myśle że im nawet elektrolit nie zaszkodzi.... byle by miał 100v by go nie wywaliło...
  • Poziom 14  
    Niskośredniotonowy to Hanssen 6587 4ohm, a wysokotonowy GDWK 6/150/8 też 4ohm. Chcę podzielić na 2500Hz Linkwitz-Riley.
  • Poziom 14  
    Czy ktoś mógłby mi sklasyfikować kondensatory od tych najlepszych do najgorszych, które możnaby zastosować w zerotnicy Linkwitz-Riley?
  • Poziom 24  
    Od najgorszego:

    elektrolit
    elektrolit bipolarny
    MKT
    MKSE
    MKP
    KP
    Potem zaczynają się już bardzo drogie zabawki z olejem i metalami szlachetnymi.


    Stosując kondensatory elektrolityczne należy dwa połączyć ze sobą szeregowo tymi samymi biegunami.
  • Poziom 14  
    Bardzo dziękuję za pomoc :D
    i pozdrawiam...
  • Poziom 26  
    wszystki poniżej : kondensator bipolarny mają parametry w pełni wystarczjące w paśmie do 20kHz w zwrotnicach pasywnych do 18dB / oktawę. W końcu elektronika nie kończy się na 20kHz. Kupowanie doższych kondensatorów mija sie z celem (jedym celem może być tolerancja w filtrach wyższych rzędów)

    A czy pasywną zwrotnicę można napewno zrobić typu Linkwitz-Realay ?
  • Poziom 24  
    Kondensator w torze wysokotonowym ma duży wpływ na dźwięk.

    Powinien to być co najmniej MKT (w przypadku tanich kopułek) lub MKP od Tonsila w górę.


    Można zrobić pasywną zwrotnicę L-R 12 lub 24dB/okt.
  • Poziom 14  
    Z obliczeń dla zwrotrnicr L-R 12dB/okt, podział na 2500Hz wyszło mi że muszę dać kondensatory 7,959 µF. Nie ma nigdzie takiej wartości kondensatora. Czy zatem można połączyć równolegle dwa mniejsze i czy to wpływa na jakość dźwięku :?:
  • Poziom 26  
    :arrow: fgfg
    oczywiście , że można. Nawet lepiej, bo maleje rezystanaja szeregowa i indukcyjność równoległa. Producent najczęściej tak nie robi, bo większy kondensator jest tańszy, a zysk na parametrach pasożytniczych bez znaczeni. mógłbyś zamieścic schemat, ciekawi mnie jak to jest rozwiązane?

    :arrow: Igod
    Przeciez napisałem "poniżej elektolit bipolarny", czyli min. MKT. CZy będzie to MKT, czy MKP, czy inny to nie ma znaczenia w prawidłowo skonstruowanej zwrotnicy. Tego typu kondensatory używa się powyżej 1MHz (nie audiofiluj).
  • Spec od akustyki
    popieram 100Hz w tą czy w tą nic nie zmieni....
  • Poziom 14  
    Tylko że wtedy obniży mi sie częstotliwość podziału...
  • Poziom 24  
    Różnica między MKT, a KP jest bardzo duża.
    KP grają bardziej szczegółowo, jest większa przestrzeń.
  • Poziom 22  
    Zmieni sie czestotliwośc podziału, ale tylko niewiele - i tak tego nie usłyszysz
  • Poziom 26  
    opanuj swoje audifilskie zapędy, przeciętny kondensator ma toleranjcę 10%. Jak chcesz dobrac dokładnie, to zmierz kilka i daj równplegle. Np 4.7u +2.2u +1u + tu ci wyjdzie ile brakuje (np 47n - 220n)
  • Poziom 24  
    Nie ma to jak obliczyć zwrotnicę za pomocą książkowych wzorów podstawiając impedancję głośników.

    Od razu Ci mówię, że to nie zagra jak należy, więc nie musisz się martwić o tolerancję elementów.

    Dobre kondensatory też możesz sobie darować, szkoda pieniędzy w tym przypadku.
  • Poziom 26  
    :arrow: igod
    Co ty chrzanisz, jaka przestrzeń? Kondensator nie gra tylko głośnik. Powinni cię spalić na stosie za uprawianie czarnej magii. Jak chcesz coś powiedzieć , to powiedz konkretnie coś co da się zmierzyć. W społeczeństwie jest mnóstwo wizjonerów. Przestrzeń to się nadaje do programu NIE Do Wiary.

    :arrow: fgfg
    Dla mnie to nie jest żaden L-R, tylko zwykła zwrotnica 2-go rzędu. (w przy padku niskotonowego 3go rzędu). Wyliczanie fg na zasadzie fg=4.001kHz jest bez sensu. Wyliczenie takie opiera sie na załozeniu , że głośnik jest rezystorem o rezystancji np 8ohmów. W praktyce głośnik jest impedacją o parametrach zależnych m.in. od umiejscowienia zestawu, a rezystancja cewki może sie zmienić o 10- 20% po nagrzaniu, więc odpuść sobie szczegóły.
  • Poziom 14  
    To jest zwrotnica 2 rzędu (12dB/okt) typu Linkwitz-Riley. Schemat innych zwrotnic tego samego rzędu jest taki sam, zmieniają sie jedynie wartości kondensatorów i cewek.
  • Poziom 26  
    :arrow: fgfg
    Chyba masz rację, zapatrzyłem się na aktywną zwrotnicę 24dB/oct 3pasmową. Myślałem przez moment, że się nie da tago zrobić w postaci pasywnej. (ja robię filtry bez nazwiska, tylko dokładnie takie jakie chcę).
  • Poziom 14  
    Wie ktoś może czy warto kupić MKT 6.8uF100V (oznaczenie z kondensatora: WIMA MKS 4)? Są po 2 złote.
  • Poziom 26  
    jasne że warto jak się będziesz zastanawiał dłużej niż godzinę to Twój czas będzie więcej warty...
  • Poziom 24  
    fgfg - to dobra cena, opłaca się.

    EQT - nie dziwię się, że takie pojęcia jak przestrzeń są Ci obce. Przebywanie na imprezach, gdzie ciśnienie akustyczne sięga 140dB już dawno zniszczyło Ci słuch.

    Przestrzeni i sceny dźwiękowej nie da się zmierzyć, ale bez problemu da się ją usłyszeć. Dźwięk nie wydobywa się tylko z głośników ale i 2 metry obok.

    Czy według Ciebie każda kolumna z pasmem przenoszenia 40Hz - 20kHz gra tak samo?
    Zapewne tak.

    Kondensator w torze wysokotonowym nie gra, ale za to wprowadza zmiany w dźwięku - jeśli jest on słabej jakości dźwięk jest suchy.
  • Poziom 24  
    I istotna jest powtażalność parametrów lewej i prawj kolumny. Ma to znaczenia dla odwzorowania przestrzeni.
  • Poziom 26  
    słucham poniżej górnej granicy słyszalności, słuch mam jeszcze dobry, choć przyzwyczajony do głośnych i wyraźnych dźwięków.
    Podanie pasma przenoszenia to za mało, ale uważam ,że można opisać matematycznie zestaw. Np za pomocą wykresów.


    Powtarzalność parametru czyli pojemnośći nazywa się tolerancją.
  • Poziom 24  
    W takim razie opisz swój zestaw wykresami.
  • Spec od akustyki
    moim zaniem jeśli robimy zestaw "dla siebie" to dobra zwrotnica musi spełniać 2 wymogi
    1) zmiezona charakterystyka przenosznia nie powinna mieć dołów ani gorek
    2) dźwięk z takiej konstrukcji musi się nam podobać...
    co z tego że jakiś audiofil oceni te kolumny jako sprzęt wysokiej klasy jak mnie dźwięk jaki wytwarzają będzie poprostu meczył
    a jak zwrotnica nie będzie idealna ze strony elektrycznej dołek np do 3 ohm.... to już problem wzmacniacza... tda nie mam więc mnie to nie wzrusza... STK są w na to odporne....na 1 miejscu dźwięk potem elektryka....