Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

kondensatory w zwrotnicach - pytanie

fgfg 01 Jan 2004 12:12 7093 53
  • #1
    fgfg
    Level 14  
    Czy w zwrotnicach głośnikowych można łączyć kondensatory równolegle aby uzyskać potrzbne pojemności bez straty jakości dźwięku?

    A jeśli tak, to czy kondensatory muszą mieć te same napięcia przebicia?

    A jakie są najlepsze: MKT, MKSE czy może MKP?
  • #2
    sauron9
    Level 22  
    Łączyć możesz, napięć przebicia nie musza mieć tych samych wartości, ważne żeby wszystkie miały odpowiednio duże, żeby wytrzymały

    pozdrawiam
  • #3
    Świr
    Level 34  
    Ja w swoich zwrotnicach miałem MKSE, ale jak wymieniłem na KCP, albo KSF (może być błąd w tym co napisałem bo niepamiętam dokładnie symbolu - napewno zaczynał się na K :) ) to uzyskałem bardzo fajne brzmienie wysokotonówki, i średniotonówki. A w przypadku basu mam zwykłe MKT i MKSE.
  • #4
    Sound Wave
    Accoustics specialist
    do wysokich tonów i rednich opłaca się inwestować w leprze (nietey drozsze) kondensatory do basu wystarczą MKT i MKSE a jak ktoś nie ma wyrafinowanego gustu muzycznego lub ma słabe głośniki typ 888 999 i inne tym podobne to myśle że im nawet elektrolit nie zaszkodzi.... byle by miał 100v by go nie wywaliło...
  • #5
    fgfg
    Level 14  
    Niskośredniotonowy to Hanssen 6587 4ohm, a wysokotonowy GDWK 6/150/8 też 4ohm. Chcę podzielić na 2500Hz Linkwitz-Riley.
  • #6
    fgfg
    Level 14  
    Czy ktoś mógłby mi sklasyfikować kondensatory od tych najlepszych do najgorszych, które możnaby zastosować w zerotnicy Linkwitz-Riley?
  • #7
    igod
    Level 24  
    Od najgorszego:

    elektrolit
    elektrolit bipolarny
    MKT
    MKSE
    MKP
    KP
    Potem zaczynają się już bardzo drogie zabawki z olejem i metalami szlachetnymi.


    Stosując kondensatory elektrolityczne należy dwa połączyć ze sobą szeregowo tymi samymi biegunami.
  • #8
    fgfg
    Level 14  
    Bardzo dziękuję za pomoc :D
    i pozdrawiam...
  • #9
    eqt
    Level 26  
    wszystki poniżej : kondensator bipolarny mają parametry w pełni wystarczjące w paśmie do 20kHz w zwrotnicach pasywnych do 18dB / oktawę. W końcu elektronika nie kończy się na 20kHz. Kupowanie doższych kondensatorów mija sie z celem (jedym celem może być tolerancja w filtrach wyższych rzędów)

    A czy pasywną zwrotnicę można napewno zrobić typu Linkwitz-Realay ?
  • #10
    igod
    Level 24  
    Kondensator w torze wysokotonowym ma duży wpływ na dźwięk.

    Powinien to być co najmniej MKT (w przypadku tanich kopułek) lub MKP od Tonsila w górę.


    Można zrobić pasywną zwrotnicę L-R 12 lub 24dB/okt.
  • #11
    fgfg
    Level 14  
    Z obliczeń dla zwrotrnicr L-R 12dB/okt, podział na 2500Hz wyszło mi że muszę dać kondensatory 7,959 µF. Nie ma nigdzie takiej wartości kondensatora. Czy zatem można połączyć równolegle dwa mniejsze i czy to wpływa na jakość dźwięku :?:
  • #13
    eqt
    Level 26  
    :arrow: fgfg
    oczywiście , że można. Nawet lepiej, bo maleje rezystanaja szeregowa i indukcyjność równoległa. Producent najczęściej tak nie robi, bo większy kondensator jest tańszy, a zysk na parametrach pasożytniczych bez znaczeni. mógłbyś zamieścic schemat, ciekawi mnie jak to jest rozwiązane?

    :arrow: Igod
    Przeciez napisałem "poniżej elektolit bipolarny", czyli min. MKT. CZy będzie to MKT, czy MKP, czy inny to nie ma znaczenia w prawidłowo skonstruowanej zwrotnicy. Tego typu kondensatory używa się powyżej 1MHz (nie audiofiluj).
  • #14
    Sound Wave
    Accoustics specialist
    popieram 100Hz w tą czy w tą nic nie zmieni....
  • #15
    fgfg
    Level 14  
    Tylko że wtedy obniży mi sie częstotliwość podziału...
  • #16
    igod
    Level 24  
    Różnica między MKT, a KP jest bardzo duża.
    KP grają bardziej szczegółowo, jest większa przestrzeń.
  • #17
    sauron9
    Level 22  
    Zmieni sie czestotliwośc podziału, ale tylko niewiele - i tak tego nie usłyszysz
  • #18
    eqt
    Level 26  
    opanuj swoje audifilskie zapędy, przeciętny kondensator ma toleranjcę 10%. Jak chcesz dobrac dokładnie, to zmierz kilka i daj równplegle. Np 4.7u +2.2u +1u + tu ci wyjdzie ile brakuje (np 47n - 220n)
  • #20
    igod
    Level 24  
    Nie ma to jak obliczyć zwrotnicę za pomocą książkowych wzorów podstawiając impedancję głośników.

    Od razu Ci mówię, że to nie zagra jak należy, więc nie musisz się martwić o tolerancję elementów.

    Dobre kondensatory też możesz sobie darować, szkoda pieniędzy w tym przypadku.
  • #21
    eqt
    Level 26  
    :arrow: igod
    Co ty chrzanisz, jaka przestrzeń? Kondensator nie gra tylko głośnik. Powinni cię spalić na stosie za uprawianie czarnej magii. Jak chcesz coś powiedzieć , to powiedz konkretnie coś co da się zmierzyć. W społeczeństwie jest mnóstwo wizjonerów. Przestrzeń to się nadaje do programu NIE Do Wiary.

    :arrow: fgfg
    Dla mnie to nie jest żaden L-R, tylko zwykła zwrotnica 2-go rzędu. (w przy padku niskotonowego 3go rzędu). Wyliczanie fg na zasadzie fg=4.001kHz jest bez sensu. Wyliczenie takie opiera sie na załozeniu , że głośnik jest rezystorem o rezystancji np 8ohmów. W praktyce głośnik jest impedacją o parametrach zależnych m.in. od umiejscowienia zestawu, a rezystancja cewki może sie zmienić o 10- 20% po nagrzaniu, więc odpuść sobie szczegóły.
  • #22
    fgfg
    Level 14  
    To jest zwrotnica 2 rzędu (12dB/okt) typu Linkwitz-Riley. Schemat innych zwrotnic tego samego rzędu jest taki sam, zmieniają sie jedynie wartości kondensatorów i cewek.
  • #23
    eqt
    Level 26  
    :arrow: fgfg
    Chyba masz rację, zapatrzyłem się na aktywną zwrotnicę 24dB/oct 3pasmową. Myślałem przez moment, że się nie da tago zrobić w postaci pasywnej. (ja robię filtry bez nazwiska, tylko dokładnie takie jakie chcę).
  • #24
    fgfg
    Level 14  
    Wie ktoś może czy warto kupić MKT 6.8uF100V (oznaczenie z kondensatora: WIMA MKS 4)? Są po 2 złote.
  • #25
    eqt
    Level 26  
    jasne że warto jak się będziesz zastanawiał dłużej niż godzinę to Twój czas będzie więcej warty...
  • #26
    igod
    Level 24  
    fgfg - to dobra cena, opłaca się.

    EQT - nie dziwię się, że takie pojęcia jak przestrzeń są Ci obce. Przebywanie na imprezach, gdzie ciśnienie akustyczne sięga 140dB już dawno zniszczyło Ci słuch.

    Przestrzeni i sceny dźwiękowej nie da się zmierzyć, ale bez problemu da się ją usłyszeć. Dźwięk nie wydobywa się tylko z głośników ale i 2 metry obok.

    Czy według Ciebie każda kolumna z pasmem przenoszenia 40Hz - 20kHz gra tak samo?
    Zapewne tak.

    Kondensator w torze wysokotonowym nie gra, ale za to wprowadza zmiany w dźwięku - jeśli jest on słabej jakości dźwięk jest suchy.
  • #27
    zoltar
    Level 24  
    I istotna jest powtażalność parametrów lewej i prawj kolumny. Ma to znaczenia dla odwzorowania przestrzeni.
  • #28
    eqt
    Level 26  
    słucham poniżej górnej granicy słyszalności, słuch mam jeszcze dobry, choć przyzwyczajony do głośnych i wyraźnych dźwięków.
    Podanie pasma przenoszenia to za mało, ale uważam ,że można opisać matematycznie zestaw. Np za pomocą wykresów.


    Powtarzalność parametru czyli pojemnośći nazywa się tolerancją.
  • #29
    igod
    Level 24  
    W takim razie opisz swój zestaw wykresami.
  • #30
    Sound Wave
    Accoustics specialist
    moim zaniem jeśli robimy zestaw "dla siebie" to dobra zwrotnica musi spełniać 2 wymogi
    1) zmiezona charakterystyka przenosznia nie powinna mieć dołów ani gorek
    2) dźwięk z takiej konstrukcji musi się nam podobać...
    co z tego że jakiś audiofil oceni te kolumny jako sprzęt wysokiej klasy jak mnie dźwięk jaki wytwarzają będzie poprostu meczył
    a jak zwrotnica nie będzie idealna ze strony elektrycznej dołek np do 3 ohm.... to już problem wzmacniacza... tda nie mam więc mnie to nie wzrusza... STK są w na to odporne....na 1 miejscu dźwięk potem elektryka....