Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.

19 Lut 2008 21:27 6341 27
  • Poziom 9  
    Posiadam Unitrowski wzmacniacz jak w temacie (PW-8010). Niestety jest niesprawny. Po włączeniu wzmacniacza pod 230 niby wszystko jest ok, bo trafo pobrzękuje sobie cicho (w granicach rozsądku). Jednak, gdy tylko podłączam kolumnę do aktywnego obecnie kanału (1 lub 2) to natychmiast brzęczenie staje się głośniejsze, co prawda bezpieczniki się nie palą ale muzyki nie ma. Brzęczenie jest obecne nawet, gdy nie jest podłączone źródło dźwięku. Gdy przełączam na nieaktywny kanał brzęczenie ustaje. Wymieniłem we wzmacniaczu końcówki mocy, ale niestety to nie to. Gdy do wzmacniacza podłączone jest i źródło dźwięki i kolumna, to po włączeniu przez jakąś sekundę słychać muzykę ale za chwilę pojawia się brzęczenie, a muzyka znika. Dodam ze wzmacniacz jakieś kilka lat temu był jeszcze sprawny. Potem przeleżał on kilka ładnych lat w piwnicy. Zastanawiam się co może być przyczyną? Przeglądnąłem inne posty na ten temat i zastanawiam się czy nie wymienić kondensatora elektrolitycznego 2x4700 na dwa mniejsze połączone szeregowo.
    Dziwne jest to, że nic się nie grzeje. Nawet po podłączeniu kolumny i źródła dźwięku (przy brzęczeniu). Trafo lekko ciepły, radiator zimny ( końcówki mocy zimne), białe kostki z napisem 0,47ohm 5W zimne, kondensator zimny; czekałem chwile ale nic się nie nagrzewało. Zastanawia mnie dlaczego słychach muzykę zaraz po włączeniu a potem tylko buczenie (muzyka przycisza się do zera). Będę wdzięczny za wszelkie rada jak zlikwidować tę usterkę i przywrócić wzmacniacz do dawnej świetności ( o ile to możliwe).

    Dorzucam zdjęcie wzmacniacza w celu lepszej diagnostyki.

    Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.


    Zaobserwowałem, że słuchać muzykę gdy zwiększam głośność tak do około 75% mocy wzmacniacza. muzyka przebija się przez buczenie.
  • Poziom 14  
    Witam mam takie Małe pytanko czy to buczenie emitowane jest przez głośniki??

    Dodano po 7 [minuty]:

    Miałem kiedyś podobny problem, na jednym z kanałów było słychać tylko buczenie. Rozkręciłem wzmacniacz i zauważyłem że na płytce końcówki mocy spalił sie jeden rezystor, wymieniłem go i to poskutkowało wzmacniacz działa do dziś. Poszukaj spalonych oporników można je poznać po nadmiernej czerni:D pozdrawiam pomógł bym bardziej gdybym mógł.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Może sprawdź też tranzystory sterujące lub czy nigdzie nie doszło do zwarć. to może lekko nie w temacie ale jeśli wzmacniacz leżał wiele lat w wilgoci to może być przyczyna np transformator może dostać przez to lekkiego zwarcia międzyzwojowego Pozdrawiam jeszcze raz
  • Użytkownik obserwowany
    Jeżeli brzęczy w głośnikach to może to może być kondensator filtrujący 2x 4700 tak było u mnie w pw 3015 konstrukcje tych wzmacniaczy są bardzo podobne.
  • Poziom 16  
    Witam. Proponuje wykonać pomiary napięć. na obu kanałach napięcia w tych samych punktach powinny być równe bądź bardzo zbliżone. Nap +/-. zasilania stopnia końcowego, również powinny być równe bądź bardzo zbliżone. Warto również sprawdzić prąd spoczynkowy czy ma on odpowiednią wartość, jeżeli nic się nie grzeje to może on być zbyt mały. Jeżeli w całym obwodzie powstanie spadek napięcia prąd może być wtedy bardzo ograniczony i za mały do wysterowania. Sprawdź też czy nie pojawia się jakaś składowa stała lub zmienna na wyjściu, przy sile głosu na zero i odłączonym źródle sygnału. Jeśli się pojawia to może oznaczać że źle jest dobrana para różnicowa bądź też pętla ujemnego sprzężenia zwrotnego. Jeżeli ktoś się z tym nie zgadza, proszę mnie poprawić. Pozdrawiam.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A co to za papierowe podkładki pod tranzystorami? Sprzawdź czy nie ma zwarcia pomiedzy blaszką tranzystorów mocy a radiatorem.
  • Poziom 24  
    Koledzy, na zdjęciu widać jak na dłoni, że kondensator filtrujący zasilanie jest do wymiany, przy nóżce oznaczonej minus jest nalot od elektrolitu, poza tym kondensator jest spuchniety!
    zalecam wymianę kondensatora, gdybyś miał problem z kupieniem takiego samego kondesatora to możesz kupić dwa kondensatory 4700 mikroFaradów i połączyc je odpowiednio :)
  • Poziom 9  
    Witam ponownie,

    obecnie sprawa wygląda następująco. Wymieniłem te białe kostki (0,47ohm 5W) na nowe oraz kondensator 2x4700mikroFaradów na dwa kondensatory po 4700mikroFaradów połączone szeregowo. Niestety brzęczenie nie ustało, a wręcz stało się głośniejsze. Zdecydowanie buczenie emitowane jest przez głośnik chociaż trafo buczy troszeczkę głośniej niż w stanie bez podłączenia głośników. Nie wiem czy to pomoże ale po wymianie kostek i pozostawieniu starego kondensatora buczenie było pulsacyjne, teraz jest stałe.
    Jeżeli chodzi o te papierki to jest to papier do pieczenia :). Po wymianie końcówek mocy zniszczyły mi się dwie z czterech izolacji oddzielających tranzystorki od radiatora i musiałem czymś je zastąpić (mam nadzieję że to nie błąd). Zwarcia nie ma bo wzmacniacz chodzi po podłączeniu do prądu prawidłowo (bez muzyki oczywiście), kiedy było zwarcie (a było wcześniej) to od razu paliło bezpieczniki.
    przydałoby się teraz ten sprzęt naprawić bo części zamienne stają się coraz droższe, i jak tak dalej pójdzie to przewyższą wartość wzmacniacza (o ile już się tak nie stało).
    Ponieważ chciałem dokonać pomiarów a nie jestem biegły w elektronice to proszę o wskazówki jak to zrobić (najlepiej jak najprostszym językiem), a przede wszystkim chciałbym zmierzyć prąd spoczynkowy. czy to te dwa Rezystory regulowane przy radiatorze ? Czy mierzyć rezystancję po podłączeniu do prądu ale bez podłączania głośnika i źródła dźwięku ?

    z góry dziękuje wszystkim za pomoc.

    pozdrawiam

    Aha

    dodam że przy nowym kondensatorze podczas włącząnia go do prądu słychać przez jakąś sekundę tak jakby popiskiwanie w trafie (chyba w trafie) potem to ustaje.

    Dodano po 30 [minuty]:

    po odpowiedzi Andriei przyjrzałem sie dwóm opornikom przy radiatorze i powiem, że nie wyglądają ciekawie. Przy najbliższej wizycie w elektroniczny wymienię je na nowe. Umieszczę ich zdjęcia w celu oględzin (sprawne czy niesprawne?)

    Z prawej strony
    Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.

    Z lewej strony
    Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.
  • Użytkownik obserwowany
    Czy te pojedyncze kondensatory prawidłowo podłącztłeś?.Rezystory to groszowe koszta więc dla pewności można wymienić.
  • Poziom 20  
    Witam
    Pokaż na zdjęciu jak podłączyłeś kondensatory. Po wymianie rezystorów emiterowych które nazywasz białymi kostkami i tranzystorów końcówki mocy warto skorygować prąd spoczynkowy.
    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kup normalne podkładki mikowe bo ten papier to jakaś parodia. Tulejki plastikowe rozumiem że są na śrubach od strony żeberek?
    Nie podłączaj do testów żadnch głośników bo je zaraz spalisz. Tylko miernik ustawiony na DC.
    Sprawdź tranzystory końcowe i sterujące. Zmierz napięcia na nowym kondensatorze zasilacza. Jeśli wzmacniacz długo pracował na zwarciu to wymień także te metalowe diody mostka.
  • Poziom 9  
    Nie wiem czy będzie dokładnie widać na zdjęciu jak połączyłem kondensatory ale i tak je zamieszczę. Oczywiście jest to jak narazie rozwiązanie tymczasowe dopóki nie naprawę sprzętu.

    Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.

    A teraz bardzo ważne pytanie. Jak sprawdzić prąd spoczynkowy i ile on powinien wynosić?

    Z góry dzięki za pomoc

    pozdrawiam
  • Spec od sprzętu Unitra
    Kolego źle to masz podłączone. W miejscu gdzie jest połączenie kondensatorów(jednego plus drugiego minus) ma być połączone z masą, przecież widziałeś w starym kondku trzy wyprowadzenia!
  • Poziom 9  
    racja były trzy. A pytałem w sklepie czy jakoś to trzeba uziemiać i odpowiedź brzmiała NIE. Zaraz to zrobię
  • Spec od sprzętu Unitra
    Uziemić NIE. Tylko połączyć z masą a to nie jest to samo, widocznie źle Cię zrozumieli.
  • Poziom 9  
    Ok już zrobione. Teraz przy włączaniu nie ma już pisku trafa. na wyjściu jest 15 V czyli tyle ile było podczas buczenia. Jutro kupie te podkładki i je wymienię, to była prowizorka a ja nawet nie wiedziałem jak nazywa się coś takiego. Na kondensatorach jest 58V
  • Spec od sprzętu Unitra
    Podkładki wymień ale problemu nie rozwiążesz tym. Sprawdź tranzystory końcowe i sterujące. W ogóle to dlaczego masz wylutowany przełącznik grup?
    W taki sposób łatwo zwarcie zrobić!
  • Poziom 9  
    Wiem że wymiana tych podkładek nic nie zmienia ale może gdy zacznę robić to jak należy to może uda mi się to naprawić a to byłaby spora satysfakcja. Jeśli chodzi o przełącznik to długa historia. Został on wylutowany z bliżej mi nie znanych powodów dawno temu (nie przeze mnie). Nie mam schematu aby go połączyć tak jak było a chce być pewny, że w tym miejscu nie ma zwarcia, dlatego podłączony jest tylko jeden kanał z prawym głośnikiem, co do zwarcia to zwracam baczna uwagę aby do niego nie doszło.

    pozdrawiam
  • Poziom 24  
    Kolego jeśli cały czas tobie buczy , no i coś pisałeś , że na wyjściu masz 15V , to napewno któryś z tranzystorów końcowych mas zuszkodzony, bądź którys z tranzystorów sterujących
    Masz miernik w domu, potrafisz zmierzyć tranzystory tym miernikiem ?
  • Poziom 9  
    Miernik mam, ale taki za 20zł :(
    A co do sprawdzania tranzystorów to z pewnością krótki opis jak to zrobić napewno by mi pomógł.
  • Poziom 24  
    Aby zbadać tranzystory i nie popełnić pomyłki wylutuj je z płytki!
    Tranzystory są różnego typu, ale ty będziesz miał doczynienia z tranzystorami NPN i PNP.
    Dla tranzystora NPN, bierzesz czerwoną sondę i podłączasz ją do bazy tranzystora, czarną podłączasz do emitera, nastepnie nie ruszając czerwonej podłączasz czarną do colectora, miedzy B-E i B-C powinno wskazywać miedzy 500 a 800, miernik musisz mieć ustawiony na diodę:)
    w tranzystorze PNP , tak samo mierzysz wszystko, ale czarną sondę podłączasz do bazy , a czerwoną na przemian , do emitera, do colectora
    Przejście musi pokazywać tylko w jednym kierunku!
    Jeśli w którejkolwiek kombinacji pokaże Tobie 000 Lub 1 to tranzystor jest do wyrzycenia.
    Jeszcze jedno, między Colektorem , a Emiterem musi pokazywać 12 w obu kierunkach i tak jest dobrze:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    musi pokazywać 1 , przepraszam , linijkę wyżej jest błąd , zamiast 12 miało być 1

    Dodano po 6 [minuty]:

    Prawdopodobnie masz taki miernik, Czerwoną strzałką zaznaczyłem w jaką pozycję musisz przekręcić pokrętło wyboru zakresu miernika.
    Czasem zdarza się , że dioda jest umieszczona tam gdzie zakres 2000 Ohm, dorysowałem , ją również na czerwono , gdybyś miał akurat taką wersję miernika.
    Wzmacniacz Unitra PW 8010 - Buczenie po podłączeniu głoś.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jeśli pomiar metodą sprawdzania złącza baza-emiter i baza kolektor wypadnie pomyślnie , to tranzystor na 95% można uznać jako sprawny, ale polecam również pomiar wzmocnienia hfe, tego już nie tłumaczę , ponieważ widać na gołe oczy gdzie trzeba włożyć ów tranzystor i w jakie położe nie przekręcić pokrętło wyboru zakresu pomiaru miernika:)
  • Poziom 9  
    Więc sprawa wygląda tak.

    Wymieniłem już:
    - kondensator elektrolityczna na dwa mniejsze
    - końcówki mocy które sprawdziłem i okazuje się że są dobre
    - tranzystory sterujące (dobre)
    - rezystorki zamieszczone na zdjęciu
    - oraz potencjometry regulowane (te dwa zamieszczone przy radiatorze na dwa inne (bo tamtych już nie ma, ale ponoć te są lepsze; Takie z małą ze śrubką na górze). po wylutowaniu okazało się że jeden z nich był padnięty drugi natomiast wskazywał 65 omów. Na nowych ustawiłem wartość około 65 i nic się nie poprawiło. Co prawda na wyjściu nie jest tuż 15V tylko 10 to i tak za dużo. Sprawdziłem prąd spoczynkowy i tutaj jest coś dziwnego (nie wiem czy dobrze sprawdzałem ale wzmacniacz był włączony bez niczego, a pomiarów dokonywałem na rezystorach emiterowych. Zaczynając od lewej otrzymałem 8mV na drugim 0mV na trzecim 10mV na czwartym 0mV (o ile dobrze odczytywałem ale raczej tak) . W sklepie po rozmowie z "kozakiem" dowiedziałem się że powinna to być wartość od 2 - 4 mV.
    jednym słowem wymieniłem już wszystko co się dało i dalej nie działa. Boje się, że jakiś głupi błąd popełniłem.

    Proszę o dalsze rady jeżeli takie są.

    pozdrawiam
  • Spec od sprzętu Unitra
    Spadek mierzymy na na dwóch rezystorach jednocześnie. Przykładasz końcówki miernika do rezystorów z lewej i prawej strony (od ich połączenia z tranzystorami mocy) ale jeśli masz stałe na wyjściu to prądu spoczynkowego i tak nie ustawisz. Co z drugim kanałem działa? Jeśli tak to porównaj napięcia itp. z nim!
  • Poziom 9  
    Zarówno z lewej jak i prawej strony par 1-3 oraz 2-4 jest 1.5V.
    Drugi kanał niby działa. na pierwszym kanale biernik wskazuje 9V na drugim około 11V (na wyjściu).
  • Poziom 9  
    Przyjrzałem się układowi mostka z tych dużych diod ( o ile to sie tak nazywa) . Oczywiście diody wykręciłem i rozłączyłem. Okazało się że dwie z nich mają wartość około 900, a dwie 450 przy czym wszystkie mają takie same oznaczenia BYP680 300. czy to może być przyczyną ?

    proszę o rade.
  • Spec od sprzętu Unitra
    A zasilanie symetryczne miałeś +/-30V względem masy?
  • Poziom 9  
    Jest

    27,3 oraz 29,5
  • Spec od sprzętu Unitra
    To nie wina diod. Szukaj w końcówce tam gdzie masz stałe 15V