Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania

20 Lut 2008 10:17 14524 30
  • Poziom 11  
    Mam problem ze zbyt wysokim napięciem ładowania - do 17 V. Kotrolka ładowania świeci.

    Po rozłączeniu złączki od regulatora napięcia czyli odłączeniu przewodów DF i D+ (do kontrolki ładowania) napięcie ładowania spada do 13,6 V. Przypuszczałem, że padł regulator napięcia. Wymieniłem regulator napięcia ale to kompletnie nic nie zmieniło w działaniu układu ładowania - dalej napięcie ładowania jest za wysokie i tak samo reaguje na odłączenie DF i D+.

    Sądziłem, że kupiony regulator jest niewłaściwy lub uszkodzony ale sprzedawca regulatora powiedział mi, że nowy regulator należy wpisać do komputera.

    Czy to może być prawda?
    Osobiście nigdy się z takim układem ładowania nie spotkałem.

    Bardzo proszę o jakieś wskazówki lub linki do stron na których mógłbym o takich regulatorach napięcia doczytać.

    Auto:
    Ford Fiesta four 1,8 TDdi z 2001 r. - silnik turbodoładowany Endura DI
    alternator Magneti-Marelli A115IM - 90A -14V (06337714010),
    klima, immobiliser, centralny zamek, elektryczne szyby.
  • IGE-XAO
  • Poziom 35  
    Proste: brakuje zasilania kontrolki od strony tablicy.
    przez kontrolkę zasila się więc jakiś obwód w tablicy "zjadając" napięcie w obwodzie pomocniczym alternatora, z którego jest zasilany regulator. Powoduje to przekłamanie regulatora.
  • Poziom 16  
    to co powiedział sprzedawca to ciekawe pierwszy raz przy alternatorze spotkałbym sie z funkcją adaptacji przecież to nie przepustnica dawka paliwa czy kąt wtrysku to zwykły regulator napięcia i nawet nowy może być uszkodzony
  • Poziom 11  
    bartek_j napisał:
    Proste: brakuje zasilania kontrolki od strony tablicy.
    przez kontrolkę zasila się więc jakiś obwód w tablicy "zjadając" napięcie w obwodzie pomocniczym alternatora, z którego jest zasilany regulator. Powoduje to przekłamanie regulatora.


    W tym aucie kontrolka ładowania to dioda LED zasilana z akumulatora poprzez: bezpiecznik, włącznik stacyjki, bezpiecznik i diodę w panel wskaźników.
    Sugerujesz, że przewód łączący panel wskaźników jest przywarty do masy?
    Sprawdzę. Myślę, że to dobry trop.
  • Poziom 31  
    Jeżeli to standartowy układ ładowania (nie mam schematu przed sobą), objawy wskazują na uszkodzenie diody wzbudzenia.
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Regulator wymieniał mechanik. Nie miałem możliwości sprawdzić mostków, izolacji uzwojeń itd.

    Jak do soboty nie dam sobie rady to poniedziałek mechanik wyciągnie alternator i sprawdzę wszystkie diody. Wyciąganie alternatora to ostateczność bo aby wyjąć alternator trzeba zdemontować pompę od klimy.

    Czy ktoś z Was spotkał się z koniecznością wpisywania czegoś do komputera po zmianie regulatora czy alternatora?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak oczywiście, a typ regulatora trzeba jeszcze na tylnej szybie dodrapać,żeby działało, może warto zmienić mechanika, tego dopiszesz sobie w komputerze jako partacz?
  • Poziom 11  
    Auto kupiłem z tą usterką ładowania.
    Przyszło mi na myśl, że może jakiś fachowiec pozamieniał przewody. W gnieździe regulatora są trzy konektory a dwa przewody są podłączone.

    Potrzebuję opisu lub rysunku gniazda regulatora aby to rozstrzygnąć.
    Jeśli ktoś ma takie dane to bardzo proszę ...

    regulator to magneti marelli: 085552109010
    być może takie same wyjścia/wejścia ma (tak samo wygląda i ma te same wymiary): 085562801010.
  • IGE-XAO
  • spec od auto-elektro
    Koledzy to nie tradycyjny układ a usterka jest prozaiczna na regulator brak zasilania kontrolno pomiarowego, zasilanie powinno być na czerwonym przewodzie i zasadniczo powinny być trzy przewody być może go brakuje o ile pamiętam jest to pierwszy przewód od góry w wtyczce regulatora.P
  • Poziom 11  
    Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania

    schemat układu ładowania - może się przyda
  • Poziom 21  
    Jakiej firmy jest ten regulator jeżeli jest to chińska podróbka to nie bedzie działało.
  • Poziom 11  
    Regulator jest tego samego producenta co alternator - magneti-marelli.

    Mierzyłem napięcia podczas pracy silnika przy odłączonym regulatorze:
    na akumulatorze 13,08V
    i w instalacji - na przewodzie do lampki: 11,48V, a na przewodzie od komputera: 9,4 V.
  • spec od auto-elektro
    Jeżeli wtyczka jest wyciągnięta i jest 9.4V to właśnie to zasilanie jest za niskie-najczęściej uszkodzony przewód.P
  • Poziom 12  
    walczylem z takim alternatorem przez dwa dni , te same objawy i te same próby naprawy tym bardziej że alternator byl już naprawiany w innym zakladzie bezskutecznie. Przyczyną bylo pęknieńcie uzwojenia wirnika ,pęknięty przewod dotykal do masy wirnika, atym samym wirnik pracowal na pelnym napięciu,co powodowalo brak regulacji ,po zlutowaniu przewodu i zaizolowaniu wszystko wrocilo do normy.Nie twierdzę że to usterka typowa , ale może to jest to.
  • Poziom 11  
    viper555 napisał:
    Jeżeli wtyczka jest wyciągnięta i jest 9.4V to właśnie to zasilanie jest za niskie-najczęściej uszkodzony przewód.P


    Czy to znaczy, że im wyższe napięcie na tym zacisku to tym mniejszy będzie prąd wzbudzenia alternatora i w konsekwencji niższe napięcie na wyjściu alternatora?

    Co do izolacji uzwojeń: pewnie czeka mnie wyjęcie tego alternatora. Umówiłem się na poniedziałek z mechanikiem w tym celu. Jak będę go miał na stole to sprawdzę mostki oraz izolację uzwojeń wirnika i stojana.
  • spec od auto-elektro
    Weź sprawdź ten przewód niedawno miałem fokusa na tą samą usterkę i 2cm od wtyczki było nakłucie i sól zrobiła swoje było 10.5V I 16.5 V ładowanie.P
  • Poziom 11  
    Ze schematu wychodzi mi, że przewód od regulatora napięcia wchodzi na 32 pin ECU.
    Chciałbym sprawdzić ciągłość tego przewdu ale głupia sprawa - nie wiem gdzie jest ten komputer (ECU).
    W kabinie po stronie kierowcy są bepieczniki. Sądziłem, że za nimi będzie ECU ale tam nie znalazłem. Po stronie pasażera też nie ma. No chyba, że za poduszką powietrzną...
  • Poziom 11  
    Znalazłem złącze kontrolne. Jest w kabinie przy przednim słupku po stronie kierowcy za zaślepką. W złaczu jest miejsce na 16 styków ale tylko siedem jest wykorzystanych.
    Sądzę, że w pobliżu złącza znajdę ECU i wtedy będę mógł sprawdzić przewód jak sugeruje viper555.
    Dalszy ciąg relacji jutro. Piszę, bo mam nadzięję, że oikaże sie to przydatne czytelnikom tego forum.
  • Poziom 11  
    Sterownik znajduje się przy przednim słupku po stronie kierowcy. Odłączyłem wtyk i sprawdziłem ciągłość przewodu regulator napięcia - sterownik oraz czy ten przewód ma poprawną izolację i nie wykryłem usterek.

    Pozostaje już tylko wyciągnąć alternator i sprawdzić to, o czym pisze facio41 - ciągłość i izolację uzwojenia wzbudzenia. Oczywiście sprawdzę również mostki.

    Zmierzyłem napięcie na tym przewodzie w czasie pracy silnika i przy odłączonym przewodzie od regulatora wyniosło około 9,4V a po podłączeniu tego przewodu napięcie w tym punkcie wzrosło o ok. 1V a prąd ładowania wzrósł z 26A a do 68A. Wydaje się, że sterownik (ECU) wpływa na wielkość prądu ładowania.
  • spec od auto-elektro
    Coś tu nie gra ale jak chcesz szukaj w alternatorze ale tam nic nie znajdziesz ponieważ wirnik odpada sam zauważyłeś że masz regulację prądu a przy jakimkolwiek zwarciu miałbyś stałe wysokie ładowanie, jeżeli by była uszkodzona dioda główna /bo tylko takie tam są/ nie miał byś tak wysokiego prądu ładowania a kontrolka się zapala informując o zbyt wysokim ładowaniu. A wracając do wirnika jakiekolwiek zwarcie lub podwyższony pobór prądu powoduje natychmiastowe uszkodzenie regulatora.P
    Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania
    Wg mnie brakuje zasilania na syku A.
  • Poziom 11  
    viper555: rzeczywiście nie sprawdziłem tego styku. Biję sie w pierś i sprawdzę.
    W moim aucie są tylko dwa przewody do tego gniazda. Na moje oko nie było tam przeróbek.
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    Chyba że jest wymieniony albo alternator albo regulator.P
    Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania
  • Poziom 11  
    Alternator jest produkcji Magneti-Marelli 14 V, 90 A i ma na naklejce napisany kod: 063377412010 oraz nazwę A115IM i krótki kod MAN7412.
    W katalogu alternatorów Magneti-Marelli na stronie:
    http://www.rgz-magnetimarelli.pl/magneti_marelli_poland/index01.htm
    a dalej części/ elektryczne i elektroniczne/ alternatory i rozruszniki
    nie ma tego alternatora. Znalazłem ten alternator w katalogu części zamiennych do alternatorów Magneti-Marelli na tej samej stronie. Dziwne...
    Katalogowo regulator do tego alternatora to 08555219010 i wygląda tak:

    Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania

    Na zdjęciu jest regulator o innym numerze katalogowym ale o tych samych kształtach i gabarytach.

    Co złącza na regulatorze to są w nim trzy piny.
    Ale od strony instalacji do wtyku są doprowadzone dwa przewody.
    Niestety w tej chwili nie pamiętam, do których pinów podłączone są przewody ...:cry:
  • Poziom 11  
    Przewód do regulatora i złącza - OK.

    Połączone jest jak na obrazku
    poniżej

    Ford Fiesta 1,8TDdi wysokie napięcie ładowania



    oznaczenia D+ i DF jak na schemacie kilka postów wyżej:

    ze środkowego pina - DF - do sterownika
    ze skrajnego D+ - do lampki (diody LED )sygnalizacyjnej
    drugi skrajny wolny i we wtyczce brak możliwości dołaczenia trzeciego przewodu, otwór zaślepiony.

    >>>>Obrazek musiałem poprawić - po prostu zamieniły mi się strony. Przepraszam.
  • Użytkownik obserwowany
    Jak mozesz to podlacz w miejsce szczotek zarowke 21W i zasil uklad z zasilacza regulowanego, zaraz sie dowiemy czy regulator reguluje poprawnie.
    A swoja droga to dolaczenie + po stacyjce do przewodu kontrolnego po jego uprzednim wypieciu z ECU powinno ustabilizowac uklad , moze silnik nie ma masy?
  • Poziom 11  
    Masa silnika jest OK - sprawdzałem podczas pracy napięcie między silnikiem a plusem akumulatora i różniło się o 0,2V w porównaniu z napięciem między biegunami akumulatora.
    Bardzo byłby mi pomocny opis sygnałów na złaczu regulatora, ale jak do tej pory nie udało mi się dotrzeć do takich danych.

    Oryginalnie w tym modelu forda były montowane dwa typy 90.amperowych alternatorów magneti-marelli - 063341711010 i 063341778010 czyli nie ten, który jest w moim aucie.
    Złacze tego 063341711010 pokazałł na rysunku viper555. Jest tam przy jednym z pinów sygnał opisany jako STD - ciekawe co to za sygnał i jakie ma wartości. Może ktoś z Was mnie ukierunkuje?

    Może błąd tkwi jednak w sterowniku - uszkodzony port lub zła masa albo z jakiegoś innego powodu sterownik (ECU) "widzi" zbyt niskie napięcie. Nie znam nawet schematu blokowego tego ECU - nie wiem czy nie zaczyna mnie ponosić wyobraźnia.

    Wyciągnąłem alternator. Rozbiorę i przeanalizuję.......


    W najgorszym wypadku wywalę obwody regulatora pozostawiając szczotki i zastosuję jakiś zewnętrzny regulator od jakiegoś poloneza czy lublina. Oczywiście pod warunkiem, że uzwojenia i mostek jest sprawny. To jednak najczarniejszy scenariusz - i tak kiedyś trzeba będzie rozwiązać problem.

    Dodano po 2,5 godzinie:
    Wirnik alternatora - iziolacja i ciągłość uzwojeń - OK
    Mostek diodowy składa się 6 diod. Nie ma trzech dodatkowych diod jak bywało choćby w alternatorach fiata 125p.
    Plus baterii podany na szczotkę wirnika - jakby co, to łatwiej będzie zastosować zewnętrzny regulator...
    Nie pozostaje nic innego jak szukać uszkodzenia, jak radził viper555, poza alternatorem.
  • spec od auto-elektro
    Kolego podaj napięcie na styk A i wszystko będzie jasne.P
  • Poziom 11  
    viper555 napisał:
    Kolego podaj napięcie na styk A i wszystko będzie jasne.P


    Dzięki viper555. Wreszcie mogłem przeprowadzić próbę.
    Sytuacja wygląda następująco - po podaniu + baterii na styk A mam:
    - napięcie na zacisku B+ utrzymuje się na stałym, niezależnym od obciążenia, poziomie 13,66 V
    - napięcie na zaciskach akumulatora powoli narasta, po 20 min. pracy osiągnęło 13,28 V
    - prąd ładowania w tym czasie spada z ok. 50 A do ok. 28 przy końcu pomiaru.
    Układ połączyłem prowizorycznie do prób bo nie udało się zdobyć przewodu trójżyłowego z wtykiem do regulatora napięcia ani wtyku z trzema pinami do regulatora napięcia.

    Akumulator był częściowo rozładowany i stąd duży prąd ładowania.
    Wydaje się, że działanie regulatora jest poprawne.
    pozostaje jeszcze jeden problem - świeci lampka ładowania.
    Może objaw ustąpi po doładowaniu akumulatora.
    W każdym bądź razie - napiszę.
  • Poziom 11  
    Z naładowanym akumulatorem prąd alternatora wynosi niemal 21A z czego około 6A idzie w kierunku skrzynki bezpiecznikowej a około 14A w kierunku dużego bezpiecznika (60A).
    Napięcie na akumulatorze 13.35V a na zacisku B+ alternatora 13,60V.
    Świeci kontrolka ładowania i to mnie niepokoi. Napięcie na zacisku regulatora do którego podłączona jest lampka (LED) ładowania wynosi 11,20V. Rzecz jasna, przy takim napięciu lampka musi świecić...
    Na przewodzie prowadzącym od regulatora do komputera jest napięcie 7,31 do 7,34V.
    Czyżby regulator był uszkodzony?
  • spec od auto-elektro
    Uważam że twoje dalsze eksperymenty nie mają sensu załóż regulator pasujący do twojej instalacji.P