Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

dziwne zachowanie sondy lambda - X20XEV+BRC

sxill 23 Feb 2008 17:30 7514 11
  • #1
    sxill
    Level 15  
    Witam!
    Opel Vectra B 97, silnik 2.0 16V X20XEV, instalacja BRC Just 2 generacji sterowana sonda lambda.
    Sonda jest na 5V. Przewod z lambdy (ten z sygnalem wyjsciowym) idzie do komputera gazu. Do ECU jest podlaczony przewod emulacji. Mierzylem wskazania lambdy. Na benzynie wynosza one ok 0,3 V i nieznacznie skacza (raczej stale) - na obrotach jalowych. Podobny jest sygnal emulowany. Tuz po przelaczeniu na gaz wskazania sondy skacza od 0-5V (tak jak powinno chyba byc). Emulacja tez tak skacze 0-5V. Dlaczego na benzynie jest sygnal staly a na gazie skacze? Pomiary robione na srednio rozgrzanym silniku.
    Jak kupowalem auto to gosc powiedzial ze czasem sie check zapala bo slaba emulacja (ten silnik jest wybredny pod tym wzgledem). Pojechalem na kompa, powiedzieli ze check z winy lambdy ale sonda wskazuje poprawne wartosci. Czyli emulacja slaba i stad check. Mnie sie tylko raz zapalil check. Za to po przejechaniu 20-30km zapala sie blad na wskaznikach od gazu, sprawdzilem i oznacza bledy odczytu z lambdy. Posprawdzalem polaczenia, luty na kablach wydaja sie byc ok.
    Mial ktos podobny problem? Czy po zapaleniu bledu gazu jezdzi na benzynie czy lpg? (chyba na benzynie bo nie czuc nic przy przelaczaniu recznym).
    Pozdrawiam
  • #2
    bartek_j
    Level 35  
    Czyli: na gazie sonda pokazuje dobrze, na benzynie źle. Znaczyć może:
    1. sonda dobra a na benzynie mieszanka niewłaściwa bo przez złą emulację się w sterowniku mapa rozjechała. Pojeździć na benzynie z 30 km bez przełączania na gaz i zobaczyć wtedy jak sonda będzie pracować.
    2. Przy pracy na benzynie sygnał z sondy powinine w sposób przezroczysty przechodzić przez sterownik gazu i iść do ECU (tym przewodem którym przy pracy na gazie idzie emulacja). Może tu jest problem, centralka gazu nie łączy tego sygnału. Nie wiem jak to tam jest zrobione, czy elektronicznie czy przekaźnik. Może na próbę podłączyć sondę bezpośrednio.
  • #3
    sxill
    Level 15  
    Generalnie przy pracy na benzynie sygnal idacy do ECU jest taki sam jak idacy z lambdy, wiec chyba dobrze to dziala.
    Tak tragicznie dobrana mieszkanka (zeby wskazywala stale 0,3 w sondzie 5V) na benzynie chyba objawialaby sie nienajlepsza praca? A silnik chodzi jak zegarek, rowno, nie szarpie, nie muli. Wiec chyba nie to.
  • #4
    bartek_j
    Level 35  
    Pozwól mu dłużej popracować na benzynie i zobaczysz.
    może jeszcze być tak że ten gazosprzęt ściąga sygnał za bardzo (obciąża sondę).
    Zapeniam cię że silnik może bardzo ładnie pracować (na ucho) a regulacja mieszanki poza zakresem sondy. Poszukaj sobie gdzieś na necie charakterystyki takiej sondy, zobaczysz w jak bardzo wąskim zakresie sonda pracuje. Sonda pokazuje właściwie tylko bogata / uboga.

    Po chwili zastanowienia nad objawami dochodzę do wniosku że to raczej ten sterownik gaz zżera sygnał.
  • #5
    sxill
    Level 15  
    Nie, to chyba nie to. Poza tym wtedy na benzynie bylby klopot a na tym akurat mi nie zalezy. Zalezy mi na tym zeby na gazie nie wyskakiwal blad lambdy (a na gazie wskazania lambdy sa na oko do zaakceptowania).
  • #6
    bartek_j
    Level 35  
    To popraw emulację. Nie pamiętam dokładnie jaka powinna być, jak nigdzie nie znajdziesz to odezwij się na priw to poszukam.
  • #7
    xangel
    Level 18  
    Witam
    Trochę się podłączę pod temat - jaką instalację gazową polecacie do Omegi B 1995 z silnikiem X20XEV ? Bo mam gaz "na śrubkę" ale jest to totalne nieporozumienie - spalanie potrafi dochodzić do 22l/100km :) Parownik ma już 4 lata.
    Rozważam dwie opcje - założenie nowego reduktora i blosa lub wywalenie całej instalacji i założenie sekwencji - mam znajomych w firmie Lecho:
    http://www.lecholpg.pl/pl/pliki_wr.html
    Oni robią takie sterowniki SEC - czy ktoś wie jak to się sprawuje?
    Jaki jest patent na ten silnik? Bo z tego co już sie doczytałem jest wybredny - ludzie stosują jakieś kompensacje itp. nie bardzo wiem o co chodzi.

    Pozdrawiam
  • #8
    bartek_j
    Level 35  
    Blosa odpuść. Ten silnik będzie chodził jako-tako na II generacji z odpowiednio ustawioną emulacją ale ideał to to nie będzie. Jezeli przez tyle czasu chodził ci na gazie na śrubke to ciekawe jak się czuje sonda lambda i katalizator. Najlepiej sprawdzić na benzynie...
    Noi przepływomierz - jezeli nie było strzałów to będzie ok.
    Do montażu sekwencji silnik na beznynie musi chodzić idealnie. Inaczje nic dobrego z tego nie będzie.
    Do tego silnika najlepiej sekwencja. Na SATGu te silnik sprawują się bardzo dobrze. Te sekwencje Lecho mają bardzo obiecującą cenę, chętnie sam bym się dowiedział jak to się sprawuje i jak z "nastrojeniem" tego.
  • #9
    xangel
    Level 18  
    Kumpel gazował w tym Lecho Subaru Imprezę, więc podejrzewam, że chłopaki wiedzą co robią.
    Z moim Oplem to sprawa jest taka - kupiłem go około 1.5 miesiąca temu. Nie jeździ on na benzynie a gaz jara że hej ;] 22.5l mi ostatnio wyszło.
    Najpierw chcę doprowadzić benzynę do używalności - mam błąd przepływomierza. Samochód na benzynie na wolnych obrotach pracuje nierównomiernie i zaraz przeważnie gaśnie. Wcale się nie wkręca na wyższe obroty. Przepływomierz zmienialiśmy na próbę, check zgasł ale objawy dalej dokładnie takie same. Podobno pompa może nie mieć wydajności - będe musiał to sprawdzić.
    Chcę zacząc od naprawy, aby jeździł poprawnie na benzynie i później zająć się konkretnie gazem - co do Twoich spostrzeżen o sondzie lambda i katalizatorze - nie wiem w jakim stanie jest sonda, ale błędu nie zgłasza. Kata już nie mam.
    Jak już pisałem przepływomierz leży - tu jest wątek, w którym użytkownik "czałczesku" twierdzi, że zna "patent" na niego.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic745557.html
    Napisałem do niego w tej sprawie, zobaczę czy da znać.

    Wspominacz o gazie II-giej generacji - nie bardzo się na tym znam, ale rozważam tylko dwie opcje - albo tania naprawa, czyli membrany lub wymiana całego parownka, albo droga naprawa - wstawiam nową instalację i tu jak już wywalam kasę to chcę mieć coś super, nie żadne półśrodki.
    Czemu mam odpuścić blosa? Co to właściwie ten blos, czym się różni od zwykłego mixera czy jak to się nazywa? Kolega kolegi to ma (śmiesznie brzmi) i podobno fajnie chodzi i mało pali.
    I pytanie - wymieniać parownik, czy kupić zestaw naprawczy? Podejrzewam, że potrafię sam przełożyć te części, nie mam dwóch lewych rąk.

    Dzięki za zainteresowanie.
    Pozdrawiam
  • #10
    bartek_j
    Level 35  
    Blos to w zasadzie pierwsza generacja sprzedawana w cenie prostej sekwencji. A i tak emulator sondy bedziesz potrzebował.

    Czeka cię dłuuuga i wyboista droga aby to auto doprowadzic do stanu używalności.
    To ze się czek nie pali nie świadczy o sprawności sondy. Jak pomierzyć sonde jest opisane w 100 miejscach po 100x. Uwaga, to jest sonda 5V.
    Jak juz wymienisz przepływomierz to przejedź z 30 - 50 km ne benzynie pomimo początkowych trudności, co by się mapa naprawiła. Jeżeli po tym czasie (bez przełączania na gaz!) będzie ok na benzynie to są jakieś rokowania.
    A jak nie, to II generacja.
  • #11
    xangel
    Level 18  
    Z tymi generacjami to się nie orientuję :)
    Powiedz mi, czy dobrze myślę: I generacja to gaz na śrubkę, druga to taka z komputerem, wynik z sondy lambda steruje przez komputer silnikiem krokowym w parowniku? czy na przewodzie gumowym (z gazem)?
    I jak możesz to zapodaj linka do testowania tej sondy,bo juz po tylu godzinach i o tej porze to nie bardzo czaję )

    Pozdrawiam
  • #12
    sxill
    Level 15  
    A ja wroce do swojego tematu. Tak jak opsialem w pierwszym poscie lambda dziwnie wskazuje na benzynie. Ale doszedlem do czegos nowego. Po 20-30km komputer gazu wywala blad (zle wskania z lambdy) - diody od przelacznika gazu migaja. Od tego momentu auto pracuje ciagle na gazie jednak jest duzo mocniejsze! Wydaje mi sie ze takie jak powinno byc, bo auto ma 136KM a zanim wywali ten blad to jest dosc mulowate. Na regulacji bylem, wszystkie wskazania sa ok (wtedy jeszcze nie wiedzialem ze sie zapala ten blad i jest mocniejszy). Co robic?
    Pozdrawiam!