Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampa stroboskopowa do ustawiania zapłonu

[-wojas-] 10 Jan 2005 11:07 69558 56
  • #31
    [-wojas-]
    Level 19  
    a ze 160 V !!!b ja takiej niemogłem kupić więc połączyłęm szeregowo 3 zenerki po jakieś 55 V czy coś koło tego jusz niepamiętam dokładnie ale powiem tylko że ten strobo na ledach to ściema trzeba by tam wpakować z 5 super jasnych LED-ow żeby cokolwiek było widać bo jak jest jeden to to ledwo widać w nocy gdy jest całkowicie ciemno a w dzień to można zapomnieć o sprawdzaniu
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #32
    oj
    Level 42  
    Dotyczy schematu "sonda.gif"

    Dioda Zenera D2 - BZP 683 C12
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #34
    rafalos
    Level 11  
    mam pytanko do tego schematu sonda.gif jaka jest wartosc diody zenera D2 a moze ktos ma lepszy schemacik Lampy stroboskopowa do ustawiania zapłonu i prostrzy w montażu pozdrawiam schematy można przesyłać na gumolak(malpa)op.pl pozdrowionka
  • #35
    sromotnik
    Level 15  
    D2 to zener 12V kolega pisał wyżej
  • #36
    darrrrek
    Level 22  
    zbudował ktos ten uklad sonda.gif ??? wart jest on budowy czy raczej sobie to darowac ??
  • #37
    Vein
    Level 22  
    w skodzie nie dzialaja wszelkie diodowe wynalazki :> mam lampe blyskowa taką do aparatu, chcialem wykorzystac z niej palnik, jedyne co jest dla mnie problemem to przetwornica ktora moglbym naladować kondensator:]
  • #38
    autoelektryk
    Level 17  
    moja pierwsza lampa stroboskopowa to podwajacz napiecia sieciowego
    elektroda zapłonowa zasilana przez rezystor z uł zapłonow i obudowa z latarki

    pózniej robiłem cos na ukł ucy 74.. i ledach i nawet chodziło ale przyszedł cz as na orginał a swoja droga czy ktos zajmował sie dostosowaniem lampy stro. do ustawiania zapłonu w silnikach diesla
  • #39
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    witam. mam pytanie co do tego układu:
    wartość R4, R5, to 10Ω a R6 15Ω bo jakoś tak mało?
    i jeszcze jedno jaki symbol tego scalaka?
  • #40
    nico45
    Level 15  
    Napisane jest na schemacie: 4011, bramka NAND np. CD4011
  • #42
    rmx2rmx
    Level 11  
    Witam wszystkich.

    Wtrące swoje 3 grosze do waszej dyskusji.

    Metoda obliczania ilości impulsów na sekundę (Hz) podawanych na świece pierwszego cylindra jest następująca:

    obr - ilość obrotów silnika na minutę
    a - co ile obrotów występuje zapłon na 1 cylinder (dla silnika 2-suwowego wartość ta wynosi 1, dla 4-suwowego wynosi 2)

    imp = ( obr / 60 ) / a

    czyli dla silnika 4-cylindrowego 4-suwowego wzór będzie wyglądał następująco przy wolnych obrotach (800 obr/min):

    imp = ( 800 / 60 ) / 2 = 6.67 Hz

    Wynik powyższy jeszcze raz podkreślam dotyczy ILOŚCI IMPULSÓW NA 1 CYLINDER.
    Jeśli sygnał do stroboskopu będziemy brać z niskiego napięcia cewki zapłonowej to wynik imp należy pomnożyć przez ilość cylindrów. W niektórych autach przy konstrukcji zapłonu bez rodzielacza ilość impulsów podawanych na każdą z cewek będzie wynosić imp pomnożyć przez ilość cylindrów i podzielić przez ilość cewek - np. dla 4-cylindrów 2 cewek podwójnych będzie imp * 4 / 2 czyli imp * 2

    Należy pamiętać przy budowie stroboskopu że przy wyzwalniu z niskiego napiecią iskra produkowana przez cewkę pojawia się gdy w obwodzie sterowania cewki (niskie napięcie) przestaje płynąć prąd - najczęściej zrealizowane jest to przez sterowanie masą. W tym wypadku wyzwolenie stroboskopu powinno nastąpić przy zboczu narastającym na wejściu sterującym cewki.

    Jednakże przy wykorzystaniu impulsów z niskiego napiecia musimy mieć świadomość że nie każdy impuls będzie trafiał w znaki ponieważ są one wykonane dla zapłonu występującego na pierwszym cylindrze.

    Analogicznie możemy liczyć dla silników o innej wartości cylindrów. Wszystkie te dywagacje są związane z moją analizą budowy i zasady działania silników aut z którymi miałem styczność więc mogłem coś pominąć.

    Kolega który pisał o 400-450 Hz pomylił się i nie podzielił tej wartości przez 60 (ponieważ obroty są podawane na minutę a my musimy wiedzieć o ilości impulsów na sekundę). Poza tym - logicznie myśląc - nie miałoby sensu robienie stroboskopu do takiej częstotliwości ponieważ ludzkie oko nie wychwyciłoby tak szybkich impulsów.

    Kiedyś myślałem o zrobieniu takiej lampy i zastanawiałem się czy nie lepiej by było w układzie wyzwalania zrobić jakiegoś licznika i dzielić liczbę impulsów wejściowych np. przez 10 (wyzwalać lampę co 10-tym impulsem). Wpływu na jakość regulacji nie miało by to raczej żadnej ale dało by czas aby dobrze naładować układ zasilania lampy błyskowej co napewno poprawiłoby komfort pracy z urządzeniem przy normalnym oświetleniu.

    Pozdrawiam gorąco wszyskich uzytkowników elektrody.
  • #43
    reppa
    Level 11  
    Cześć widziałem kiedyś jak byłem z tatą zakładać gaz do auta takie urządzonko które gościu podpina do kabli od świec na krokodylkach i przy odpalonym silniku didy mrugały wtedy kiedy była iskra. czy macie może jakiś schemacik albo pomysły żeby takie urządzonko zrobić??
    Pzdr.
  • #44
    ral356
    Level 13  
    Od conajmniej 15 lat ustawiam zaplon (auto stare na gazniku) wpinajac zarowke 12V na konektor cewki WN polaczony z platynka (oczywiscie przy wlaczonym zaplonie). Obracajac walem silnika szukam momentu, kiedy zarowka gasnie - platynka zaczyna sie rozwierac (wtedy jest iskra na swiecy). Kilka razy sprawdzalem pozniej lampa i nie bylo koniecznosci korekty. Lampa mozna sprawdzic popranosc dzialania regulatora odsrodkowego czy podcisnienioweg, ale na codzien powyzsza metoda zdaje w zupelnosci egzamin. Lampe zrobilem kiedys ze starej "ruskiej" lampy blyskowej, dlugo sie nia nie cieszylem, bo sie koledze spodobala, a drugiej robic mi sie nie chce.
  • #45
    monrant
    Level 22  
    Bardzo ciekawie ta metoda musi się sprawdzać w samochodach z elektronicznym zapłonem.
    Wiesz, czasy maluchów, skód 105, kanciatych ład odeszły w niepamięć.
  • #46
    ral356
    Level 13  
    Masz racje. Wraz z tym co piszez, ustawianie zaplonu przez domoroslych mechanikow rowniez odeszlo w niepamiec.
  • #47
    andreee
    Level 24  
    no panowie nie kazdy ma nowego plastika na wtrysku- ja np mam 30 letniego gaźnikowca i to co przeczytałem bardzo się przydało
  • #49
    buru83
    Level 12  
    Witam. ja mam pytanie odnośnie kitu avt 2041. Układ działa ale.... punkt który ma być widoczny jest rozciągnięty na centymetr. dlaczego?
  • #50
    a8quattro
    Level 16  
    Bo to jest dla dzieci zabawka :)
  • #51
    buru83
    Level 12  
    Serio pytam. To działa tylko wymaga dopracowania.
  • #52
    ureczek
    Level 11  
    buru83 wrote:
    Witam. ja mam pytanie odnośnie kitu avt 2041. Układ działa ale.... punkt który ma być widoczny jest rozciągnięty na centymetr. dlaczego?

    można troszkę przerobić i działa całkiem porządnie reszta to trochę wprawy
    wszystkie moje auta benzynowe tym ustawiałem a teraz mam w dieslu latarkę:D
  • #53
    buru83
    Level 12  
    Kolego Ureczek jeśli możesz to zdradź sekret swojej przeróbki. ja już kombinowałem ze zmiana czasu impulsu ale z marnym efektem. to urządzenie jest bardzo czule. jak pisałem efekt stroboskopowy jest ale kiepski. pozdrawiam
  • #54
    mimipk
    Level 10  
    buru83, ja wprawdzie dopiero walczę z avt2041, ale na pewno da się skrócić czas trwania impulsu zmieniając wartości kondensatora i rezystora ładującego. Ewentualnie przy dużych obrotach może to być wina bezwładności oka ludzkiego ponieważ "pamięta" kilka impulsów, a jak silnik pracuje lekko nierównomiernie to będzie się plama rozciągać.

    Właśnie uruchomiłem, przetestowałem i poprawiłem mojego stroba. Przy wolnych obrotach ok. 800, to plamka do 3mm, zwiększając obroty do 3000 też mam plamkę około centymetrową.

    Większy problem to znikome światło. Nie da się pracować. Dałem 3V diodę i jest lepiej, ale wciąż za ciemno. Mam zamiar podpiąć diodę power. Wcześniej sprawdzę też czy zasilanie 9V coś poprawi. Dam znać czy pomoże, bo wszyscy mają ten sam problem z tym układem.
  • #55
    trzeciaczek
    Level 10  
    ludzie.w silniku 4-cylindrowym przeskok iskry na każdym cylindrze następuje co 4 obroty tj. 3000obr/min / 4 =750 przeskoków iskry / 60 sec = 12,5 czyli 12,5Hz. Co innego w maluchu z przerywaczem mechanicznym bo tam iskra na każdym z cylindrów jest w tym samym momencie i co jeden obrót wału z tym, że jeden tłok jest w stanie pracy a drugi w stanie wydechu o czym regulują zawory i rozrząd. myślę, że user Marek Kolodziejczak pisząc, że diody to złe zastosowanie myli się.
    Marek Kolodziejczak wrote:
    cale szczescie ze mechanicy samochodowi nie czytaja waszych wypowiedzi,(mowie otych na ledach)i i tak nie potrafoa czesto ustawic zaplonu , ateraz wyobrazcie sobie ;regulacja zaplonu na ledach, oszukane paliwo +dodatki rolnicze zawyzony rachunek za " fachowa obsluge " to ja juz wole rowerem!!PS. mam VWtransportera i od kiedo obrazilem sie na FACHOWCOW skonczyly sie problemy , alampe strobo kutilem klase toya i styka. pozdrawiam
    Takie urządzenie na diodach led w zupełności spełni oczekiwania posiadaczy pojazdów. Jeśli miałbym za każde sprawdzenie płacić mechanikowi (nawet 5zł) to dziękuję.
  • #56
    piotr5000
    Level 21  
    Pomijając fakt , że temat b. stary to w silniku 4-ro suwowym przeskok iskry ( zapłon )
    następuje raz na 2!! obroty wału. Jeśli silnik jest 4-ro cylindrowy to na każdy obrót wału
    przypadają 2 zapłony. Przy 3000 obr/min mamy 6000 zapłonów / minutę czyli 100 na sek
    ALE mogę się mylić.
  • #57
    trzeciaczek
    Level 10  
    kolego piotr5000 zwracam honor. masz rację. w zapłonie z kopułką i palcem rozdzielacza na każdej świecy iskra pojawia się raz na 2 obr. bo każdy obrót to 2 suwy tłoka. natomiast cewka WN podaje napięcie na kopułkę co jeden obrót a reguluje palec.