Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Passat 1.9TD uszkadzające się koło rozrządu

robokop 26 Feb 2008 13:46 23297 30
  • #1
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam. W przeciągu roku drugi raz uszkodziło mi sie dolne koło rozrządu, wyciął sie klin. Może mi ktoś udzielić praktycznej porady co z tym fantem zrobić ?. Poprzednio użyłem nawet preparatu Loctite do wklejania łożysk, minęło nieco ponad pół roku i znowu mam robotę z tym badziewiem.
    Nadmieniam że było założone nowe koło i nowa śruba centralna (12.9).
  • #2
    jakub560
    Level 14  
    witam.radzilbym sprawdzic bardzo dokladnie koniec walu korbowego prawdopodobnie jest rozklepana.czesty problem po niedokladnym dokreceniu kola po np.wymianie razrzadu.pozdr
  • #3
    shalashaska
    Level 15  
    Coś słyszałem o tych wybrykach tych silników.Mają taką przypadłość, w twoim przypadku to i tak że dobrze się skończyło.Jeżeli by to na mnie trafiło to powiem Ci szczerze że cofnął bym się w czasie i po założeniu klina pospawałbym to, oczywiście z umiarem.Możesz nawet się śmiać ale piszę szczerze.Dlaczego tak bym zrobił?Lepiej mieć pospawane i sprawne oraz co najważniejsze pewne auto niż spotkane zawory z tłokami.Uwierz mi że na pewno nie jedna osoba tak zrobiła tylko może się wstydzić swojej prymitywnej decyzji.
  • #4
    facio41
    Level 13  
    najlepszą metodą naprawy tego uszkodzenia jest wymiana waly korbowego na nowy lub używany w dobrym stanie ,luzowanie się dolnego kola jest przypadlością tych silników. można probować szlifować końcówkę walu ,napawać itd ale jedyną metodą skuteczną jest jego wymiana.
  • #5
    zwirek1
    Level 30  
    witam
    pozostaje szlifowanie czopa wału na tak zwany pół-księżyc jak to jest zrobione w tdi i założenie koła od tdi, konstrukcja pewniejsza niż ta w aaz
    albo wymiana całego wału od tdi
    pzdr
  • #6
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przerabiałem na golfie - problem ze śrubą (robokop wyjaśniło to sprawę?)
  • #7
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    goldwinger wrote:
    Przerabiałem na golfie - problem ze śrubą (robokop wyjaśniło to sprawę?)


    Ale co miało wyjaśnić?
    Do piszących - zespawanie koła z wałem do kupy by na pewno załatwiło sprawę, niestety konstrukcja to uniemożliwia - koło rozrządu jest nieprzelotowe. Szlifowanie końcówki wału - raczej niewykonalne, trzeba by bebeszyć silnik, co przy przebiegu prawie 300 tysięcy wiązałoby się już chyba z jego kapitalnym remontem. Tak myślę żeby jeszcze raz przykleić kółko do wału na "loktajta" i wkręcić śrubę na gorąco, zobaczymy. Nie mam blokady koła zamachowego tak że dokręcenie "rurą" też mam utrudnione.
    Ogólnie przysłowiowy szlag zaczyna mnie trafiać z tym silnikiem i tą usterką.
  • #8
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dokładnie pomierz śrubę i otwór
  • #9
    jakub560
    Level 14  
    witam.chore pomysly ze spawanie kola do walu.mozna sie poswiecic i probowac duzym pilnikiem splanowac koniec walu.jak nie to wyjac wal i i dac fachowcom od obrobki walow.pozdr
  • #10
    zwirek1
    Level 30  
    jak dobry fachowiec to szlifnie czop na wale bez wyciągania, przyrząd do blokowania robisz bardzo prosto -bierzesz rurę wiercisz w niej dwa otwory na przestrzał tak aby rozstaw pasował do tych czterech na kole, łapiesz na dwie śruby rurę do do koła zapierając ją o karoserie i masz super przyrząd
    a z tymi śrubami centralnymi to fakt niektóre robią za długie i jest kiszka
  • #11
    gondoljerzy
    Level 23  
    Żeby ręcznie zeszlifować wał bez wyjmowania z silnika i utrafić w nastawy rozrządu to musiał by być nie fachowiec, ale magik 5 razy lepszy od Koperfielda.
    Robokop, porozglądaj się w ofercie dobrych firm produkujących kleje przemysłowe do metalu. Są specjalne kleje do mocowania łażysk czy kół zebatych na wałkach. Np Chester Molecular robi takie kleje. Używałem ich epoksydów do metali. Drogie, ale poxipole i epidiany to przy tym jak maluch przy mercedesie. Zajrzyj na ich stronę, znajdź przedstawiciela handlowego na swój region i powinien Ci doradzić.
  • #12
    zwirek1
    Level 30  
    gondoljerzy wrote:
    Żeby ręcznie zeszlifować wał bez wyjmowania z silnika i utrafić w nastawy rozrządu to musiał by być nie fachowiec, ale magik 5 razy lepszy od Koperfielda.
    Robokop, porozglądaj się w ofercie dobrych firm produkujących kleje przemysłowe do metalu. Są specjalne kleje do mocowania łażysk czy kół zebatych na wałkach. Np Chester Molecular robi takie kleje. Używałem ich epoksydów do metali. Drogie, ale poxipole i epidiany to przy tym jak maluch przy mercedesie. Zajrzyj na ich stronę, znajdź przedstawiciela handlowego na swój region i powinien Ci doradzić.


    czytaj dokładnie bo nie wiesz o czym mowa :!:
    przy pomocy szlifierki z podstawą elektromagnetyczną da sie zeszlifować czop wału
    szlif robisz pod takie koło:
  • #13
    ptaszek1975
    Level 30  
    Wyciągnął bym i przerobił na kółko z TDI to jest najprostsze rozwiązanie klej Ci g.....o da.
  • #14
    gondoljerzy
    Level 23  
    Szlifierka z podstawą magnetyczną, która pozwoli zeszlifować wał bez wymontowywania z silnika? Zwirek1, z całym szacunkiem, napisz gdzie taką cudną szlifierkę mają to może autor wątku tam swój wózek zaholuje. Wszak pytał się co może zrobić bez rozbierania silnika.
    Ptaszek ty używałeś takich klejów? Jeśli używałeś to napisz jakiego i w jakim zastosowaniu. Jeśli twoje doświadczenia z klejami ograniczają się do tego co można dostać za kilka zł w sklepie to nie feruj wyroków.
  • #15
    ptaszek1975
    Level 30  
    Ja zakładam śrube na hermetyku,a później dokręcam 1-9kg i dwa razy po 90stopni.
  • #16
    zwirek1
    Level 30  
    dalej nie wiesz o co chodzi :D
    do tego zabiegu nie trzeba rozbierać silnika -bo po co :?:
    a klej w tym miejscu to tylko specjalny do gwintów, bo przy cieknącym uszczelniaczu na wale będziesz miał problem z rozłożeniem podzespołu
  • #17
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gondoljerzy wrote:
    Żeby ręcznie zeszlifować wał bez wyjmowania z silnika i utrafić w nastawy rozrządu to musiał by być nie fachowiec, ale magik 5 razy lepszy od Koperfielda.


    No i tu kolega niestety ma racje,nie da się w rękach zeszlifować końcówki pod kółko od tdi raz żeby było ciasno, a dwa żeby zachowac pierwotne ustawienie koła względem wału. Grzebię w silnikach spalinowych od kilku lat, ale nie podjął bym sie takiej przeróbki. Ponadto wał ma podcięcie na półklin, tak że zeszlifowanie jeszcze osłabi powierzchnię klinującą. Zauważyłem ponadto że śróba wystaje tylko 17 mm poza koło, wydaje mi się że to jednak zbyt mało ?
  • #18
    ptaszek1975
    Level 30  
    zwirek1 może jakieś zdięcie byś wysłał jak to robisz,bo wszyscy są bardzo ciekawi.
  • #19
    zwirek1
    Level 30  
    ptaszek1975 wrote:
    zwirek1 może jakieś zdięcie byś wysłał jak to robisz,bo wszyscy są bardzo ciekawi.


    ja tego nie robiłem tylko się przyglądałem jak mechanik to robił w moim golfie i raczej już to u mnie się nie powtórzy aby zrobić foty
  • #20
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dobra, załatwiłem dłuższą o centymetr śrubę prawie tej samej twardości, koło przylepiłem na epoksydowy klej do stali. Zobaczymy jak długo teraz pojeździ, w każdym razie czas chyba za następnym silnikiem się rozejrzeć, ten 3 crash'a raczej nie wytrzyma.
  • #21
    kooperator
    Level 20  
    Ja osobiście frezuję czoło wału specjalnie dorobionym frezem czołowym. W otwór wału wkrecam specjalnie dorobioną szpilkę prowadzącą, zapewniajacą osiowość a tym samym prostopadłaość pląszczyzny wału do osi obrotu. Operacja bez wyjmowania wału. Do tego nowe koło i sruba. Moment dokręcenia w granicach 250-300 Nm. Nie zapominamy o locktite czerwony. Nawet jeśli mamy nieco uszkodzony wpust na klin to nic nie szkodzi, i tak niezbedna jest korekcja ustawienia wałka rozrządu i kąta wtrysku. Przed zamontowaniem koła oczywiście nowy uszczelniacz 32x47x10 Corteco. Przy poprawnym zmontowaniu tego zespołu nie mam najmniejszych problemów. Kolega z Vento 1,9 TD już 3 rok jeździ i spokój. Dla zainteresowanych mogę zamieścić rysunek narzędzia. Zdaje egzamin świetnie.
  • #22
    marek1977
    Level 33  
    Mam nadzieję że tam jest łańcuch? Bo jak na stałe koło i ma pasek to... sorry :) A czy czasem nie ma tam odpowiedniej procedury dokręcania koła? Bo są silniki w których trzeba to robić w specjalny sposób.
  • #23
    kooperator
    Level 20  
    Wszystkie 1,9 VW są na pasku kolego marek1977
  • #24
    marek1977
    Level 33  
    To miało być pytanie retoryczne :)
  • #25
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jest procedura dokręcania koła - wpierw 90 N/m, a później jeszcze o 1/4 obrotu. Fabryka nie przewiduje żadnych doszczelniaczy gwintów czy past hamujących, tylko posmarowanie śruby olejem w celu lepszego dokręcenia. Niestety połączenie pióro/wpust koła i wału są ciasno pasowane, lekkie wybicie wpustu do tego naturalne rozciągnięcie materiału śruby i gwintu w otworze wału i nieustający cyrk gotowy.

    Kooperator, zamieść jak możesz zdjęcie tego twojego urządzenia do frezowania wału.
  • #26
    marek1977
    Level 33  
    Siedzę, szukam czytam i sie zastanawiam. To koło jest z tłumikiem drgań i przykręcane na cztery śruby do koła rozrządu? Może jeszcze z tym kołem jest coś nie tak?
    Takie momenty dokręcania znalazłem w swoim programie do passat 1.9 TD 1991-1993

    Jałowe koło pasowe: 25 Nm
    Koło zębate wałka rozrządu: 45 Nm.
    Koło pasowe wału korbowego: 25 Nm

    I jak dla mnie to mało :) Ale może tak ma być?
  • #27
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    marek1977 wrote:
    Siedzę, szukam czytam i sie zastanawiam. To koło jest z tłumikiem drgań i przykręcane na cztery śruby do koła rozrządu? Może jeszcze z tym kołem jest coś nie tak?
    Takie momenty dokręcania znalazłem w swoim programie do passat 1.9 TD 1991-1993

    Jałowe koło pasowe: 25 Nm
    Koło zębate wałka rozrządu: 45 Nm.
    Koło pasowe wału korbowego: 25 Nm

    I jak dla mnie to mało :) Ale może tak ma być?


    Jak widzę to kolega nie tylko Passata ale i innego silnika na oczy nie widział, o naprawianiu nie wspomnę.

    Program też ma kolega do bani - B4 z tym silnikiem było produkowane do 1997 roku. I te momenty które kolega podaje są właściwe, dotyczą jednakże innych kółek niż te o którym wątek traktuje. A koło z tłumikiem drgań nie ma tu nic do rzeczy.
  • #28
    marek1977
    Level 33  
    To nie jest mój wymysł tylko programu, który nie ja pisałem, tylko skopiowałem i wkleiłem. To że jest tam wałek rozrządu to przez przypadek, bo tam był :) Okazał byś troszkę wdzięczności, że człowiek szuka informacji żeby Ci pomóc. heh ja szukałem na temat koła pasowego, a nie rozrządu. Koło rozrządu jest dokręcane 90Nm i 90 stopni i z tym olejem też prawda. A koło pasowe dokręca sie do koła rozrządu na 4 śruby po 25Nm. Źle przeczytałem i tu był mój błąd, ale Ty też mógł byś być milszy.
  • #29
    zwirek1
    Level 30  
    marek1977 wrote:
    To nie jest mój wymysł tylko programu, który nie ja pisałem, tylko skopiowałem i wkleiłem. To że jest tam wałek rozrządu to przez przypadek, bo tam był :) Okazał byś troszkę wdzięczności, że człowiek szuka informacji żeby Ci pomóc. heh ja szukałem na temat koła pasowego, a nie rozrządu. Koło rozrządu jest dokręcane 90Nm i 90 stopni i z tym olejem też prawda. A koło pasowe dokręca sie do koła rozrządu na 4 śruby po 25Nm. Źle przeczytałem i tu był mój błąd, ale Ty też mógł byś być milszy.

    przy tego typu zabiegach nie może być mowy o pomyłce, bo jak zawory spotkają się z tłokami to możesz szukać drugiego silnika a to nie jest miłe doznanie
  • #30
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kolego Marek1977. Nie chciałem Cię obrazić, ale szukam sprawdzonych, praktycznych rozwiązań tego problemu, dlatego założyłem temat żeby posłuchać rad i opinii ludzi którzy sobie z nim poradzili. Wszelkie dane katalogowe i momenty dokręcania znam.