Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra II - sterowanie obiegiem zamknietym

ixs 27 Feb 2008 10:27 14889 25
IGE-XAO
  • #1
    ixs
    Level 16  
    Witam
    mam problem ze sterowaniem obiegu zamknietego - specyficzny patent w oplu astrze 2 - znalazlem podobny temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic555540.html
    przeszukalem tez juz inne fora, ale nie znalazlem konkretnej odpowiedzi, moze dlatego iz wydaje mi sie ze problem opisany przezemnie jest dosc specyficzny.
    Chodzi o to ze obieg zamkniety w moim samochodzi dziala - do momentu az sie zawiesi - przewaznie w momenci przelączenia nawiewu na szybe - kiedy wczesniej byl włączony obieg zamkniety- wiadomo przestawia sie w tym momencie na nawiew powietrza z zewnątrz, lecz kiedy przelącze znowu na inny nawiew, np do kabiny i chce wlączyc znowu obieg zamkniety to juz nie dziala. Musze wtedy dostac sie jakos do tego silniczka, ruszyc go w jakis sposób i znów zaczyna dzialac, do momentu az znów sie zawiesi.
    Wymontowałem juz ten silniczek i sprawdzalem po podaniu bezposrednio napiecia 12V i wszystko dziala poprawnie, sprawdzalem tez czy jest napiecie na przewodach dochodzacych do tego silniczka w samochodzie - i widze ze tu moze byc problem - napiecie jest - jednak po podłączeniu zarówk ina te przewody swieci ona dośc słabo, tak jakby napiecie bylo nizsze niz 12V ( nie mam miernika, aby sprawdzic dokładnie, lecz widac ze cos jest nie tak) a sam siilniczek obraca sie jakby wolniej niz po bezposrednim podpieciem do akumulatora ( silniczek jest 12V - jest na nim tak napisane).
    I jeszcze jedna sprawa - widze ze dioda na przycisku od obiegu wewnetrznego lekko swieci -nawet na wyłączonym obiegu- kiedy klapka obiegu dochodzi do oporu.
    Z opisanej sytuacji wnioskuje ze raczej to nie silniczek jest zepsuty -jak wiekszosc sugeruje, lecz cos z jego sterowaniem jest nie tak.
    Mam pytanie co to moze byc zepsute, czy da sie to naprawic, jak sie ewentualnie do tego dostać i jak za to zabrać??
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • IGE-XAO
  • #2
    bartek_j
    Level 35  
    To może wyglądać na spadek napięcia zasilania gdzieś po drodze do tego całego układu sterowania nawiewem.
    Musisz się wyposażyć w bardziej precyzyjny sprzęt niż żaróweczka, np miernik uniwersalny ;)
  • IGE-XAO
  • #3
    jacek1125
    Level 2  
    Witam. Mam podobną awarię . U mnie silniczek od obiegu zamkniętego pracuje cały czas, czyli otwiera i zamyka przepustnicę. Obojętnie ,czy przycisk jest włączony , czy nie.Dioda od przycisku działa prawidłowo.
  • #4
    robson1313
    Level 2  
    u mnie silniczek działa cały czas, po naciśnięciu przycisku na konsoli zmienia kierunek obrotów i tez chodzi cały czas i zdołał już ukręcić mocowanie klapki zamykającej.
    Rozebrałem go-delphi swiss made. W środku jest przekładnia ślimakowa i dwa trybiki + mały kondensator?-A07 K20RJ 0309. Dochodzą tylko dwa kable a więc sterowanie idzie z centralki skoro zmienia się kierunek obrotów.
    Pytanie sprowadza się do : co zatrzymuje silniczek po osiągnięciu właściwego położenia klapki(w obu kierunkach)?

    Dodano po 39 [sekundy]:
  • #5
    eLKa
    Level 16  
    układ sterowania mierzy pobór prądu, który się zwiększa po dojściu przekładni do końca zakresu regulacji regulacji
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    jarek_car
    Level 17  
    bez robienia doktoratu o ich sterowaniu - masz uszkodzony silnik obiegu wew. - wymień na nowy i po problemie. Często się zawieszają - taki ich urok :-)
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    tomasz0703
    Level 25  
    Tam by się przydało jakiś krańcówki zamontować .
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    kupor
    Level 9  
    jarek_car wrote:
    bez robienia doktoratu o ich sterowaniu - masz uszkodzony silnik obiegu wew. - wymień na nowy i po problemie. Często się zawieszają - taki ich urok :-)
    Witam. Gdzie jest zlokalizowany silniczek sterujący tym obiegiem?
    Męczyłem się z tymi szybami miesiąc a wystarczyło mechanicznie zostawić obieg otwarty na powietrze z zewnątrz. Ale silniczek i tak chce wymienić.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    kupor
    Level 9  
    dzięki za odpowiedź. Nie mam pojęcia co się tu dzieje...
  • #14
    kupor
    Level 9  
    Witam. Dałem rade to zrobić tzn. zamiast 350 zł. zostawiać w serwisie kupiłem silniczek za 7zł.50gr. i tak go zamontowałem:

    Widok oryginału http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c0ebed63a01fe736.html
    Po lewej zamiennik: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ab093accbfc18143.html
    Zamontowany zamiennik: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9a1aadf5112a1bab.html
    Działa ale nie chce żeby to cały czas się kręciło! poniewaz moja konstrukcja nie jest doskonała i HAŁASUJE ;)
    Kiedyś widziałem schemat poprawiający fabrykę - proszę o namiary na owy schemat.
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    kupor
    Level 9  
    Motronic wrote:
    Tak, tylko problem zazwyczaj nie w silniczku a wyrwanych zębach przekładni.

    Mnie chodzi o schemat elektryczny który zatrzymuje pracę silniczka po zmianie położenia - coś takiego krąży w sieci kiedyś to widziałem ale teraz nie potrafię znaleźć.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    piociel
    Level 2  
    Quote:
    Układ fabryczny ( zasilanie tego silniczka) trzeba nieco poprawić.


    Rozumiem ja to działa. Kupiłem nowy silniczek, ale nie chce żeby go spotkało to samo co poprzedni. Wykluczasz wszystkie pomysły jakie mi przychodzą do głowy:
    - krańcówki (w delphi ciężko zamontować)
    - czasówka + dwa przekaźniki (skomplikowane)
    - układ detekcji wzrostu prądu (skomplikowane i nie wiem czy wykonalne ze wzgledu na małą różnicę w trakcie pracy normalnej i na zwarciu).

    Mam nadzieję, że twoje rozwiązanie nie polega na odłączeniu zasilania i zablokowaniu klapki w pozycji otwartej, jak to zwykli robić "oplarze" uznawając problem za rozwiązany?

    Muszę powiedzieć, że zmusiłeś mnie do myślenia i nie bardzo wiem jaki jest twój patent na rozwiązanie tego problemu za 2 zł.

    Może jakaś mała wskazówka? Zmiany w układzie samego przełącznika, czy dodawanie nowego elementu gdzieś dalej?
  • #19
    sputnik1
    Level 16  
    Ja borykałem się z tym samym problemem, założyłem drugi silniczek i po kilku miesiącach to samo, teraz odłączyłem kostkę na otwartym i mam spokój.
    Ja zaobserwowałem że dopóki się nie zatnie jest ok, później trzeba zdjąć ramię, to zwalnia naprężenie ma=echanizmu i on zastartuje
    Rozbierałem kombinowałem i nic, może i przekładnia ma swoje znaczenie, ale moja teoria jest inna, silnik za długo pracuje o jakąś sekundę to sprawia że za bardzo się przekładnia wyłoży (póki jest idealna jakoś działa, jak zrobi się delikatny luz to po takim max przkręceniu coś się blokuje i nie da rady wystartować żeby wrócić.
    Wg. mnie za długo na niego idzie napięcie. To powoduje max naprężenie a w konsekwencji brak możlwości zastartowania później ponownie.

    Skoro jest sposób na naprawę tego wynalazku to dlaczego nie chcesz podać?
    Pozdrawiam.
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    sputnik1
    Level 16  
    A nawet gdyby to zrobili to i tak byłbyś dumny z siebie bo przecież to byłby Twój pomysł, więc mam nadzieję że zmienisz zdanie i podasz nam rozwiązanie problemu. Ci którzy sami grzebią przy autach to będą Ci wdzięczni, a Ci którzy robią auta w serwisach nie zwrócą na to uwagi bo dla nich to bez znaczenia.
    Więc?
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    piociel
    Level 2  
    Biorąc pod uwagę twoją aktywność na forum nie sądzę, że możemy ci coś nowego podpowiedzieć.
    Właśnie kupiłem nowy zamiennik Boscha. Przyszedł i tu niespodzianka. Niby miał być do Delphi, ale tu się okazuje, że nie do końca. Różnią się podłączeniem. W zamienniku jest o wiele większa wtyczka. Długo nie myśląc przełożyłem sam silnik do starej przekładni. Działa, ale na razie nie podłączyłem, żeby się nie skopcił.
    Myślałem również nad zastosowaniem jakiegoś rezystora mocy, który by bocznikował silnik podczas zwarcia. Temat do przemyślenia.
  • #25
    tomasz0703
    Level 25  
    Można by zastosować przełącznik 3 zakresowy (+-.wyłaczone.-+) ale trzeba by go gdzieś w deskę wpasować .
  • #26
    piociel
    Level 2  
    Takie rozwiązanie byłoby najprostsze. Wówczas nie potrzebowałbym w ogóle przycisku oryginalnego, ale to nie o to chodzi. Nie podłącze nowego dopóki czegoś nie wymyślę, żeby to działało tak jak trzeba.
    Tak poza tym to nie wyobrażam sobie jak można było skonstruować takie rozwiązanie. Niemiecka precyzja - taaa