Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zsynchronizować dwa silniki ?

01 Mar 2008 14:08 3741 11
  • Level 10  
    Witam

    Nie wiem czy to było już kiedyś tutaj poruszane. Bo coś mi wyszukiwarka elektrody nie działa. Po naciśnięciu szukaj, wywala że strona neie istnieje. No mniejsza z tym. Bo nie oto się mi rozchodzi. Mianowicie mam pewien dylemat z synchronizowanie dwóch wciągarek.

    Poprzedni instalator, podłączył dwie wciągarki na 3-fazowych silnikach (każda jest w trójkąt podłączona). Ale obydwie są zasilane z jednego falownika Hitachi SJ300. Wciągarki się lekko rozjeżdżają, ze względu na różne charakterystyki teoretycznie identycznych silników, co jakoś się mniej więcej udało wyregulować na falowniku. Ale jednak się rozjeżdża. Potrzebuję to teraz zmodyfikować :roll: . I zastanawiam się nad dołożeniem drugiego falownika, żeby każda wciągarka zasilana była z oddzielnego falownika, celem dokładniejszej regulacji. I tu chce pójść krok dalej, sprawić aby te wciągarki się same jakoś ze sobą synchronizowały. O i tu jest moje pytanie:

    Jak taka synchronizację zrealizować ? (najlepiej, żeby się obeszło bez enkoderów, o ile się da)

    W grę wchodzi też wymiana tego falownika na dwa jakieś inne.
    Może ktoś zaproponuje jakiś sprawdzony sprzęt ? W miarę przystępnej cenie.

    Jeżeli takie problem już został rozwiązany na tym forum, to poproszę o linke do wątku i przepraszam :roll: Jak nie to oczywiście proszę o pomoc :roll:
  • Level 12  
    hmm... wiesz co to są selsyny? prawdopodobnie za pomocą właśnie selsynów mógłbyś zsynchronizować te silniki, i to przy jednym falowniku. jeśli jesteś zainteresowany nadal napisz a wrzucę tutaj schemat jak to połączyć oraz więcej ciekawostek na temat selsynów. (bawiłem sie kiedyś w szkole na pracowni tym :))
  • Level 25  
    A drugie rozwiązanie to wał elektryczny.
  • Level 12  
    wał elektryczny? tzn. masz na myśli połączenie (zesprzęglenie) ich mechanicznie wałem? czy o co Ci chodzi?
  • Level 25  
    Nie mechaniczne tylko elektryczne. Jest taki układ że wyprowadzenia uzwojeń wałów silników pierścieniowych łączy się ze sobą przewodami. Powoduje to powstanie takiej samej prędkości obrotowej obydwu silników. Stosowane to jest np: w suwnicach. Z tym żeby to zastosować trzeba wymienić silniki indukcyjne na pierścieniowe, choć mogą i pracować razem.
  • Level 18  
    Może wystarczą dwa falowniki odpowiednio podłączone o ile jest powtarzalna ta nierównomierna praca silników oraz pytanie czy ta nierówna praca pochodzi od silników czy może od mechaniki podnoszenia .
  • Level 24  
    A te wciągarki to w mechanizmie podnoszenia dźwigu, suwnicy czyli zastosowanie dźwignicowe czy też tylko nazwa jakby suwnicowa :)) ?
  • Level 12  
    hmm... "harlejowiec" tak, ale skoro istnieje taka możliwość jak napisałeś to znowu trzeba brać pod uwagę WYSOKIE koszty SP.
  • Level 19  
    Witam
    Widziałem kilka aplikacji z synchronizacją.
    Ponieważ tu są podciągarki niezależne,na zwykłych silnikach indukcyjnych to chyba nie obejdzie się bez enkoderów podłączonych do falowników dwa identyczne (najlepiej taki który ma metodę DTC wtedy mógłbyś spróbować bez enkoderów ale to są najdroższe falowniki pracujące z pełnym momentem od 0,1 Hz) tak samo sparametryzowanych i zadana prędkościowa na obydwa falowniki jednocześnie oraz kontrola pracy czy napedy pracują równolegle. Dodatkowo musiałby być system korekcji w układzie "master slave"na zadaną silnika slave .
  • Level 24  
    Można też zrobić układ na dwóch falownikach, na bębnach wciągarek dać po czujniku indukcyjnym i zliczać (choćby Logo! lub wykombinować coś swojego - o ile to nie jest układ podlegający UDT) impulsy na obu wciągarkach - porównywać ilość i wypracowywać sygnał błędu - wtedy tym sygnałem sterować jednym z falowników (wolniej/szybciej) - taki prosty układ master/slave - to działa ale przy w miarę małych prędkościach (kwestia szybkości licznika i dynamiki układu regulacji +wciągarki i obciążenia - UWAGA - taki regulator źle wyregulowany potrafi do układu wprowadzić paskudne oscylacje!) - choć niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem są falowniki z układem master-slave oraz enkodery na wałach silników... czyli kupa forsy.
  • Level 15  
    Nie ma możliwości tanim kosztem użycia dwóch silników klatkowych, jedyny tani sposób to wymiana ich na pierścieniówki. Wirniki ich połączyć równolegle, takie połączenie stosowano w suwnicach do przemieszczania pomostu i nie było problemów.
  • Level 12  
    Selsynami można synchronizować wszystkie silniki, nie tylko pierścieniówki. wiec chyba najlepszym i najtańszym sposobem będzie selsyn.