Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

SirKamil90 02 Mar 2008 15:04 19913 32
phoenixcontact
  • Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    Witam serdecznie, chcialbym przedstawic moj projekt zasilacza warsztatowego. Jest to pierwszy projekt ktory tutaj publikuje. Zasilacz sklada sie z dwoch transformatorow, jeden z nich wykorzystywany jest przez uklad zasilacza regulowanego 0-30V/0.02-3A oraz do zasilenia 2 wiatrakow, natomiast drugi trafo sluzy do zasilenia ukladu zasilacza symetrycznego +/- 12V. Oba czlony zasilacz sa stabilizowane, ten pierwszy to jest juz wczesniej opisywany uklad i dosc popularny na forum;)

    Do chlodzenia zasilacza, a glownie tranzystora mocy w ukladzie zasilacza regulowanego zastosowalem uklad ktory wlacza wentylatory tylko wtedy gdy jest taka potrzeba, czyli kiedy radiator tego tranzystora-grzejniczka sie niebezpiecznie zagrzeje. uklad posiada trzy diody - kontrolki (temp sie lekko zwieksza - pomaranczowa led sie zapala, temp jest na niebezpiecznym poziomie - zapala sie czerwona led i wlaczaja wiatraki)

    Trafo jakie wykorzystalem w zasilaczu:
    - z satelity analogowej (trzy wyprowadzenia napiec - 6V, 12V, 19V) polaczylem 19 oraz 6 i uzyskalem tyle ile potrzebne jest do zasilacza regulowanego, odprowadzenie 12V wykorzystalem do prostego zasilacza wentylatorkow.. trafo osiaga do 3A
    - drugi to wylezakowany w szufladzie TS (nie pamietam cyferek) napiecia 2x12V 2x1A

    Transformator od zasilacza symetrycznego można wyłączyć. Automatyczne chłodzenie można przełączyć na pracę ciągłą. Z tyłu obudowy jest wyjście ~230V, które również można wyłączyć z poziomu panelu przedniego.

    Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    Obudowa wykorzystana do tego projektu pochodzi z jakiegos przedpotopowego zasilacza komputerowego.. ale ladna jest:) Panel przedni wykonany na Corelu i zabezpieczony plexi 2mm

    Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    Zamieszczam schemat ideowy ukladu czujnika temperatury radiatora oraz zasilacza regulowanego (jezeli ktos chcialby, moge zamiescic schematy plytek w Eaglu):

    Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    Do wykonania tego projektu zainspirowal mnie transformator wymontowany z satelity, oraz.. brak zasilacza warsztatowego:) koszt zasilacza nie byl zbyt duzy, ze wzgledu na to ze wiekszosc elementow juz mialem. Jedynie mierniki zwiekszyly znaczaco koszt calego zasilacza (2 x 15zl). Jednak w przypadku braku wiekszosci elementow koszt moze byc wysoki (szczegolnie trafo, obudowa, no i te mierniki). Mnie ten zasilacz kosztowal w sumie okolo 50zl.

    Pozdrawiam

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    SirKamil90
    Level 14  
    Offline 
    SirKamil90 wrote 160 posts with rating 231. Live in city Łódź. Been with us since 2006 year.
  • phoenixcontact
  • #2
    shati
    Level 11  
    Jestem w fazie wyboru projektu zasilacz warsztatowego więc jeśli możesz to wrzuć schemat z opisem uruchomienia ,najlepiej z gotową płytka bo jestem początkującym elektronikiem i sam jeszcze nie projektowałem płytek
  • #3
    Madman07
    Level 19  
    Wymień te gniazda na bananowe :) Ja też kiedyś myślałem, że takie są wygodne (no bo się kabelek wtyka i już), ale teraz wiem, że z praktycznością to one wiele nie mają. A do bananowych też możesz wpiąć zwykle kabelki i masz pewność, że nic się nie wypnie i nie zrobi zwarcia :D
  • phoenixcontact
  • #4
    raczek3
    Level 22  
    Gratulacje ocena 5/6 wymień gniazda na bananowe i zrób coś z tymi śrubami żeby nie było widać ale ogólnie działa i to sie liczy wrzuć schemat zasilacza
  • #5
    patryk-84a
    Level 28  
    riodoro1 wrote:
    Konstrukcja przydatna ale panel przedni :( z kartonu :D


    Nie mogę z takich wypowiedzi! Gdzie szanowny kolega wyczytał że przedni panel z kartonu? Ja widzę zwykły cienki papier wydrukowany na drukarce i przykryty pleksą. A jak się nie podoba panel w ten sposób zrobiony to niech kolega zaproponuje lepszy sposób wykonania napisów na panelu. Wg mnie konstrukcja przydatna i estetycznie wykonana szczególnie panel przedni. Podoba mi się to, że panel jest opisany po polsku a nie jak niektórzy robią połowę napisów po polsku, połowę łamaną angielszczyzną i do tego markerem na zardzewiałej blasze :).
  • #6
    SirKamil90
    Level 14  
    Jezeli chodzi o wtyki - mysle ze dla moich zastosowan bardziej przydatne okaza sie jednak te wtyki co mam, bo tak to jest sporo kabli na biurku i przeszkadza mi to.. Chociaz to jest kwestia gustu jak kto woli. Mialem juz wczesniej ten zasilacz ale taki prowizorycznie zlozony i wlasnie z tymi stykami, sprawdzaly sie dobrze i sprawdzaja nadal:)

    Najlepiej jak podam link do strony gdzie wszystko jest opisane, jest tam schemat plytki i montazowy:
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

    Mam taka mala uwage - diody zenera D7, D8 powinny byc przynajmniej 1.3W, mniejsze sie moga spalic podczas uruchamiania, osobiscie mialem taki problem:)
  • #7
    ArthurCC
    Level 23  
    Te wskaźniki nadają się raczej do prostownika do ładowania akumulatorów, niż do zasilacza regulowanego. Są bardzo mało dokładne. Na alledrogo są świetne moduły cyfrowe w sam raz do takich celów za niewiele większe pieniądze.
  • #8
    DjExit
    Level 23  
    Witam. Wspaniały zasilacz, ale mnie bardzie przykuło uwagę co innego.. Na jednym ze zdjęć widzę ciekawy sposób na wykorzystanie pudełek po zapałkach :D Zainspirowałeś mnie xD Tylko ciekawi mnie jak wkładasz tam nowe rezystory, przecież są za długie żeby się zmieścić w pudełku.. Wszystkim zaginasz wyprowadzenia?
  • #9
    SirKamil90
    Level 14  
    ArthurCC wrote:
    Te wskaźniki nadają się raczej do prostownika do ładowania akumulatorów, niż do zasilacza regulowanego. Są bardzo mało dokładne. Na alledrogo są świetne moduły cyfrowe w sam raz do takich celów za niewiele większe pieniądze.


    analizowalem wlasnie to czy zastosowac moduly cyfrowe czy tez wskazowkowe, mysle ze wskazowkowe sa estetyczniejsze i nadaja troche urody zasilaczowi, przed kupnem przetestowalem dokladnie ampreromierz i woltomierz wskazowkowy, i mysle ze sa wystarczajaco dokladne. ampreromierz wskazuje praktycznie idealnie (nie widac zadnych odchylek) natomiast woltomierz popelnia blad 1 wolta (np. jezeli jest 5V wskazuje 4, jezeli 20V wskazuje 19) nie wiem jak rozwiazac ten problem. chcialem cos kombinowac ze wskazowka ale niestety w tych miernikach nei ma mozliwosci regulowania odchylu wskazowki:/

    Dodano po 11 [minuty]:

    DjExit wrote:
    Witam. Wspaniały zasilacz, ale mnie bardzie przykuło uwagę co innego.. Na jednym ze zdjęć widzę ciekawy sposób na wykorzystanie pudełek po zapałkach :D Zainspirowałeś mnie xD Tylko ciekawi mnie jak wkładasz tam nowe rezystory, przecież są za długie żeby się zmieścić w pudełku.. Wszystkim zaginasz wyprowadzenia?


    Tak, jezeli chce jakis nowy rezystor wlozyc do pudelka to musze zgiac nozke, ale tylko jedna zginam druga pozostaje prosta. Jednak jakies 90% rezystorow jakie mam w klasterze to sa wylutowane z jakis urzadzen, wiec maja one tak krotkie nozki ze wchodza bez problemu do pudelka. Zamieszcze zdjecie na ktorym widac caly klaster:

    Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    Pamietam mine sprzedawczyni w spozywczaku jak poprosilem ja o 100 pudelek zapalek:D
  • #10
    wojtek2812
    Level 22  
    Ogólnie konstrukcja ładna w środku, przemyślane. Tylko musisz się liczyć z tym że mierniki któe zastosowałeś są słabej klasy i mają charakter jedynie orientacyjny. I jeszcze nie pasują trochę te zaciski głośnikowe. Jak juz ktoś napisał wcześniej sugerowałbym wymianę na laboratoryjne(bananowe)


    raczek3- urządzenie o którym mówisz to kit Nord Elektronik NE 046A. Musisz zrobic do tego rezystorowy dzielnik napięcia bo do pracy jako amperomierz(z bocznikiem) zakres tego miliwoltomierza wynosi 200mV
  • #11
    SirKamil90
    Level 14  
    wojtek2812 wrote:
    Ogólnie konstrukcja ładna w środku, przemyślane. Tylko musisz się liczyć z tym że mierniki któe zastosowałeś są słabej klasy i mają charakter jedynie orientacyjny. I jeszcze nie pasują trochę te zaciski głośnikowe. Jak juz ktoś napisał wcześniej sugerowałbym wymianę na laboratoryjne(bananowe)


    raczek3- urządzenie o którym mówisz to kit Nord Elektronik NE 046A. Musisz zrobic do tego rezystorowy dzielnik napięcia bo do pracy jako amperomierz(z bocznikiem) zakres tego miliwoltomierza wynosi 200mV


    hm, mozliwe ze bananowe bylyby praktyczniejsze pod pewnymi wzgledami, choc nie jestem o tym przekonany.. zobacze jak obecne zaciski beda sie sprawowaly, ewentualnie wymienie je jezeli okaza sie niepraktyczne.. a co do amperomierza i woltomierza - amperomierz wskazowkowy napewno jest najlepszym rozwiazaniem poniewaz widac skoki pradu, natomiast woltomierz.. hmm dokladniejszy napewno bylby cyfrowy uklad.. to prawda zeby dokladnie okreslic wartosc napiecia praktyczniejszy bylby uklad cyfrowy.. niestety w tej sytuacji nie jestem w stanie wymienic tego na uklad cyfrowy z powodu braku miejsca:( niestety.. to nei znaczy ze woltomierz wskazowkowy jest niepraktyczny.. polpelnia on bledy rzedu 1-2V przy skali do 40V
  • #12
    Kangurek1
    Level 13  
    witam, bardzo mi sie podoba twoj projekt, ten co podales stronke to niezabardzo znam angielski (dopiero zaczolem nauke), ze wzgledu na to ze nie umie sie polapac proszę żebyś mi posłał jakies instrukcje i schematy takie ze scierzkami jakie juz na plytce powinnem zrobic. Bo z tego co zauważyłem to na tej angielskiej stronie jest podany schemat bez tych wiatraczkow i bajerów. Proszę o odpowiedz (jestem poczatkujacy)
    PS. co to jest trafo??
  • #13
    krystian08
    Level 16  
    Ogólnie ładna konstrukcja, miło prezentuje się estetycznie wykonany panel przedni i duży plus za to że nie boisz się polskich napisów. Mnie osobiście śmieszą konstrukcje, gdzie na panelu jest napisane: "zasilacz warsztatowy" a obok "power", "voltage", "current" itp :) Dobrze że zastosowałeś termostat bo ciągle szumiący wiatrak denerwuje. No i te analogowe mierniczki, może nie tak dokładne jak cyfrowe ale mają w sobie "to coś" i zdobią tą konstrukcje:) Chociaż osobiście założyłbym dwa multimetry z alledrogo 5zł/szt. Nie podoba mi się natomiast zbyt mały radiator, nawet przy aktywnym chłodzeniu tranzystor będzie się mocno grzał, powinieneś pomyśleć nad aktywnym przełączaniem uzwojeń, masz trafo z odczepami więc nie było by problemu z przegrzewaniem tranzystora przy niskich napięciach i dużych prądach. No i wymień te gniazda na banany, 100 razy praktyczniejsze :) Pozdrawiam i życzę kolejnych udanych konstrukcji
  • #14
    SirKamil90
    Level 14  
    Kangurek1 wrote:
    witam, bardzo mi sie podoba twoj projekt, ten co podales stronke to niezabardzo znam angielski (dopiero zaczolem nauke), ze wzgledu na to ze nie umie sie polapac proszę żebyś mi posłał jakies instrukcje i schematy takie ze scierzkami jakie juz na plytce powinnem zrobic. Bo z tego co zauważyłem to na tej angielskiej stronie jest podany schemat bez tych wiatraczkow i bajerów. Proszę o odpowiedz (jestem poczatkujacy)
    PS. co to jest trafo??


    Jak pewnie zauwarzyles moj zasilacz zrobilem na "modulach" czyli nie robilem wszsystkiego na jednej plytce drukowanej, ale na kilku. Zalaczam schemat sciezek czujnika temperatury radiatora, mozesz go odczytac przy pomocy programu eagle wydrukowac i odbic na plytke metoda termotransweru, zakladam ze wiesz jak sie to robi. Jezeli nie to musisz troche o tym poczytac bo to jest dosc rozbudowany temat. Trafo to jest po prostu skrot od transformator :)
  • #16
    SirKamil90
    Level 14  
    No pewnie ze moge zamiescic:)

    Zasilacz Warsztatowy 0-30V / 0.02-3A oraz +/- 12V

    R1 = 2,2 KOhm 1W
    R2 = 82 Ohm 1/4W
    R3 = 220 Ohm 1/4W
    R4 = 4,7 KOhm 1/4W
    R5, R6, R13, R20, R21 = 10 KOhm 1/4W
    R7 = 0,47 Ohm 5W
    R8, R11 = 27 KOhm 1/4W
    R9, R19 = 2,2 KOhm 1/4W
    R10 = 270 KOhm 1/4W
    R12, R18 = 56KOhm 1/4W
    R14 = 1,5 KOhm 1/4W
    R15, R16 = 1 KOhm 1/4W
    R17 = 33 Ohm 1/4W
    R22 = 3,9 KOhm 1/4W
    RV1 = 100K potencjometr (dokladny)
    P1, P2 = 10KOhm liniowy potencjometr
    C1 = 3300 uF/50V elektrolit
    C2, C3 = 47uF/50V elektrolit
    C4 = 100nF MKT
    C5 = 200nF MKT
    C6 = 100pF ceramiczny
    C7 = 10uF/50V elektrolit
    C8 = 330pF ceramiczny
    C9 = 100pF ceramiczny
    D1, D2, D3, D4 = 1N5402,3,4 dioda 2A - RAX GI837U
    D5, D6 = 1N4148
    D7, D8 = 5,6V / 1.3W Dioda Zenera
    D9, D10 = 1N4148
    D11 = 1N4001 dioda 1A
    Q1 = BC548, NPN tranzystor
    Q2 = 2N2219 NPN tranzystor
    Q3 = BC557, PNP tranzystor
    Q4 = 2N3055 NPN tranzystor mocy
    U1, U2, U3 = TL081, uklad scalony
    D12 = LED dioda
  • #17
    mnich13
    Level 15  
    Mam pytanie. Amperomierz pokazuje ile jest aktualny pobór prądu czy jaki jest nastawiony maksymalny? A jeśli jest pokazany tylko aktualny to jak zrobić żeby pokazywany był (na osobnym mierniku) prąd ustawiony
  • #18
    jatzek j
    Level 21  
    Siemanko.Dwa plusy: za pomysł i prostotę wykonania.Minusy: 3 A dla zasilacza warsztatowego to ,,moc za mało''.Sprawdzenie zwykłego magnetofonu samochodowego plus wzmacniacza daje,, trochę więcej''prądu.Mierniki prądu i napięcia ,,nie nadają się'' do prac precyzyjnych.Jako przeciwnik pomijam wartości estetyczne obudowy.
  • #19
    Gizmoń
    Level 28  
    Hmmm... Zasilacz bardzo fajny. Nie martw się przednim panelem, jest niezły. Tylko widzę brak diody rewersyjnej przy przekaźniku w termostacie. Załóż ją koniecznie, bo przebijesz tranzystorek BC547 i wentylator się już nie włączy/wyłączy!
  • #20
    raczek3
    Level 22  
    Czy te gniazda przy max. natężeniu się nie stopią?
  • #21
    SirKamil90
    Level 14  
    krzysztof2008x1 wrote:
    Piękna konstrukcja!!! Ocena według mnie to 5,5 trochę panel przedni nie do końca mi się podoba ale liczy się wnętrze. Mam pytanie jaki ma pan w tym zasilaczy transformator :?:


    Tak jak juz pisalem w opisie, mam tam zastosowane dwa transformatory - jeden od regulowanego zasilacza (wymontowany z satelity, polaczylem tak uzwojenia aby uzyskac 25V oraz 12V) a drugi od zasilania symetrycznego (transformator symetryczny, nie pamietam oznaczen ale mial na wtornym uzwojeniu 2x 12V / 2x 1A.

    Dodano po 5 [minuty]:

    mnich13 wrote:
    Mam pytanie. Amperomierz pokazuje ile jest aktualny pobór prądu czy jaki jest nastawiony maksymalny? A jeśli jest pokazany tylko aktualny to jak zrobić żeby pokazywany był (na osobnym mierniku) prąd ustawiony


    Ampreromierz pokazuje aktualny pobor pradu. Hmm nie wiem jak mozna by zrobic zeby pokazywal ustawiony maksymalny prad.. to jest chyba niewykonywalne w ten sposob.. najlepiej jest narysowac skale przy pokretle;)

    Dodano po 4 [minuty]:

    raczek3 wrote:
    Czy te gniazda przy max. natężeniu się nie stopią?


    heh zapewniam Cie ze nie stopia sie, moj zasilacz potrafi wyciagnac 3A maksymalnie, nawet jezeli zmodyfikowalbym uklad aby ograniczenie bylo do 5A to gniazda bylyby niewzruszone:D nie masz sie co martwic gniazdami, napewno wytrzymaja taki prad:)
  • #22
    AMON86
    Level 22  
    SirKamil90 wrote:
    Ja koniecznie chcialem mieć zasilacz z polskim opisem, jak został stworzony w Polsce i przez polaka to właśnie w tym języku powinien być opisywany.


    Na elektrodzie można znaleźć wiele urządzeń które są opisane w języku(najczęściej) angielskim. Ale to już jest sprawa indywidualna i każdy robi wedle uznania. Dzięki kolego za ten opis tego regulatora, co do miniaturki to jest(w fazie montażu) zasilacz z http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html :)
  • #23
    ghost
    Level 23  
    hahaa... serdeczne podziękowania dla autora tematu za podsunięcie mi świetnej obudowy do zasilacza :D Posiadam dokładnie identyczny zasilacz komputerowy, porządna gruba chromowana blacha. Pochodzi z obudowy Big-tower i ma przerażającą moc 200W (flaki są dokładnie identyczne jak w każdym zasilaczu, tylko obudowa monstrualna..)

    Zasilacz 0-30V 0.03-3A mam już dawno zrobiony i uruchomiony. Zastąpi mój już trochę wyeksploatowany zasilacz warsztatowy na LM317.
    Jedyne, czego mi tak naprawdę brakowało , to obudowa ;)

    Cuuudo :D

    Tylko mój układ zawiera dużo większy transformator i planuje wykorzystać jako wskaźniki tanie multimetry - zaleta ich jest znikomy koszt (6-7zl / szt) Mniejszy nawet niż wychyłki! A dużo dokładniejsze.
  • #24
    raczek3
    Level 22  
    Czy mógłbyś dać schemat i wykaz elementów samego ograniczenia prądowego?
  • #25
    patryk-84a
    Level 28  
    Jak można dać schemat samego ograniczenia prądowego jak to jest cały układ zasilacza. na jednej płytce i na jednym schemacie znajduje się wszystko, stabilizacja napięcia i jego regulacja jak i ograniczenie prądu i jego regulacja. Schemat w pierwszym poście.
  • #26
    SirKamil90
    Level 14  
    AMON86 wrote:
    SirKamil90 wrote:
    Ja koniecznie chcialem mieć zasilacz z polskim opisem, jak został stworzony w Polsce i przez polaka to właśnie w tym języku powinien być opisywany.


    Na elektrodzie można znaleźć wiele urządzeń które są opisane w języku(najczęściej) angielskim. Ale to już jest sprawa indywidualna i każdy robi wedle uznania. Dzięki kolego za ten opis tego regulatora, co do miniaturki to jest(w fazie montażu) zasilacz z http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html :)


    Masz racje, to jest kwestia gustu.. ale jak sa po polsku napisy to tak jakby bardziej wyglada.. zrobiony samemu:D i to jest w nim piekne bo raczej w sklepie nie spotka si ezasilacza z polskim opisem:)

    ten zasilacz co montujesz czyli ten ktory masz jako miniaturke - to jest dokladnie ten sam ktory znajduje sie w moim zasilaczu:D
  • #27
    mariusz147
    Level 1  
    Witam.

    Konstrukcja po prostu bajeczna. Ciekawi mnie jednak jak podłączyłeś te 3 diody [auto chłodzenie] ?? Jak byś mógł do wrzuć jakiś schemat ich podłączenia.
    Pozdrawiam
  • #28
    AMON86
    Level 22  
    SirKamil90 <-dokładnie tego samego zdania jestem co ty, całkiem inaczej(jakoś tak ładniej) wygląda urządzenie które jest opisane w ojczystym języku. "Ano tys prowda" ;) to te same zasilacze tylko mój jest jeszcze w fazie montażu.
    mariusz147<-wszystko odnośnie regulatora jest na pierwszej stronie(schemat, elementy, opis) :)
  • #30
    peter507
    Level 16  
    Kangurek1 wrote:
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html
    czy te schematy sąpokazane s skali 1:1 czy dopiero po kliknięciu na obrazek, czy juz w maxymalnym powiększeniu?? czy mozna wyższe napięcie z tego wyciągnąć?? jeżeli zasilacz ma 550ma to też będę miał 3A prądu jak to złożę??


    te schematy musisz zmniejszyć do wymiarów podanych pod schematem (12,5 x 8,7cm) dalszej częsci pytania zupełnie nie rozumiem bo najpierw piszesz o napięciu potem podajesz jakieś 550mA i 3A, to jest prąd (apmer) a napięcie to U z jednostką volt'a i napisz jeszcze raz o co ci chodzi, bo ten zasliacz ma regulowane napięcie (0 - 30v) i prąd do 3A, zależy też jakie trafo dasz.