Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

automatyczne uchylanie i domykanie szyb

DzikusPL 03 Mar 2008 18:27 4565 8
  • #1
    DzikusPL
    Poziom 9  
    Witam,

    siedzę sobie od jakiegoś czasu i próbuje rozwiązać taki problem w moim escorcie cabrio, otóż jak to w cabrioletach drzwi są bez ramki a co za tym idzie szyba nie wchodzi w uszczelkę tylko przylega do niej, co nie jest zbyt szczelne przy 17letniej uszczelce
    dlatego wpadłem na pomysł aby zrobić nieco zawinięte uszczelki i do tego mechanizm który by przy pociągnięciu za klamkę uchylał szybę a po zamknięciu drzwi domykał ją tak żeby weszła w uszczelkę, wtedy napewno było by szczelnie,
    szyby mam oczywiście otwierane elektrycznie tylko dochodzi jeszcze jeden taki mały problem, jak to zrobić żeby ten układ działał tylko w przypadku gdy szyby i dach były zamknięte, bo głupio by było gdyby w lato z otwartym dachem i uchylonymi szybami przy otworzeniu i zamykaniu drzwi szyba mi się ruszała :P

    sam schemat na przekaźnikach domykania i uchylania szyb już sobie rozrysowałem, ale w tym miejscu utknąłem nieco,
    otóż jak dobrać przekaźniki?
    potrzebne by były przekaźniki czasowe, żeby szyba się uchyliła tylko 5-10mm a nie do końca,
    jak to zrobić żeby funkcja zaskakiwała tylko wtedy gdy przed otworzeniem drzwi szyba była zamknięta a po zamknięciu drzwi szyba była maks do góry?
    co zrobić aby "ręcznym" sterowaniem przy zamkniętym dachu i otwartych drzwiach niedało się podnieść szyby do końca (do pozycji w której szyba będzie wchodzić w uszczelkę) tylko maks do pozycji w jakiej jest po automatycznym uchyleniu włączanym otwaraciem drzwi

    tak więc czy ktoś ma schemat bądź mógł mi pomóc w zaprojektowaniu schematu do takowego urządzenia?
    wiem że zadanie jest dość złożone i troche trudne ale w końcu przyszedłem po pomoc do znawców tematu :P

    p.s. później załącze schemat tego co do tej pory wymyśliłem
  • Relpol
  • #2
    MikePL1
    Poziom 16  
    Pomysł dość zacny i stosowany w nowszych cabrioletach. Jak się otwiera i zamyka dach to się szyby uchylają, a potem domykają. Czyli sprawa podobna do Twojej.

    W Twoim wypadku musisz mieć czujniki położenia dachu, czujniki położenia szyb, czujniki w klamkach oraz układ, który by to wszystko ogarniał i nie wariował na przykład gdy jedna szyba będzie otwarta a druga nie. Ogólnie mówiąc sporo rzeźby i ja bym na Twoim miejscu po prostu kupił nowe uszczelki, pewnie wyjdzie taniej.

    I wielu odpowiedzi się nie spodziewaj. Ja niedawno pisałem jak zmontować układ otwierania i zamykania jak w CD-ROMie (do ruchomego ekranu) i nikt się nie odezwał.

    Jak chcesz dyskusję o opowiadaj o neonach pod samochodem albo w ogóle kup sobie simsona
  • Relpol
  • #3
    DzikusPL
    Poziom 9  
    no właśnie wiem że w nowych tak jest np bmw serii 6 tylko że takie furki kosztują pół melona i taki system do nich jakby chcieć kupić to lekko kilkanaście tysięcy pewnie trzeba liczyć :(
    a więc sprawa nieopłacalna trzeba samemu coś wymyślić

    ok w załączniku schemat tego co do tej pory wymodziłem,
    to jest schemat jednego kontrolera do jednych drzwi, do drugich trzeba by zrobić taki sam,
    nie jestem specem w tej dziedzinie więc jeśli któreś oznaczenia na schemacie są błędne prosze nie bić tylko mnie poprawić :P

    niesprawdzałem jeszcze jaka polaryzacja upuszcza a jaka podnosi szybę dlatego prosze narazie traktować to jako schemat poglądowy

    trzeba by teraz do tego schematu wstawić obwody z czujnikami,
    czy ma ktoś pomysły jakie czujniki lub jak zrobić czujniki potrzebne w instalacji?



    p.s.
    widzę właśnie że rozmowy tutaj to 70% neony i jak domknąć szyby bo fajnie jest podjechać pod remize na disko jak CC świeci jak choinka i wszystko zamyka się z pilota,
    ale mam nadzieję że znajdzie się choć garść ludzi którzy mają troche większe ambicje i umiejętności :P

    p.s.2
    koszt uszczelek na jedną stronę około 1500 jeśli w ogóle bym dostał, taniej wyjdzie zrobić ten mechanizm :P

    p.s.3
    w układzie U2 są dwa włączniki układu bo jeden do klamki wewnętrznej a jeden do zewnętrznej :)
  • #4
    rakoczy42
    Poziom 18  
    MikePL1 napisał:


    Jak chcesz dyskusję o opowiadaj o neonach pod samochodem albo w ogóle kup sobie simsona




    Rozwaliles mnie ta wypowiedzia nie moge przestac sie smiac - zwlaszcza simson :D


    P.S, dolozylbym jeszcze traktor z turbina :D:D:D
  • #5
    MikePL1
    Poziom 16  
    Wykonanie takiego sterownika nie jest problematyczne ze względu na okablowanie czy przekaźniki, ale ze względu na 'inteligencję', którą układ musi posiadać. Musi on wykrywać wszelkie możliwe sytuacje i położenia dachu/szyb i odpowiednio reagować. Ciężko będzie...

    Dzikus, domyślam się że w naszym złodziejskim bajzlu takie uszczelki kosztują sporo, ale poszukaj gdzieś na świecie. Jest pewnie sporo for i fanklubów escorta w GB i może trochę w USA. Poszukaj na ebayu angielskim czy amerykańskim. Ceny powinny być 3 razy niższe.

    Dla przykładu, ja kupuję części zamienne w ASO Toyoty w Dallas i razem z przesyłką wynosi mnie to 3 razy taniej niż ASO Toyoty w Wawie. Toyota PL załatwia część w 14 dni a Toyota USA dostarcza mi pod drzwi w ciągu tygodnia.
    Poszukaj więc a znajdziesz. No chyba, że się uprzesz na ten sterownik do szyb.

    Rakoczy, no tu nie ma co się śmiać, tylko trzeba płakać. Ciągle przecież porusza się tu bardzo poważne kwestie 'tjuningu'. A to simson nie pali (gdzie tu tuning?), a to przepaliła mi się żarówka i nie wiem czy H4 czy H1 (tuning?), a to popsuł się czujnik tego czy owego. Kurcze to ma być dział o tuningu a nie przytułek dla zatartych tłoków w skuterach albo niebieskich postojówek.

    Jak zapodasz odpowiedni temat to ludzie się odezwą:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic948364.html
  • #6
    DzikusPL
    Poziom 9  
    ze stanów to niema co bo amerykańska wersja escorta to zupełnie inny samochód a w ogóle to amerykańska wersja chyba nigdy nie miała cabrio

    ale były robione w GB i DE przeszukuje co chwile allegro i ebay ale nadal tylko urzywki więc kiszka,

    ale nawet jeśli dostanę orginały to i tak bym chciał zrobic ten mechanizm, tak dla własnej satysfakcji :D
    żeby jakiś garniak czy dresik nie szpanował mi betą 6 cabrio że ma takie zabawki, a ja mu wtedy przed remizą też pomacham szybkami ;)


    p.s.
    największy dla mnie kłopot to sam pomysł na czujniki jakie mam zastosowac do wykrywania pozycji szyb i dachu
  • #7
    rakoczy42
    Poziom 18  
    MikePL1 napisał:
    Rakoczy, no tu nie ma co się śmiać, tylko trzeba płakać. Ciągle przecież porusza się tu bardzo poważne kwestie 'tjuningu'. A to simson nie pali (gdzie tu tuning?)



    nie no smiac to jest bo to wypowiedz byla dobra i tak sobie mysle ze chyba sobie sprawie simsonka i bede go tuningowal i naprawial z pomoca kolegow z elektrody :D
  • #8
    BolzZ
    Poziom 26  
    Na czujniki zwyczajne wyłączniki krańcowe wystarczą, wystarczy pomyśleć, rozejrzeć się wewnątrz drzwi, i dasz radę. Albo, jeśli zdecydujesz się na sterowanie tym wszystkim przez mikrokontroler, to led i jakiś fotodetektor(najłatwiej fotodioda). Czy silniki opuszczają te szyby na tyle szybko, żeby zdążyły się one otworzyć o tych 10mm zanim do końca pociągniesz klamkę?
    Myślę że sam system uszczelniania drzwi przez docisk a nie obejmującą uszczelkę jest wystarczająco niezawodny(np. seat nawet w samochodach z dachem tylko takie uszczelki stosuje) i nie ma po co się bawić w budowanie jakichś układów, po kilku latach każdą uszczelkę trzeba po prostu wymienić... :|
  • #9
    DzikusPL
    Poziom 9  
    raczej fotodetektor dlatego że czujnik miałby wykrywać położenie szyby niezamkniętej do końca więc wyłącznik krańcowy odpada,
    ale tu się rodzi pytanie czy taki czujnik na diode i fotodetektor zadziała gdy w jej pole wejdzie szyba? światło przecierz przechodzi przez szkło :P


    i w nowych samochodach system drzwi bez ramkowych i szyb przylegających do uszczelki działa, jest wszystko ładnie pięknie, w subaru też są takie i jest ok, tylko że to są NOWE samochody dlatego to się wszystko jeszcze trzyma kupy,
    a mój wehikuł jest wart około 5500 więc teraz ładowanie w niego uszczelek za 3000 jest troche mało ekonomiczne :P tym bardziej że stare są jeszcze niby miekkie itd. ale samochód się już troche zużył uszczelki ubiły, drzwi opuściły, mechanizmy wyrobiły i podejżewam że nawet nowe uszczelki wiele by nie dały,
    no a pozatym narazie nigdzie w ASO nieznalazłem żeby mieli komplet, ford ponoć już ich nie robi, a zamienników też nie widać