Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrofonowy preamp - transformatory?

c_04 04 Mar 2008 19:38 2776 14
  • #1 04 Mar 2008 19:38
    c_04
    Poziom 21  

    Witam
    Mam nastepujace pytanie: jakie trzeba dac transformatory na wejsciu i wyjsciu ECC83/12AX7 zeby uzyskac sygnal symetryczny?
    Chodzi mi o preamp mikrofonowy czyli mikrofon bede podpinal o impedancji 150Ω symetrycznie i chce wyjsc z preampa do miksera tez symetrycznie, tylko ze akurat nie wiem jaka impedancję wejsciową ma mikser?
    Jakie ma byc trafo wyjsciowe z lampy bo wejsciowe to mysle, ze moglo by byc 1:1 np. 600Ω albo 150Ω:600Ω
    Prosze o pomoc.
    Pozdrawiam

    0 14
  • #2 05 Mar 2008 11:12
    jethrotull
    Specjalista - konstrukcje gitarowe

    Są specjalne trafa sygnałowe przeznaczone do tego celu, ale raczej trudno dostępne, drogie, no i wprowadzają same z siebie zniekształcenia i ograniczenia pasma. Może rozważysz po prostu symetryczny tor sygnałowy?

    0
  • Pomocny post
    #3 05 Mar 2008 15:20
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    c_04 napisał:

    Jakie ma byc trafo wyjsciowe z lampy bo wejsciowe to mysle, ze moglo by byc 1:1 np. 600Ω albo 150Ω:600Ω
    Prosze o pomoc.
    Pozdrawiam


    Zwykle stosowano na wejściu transformatory 600/15000Ω (ogólnie tego rzedu). Podobnie na wyjściu, tyle że przekładnia obnizająca.

    Poza tym odradzam robienie tego na triodach - lepiej zastosowac EF86.

    0
  • #4 05 Mar 2008 18:22
    c_04
    Poziom 21  

    Witam
    Z gory dzieki za odpowiedzi.
    Jezeli chodzi o te znieksztalcenia wprowadzane przez transformatory to wlasnie mi na nich zalezy - brzmienie vintage ;)
    Myslalem tez o zrobieniu calego toru symetrycznie na lampach albo chociaz samego wzmacniacza operacyjnego na 1 lampie (2 triody) tyle ze to historia na inny experyment, a poza tym lampa bez transformatora traci jakby sens bo przeciez prosciej i taniej zrobic cos takiego na polprzewodnikach - chociazby INA103

    15k:600ohm i odwrotnie czyli 600ohm:15k teraz musze jeszcze policzyc jaka to przekladnia.

    Co do cen transfromatorow sygnalowych to zalezy gdzie i zalezy jakie, najdrozsze chyba sowtera ale sa tansze i na tych tanszych poexperymentuje. Ostatnio nawet widzialem trafa neutrika po bodajze 50pln ale nie pamietam czy to bylo 2k:150ohm czy 2k:600ohm

    Pozdrawiam

    Proszę dbać o pisownię (regulamin p.15), inaczej będę zmuszony usuwać posty. (ob)

    0
  • #5 08 Mar 2008 22:26
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Witam ! Zerknij na Allegro widziałem tam fabryczny wzmacniacz operacyjny na lampach . Popatrz u tych ludzi od starych radiostacji . Kolbuszowa i chyba Radiolok ale głowy bym nie dał , no w każdym razie gdzieś tam . Pozdrawiam !

    0
  • #6 08 Mar 2008 22:57
    tszczesn
    Specjalista-oldradio

    jdubowski napisał:

    Poza tym odradzam robienie tego na triodach - lepiej zastosowac EF86.


    A ja polecam EF804S - specjalnie projektowana do takich zastosowań, cena niewiele wyższa, a (podobno, sam nie testowałem) znacząco polepszona odporność na mikrofonowanie i szumy.

    A jak lubisz brzmienie vintage to VF14, ale przyszykuj parę tysięcy w portfelu :)

    0
  • #7 14 Mar 2008 20:56
    KaW
    Poziom 34  

    Mikrofonowe trafo musi mieć wejście symetryczne, to znaczy nawijamy w dwa druty bifilarnie i łączymy w szereg, środek do masy.
    W dobrym transf. symetryzującym wczesniej jest taśma Cu -miękka -tworzy ekran od strony rdzenia -zwój nie zwarty.
    Po nawoju bifilarnym znowu ekran jak poprzednio.
    Następnie izolacja, ekran nr 2, izolacja i jakiś nawój taki na R=3-4kOhmy. ALE ROZBITY NA SEKCJE, tak aby nie mieć dużo pojemności własnej .
    Znowu ekran Cu.
    Oczywiście jest to zarys pracy, ale w ten sposób to co zostanie wykonane będzie miało swoje stabilne parametry. Przede wszystkim po sprowadzeniu pojemności wrednych do masy i ich faktycznym ustaleniu sygnał jaki pojawi sie na siatce lampy będzie zależny tylko od pracy rdzenia. Przy pełnej symetrii - cisza w glośniku.

    Drut 0,05 mm Cu mam -na szpulce malej 10 000 Ohm .Bdb.
    TRAfo permaloy -do tego celu też -aż za duży .Blachy Cu 0,05 nie mam -musi być wyżarzona, miekka.
    Jeszcze potrzebne syciwo, takie jak w kablu telekom Xztkmx - z bariera przeciw wilgociową, taki syntetyczny wosk aby całość zanurzyć i nasycić
    przeciwwilgociowo.

    0
  • #8 15 Mar 2008 19:28
    Narcyz2
    Poziom 14  

    Transformatory w obudowie rurkowej są stosowane do dawnch wzmacniaczy. Są one instalowane na kablu mikrofonowym. Mikrofonowy kabel ma mieć dwie żyły i ekran masowany jest na wzmacniacu.
    Narcyz5

    0
  • #9 16 Mar 2008 21:56
    c_04
    Poziom 21  

    Witam koledzy
    Zamieszczam adres strony na ktorej zamieszczone sa noty katalogowe poszczegolnych transformatorow:

    http://www.cinemag.biz/

    proponowane transfornatory:

    CMMI-10B
    CM-9589x
    CM-9589H
    CM-9589L

    Na ktore byscie postawili? H jest z duza zawartoscia niklu, L - z mala (jakies 50% niklu i 50% stali) i czy w ogole by sie nadaly?

    pozdrawiam
    P.S. dla adminow - nie posiadam polskich znakow!!!

    0
  • #10 23 Mar 2008 21:41
    KaW
    Poziom 34  

    Mnie się podoba CMMI-7. Chodzi o to, ze ma uzwojenie wejściowe chyba symetryczne, przynajmniej tak to powinno byc.
    Z arkusików aplikacji widać szerszy zakres zastos.
    Poprzedni - cmm10 - ma mikrofon pokazany jako żródło o wyprowadzonym środku. Może to jest aplikacja do spec. mikrofonów np.:
    kierunkowych. Trzeba żadać pokazania wzoru zastosowania i dobrze mu się przyjrzec lub spytac o firmę która by mogła pokazać wykorzystanie
    gotowego transf. Ilości Fe czy Ni są przy tych poziomach -j ako info zbedne - ważna jest info czy i ile szumów wnoszą te trafa.
    Skuteczność ekranowania jaka?

    0
  • #11 24 Mar 2008 22:02
    c_04
    Poziom 21  

    Witam
    Środkowy odczep stosowany tutaj jest prawdopodobnie do podawania napiecia phantom (przynajmniej w innych trafach tak bylo na tej stronie)'
    co do dalszych informacji - nic wiecej nie wiem bo urwal mi sie kontakt z przedstawicielem.
    Te trafa ktore podalem byly zasugerowane przez niego wlasnie do zastosowania w preampie.
    Pozdrawiam

    0
  • #12 25 Mar 2008 09:32
    KaW
    Poziom 34  

    Zapomniałem o tym, że obecnie źródla zasilania są u nas powszechnie dostępne w różnych typach i asortymentach. Faktycznie - w technologii SMD wymiary wzmacniacza mogą być już małe.
    Z drugiej strony - również mini nadajniki są już małe, sposób nadawania też jest ustalony, na razie analogowy ale jak to wejdzie w technikę cyfrową to żadne trafa mikrofonowe nie będą potrzebne.
    Produkowane są , bo są osoby lubiące retro, lampy itp.
    U nas chyba TONSIL robił te transf. w podłużnych obudowach metalowych a w kubkach chyba ktoś w Warszawie, to było b. dawno.
    Pozdr.

    0
  • #13 29 Mar 2008 17:53
    c_04
    Poziom 21  

    Witam
    Chodzilo mi o transformatory sygnalowe i o te znieksztalcenia ktore wnosza - tak przez niektorych pozadane. Sprawa zasilania tutaj jest w ogole nieistotne bo mozna rozwiazac to przynajmniej na kilka sposobow:)

    Mam dylemat z transformatorami sygnalowymi tak jak pisalem wczesniej poniewaz zadalem tutaj ptanie na forum i wynika z odpowiedzi jakie uzyskalem ze optymalnie od strony lamp impedancja powinna wynosic ok 15k tymczasem np gyraf podaje w konstrukcji jakiegos tam preampa zawartego u nich na stronie w dziale DIY [ http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm ] ze transformatory maja ok 5k... i tu jest wlasnie ten problem tyle ze tam lampy uzyte to ecc82, a ja bym chcial zbudowac 2 rozne preampy:
    1/na ecc83 np ten alteca [ http://www.tangible-technology.com/tubes/1566/1566.html ]
    2/na ef86
    no i moze 3/ten gyrafa dla porownania.

    Podsumowujac ciagle oczekuje odpowiedzi jakie i dlaczego maja byc te trafa (szczegolnie ze czytajac noty aplikacyjne lamp podana wewnetrzna impedancja ma sie nijak do traf)

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi - niektore naprowadzajace mnie na temat ale ciagle nie wiem o co wlasciwie chodzi:)
    c04

    ps. wejsciowy transformator powinien miec na pewno 150ohm od strony podlaczania mikrofonu zas od strony lampy albo 15k albo 10 albo 5 i tu jest problem... trafo wyjsciowe od strony wyjscia okk 600ohm z tego co pisal ktorys z kolegow powyzej

    ps2. jezeli chodzi o tonsil to zgadza sie produkowal trafa mikrofonowe nawet do niedawna byly dostepne ale dzisiaj niespecjalnie jest tam ktos potrafiacy odpowiedziec z kim rozmawiac zeby ew nabyc te gdzies zalegajace w magazynach

    0
  • #14 29 Mar 2008 21:08
    KaW
    Poziom 34  

    Praktycznie to instalowałem mikrofon oddalony od wzmacniacza ok. 80mb
    para symetryczna w ekranie. Całość kabla w jednym kawałku +trafo
    mikrofonowe TONSIL /RURKA /. Działało - brakowało wysokich.

    Co do wejścia - to przyjąć jakiś 150Ohm /10kOhm - resztą się musi martwić jakiś elektronik, inaczej sie nie da. Zawsze obowiązuje rozmowa. Zniekształceń z mikrofonu nie ma, chyba, że to będzie inne żródło sygnału.

    Co do wyjścia - to chyba trzeba się zgrać z elementem wzmacniajacym jaki będzie zastosowany w tym urzadzeniu, nie ma tu nic takiego, że się coś zamówi i przykroi.To są koszty i trzeba je podeprzeć rachunkami i projektem. Nic prosto z głowy nie podejdzie. Katalog jest pomocny ale nie
    załatwi nic więcej.

    0
  • #15 30 Kwi 2008 16:34
    Narcyz2
    Poziom 14  

    Transformator Tonsila opisany wyżej mam.

    Narcyz 2

    0