Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik akustyczny... - gotowiec / propozycje innych...

09 Mar 2008 18:39 5363 3
  • Poziom 10  
    Witam!

Wpadłem na pomysł, aby pokój oświetlić diodami LED. Lubię takie futurystyczne rozwiązania, więc w mam dotykowe włączniki z ściemniaczem. Jednak boje się że dzieci bawiąc się ściemniaczem popsują mi diody. Wpadłem więc na pomysł, aby zastosował włącznik akustyczny ("klaskacz") dla światła. Niestety nie jestem elektronikiem, więc raczej sobie z częściami z allegro nie poradzę. Może widzieliście na necie gotowe zestawy, albo któryś z Was po niskiej cenie mi takie coś zmontuje? A może macie jeszcze inne, równie ciekawe propozycje futurystycznych włączników?

PS.: Jeśli to niedobry dział to przepraszam, nie znam się na fachowych określeniach, a do bazaru to się w pełni nie kwalifikuje.

pozdrawiam,
    patryk1412
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Podałeś za mało danych, aby otrzymać precyzyjną odpowiedź.
    Jakim napięciem zasilane są diody? Jakim napięciem dysponujesz z zasilacza? Jaki jest pobór prądu ?
    Ogólnie mówiąc najprostszym rozwiązaniem jest dowolnego typu przerzutnik w postaci układu scalonego TTL lub CMOS.
    Wyjście przerzutnika steruje tranzystorem załączającym diody a na jego
    wejście włączamy prosty wzmacniacz 2-tranzystorowy sterowany mikrofonem lub starym niewielkim głośniczkiem pracującym tu jako mikrofon.
    Wzmocnienie tak ustawić, aby każdy głośniejszy dźwięk zmieniał stan przerzutnika na przeciwny. Czyli wykryty dźwięk raz włącza a raz wyłącza
    diody LED.
    Można oczywiście rozbudowywać taki układ umieszczając w torze wzmacniacza filtry przepuszczające tylko określoną wysokość dźwięku,
    układy czasowe RC przepuszczające jedynie odpowiednio długo trwające
    dźwięki. Wykorzystując wejścia ustawiające przerzutnika SET i PRESET