Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.

13 Mar 2008 20:37 21409 28
  • Poziom 17  
    Witam! Posiadam prostownik do akumlatorów 12V produkcji CCCP. Nie znam kompletnie j.rosyjskiego więc nawet nie wiem jak się nazywa:). Prostownik posiada regulację prądu ładowania akumlatora od 0 do 6,5 A. Prostownik jest w tej chwili sprawny, ale ładuje tylko maksymalnym prądem, czyli 6,5A. Był kiedyś naprawiany, także uszkodzona była regulacja lecz nie ja to naprawiałem i nawet nie wiem co było wymienione. Prostownik dość szybko się uszkodził więc pewnie został wstawiony niepewny zamiennik. Nie posiadam żadnego schematu, aby to sprawdzić. Proszę o jakieś rady.

    Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.
    Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.

  • Poziom 26  
    Na początek posprawdzaj elementy półprzewodnikowe diody tranzystory itp.Sprawdź również potencjometr czy nie ma przerw.
  • Poziom 20  
    Przedstawiony prostownik to UZ-PA. Było na elektrodzie trochę o nim, poszukaj. Co do uszkodzenia to skoro ładuje maksymalnie połową prądu, to oznacza uszkodzenie jednego tyrystora. Na fotce widzę przydymiony oporek który wraz z diodą znajduje się w obwodzie sterowania bramki. I tym tyrystorem powinieneś się zainteresować.
  • Poziom 24  
    Witam , po prawej stronie na zdjęciu obok układu scalonego masz uchrupnięty kondensator ceramiczny, polecam wymianę owego kondensatora, potencjometr jak widać jest zardzewiały- nie jest pierwszej świeżości , tez dobrzebybyło go wymienić , aby uniknąć problemów na przyszłość
  • Poziom 17  
    A czy mógłbym poprosić o zaznaczenie tych elementów na zdjęciu ??
  • Poziom 27  
    W tych prostownikach często lecą tyrystory. I wraz z nimi oporniczki 51 Oma na bramkach.Polecam je odnaleść i sprawdzić. Potem wstawić większe tyrystory. Niestety Tak jest . Ten prostownik posiada funkcje automatycznego ładowania. I po naładowaniu zapala się druga dioda. Żeby to skasować muszisz wyjąć wtyczkę z sieci.
  • Poziom 17  
    Znalzałem schemat (nie znam kompletnie rosyjskiego ):
    Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.
    Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.

    Czy mógłby ktoś zaznaczyć które to są na schemacie elementy: uszkodzony tyrystor, rezystor przykopcony oraz ukruszony kondensator (c2 - jaką ma wartośc 650 uF na ile V??). Poprosiłbym też o oznaczenie tak abym mógł zakupić nowe elementy.
  • Poziom 20  
    Ten schemat jest nie do tego prostownika. Tyrystory masz na tylnej ściance i są dwa KU202. Odlutuj bramki i pomierz. Albo zobacz który kabelek idzie do okopconego oporka i on cię zaprowadzi do uszkodzonego tyrystora. Schemat masz gdzieś na elektrodzie.
  • Poziom 17  
    To musi być ten schemat:
    Prostownik CCCP - brak regulacji prądu ładowania.

    Czym zastąpić uszkodzony tyrystor?? Oznaczenia tego są po rusku mniej więcej takie: KY202H 8911
  • Poziom 19  
    Tyrystory z serii 202 są 10-cio amperowe a dopuszczalne napięcie dla nich to 25 do 400V.Napięcie to jest określone przez literkę następującą po liczbie 202.Dla tyrystora o oznaczeniu КУ202Н napięcie wynosi 400V. Nie trudno więc będzie Ci dobrać zamiennik,problem pojawi się przy jego mocowaniu do radiatora.Jeśli będzie to duży problem napisz na PW, mam tyrystory z tej serii. Powinienem mieć również tyrystory mocniejsze.
  • Poziom 19  
    Witam Moje doświadczenia z tym prostownikiem
    -uszkadzają się zazwyczaj tyrystory i rezystory 51ohm włączone szeregowo w ich bramkę i diody D5 D6
    -dioda świecąca czerwona sygnalizująca naładowanie akumulatora musi być oryginalna na innych nie działało tak jak powinno
    -nie włączać i wyłączać prostownika z sieci gdy pokrętło regulacji prądu nie jest ustawione na minimum!!
    -tyrystory sprawdzałem zawsze w układzie na tzw. pająka żarówka 12V 55W i zasilanie np.12V z zasilacza wtedy mam pewność że tyrystor jest sprawny
    -zastępczo można zastosować tyrystory (nie pamiętam parametrów 10A ??V BTP?? z katodą na obudowie)
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Bez problemu zastąpisz tyrystor КУ202Н tyrystorem BTP10-400 (10A,400V).Tak z ciekawości zajrzałem do dwóch sklepów do TME i Nowy Elektronik i jest spory wybór.W wyszukiwarkę nie wpisuj symbolu tyrystora,tylko słowo tyrystor.
  • Poziom 10  
    Witam

    Mam problem z prostownikiem UZ-PA, mianowicie napięcie podczas ładowania osiąga trochę ponad 17V, bez względu na ustawione natężenie prądu ładowania (po zmniejszeniu natężenia napięcie spada ale i tak dość szybko wraca do poziomu około 17V).
    W środku nie znalazłem żadnych okopconych elementów, co zrobić aby ograniczyć to napięcie do poziomu powiedzmy 14,5V?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc
  • Poziom 33  
    Najpierw dołączamy do akumulatora potem włączamy do sieci ,wyłączamy z sieci potem od akumulatora i wtedy tyrystora nie uszkodzimy.Nigdy odwrotnie(instrukcja -przeczytać)
    Mebelman-wygląda na stary akumulator -zasiarczony
    73!
  • Poziom 10  
    Akumulator kupiłem nowy pół roku temu, więc raczej to nie jego wina bo nie ma problemów z rozruchem (diesel).

    A czy wina podwyższonego napięcia ładowania może być skutkiem tego, że prostownik zaprojektowany był do napięcia sieci 220V, które przecież teraz wynosi 230V?
    Jeśli tak to jak w najprostszy sposób ograniczyć to napięcie przed prostownikiem lub ewentualnie wprowadzić jakieś zmiany w prostowniku.

    Znalazłem informację na stronie producenta prostowników SEMI, że ich prostowniki do akumulatorów kwasowych ładują max do napięcia 15,8V.

    Czy nikt nie wie, jak rozwiązać ten problem?

    Post był raportowany.
    Pisanie postu pod postem.
    Należy używać przycisku ZMIEŃ.
    Scaliłem TRZY posty. [hefid]
  • Poziom 19  
    O ile dobrze pamiętam maksymalne napięcie z tego prostownika winno wynosić 15,5V i nie ma tu nic do rzeczy podwyższenie napięcia sieciowego z 220V na230V. Moim zdaniem uszkodzony jest tyrystor i w pierwszej kolejności należy je sprawdzić. Zmierz miernikiem ustawionym na zakresie kohm wartość oporności między anodą a katodą (miernik nie powinien nic pokazać) a następnie między katodą a bramką (miernik powinien pokazać oporność).Dla jasności anoda w tych tyrystorach jest tam gdzie śruba,katoda dłuższe wyprowadzenie po przeciwnej stronie obok niej jest bramka.Pomiar wykonaj przy odłączonych przewodach,przynajmniej przy katodach i bramkach.
  • Poziom 10  
    Dzięki bol za pomoc

    A więc wartość oporności między anodą a katodą na obu tyrystorach wynosi nic, a między katodą a bramką dla jednego tyrystora wynosi 44kohm a dla drugiego 10kohm. który jest uszkodzony?
  • Poziom 19  
    Rozumiem że to "nic" między anodą a katodą to jest oporność nieskończenie wielka a nie zero,natomiast między katodą a bramką oporność wynosi nie jak podałeś 44 kilo i 10 kilo lecz 44 ohm i 10 ohm lub 440 i 100 ohm.Jeśli tak jest to tyrystory są raczej dobre,czy oba tyrystory to KY202H ?
  • Poziom 10  
    Pomierzyłem wszystko jeszcze raz i oporność pomiędzy katodą a bramką dla tyrystora nr. 1 wynosi 464 omy a dla tyrystora nr. 2 100 omów.

    Natomiast oporności pomiędzy anodą a katodą wynoszą (po przełączeniu multimetru na zakres 2000K) dla tyrystora nr. 1 nieskończenie wielka
    a dla tyrystora nr. 2 716.

    Pomiary oporności pomiędzy anodą a katodą przy zakresach multimetru 200K i 20K wykazywały wielkości nieskończenie wielkie.

    Oba tyrystory noszą oznaczenia KY202E.
  • Poziom 19  
    Tyrystory wydają się być dobre,dla pewności musisz sprawdzić je w następujący sposób: plus zasilania z baterii 4,5V (lub z zasilacza) podłącz do anody tyrystora,minus zasilania do jednego końca żaróweczki drugi jej koniec do katody i teraz do bramki na moment dołącz plus czyli anodę tyrystora ,tyrystor powinien się odemknąć czyli żaróweczka zaświeci się i jest to oznaką że tyrystor jest dobry.Żaróweczka zgaśnie dopiero wtedy kiedy zdejmiesz zasilanie tyrystora. Tyrystor KY202E jest na 200V i 10A.Jeśli okaże się że tyrystory są dobre,posprawdzaj diody i tranzystory w końcu nie jest tego tak dużo,to nie jest jakiś skomplikowany układ .
  • Poziom 10  
    Żarówka świeci się tylko w momencie gdy + dołączam do bramki, gaśnie gdy odłączę (+ od bramki). Próbowałem z silniczkiem i to samo, kręci się tylko w momencie dołączenia + do bramki.
  • Poziom 19  
    Czyli tyrystor(tyrystory) są uszkodzone.Dalsze ustalenia na PW.

    Czemu na PW? Przecież forum istnieje dla jej użytkowników, jest dobrowolne i bezinteresowne. Warto więc zostawić "ku potomnym". [dzimi]
  • Poziom 10  
    Witam
    Odkopię temat.
    Mam taki sam prostownik. Problem polega na tym że po podłączeniu akumulatora 44Ah i ustawieniu prądu na 4,4 A napięcie na klemach wynosi 16,5V. Akumulator zaczyna gazować. Jeżeli zmniejszam potencjometrem prąd aby osiągnąć na klemach ok.14,3V to prąd wynosi 0.05A. Czy macie koledzy jakieś pomysły co poszło?

    Edit:
    Napięcie na akumulatorze przed podłączeniem do prostownika 12,65 V
    Na dwóch motocyklowych tak samo i te same objawy j.w.
  • Poziom 39  
    Dwie możliwości. Marnie przyłączone zaciski do słupków akumulatora lub czego tam lub biegnij po nowy akumulator. Nic nie wyczytaliśmy o występującym na akumulatorze napięciu bez przyłączonego zasilania.
  • Poziom 10  
    Tak właśnie działa ten prostownik - on nie nadaje się do dzisiejszych (delikatnych) akumulatorów. Kup prostownik mikroprocesorowy, nawet ten z Lidla Prąd ma niewielki ale podłączysz na noc i będzie ok. Dodatkowo nie trzeba go pilnować jak tego ruskiego.
  • Poziom 10  
    Mam ten z Lidla. Jakoś mnie nie przekonuje. Na początku tego roku ładowałem nim akumulatory motocyklowy i skutera. Był problem z odpaleniem sprzętów. Podłączyłem pod radziecki, ustawiłem napięcie na klemach na 14,3 V, 10 godzin i nie było problemu z odpaleniem.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolego, tom 1969! Dla sprawdzenia prawidłowego funkcjonowania schematu prostownika należy - 1) Rozładuj swój akumulator do minimalnego dla niego napięcia .2) Podłacz akumulator do prostownika, ustal prąd ładowania 1/10 pojemności . Odnotuj czas początku ładowania . Przez 6-8 godzin schemat automatycznie musi zmniejszyć prąd ładowania w 1.3 - 2.5 razu, a przez 10 godzin timer w sprawnym prostowniku musi blokować generator impulsów i proces ładowania zakończa się, przy czym na przedniej paneli musi zaświecić dioda LED .Jeśli napięcie do końca rozładowanego akumulatora przy ładowaniu szybko powiększa się do maksymalnego( 1-3 godziny ) - niesprawny akumulator .
  • Poziom 33  
    Wtrące swoje uwagi ponownie-takowy jakwyżej opsany prostownik posiadam pewnie już od 30lat lub więcej. Jak zaczął się dziwnie zachowywać wyrzuciłem kondensatory elektrolityczne i od tej pory wszystkie problemy do chwili obecnej znikneły-prostownik działa poprawnie. Nie podłączać do akumulatora jak włączony do sieci (pisałem wyżej) przy zaiskrzeniu na klemach uszkadzają się tyrystory-poprawnie pracują tyrystyry Laminy, jak są dostępne w zapasach (wymieniamy także kondensatory elektrolityczne). Resztę opisał kol. aksakal.