Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

mazi_gsm 14 Mar 2008 21:39 5933 27
  • #1 14 Mar 2008 21:39
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    Witam serdecznie wszystkich kolegów... Chciałbym poruszyć problem filtra aktywnego AVT 2449. Jak można łatwo się przekonać (opcja szukaj) jest to już chyba 3 poważny post na w/w temat lecz z poprzednich zwykły początkujący elektronik nic niestety nie wyniesie... Prosiłbym bardzo kogoś, kto już kiedyś uruchomił taki filtr o pomoc nam, raczkującym, ale jak bardzo zafascynowanym elektroniką ludkom :)

    Na załączonym zdjęciu widać zmontowany, z wyprowadzonymi przewodami filtr, ale tak jak w poprzednich przypadkach opisanych na elektrodzie nie działa on poprawnie.


    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.


    OPIS ZDJĘCIA:
    syg + => jest to sygnał ze wzmacniacza (pkt C na płytce)
    syg - => jest to sygnał ze wzmacniacza (pkt D na płytce)
    +17V,-17V => napięcie prądu stałego
    GND => masa ze wzmacniacza mocy (połączona z pkt 0 na płytce oraz z -17V)
    Wyj. A, Wyj.B => wyjścia odfiltrowanych sygnałów o przeciwnych fazach.


    Bardzo proszę o podanie właściwej konfiguracji krok po kroku, co gdzie i dlaczego powinienem podłączyć,żeby wszystko ładnie grało i żeby zamknąć ten temat filtra aktywnego raz na zawsze :)

    0 27
  • Sklep HeluKabel
  • #2 14 Mar 2008 22:15
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Dlaczego masa połączona z -17V?

    0
  • #3 14 Mar 2008 22:34
    Driver-
    Poziom 38  

    mazi_gsm napisał:
    ale tak jak w poprzednich przypadkach opisanych na elektrodzie nie działa on poprawnie.
    Napisz konkretnie jakie są objawy. Ponadto jak zwykle AVT dało ciała, ponieważ na schemacie blokowym podłączenia filtru brakuje połączenia GND wzmacniaczy z punktem "O". Punkt "O" jest "sztuczną" masą dla filtra i bez tego połączenia układ nie będzie działał prawidłowo. Wcale się więc nie dziwię, że ludzie mają z tym układem problemy uruchomieniowe. Poniżej na schemacie dodałem to połączenie kolorem czerwonym. Pamiętaj aby połączenia sygnału do wejścia i z wyjścia filtru zrobić przewodami ekranowanymi w przeciwnym razie może wystąpić brumienie lub inne ciekawostki przyrodnicze. Ekrany wszystkich przewodów łączysz właśnie, tylko i wyłącznie, z punktem "O". Opis układu, jeśli nie masz, możesz pobrać tu klik. Tak prosty układ, jeśli wszystko jest prawidłowo połączone a elementy są o wartościach podanych na schemacie i sprawne, powinien działać od przysłowiowego "kopa". Jeśli jeszcze czegoś nie będziesz wiedział zapytaj bardziej konkretnie.

    0
  • #4 15 Mar 2008 09:45
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    No więc tak.... pkt O połączyłem z GND wzmacniacza TDA7294. -17V odłączyłęm od pkt.O jest jednak mały problem... zauważyłem że stabilizator robi się bardzo ciepły. opiszę również moje wrażenia odsłuchowe, gdyż teraz przynajmniej coś słychać na subiku... przy podłączeniu wyjścia filtra E do + suba i - z wzmacniacza z - subika bardzo cicho ale gra... nie filtruje. przy innej konfiguracji słychać tylko górne pasmo...
    Czy mógłby ktoś napisać jak powinno się podłączyć suba do tego filtra?
    Być może teraz tu jest problem...

    1
  • #5 15 Mar 2008 11:47
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Przecież robiłeś ZWARCIE podłączając O z -17V :-( i układ nie pracuje!
    Trzeba zaciąć od tego:
    1- CZY zasilanie to podwójne symetryczne napięcie , tzn +17V, 0, -17V ??? (bo to BARDZO WAŻNE!!!)
    2- Jeśli tak to dalej: Nie montować R1, R4, C1, C2, C9, R13, R14, U1.
    3- Wlutować zworę między zaznaczone kółkami punkty lutownicze U1
    (nóżki 1, 3).
    4- Wlutować zwory zamiast C10, C17
    5- z zasilacza filtra są trzy kable +17V, 0, -17V -->> podłącz je odpowiednio do punktów P, O, N
    6- masa filtra to punkt O, -->> podłącz ją do GND wzmaka subwoofera.
    7- punkt F ( lub E) to wyjście odfiltrowanego sygnału -->> podłącz do wejście IN wzmaka subwoofera.

    To co pisałem to dotyczy PODWÓJNEGO SYMETRYCZNEGO NAPIĘCIA ZASILANIA filtru( tj +17V, O, -17V). Na pweno masz takie napięcia do filtra ???????

    8- Jeśli korzystasz z wyjścia głośnikowego wzmacniacza to punkty C i D (wejścia sygnału Prawego i Lewego filtra) podłącz do wzmacniacza ,tzn do gniazd głośnikowych. => pkt C do "+" Prawego głośnika i D do "+" Lewego, a masa filtra (pkt O) podłącz do "-" Prawego głośnika.

    UWAŻAJ, w razie przypadkowego zwarcia "+" głośnika z masą (pkt O) na płycie filtra może się spalić końcówka wzmacniacza mocy.!!!!!!!

    Jeśli masz INNE napięcie zasilania (pojedyncze) filtra to całkiem inaczej trzeba podłączyć !!! (na razie nie piszę o tym żeby Ci się nie zmyliło)

    PS. Odłącz wszystko i zrób po kolei wg punktów od 1 do 8 , potem zrób zdjęcie z dokładnym opisem co i jak masz podłączone.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #6 15 Mar 2008 15:32
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    no właśnie... Tak myślałem, że coś nie tak opiszę :) zasilam układ pojedyńczym napięciem 17V (niecałe 17 bo to wyprostowane 12V) tak więc tam gdzie napisałem -17V chyba powinna być masa... Opisałem to tak jak jest na wyjściu z mostka prostowniczego... +17V i - 17V...

    Dziękuję za opisanie układu przy zasilaniu symetrycznym, na pewno komuś się to w przyszłości przyda, ale prosiłbym o dokładne opisanie całej konfiguracji przy zasilaniu pojedynczym oraz podłączenia głośników... załączam zdjęcie filtra już w obudowie... :

    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

    na fotce są:

    In + (podłączony z wejściem C)
    In - (podłączony z wejściem D)
    dwa wyjścia o przeciwnych fazach
    GND (które powinienem połączyć ze wzmacniaczem)
    i wejście 230V do trafka

    0
  • #7 15 Mar 2008 19:39
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Opis układu i schematu możesz pobrać:
    http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT2449.pdf
    Zasilanie napięciem pojedynczym:

    1- Wylutuj C3 i C4 (pozostałe elementy mają być montowane)

    2- Przy zasilaniu pojedynczy napięciem masz +17V i masę (czyli 0V): +17V podłącz do pkt P, a masa podłącz do pkt N. a pkt O na płycie tj sztuczna masa dla poprawnego działania TL074 --> nie będzie połaczone z innymi układami.

    3- Wejście filtra: Jeśli korzystasz z wyjścia głośnikowego wzmacniacza to punkty C i D (wejścia sygnału Prawego i Lewego filtra) podłącz do gniazd głośnikowych, tzn pkt C do "+" Prawego głośnika, D do "+" Lewego, a masa filtra (pkt N) podłącz do "-" prawego głośnika.

    4- Wyjście filtra: pkt F to wyjście odfiltrowanego sygnału podłącz do wej. IN wzmaka subwoofera i masa filtra (pkt N) podłącz do GND (masa) wzmaka subwoofera - jednicześnie spełnia funkcję ekranu dla sygnału od filtra do wzmaka subwoofera (użyj kabla ekranowanego do tego połączenia)

    Jeżeli chodzi o połączenie od płytki do gniazd na obudowie to musisz poprawić (w środku obudowy) tak jak na tym rysunku:
    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

    PS. To GND obok 230V na drugim zdjęciu zostaw wolne, nie podłącz do płytki filtra!
    Czy w obudowie jest trafko do zasilania filtra ???
    Prawidłowy sygnał jest na wyj. F, na E jest odwrócony sygnał o 180° służy do mostkowania dwóch końcówek wzmaka subwoofera. Jeżeli masz tylko jedną końcówkę to E niepotrzebne.

    0
  • #8 15 Mar 2008 22:25
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    kolego E.L.O czy jesteś pewny że GND trzeba połączyć z N?? Twój przedmówca sugerował że należy podłączyć GND do O :/ no nic spróbuję dwóch konfiguracji i napiszę która byłą poprawna

    0
  • #9 15 Mar 2008 22:33
    E.L.O.
    Poziom 28  

    mazi_gsm napisał:
    kolego E.L.O czy jesteś pewny że GND trzeba połączyć z N?? Twój przedmówca sugerował że należy podłączyć GND do O :/ no nic spróbuję dwóch konfiguracji i napiszę która byłą poprawna

    Tak! na 100%, bo masz zasilanie pojedyczym napięciem to pkt N jest masą filtra, podłącz go do masy współpracujących urządzeń!

    Natomiast pkt O jest masą w przypadku zasilania symetrycznym napięciem - o tym też pisałem w pierwszym moim poście.

    NIE spróbuj pkt O jako masy !!! bo popsujesz TL074.

    0
  • #10 15 Mar 2008 23:14
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    Podłączyłem wszystko tak jak kolega napisał i jest mały problem... mianowicie z suba wydobywa się (faktycznie odfiltrowane, niskie) brzmienie jakby bicie serca... 2 puknięcia - sekunda przerwy, 2 puknięcia - sekunda przerwy... czy to może być walnięty układ ten o którym pisał kolega wcześniej ( skutek wcześniejszego podpięcia gnd do pkt 0)?? teraz wszystko powinno być już sprawne, ale niestety tak nie jest :(

    0
  • #11 16 Mar 2008 14:18
    Driver-
    Poziom 38  

    W pierwszym poście niejednoznacznie napisałeś jakie dajesz zasilanie czy jest to +17 (0) -17V symetryczne czy +17(0) niesymetryczne. Sugerując się tym:

    mazi_gsm napisał:
    +17V,-17V => napięcie prądu stałego
    GND => masa ze wzmacniacza mocy (połączona z pkt 0 na płytce oraz z -17V)
    zarówno ja jak i kolega -RoMan- sądziliśmy że podajesz zasilanie symetryczne, a okazało się inaczej, stad całe zamieszanie. Przy zasilaniu niesymetrycznym jest zupełnie inaczej. Masą całego układu jest punkt "N" i do tego punktu odnosi się GND wzmacniaczy oraz pomiary napięć. W punkcie "N" podłączasz -17V z zasilacza i ekrany przewodów, czyli jest GND="N"=0V. Wtedy powinieneś napisać że masz 17V z zasilacza i wszystko było by jasne. Dla układu LM78L15 najmniejsze napięcie wejściowe (nóżka 1) to 16,7-17,5V (w zależności od egzemplarza) przy niższym napięciu może nie działać poprawnie. Puknięcia mogą pochodzić właśnie z 78L15. Zmierz napięcia pomiędzy GND i nóżką 3 stabilizatora oraz na nóżce 4 TL074, powinieneś mieć 15V (±0,75V). Na nóżkach (2, 3, 1), (5, 6, 7), (9, 10, 8), (12, 13, 14) układu TL074 napięcia powinny wynosić 7,5V w stosunku do masy GND ("N"). Wszystkie napięcia stałe mierz bez sygnału na wejściach. Jeśli napięcia nie będą bardzo odbiegać od podanych to znaczy że układy poszczególnych stopni mają odpowiednie warunki pracy i nie są uszkodzone. Napisz jak wyszły pomiary.

    0
  • #12 16 Mar 2008 15:21
    E.L.O.
    Poziom 28  

    E.L.O. napisał:

    3- Wejście filtra: Jeśli korzystasz z wyjścia głośnikowego wzmacniacza to punkty C i D (wejścia sygnału Prawego i Lewego filtra) podłącz do gniazd głośnikowych, tzn pkt C do "+" Prawego głośnika, D do "+" Lewego, a masa filtra (pkt N) podłącz do "-" prawego głośnika.


    Przyczyną puknięcia może być to, że jeżeli we wzmacniaczu końcówki mocy są mostkowane, wtedy "-" głośnika nie jest masą (GND) wzmacniacza. spróbuj podłączyć tak jak na tym rysunku:
    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.
    pkt N podłącz do GND (masy) wzmacniacza (różowa linia na rys.).

    0
  • #13 16 Mar 2008 15:35
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    Dziękuję Panowie za odpowiedzi i pomoc... Wszystkie Wasze porady i zalecenia sprawdzę dopiero w środę i na pewno wieczorkiem zdam z tego relację:) pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #14 16 Mar 2008 23:28
    Driver-
    Poziom 38  

    Aby rozwiać wszelkie wątpliwości zrobiłem osobne schematy dla zasilania symetrycznego i niesymetrycznego. Myślę że właśnie początkujący będą z nich mieli najwięcej pożytku. Na schematach ideowych podałem wartości napięć stałych mierzonych w stosunku do masy bez sygnłu wejściowego (na wyjściach E i F bez podłączonego subwoofera - zasilanie symetryczne). Jeżeli napięcia będą w znacznym stopniu odbiegać od podanych oznacza to że układ nie działa poprawnie. Pamiętać trzeba jeszcze o odpowiednim prowadzeniu przewodów masy od gniazd i zasilania, powinny się one zbiegać w punkcie "O" lub "N" na płytce. Dzięki temu unikniemy przydźwięków typu brum. Jako złącza wejściowe i wyjściowe dobrze było by zastosować typ "jack stereo" lub XLR, oraz kable ekranowane audio, co również przyczyni się do wyeliminowania przydźwięków i innych ciekawostek przyrodniczych. Jeśli nie mamy pewności że jeden z przewodów wyjścia głośnikowego wzmacniacza głównego jest podłączony z masą wzmacniacza, należy podłączać masę filtru do tych gniazd co do których mamy pewność że są połączone z masą wzmacniacza głównego. Na schemacie z zasilaniem symetrycznym dodałem dodatkowy stabilizator napięcia ujemnego LM79L15, oczywiście stabilizatory są zbędne jeśli dysponujemy odpowiednio odfiltrowanym napięciem nie przekraczającym wartości dopuszczalnej dla TL074 tj. ±18V dla zasilania symetrycznego i 36V dla zasilania niesymetrycznego. Po uruchomieniu filtru trzeba zwrócić uwagę na odpowiednie sfazowanie głośnika/ów subwoofera z głośnikami wzmacniacza głównego.

    0
  • #15 17 Mar 2008 08:28
    E.L.O.
    Poziom 28  

    O fajnie, że kolega Driver-poświęcil czas aby porządnie rozdzielić schemat i układ zasilanie na dwa sposoby zasilania - symetrycznym i pojedynczym napięciem, jednak zauważyłem, że są na nich drobne błędy, gdyby kolega mógł to sprawdzić i poprawić rysunki to byłoby super, mianowicie:
    1. Na schemacie ideowym-zasilanie symetryczne: na wyjściu U2C i U2D jest napięcie 0V, to C10 i C17 nie mogą być połaczone już do V- (-15V) przez R13 i R14, po prostu wyrzucić te oporniki ( bo inaczej na E i F byłoby napięcie -Uz)
    2. Natomiast na schemacie ideowym - zasilanie niesymetryczne: na wyjściu U2C i U2D występuj napięcie 7,5V to C10 i C17 powinne być połaczone przez R13 i R14 do GND (aby na E i F było napięcie = GND = pkt N)

    Pozdro

    0
  • #16 17 Mar 2008 12:16
    Driver-
    Poziom 38  

    Wiem w opisie jest inaczej. Analizowałem schemat AVT i doszedłem do wniosku że powinno być inaczej niż w opisie. Dlaczego? Otóż jeśli popatrzymy na napięcia i polaryzację kondensatorów elektrolitycznych C10 i C17 to przy zasilaniu niesymetrycznym na wyjściach układów TL074 mamy napięcie +7,5V, jeśli podłączymy obciążenie czyli oporność wejściową wzmacniacza, zamkniemy do masy obwód wyjściowy, więc na elektrodzie dodatniej kondensatora będzie napięcie dodatnie a elektoda ujemna będzie podłączona do masy (minusa zasilania). Napięcia wyjściowe m.cz zmieniają się maksymalnie od około +15 do około 0V, więc kondensator elektrolityczny będzie zawsze prawidłowo spolaryzowany. Pozostawienie R13 i R14 niczego nie zmienia ponieważ w tym układzie oporniki są podłączone do masy. Przy zasilaniu symetrycznym mamy na wyjściu TL074 0V ale napięcia m.cz. przyjmują maksymalnie chwilowe wartości od około +15V do około -15V. Jeśli teraz zamkniemy do masy obwód to kondensator będzie spolaryzowany dodatnio lub ujemnie. Pozostawiając oporniki R13 i R14 doprowadzamy napięcie -15V do ujemnej elektrody kondensatorów elektrolitycznych i tym samym potencjał na kondensatorach będzie zawsze dodatni a kondensator spolaryzowany prawidłowo. Oczywiście konensatory C10 i C17 można całkowicie pominąć przy zasilaniu symetrycznym a w ich miejsce wlutować zworkę i to jest najlepsze rozwiązanie. Po za tym biorąc pod uwagę tolerancję elementów i tak napięcie na wyjściu TL074 będzie <>0V, oczywiście w niewielkim zakresie i im bliższe 0V tym lepiej. Moim zdaniem z tymi opornikami to przerost formy nad treścią. Zwykle wejścia wzmacniaczy są separowane kondensatorami od napięć stałych ale spodkałem się również z sytuacją gdzie na wejściu były oporniki (potencjometry) równolegle do wejścia, pomiędzy wejściem a masą a dopiero póżniej odseparowane kondensatorami. Można więc zrobić też tak jak poniżej.

    0
  • #17 17 Mar 2008 12:57
    jony
    Specjalista elektronik

    Driver- napisał:
    Przy zasilaniu symetrycznym mamy na wyjściu TL074 0V ale napięcia m.cz. przyjmują chwilowe wartości od około +15V do około -15V. Jeśli teraz zamkniemy do masy obwód to kondensator będzie spolaryzowany dodatnio lub ujemnie. Pozostawiając oporniki R13 i R14 doprowadzamy napięcie -15V do ujemnej elektrody kondensatorów elektrolitycznych i tym samym potencjał na kondensatorach będzie zawsze dodatni a kondensator spolaryzowany prawidłowo.

    Tylko ze teraz składowa zmienna na wyjściu będzie zmieniała sie w okolicach tych -15V. Czyli sygnał zmienny o wartosci miedzy szczytowej 1Vpp. Powoduje zmianę napięcia na wyjściu -14V ÷-16V (punkty E i F).
    I z tego wynika ze rezystory R13 i R14 muszą być podłączone do masy. I wtedy przed i za kondensatorem mamy 0V. I proszę nie martwić się o właściwą polaryzacje kondensatorów. Nic im nie będzie. Bo przy sygnale 10Vpp napięcie na nich nie będzie większe niż 200mV.
    Proszę samemu zastanowić sie dlaczego tak jest.

    Przy zasilaniu napięciem pojedynczym, rezystory R13 i R14 trzeba podłączyć do minusa zasilania (-Uz). By kondensatory nie "wisiał" w powietrzu i dla późniejszego rozładowania tych ze kondensatorów.

    0
  • #18 17 Mar 2008 16:10
    Driver-
    Poziom 38  

    jony napisał:
    Tylko ze teraz składowa zmienna na wyjściu będzie zmieniała sie w okolicach tych -15V. Czyli sygnał zmienny o wartosci miedzy szczytowej 1Vpp. Powoduje zmianę napięcia na wyjściu -14V ÷-16V (punkty E i F).
    I z tego wynika ze rezystory R13 i R14 muszą być podłączone do masy. I wtedy przed i za kondensatorem mamy 0V.
    Jakie ma znaczenie wokół jakiego napięcia stałego oscyluje napięcie m.cz. W różnych układach napięcia zmienne czy nawet przemienne nakładają się na składowe stałe dodatnie czy ujemne, a po kondensatorze mogą nakładać sie na inną składową stałą, czyż nie jest tak w układach.
    jony napisał:
    I proszę nie martwić się o właściwą polaryzacje kondensatorów. Nic im nie będzie. Bo przy sygnale 10Vpp napięcie na nich nie będzie większe niż 200mV.
    Proszę samemu zastanowić sie dlaczego tak jest.
    Przy sygnale tak, a co z napięciem stałym. Czyli sugerujesz że polaryzacją kondensatorów elektrolitycznych nie ma się co przejmować, ciekawa teoria nie powiem. Wobec tego czemu w niektórych układach łączy się je szeregowo jednakowymi biegunami do siebie, lub stosuje się kondensatory elektrolityczne bipolarne.
    jony napisał:
    Przy zasilaniu napięciem pojedynczym, rezystory R13 i R14 trzeba podłączyć do minusa zasilania (-Uz). By kondensatory nie "wisiał" w powietrzu i dla późniejszego rozładowania tych ze kondensatorów.
    Kondensator nie "wisi" w powietrzu, pracuje w konkretnym układzie i rozładuje się tak czy inaczej przez obwody wejściowe kolejnego stopnia, w tym przypadku wzmaniacza subwoofera. Nawet jak na wejściu wzmacniacza będzie połączony z nim szeregowo kondensator separujący a oporność wejściowa układu po nim, będzie rzędu kΩ czy TΩ to i tak wcześniej czy póżniej się rozładuje.

    0
  • Pomocny post
    #19 18 Mar 2008 02:59
    jony
    Specjalista elektronik

    Driver- napisał:
    Jakie ma znaczenie wokół jakiego napięcia stałego oscyluje napięcie m.cz. W różnych układach napięcia zmienne czy nawet przemienne nakładają się na składowe stałe dodatnie czy ujemne, a po kondensatorze mogą nakładać sie na inną składową stałą, czyż nie jest tak w układach.

    Niby tak, ale nie jest normalny by na wyjściu jakiegokolwiek urządzenia w spoczynku napięcie na wyjściu było równe napięciu zasilania. O czym wspominał nawet kolega E.L.O.
    A co jeśli następny stopnień nie będzie miał kondensatora? I czemu żaden znany mi producent układów audio tak nie robi? Wszyscy jak na złość łączą te rezystory do masy.
    Zresztą moje wypowiedz dotyczyła tego:
    Driver- napisał:

    Przy zasilaniu symetrycznym mamy na wyjściu TL074 0V ale napięcia m.cz. przyjmują maksymalnie chwilowe wartości od około +15V do około -15V. Jeśli teraz zamkniemy do masy obwód to kondensator będzie spolaryzowany dodatnio lub ujemnie

    Co oczywistemu jest nie prawdą. By kondensator naładował sie do tych -15V musiał by nastąpić jakaś awaria. Przecież na wyjściu wzmacniacza będziemy mieli DC-offset nie większy niż ± 50mV. Co na pewno nie zaszkodzi kondensatorowi. Nie wspominając już o sygnale m.cz. który na pewno nie zdąży naładować tego kondensatora do tych ± 15V
    Driver- napisał:

    Czyli sugerujesz że polaryzacją kondensatorów elektrolitycznych nie ma się co przejmować, ciekawa teoria nie powiem. Wobec tego czemu w niektórych układach łączy się je szeregowo jednakowymi biegunami do siebie, lub stosuje się kondensatory elektrolityczne bipolarne.

    Nic takiego nie sugeruje, moje wypowiedz dotyczyła tego konkretnego układu.
    Driver- napisał:

    Kondensator nie "wisi" w powietrzu, pracuje w konkretnym układzie i rozładuje się tak czy inaczej przez obwody wejściowe kolejnego stopnia, w tym przypadku wzmaniacza subwoofera. Nawet jak na wejściu wzmacniacza będzie połączony z nim szeregowo kondensator separujący a oporność wejściowa układu po nim, będzie rzędu kΩ czy TΩ to i tak wcześniej czy później się rozładuje.

    Nie będę się tu z kolegą spierał... za późno już jest na to.
    Nic i tak to nie wniesie do tematu. Niech kolega nie stosuje tych
    rezystorów podciągających skoro są niepotrzebne.

    0
  • Pomocny post
    #20 18 Mar 2008 08:42
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Zgadzam się z kolegą jony.
    Natomiast kolega Driver- grubo się pomylił. W każdym urządzeniu audio/video na wejściu/wyjściu zawsze trzeba doprowadzać składową stałą do poziomu GND (masy urządzenia) po to aby przy podłączeniu wyjścia jednego urządzenia z wejściem drugiego (kiedy te urządzenia już pracują) nie było przeładowania wyjścia/wejścia tych urządzeń z powodu różnic napięć stałych.
    Efekt takiego przeładowania jest taki, że może doprowadzić do uszkodzenia stopnia wejściowego wzmacniacza lub nawet stopnia koncowego(tranzystorów mocy) z powodu silnego rozładowania bądź ładowania kondensatorów i długiego czasu nieustalonego (np silny stuk w głośniku).
    W razie przypadkowego zwarcia wyjścia do masy(np E, F w Naszym przykładzie kiedy na wyjściu jest napięcia +7,5V albo -15V może to doprawadzić do uszkodzenia TL074 z powodu silnego ładowania / rozładowania kondensatrów przez TL074.

    Kolega Driver- celowo prowadzi na wyjścia E, F napięcie stałe +7,5V bądź -15V to podstawowy błąd w konstrukcji układów audio, szczególnie kiedy układ ma pracować jako samodzielne urządzenie z osobnym/właśnym zasilaniem.

    Driver- napisał:
    Nawet jak na wejściu wzmacniacza będzie połączony z nim szeregowo kondensator separujący a oporność wejściowa układu po nim, będzie rzędu kΩ czy TΩ to i tak wcześniej czy póżniej się rozładuje."
    ten stan nieustalony/bardzo szkodliwy dla układów nie może trwać tak długo w rodzaju "wcześniej czy póżniej"!

    jony napisał:
    I czemu żaden znany mi producent układów audio tak nie robi? Wszyscy jak na złość łączą te rezystory do masy
    Racja! nigdy i nikt tak nie robi aby na wyjściu istniało napięcie stałe.


    Wracając do wątku:

    Przy zasilaniu niesymetrycznym napięciem muszą być C10, C17 i R13 R14 podłączone do masy (GND).

    Przy zasilaniu symetrycznym napięciem na wyjściu albo bez C10, C17 R13, R14 albo z C10, C17 i podłączone do masy (GND) oporniki R13, R14. a NIE do -15V
    To nie ulega żadnej wątpliwości.

    Pozdro

    0
  • #21 19 Mar 2008 20:11
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    Witam serdecznie.
    po pierwsze pewne modyfikacje zasilacza... kupiłem trafko 12V do wyprostowania, mostek prostowniczy i odpowiedni kondensator. Dziwi mnie to iż po wyprostowaniu zamiast 16,4V otrzymuję 13,9. Ale ok.... Mój błąd... najwidoczniej nie można ufać jedynie teorii... Jako że napięcie zasilania to (teraz) 13.4 V wymontowałem zgodnie z instrukcją stabilizator i w jego miejsce wstawiłem zworę (pin 1 i 3).

    Po drugie przedstawiam poniżej wyniki pomiarów:
    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

    Po trzecie ustały już puknięcia. teraz subik ciągle buczy. Dla pewności podam moją konfigurację:

    sygnał + i - wychodzą z pewnego wzmacniacza, + podłączam do C. - łączę z GND wzmaka i podpinam do N. Wychodzący z filtra sygnał P podpinam do plusowego wejścia wzmaka suba a do minusowego podpinam pkt. N. Przy takiej konfiguracji buczy.
    (GND 1 i 2 wzmacniacza podpięte razem w pkt N)

    Dodam że TLO74 jest gorący (ok 70`C)

    0
  • #22 19 Mar 2008 23:01
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Witam.

    Masz w dalszym ciągu zasilanie POJEDYNCZYM NAPIĘCIEM i to zasilanie niestabilizowane.
    - Sprawdź czy dobrze montowałeś układ zasilania: wylutuj C3, C4.
    - Kondensator C9 za mostkiem musi być co najmniej =1000µF/25, poza tym mają być montowane w części zasilania na płycie: R1, R4, C1, C2, C7, C8 oraz C10, C17, R13, R14.

    Mi sę wydaje, że coś źle podłączyłeś:
    "- łączę z GND wzmaka i podpinam do N" DLACZEGO ? Jeżeli wzmacniacz ma wyjście głośnikowe w mostku to możesz spalić końcówkę podłączając "-" wyjścia z GND wzmaka!!!
    "Wychodzący z filtra sygnał P podpinam do plusowego wejścia wzmaka suba " Jaki sygnał P ??? Z filtra wychodzi sygnał E lub F i masa N

    Najlepiej PODŁĄCZ WSZYSTKO OD NOWA:
    Jeśli sygnał "+" i "-" z pewnego wzmacniacza jest brany z wyjścia głośnikowego to :

    1. "+" podłącz do wejścia C filtra
    2. "-" podłączyć do pkt N filtra (to połączenie jako ekran)

    3. pkt E filtra podłącz do "plus" wejścia wzmaka suba
    4. pkt N filtra podłącz do "minus" wejścia wzmaka suba (jako ekran)

    Połaczenia wzmacniacz -->> wejście filtra i wyjście filtra -->> wzmak suba zrób kablem ekranowanym, tylko uważaj na przypadkowe zwarcie z masą na połączeniu wzmacniacz -->>wej. filtra, może uszkodzić koncówkę mocy wzmacniacza.

    Wg podanych napięć na TL074 podobno U2D może być uszkodzony (tj wyjście F). Na razie korzystaj z wyj. E.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeśli TL074 dalej grzeje się to może być całkiem uszkodzony, do wymiany.

    0
  • #23 20 Mar 2008 01:15
    Driver-
    Poziom 38  

    mazi_gsm napisał:
    Witam serdecznie.
    po pierwsze pewne modyfikacje zasilacza... kupiłem trafko 12V do wyprostowania, mostek prostowniczy i odpowiedni kondensator. Dziwi mnie to iż po wyprostowaniu zamiast 16,4V otrzymuję 13,9. Ale ok.... Mój błąd... najwidoczniej nie można ufać jedynie teorii... Jako że napięcie zasilania to (teraz) 13.4 V wymontowałem zgodnie z instrukcją stabilizator i w jego miejsce wstawiłem zworę (pin 1 i 3).
    Można ufać teorii, lecz nie wziąłeś pod uwagę pewnych rzeczy. Trafo daje 12V napięcia przemiennego to napiecie wchodzi na mostek lecz na diodach mostka jest spadek napięcia ~1,4V więc po mostku masz ~10,6V kondensator wygładzający podbija napięcie 10,6*√2=~15V i takie napięcie mniej więcej miał byś na kondensatorze wygładzającym bez obciążenia lecz układ TL074 pobiera pewien prąd, obciąża zasilacz i napięcie będzie niższe.

    mazi_gsm napisał:
    Po drugie przedstawiam poniżej wyniki pomiarów:
    Niestety napięcia na nóżkach nie są takie jak być powinny. W punkcie Vm masz 7V. Reszta różnic napieciowych może być wynikiem braku symetrii lub układ TL074 jest uskodzony. Co należy zrobić poniżej.


    mazi_gsm napisał:
    Po trzecie ustały już puknięcia. teraz subik ciągle buczy. Dla pewności podam moją konfigurację:

    sygnał + i - wychodzą z pewnego wzmacniacza, + podłączam do C. - łączę z GND wzmaka i podpinam do N. Wychodzący z filtra sygnał P podpinam do plusowego wejścia wzmaka suba a do minusowego podpinam pkt. N. Przy takiej konfiguracji buczy.
    (GND 1 i 2 wzmacniacza podpięte razem w pkt N)

    Dodam że TLO74 jest gorący (ok 70`C)
    Coś jest źle podłączone i dlatego układ się grzeje i pojawił się przydźwięk sieci, układ może być uszkodzony.

    Uruchamiać należy etapami. Po pierwsze odłącz przewody z wejścia i wyjścia sprawdź czy wszystkie elementy są prawidłowo wlutowane a ich wartości nie różnią się od podanych na schemacie. Zacznij uruchamianie bez sygnałów. Sprawdź napięcia na nóżkach układu TL074. Na nóżce (4) masz mieć pełne napięcie takie samo jak po stabilizatorze w punkcie V+, jeśli nie ma stabilizatora to ma być takie samo jak w punkcie "P", na pozostałych nóżkach z wyjątkiem nóżki (11), która jest podłączona do masy (GND dla zasilania niesymetrycznego) masz mieć zawsze połowę napięcia zasilania dla 14V będzie 14/2=7V. Jeśli po sprawdzeniu napięcia na nóżkach będą prawidłowe zaczynasz drugi etap. Jeśli napięcia będą się różniły to znaczy że z układem jest coś nie tak. Należy więc sprawdzić czy w punkcie Vm masz połowę napięcia zasilania jeśli nie to oporniki R1 i R4 nie są o jednakowej oporności. Napięcie na Vm większe niż 1/2 V+ zbyt mała oporność R1 lub zbyt duża oporność R4, napięcie niższe niż 1/2 V+ zbyt duża oporność R1 zbyt mała oporność R4. Należy ustalić napięcie Vn na 1/2 V+ dobierając jednakowe oporności R1 i R4. Ponownie sprawdzić napięcia na nóżkach układu. Jak dalej będą złe wymienić układ TL074 i ponownie sprawdzić napięcia na nóżkach. Przy prawidłowych napięciach rozpoczynasz etap drugi. Podłączasz wyjście filtru do wzmacniacza subwoofera. Wzmacniacz subwoofera łączysz kablem ekranowanym z wyjść E i F (nie ma różnicy narazie gdzie + i -) do wejść wzmacniacza subwoofera (+) i (-). Przewód wewnętrzny kabla ekranowanego podłączasz do E i F a ekran (oplot przewodu wewnętrznego) podłączasz do punktu "N" i do GND (masy) wzmacniacza subwoofera. Włączasz zasilanie filtru a potem zasilanie wzmacniacza suba. Sprawdzasz na słuch czy nie czy nie ma przydźwięków, brumienia, trzasków lub innych niepożądanych dźwięków. Jeżeli nic takiego nie usłyszysz wyłączasz wzmacniacz suba i ponownie sprawdzasz napięcia na nóżkach układu. Jeżeli będą prawidłowe możesz przystąpić do trzeciego etapu. Rozpoczynasz go od podłączenia Punktu "N" z GND wzmacniacza głównego (wejść narazie nie podłączasz do głośników) włączasz wzmacniacz główny i wzmacniacz subwoofera i odsłuchujesz tak jak w etapie drugim. Jeśli nie ma podejrzanych dźwieków, wyłączasz wzmacniacze. Podłączasz wejście "C" do głośnika kanału prawego i wejście "D" do głośnika kanału lewego. Włączasz wzmacniacz główny a potem wzmacniacz subwoofera, w żadnym wypadku nie włączaj w odwrotnej kolejności. Odsłuchujesz głośniki suba czy nie pojawiły się podejrzane dźwięki. Jeżeli wszystko jest OK, dopiero wtedy wysterowujesz wzmacniacz główny niezbyt głośną muzyką i odsłuchujesz głośniki suba, mają być słyszane tylko niskie tony. Teraz przystępujesz do regulacji głośności opornikiem regulowanym PR1. Stopniowo zwiekszacz głosność wzmacniacza głównego i słuchasz głośnika suba. Jeżeli głośnik suba będzie przesterowany zaczną pojawiać się zniekształcenia, np. chrapliwy dźwięk niskich tonów, wtedy zmniejszasz głośnośc suba PR1 znowu zwiekszasz moc potencjometrem wzmacniacza głównego i słuchasz suba (zniekształcenia - zmniejszasz) itd. aż do pełnej mocy. Jeśli przy zwiększaniu głośmości aż do pełnej mocy wzmacniacza głównego sub będzie grał ciszej niż się spodziewałes wtedy opornikiem PR1 podgłaśniasz suba sprawdzając czy nie pojawiają się zniekształcenia. Po uzyskaniu czystego dźwięku niskich tonów i odpowiedniej mocy kończysz regulację. Następny etap to fazowanie głośników wzmacniacza głównego i suba, membrany musza wychylać się w tym samym kierunku, jeżeli kierunki będą przeciwne kable z "E" i "F" zamieniasz miejscami. Poniżej masz narysowane to o czym m/innymi pisałem. Oczywiście bez LM78L15 będzie w jego miejscu zworka (tak jak dałeś). Dalej twierdze ne R13 i R14 są w tym układzie zbędne, czym pewnie zmowu się komuś narażę :D. Ale jak chcesz to możesz je zostawić.





    Jeśli pomimo powyższego dalej coś będzie nie tak napisz dokładnie jakie są objawy zobaczymy co z tym da się zrobić. Jeszcze jedna uwaga na koniec, już o tym pisałem ale napiszę raz jeszcze do połączenia wzmacniacza głównego z filtrem użyj również kabla ekranowanego podwójnego (audio). Jeśli dasz kabel nieekranowany możesz mieć brum lub zakłócenia. GND na filtrze wyprowadź z przodu, aby połączenie było krótkie.

    Jeśli już wszytko będzie działać to pamiętaj że kolejność włączania zasilania powinna być taka: wzm. główny, filtr, wzm. suba; wyłączania wzm. suba, filtr, wzm. główny. Można pozostawić zasilanie filtru kolejność taka sama z pominięciem filtru.

    0
  • #24 20 Mar 2008 07:58
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Przepraszam Driver-, ale to dla jasności pytającemu mazi_gsm, mianowicie:

    Driver napisał:
    Niestety napięcia na nóżkach nie są takie jak być powinny. W punkcie Vm masz 4V a powinno być 7V
    pkt Vm jest połączony z nóżką 3 i 10, mazi_gsm podał 7V/nóżka_3 i 6,5V/nóżka_10, więc tj dobrze bo ma ok. 1/2 napięcia zasilania (rozbieżność 7V i 6,5V może wynika z niedokładności oczytu z miernika ?)

    Driver napisał:
    Na nóżce (4) masz mieć pełne napięcie takie samo jak po stabilizatorze w punkcie V+, jeśli nie ma stabilizatora to ma być takie samo jak w punkcie "P", na pozostałych nóżkach z wyjątkiem nóżki (7), która jest podłączona do masy (GND dla zasilania niesymetrycznego) masz mieć zawsze połowę napięcia zasilania dla 14V będzie 14/2=7V
    -Nóżka 7 jest wyjście U2B i nie jest podłączona do masy, natomiast nóżka 11 jest podłączona do masy (masa = GND = pkt N).

    Driver- napisał:
    Dalej twierdze ne R13 i R14 są w tym układzie zbędne, czym pewnie zmowu się komuś narażę . Ale jak chcesz to możesz je zostawić.
    Mnie to nie przeszkadza czy dla Ciebie R13, R14 są zbędne czy nie, ale nie można zostawić pytającemu początkującemu do wyboru "jak chcesz...". Nie będę dyskutować więcej na temat R13, R14 ale jestem na 100% pewny, że te oporniki koniecznie mają być wmontowane (w przypadku zasilania pojedynczym napięciem].

    Pozdro

    0
  • #25 20 Mar 2008 19:23
    Driver-
    Poziom 38  

    :arrow: E.L.O. Pomyliłem się, oczywiście że nóżka (11) jest na masie a nie nóżka (7) jak napisałem i już to poprawiłem. Natomiast co do pozostałych napięć to nie żaden błąd. Wszystko zaczyna się od napięcia Vm na wejściu nieodwracającym (3) zauważ że jest podłączone bezpośrednio do dzielnika napięcia zasilania na R1 i R4. Na tych dwóch opornikach musi być 1/2 V+ a przy 14V na V+ na Vm 7V i tyle jest. Teraz następna sprawa nóżka (1) i (2) 4V skoro na (3) jest 7V to tyle samo powinno być na (1) i (2). To rzutuje na napięcia na filtrze U2B tam jest 4V i tym samym jest przesunięty punkt jego pracy, brak jest symetrii tak na U2A jak i na U2B. Następny rarytasik to nóżka z (3) jest połączona, dosłownie zwarta, z (10) a na (10) jest 6,5V a skoro na (3) jest 7V to jakim cudem na (10) jest 6,5V. Błąd miernika, aż 0,5V różnicy pomiędzy (3) i (10) i taki sam błąd na pozostałych nóżkach gdzie jest 6,5V. Z dużym prawdopodobieństwem powiem że pomiędzy (3) a (10) może być przerwa, a napięcie 6,5V dochodzi z wyjścia (8 ) przez R5, R6, i R12. To samo napięcie jest na (12). Czemu na (13) i (14) jest 1,8V to Cię też nie zastanawia. Skoro na (12) jest 6,5V to tyle samo powinno być na wyjściu (14) (wzmocnienie układu U2D =1). Całkiem możliwe też że układ TL074 jest wlutowany odwrotnie i dlatego w momencie gdy dostał prawidłowe zasilanie z "P" i "N" zaczął się grzać. Wcześniej grzał się stabilizator LM78L15, teraz gdy nie ma stabilizatora grzeje się układ TL074. Przy braku LMa napięcie zasilania jest słabo filtrowane, bo TL obciąża zasilacz napięcie spadło do 14V i jest brum.

    0
  • #26 20 Mar 2008 21:06
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Driver- napisał:
    "Następny rarytasik to nóżka z (3) jest połączona, dosłownie zwarta, z (10) a na (10) jest 6,5V a skoro na (3) jest 7V to jakim cudem na (10) jest 6,5V. Błąd miernika, aż 0,5V różnicy pomiędzy (3) i (10) i taki sam błąd na pozostałych nóżkach gdzie jest 6,5V. Z dużym prawdopodobieństwem powiem że pomiędzy (3) a (10) może być przerwa,"
    Właśnie, że też zauważyłem i podstawiłem pod znakiem pytania, podejrzewam, że może być gdzieś zimny lut.
    Driver- napisał:
    Czemu na (13) i (14) jest 1,8V to Cię też nie zastanawia."
    Oczywiście, ze wiem dlatego pisałem wcześniej: "Wg podanych napięć na TL074 podobno U2D może być uszkodzony (tj wyjście F). Na razie korzystaj z wyj. E. Jeśli TL074 dalej grzeje się to może być całkiem uszkodzony, do wymiany."
    Driver- napisał:
    Całkiem możliwe też że układ TL074 jest wlutowany odwrotnie "
    Po powiększeniu zdjęcia widzę, że ma dobrze (chyba) włożony TL074. Ale dla jaśności proszę mazi_gsm o parę zdjęć dobrej jakości.

    Driver- napisał:
    Wcześniej grzał się stabilizator LM78L15, teraz gdy nie ma stabilizatora grzeje się układ TL074. Przy braku LMa napięcie zasilania jest słabo filtrowane, bo TL obciąża zasilacz napięcie spadło do 14V i jest brum.
    Najprawdopodobnie uszkodzony TL074.

    0
  • #27 20 Mar 2008 21:06
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    W odpowiedzi na pytania:

    Po pierwsze padła bateria w mierniku i pewnie dlatego takie wyniki... Dzisiaj pomiary nowym, drugim miernikiem... Są na 100% dobrze zmierzone :)

    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

    Po drugie układ jest na 100% dobrze wlutowany, (sprawdzałem ze schematem , nawet ze zdjęciem zamieszczonym w instrukcji)

    Po trzecie w zasilaczu zastosowałem (tylko o tym nie wspomniałem) kondensator 470µF/25

    pkt E lub F .......nie P...... (moja pomyłka w opisie) podpinałem do + zacisku wzmacniacza subika

    Jutro postaram się kupić nowy TL074 i wykonać pomiary napięć na kolejnych nóżkach... Będę też próbował uruchomić filtr tak, jak to opisał Driver- .

    Fotka układu w lepszej rozdz.
    Problem z filtrem aktywnym AVT 2449 porady dla początk.

    Dzięki za pomoc (jest bezcenna) :) pozdrawiam

    0
  • #28 21 Mar 2008 13:45
    mazi_gsm
    Poziom 10  

    UWAGA UWAGA filtr aktywny w końcu działa:)

    Po wymianie TL074 na nowy i postępowaniu zgodnie z instrukcją odpalenia układu, Panów i moje wysiłki zostały nagrodzone:) z subika (który też sam konstruuję) wydobywa się ciepłe mruczenie...

    Chciałbym jeszcze raz podziękować za pomoc... Mam nadzieję, że posty, które tutaj napisano pomogą kolejnym młodym "elektronikom", którzy będą mieli problemy z odpaleniem filtra. Wysyłam Wam koledzy po wirtualnym piwku i życzę wesołych świąt:)

    0