Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrowa deska rozdzielcza/komputer pokładowy w FPGA

ronaldo_poznan 15 Mar 2008 20:01 26277 72
  • #31
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Projekt fajny i ok.
    Cyfrowy display jest w Tipo
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #32
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Cytat:

    Nadmieniam, e przedstawiam swoje przemyślenia jadynie z życzliwości, ponieważ autor podaje iż kończy studia informatyczne myślę więc, że powinien o tematu podchodzić poważnie.


    Autor kończy studia informatyczne, więc podejrzewam że oceniane nie będzie wykonanie czy sposób kalibracji czujników, a software który siedzi w tym FPGA. Z drugiej strony "ładne" wykonanie czegoś wymaga niestety dobrze wyposażonego warsztatu, narzędzi itp. Niestety często tego brakuje.


    Mnie też zastanawia kwestia przeglądów, kontroli policjii itp.
    Idąc dalej - czy policja lub ekipa podczas przeglądu może się przyczepić do wykonanego własnoręcznie komputera pokładowego lub zabezpieczenia typu odcięcie zapłonu "dezaktywowane" przełącznikiem czy magnesem? Jeśli na desce rozdzielczej są jakieś niewykorzystane kontrolki (światła przeciwmgielne których nigdy w danym modelu nie było, ABS czy poducha) - można po usunięciu piktogramu je sobie jakoś zagospodarować?
  • #33
    lenin10
    Poziom 18  
    Konstrukcja bardzo ciekawa jednak troszkę mało starannie wykonana. Żeby poprawić wygląd deski to kup pleksę, naklej na nią folię do przyciemniania szyb i wytnij najlepiej skalpelem otwory przeaz które będzie widać wyświetlacze. Pozdrawiam
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #34
    kozak_sc
    Poziom 23  
    Zdecydowanie projekt wykonany wyjątkowo niestarannie i choć sam czasem prowizorkę odwalę to nie prezentuję tego dla szerszego grona żeby nie narazić się na obrzucenie błotem. Jak na pracę magisterską to praca zbyt prosta według mnie przynajmniej pozatym faktycznie używanie FPGA do kilku diod to strzelanie z armaty do wróbla a obsługa LCD z kontrolerem przystosowanym z założenia do współpracy z mikrorkontrolerem to istna rzeźnia. A system jaki jest każdy widzi i z roku na rok coraz gorzej z edukacją !!
  • #35
    finch
    Poziom 20  
    Idea O.K. ale wykonanie już mniej, poza tym trochę przesadziłeś z FPGA moim zdaniem.
    A no i ta kontrolka ładowania rodem ze stara trochę odrzuca. Jak już robiłeś na ledach to trzeba było zrobić wszystko.

    Brodowski napisał:
    Nie chciałem cie urazić:) jednak h... dopiero będzie np na PWr wprowadzono system Boloński 3 lata i masz inżyniera a mam młodszego brata na tych studiach i to czego sie uczą to katastrofa jeszcze tak okrojonego materiału nie widziałem normalnie 5 lat to wg mnie za mało aby sie czegoś dowiedzieć a co dopiero 3..


    Masz rację jestem studentem tego systemu i stwierdzam że to jest podejście do zagadnienie całkowicie od "dupy strony". Niech tych urzędasów szlag jasny trafi za tak ułożone wymagania programowe.
    Na studia przychodzą ludzie po liceach którzy nie rzadko nie mieli multimetru w ręce a nauki miernictwa uczyli się na... laborkach z elektrotechniki gdzie już powinno się oscyloskopować i dobrze posługiwać miernikami no żenada po prostu!!!
    Nie wiem ale chyba rozkład zajęć to układał urzędas po jakimś "technicznym" kierunku na uniwerku, bo na to mi psuje ten cyrk w naszym szkolnictwie wyższym.
  • #36
    Qiubiac
    Poziom 18  
    Kolego mało jeszcze widziałeś :D Na polibudzie w łodzi to jest dopiero cyrk...
  • #37
    denis2k1

    Poziom 14  
    Jak trochę pojeździsz autem to zobaczysz że te diody to nie jest dobry pomysł, rozpraszają uwagę i po pewnym czasie masz ochotę zakryć deskę aby ich nie widzieć. Ja na dłuższe trasy ściemniam podswietlanie ponieważ jedzie się bardziej komfortowo.
    Pozdrawiam
  • #38
    fujitsu
    Poziom 12  
    Doceniam wkład pracy informatyczno-elektronicznej. Co do estetyki ... zrób drugą wersje :) Może warto wzorować się na deskach rozdzielczych Audi które uchodzą za najbardziej ergonomiczne i czytelne ? Zamiast diód powinny być piktogramy a wskażniki LED w takiej formie i ułożeniu jak to się dzisiaj robi w samochodach.

    Ale Bravo ! Nakład pracy jest tu duży , zaliczam do niego również studiowanie datasheetów :)

    pozdrawiam
  • #39
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #40
    Brodowski
    Poziom 11  
    Żeby nie było że tylko potrafimy gadać proponuje ci pomoc w wykonaniu deski.(za free) zrób projekt w programie CAD np(Autocad) to wytne ci równiutko otwory na frezerce,ewentualnie jakiś napisy wygrawerować i będzie git
  • #41
    William Bonawentura
    Poziom 32  
    mrrudzin napisał:
    Idąc dalej - czy policja lub ekipa podczas przeglądu może się przyczepić do wykonanego własnoręcznie komputera pokładowego lub zabezpieczenia typu odcięcie zapłonu "dezaktywowane" przełącznikiem czy magnesem? Jeśli na desce rozdzielczej są jakieś niewykorzystane kontrolki (światła przeciwmgielne których nigdy w danym modelu nie było, ABS czy poducha) - można po usunięciu piktogramu je sobie jakoś zagospodarować?


    Ustawa o ruchu drogowym reguluje warunki techniczne jakie musi spełniać pojazd. I jest tam m.in. o prędkościomierzu, liczniku przebiegu, kontrolkach świateł i poziomu płynu hamulcowego. Dlatego to co piszesz - dorobienie kontrolki z piktogramem innym niż te od świateł nie jest niezgodne z przepisami. Tak samo jeśli wykorzystasz nieaktywną kontrolkę ABS czy poduszki powietrznej to nikt nie może ci tego zakwestionować.
  • #42
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Prosze mi tu nie bluzgac na goscia, bo to nie jest forum sztuki współczesnej a elektroniczne.
    To że kolega napisał wsad to też nie każdy potrafi a kto potrafi niech 1 powie gdzie popełnił błąd lub nie optymalizował kodu.
    W fabrykach są dizjnerzy od tych spraw i mają też niemałe pieniądze z tego --a kolega nie kończy Akademi Sztuk Pięknych więc nie wiem o co tem krzyk.
    Każdy robi to co umie, kolega co prawda nie jest Picasso ale może John Carmack.
  • #43
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    ussooo napisał:
    ghost666 napisał:
    A po co do tego FPGA? Wystarczyłby mały prosty mikrokontroler przecież.

    Faktycznie by wystarczył prosty µC, ale jakoś na "mgr" trzeba zapracować;P


    Zrobienie w sumie prostego projektu na układzie który ma możliwości kilka poziomów większe, tylko dlatego że to 'trudne' i należy w ten sposób zapracować na trzy literki przed nazwiskiem, to hmm... to chyba nie tak powinno być
  • #44
    Freddy
    Poziom 43  
    William Bonawentura napisał:
    mrrudzin napisał:
    Idąc dalej - czy policja lub ekipa podczas przeglądu może się przyczepić do wykonanego własnoręcznie komputera pokładowego lub zabezpieczenia typu odcięcie zapłonu "dezaktywowane" przełącznikiem czy magnesem? Jeśli na desce rozdzielczej są jakieś niewykorzystane kontrolki (światła przeciwmgielne których nigdy w danym modelu nie było, ABS czy poducha) - można po usunięciu piktogramu je sobie jakoś zagospodarować?


    Ustawa o ruchu drogowym reguluje warunki techniczne jakie musi spełniać pojazd. I jest tam m.in. o prędkościomierzu, liczniku przebiegu, kontrolkach świateł i poziomu płynu hamulcowego. Dlatego to co piszesz - dorobienie kontrolki z piktogramem innym niż te od świateł nie jest niezgodne z przepisami. Tak samo jeśli wykorzystasz nieaktywną kontrolkę ABS czy poduszki powietrznej to nikt nie może ci tego zakwestionować.


    Po pierwsze nie Ustawa, tylko Prawo o Ruchu drogowym,
    poza tym może wskażecie mi dokładnie artykuł, który mówi o tym, jeśli łaska
  • #45
    wadeo
    Poziom 14  
    Jeju juz sie wystraszyłem że zamontowałeś to do scirocco bo eska trochę podobna. Projekt bardzo ciekawy, ale nad wykonaniem trche popracowac trzeba. Jak cos niedlugo koncze budowe frezarki cnc i jakas płyte bedzie można wyciąc. I mam pytanie czy nie razi cię to w nocy?
  • #46
    mirek301
    Poziom 19  
    Freddy napisał:
    William Bonawentura napisał:
    mrrudzin napisał:
    Idąc dalej - czy policja lub ekipa podczas przeglądu może się przyczepić do wykonanego własnoręcznie komputera pokładowego lub zabezpieczenia typu odcięcie zapłonu "dezaktywowane" przełącznikiem czy magnesem? Jeśli na desce rozdzielczej są jakieś niewykorzystane kontrolki (światła przeciwmgielne których nigdy w danym modelu nie było, ABS czy poducha) - można po usunięciu piktogramu je sobie jakoś zagospodarować?


    Ustawa o ruchu drogowym reguluje warunki techniczne jakie musi spełniać pojazd. I jest tam m.in. o prędkościomierzu, liczniku przebiegu, kontrolkach świateł i poziomu płynu hamulcowego. Dlatego to co piszesz - dorobienie kontrolki z piktogramem innym niż te od świateł nie jest niezgodne z przepisami. Tak samo jeśli wykorzystasz nieaktywną kontrolkę ABS czy poduszki powietrznej to nikt nie może ci tego zakwestionować.


    Po pierwsze nie Ustawa, tylko Prawo o Ruchu drogowym,
    poza tym może wskażecie mi dokładnie artykuł, który mówi o tym, jeśli łaska



    Śmiech na sali :)

    Założenia piękne ale jak na prace magisterska wykonanie poniżej krytyki.
    Dziwie sie ze promotor dopuścił takie wykonanie.
    Widocznie jaka szkoła taki projekt ,bez urazy.

    1:)W kodeksie nie ma nic o wykorzystaniu wolnych kontrolek.
    Żadnych piktogramów usuwać nie musisz.

    2:)Przepisy mówią jednak wyraźnie musi być szybkościomierz i licznik kilometrów.Oba przyrządy musza jednak spełniać rygorystyczne warunki dotyczące błędu pomiaru rozrzut nie może być większy niż ±7% .
    Za dokładność odpowiada ich producent czyli stosowna firma która na ten właśnie przyrząd otrzymała świadectwo homologacji.(na swoje przyrządy nie posiadasz stosownego świadectwa dopuszczenia.)

    3:)Z taka deska zaden diagnosta nie podbije Ci przeglądu. Nie będzie chciał stracić uprawnień na min.5 lat.chyba ze jeździsz rowerem robić przegląd.

    4:)Pierwszy patrol drogówki ma prawo zatrzymać Ci dowód rejestracyjny.
    Za niehomologowaną deskę.A dokładnie za brak prędkościomierza.
    O ile dobrze pamiętam nasze przepisy dopuszczają dublowanie odczytu aktualnej prędkości w formie cyfrowej jednak obowiązkowym jest prędkościomierz analogowy (wskazówkowy) np. mercedesy klasy S
  • #47
    maciek_slon
    Poziom 29  
    mirek301 napisał:
    O ile dobrze pamiętam nasze przepisy dopuszczają dublowanie odczytu aktualnej prędkości w formie cyfrowej jednak obowiązkowym jest prędkościomierz analogowy (wskazówkowy) np. mercedesy klasy S


    Tutaj chyba nie masz racji - patrz choćby Renault Twingo - jedynym prędkościomierzem jest ten cyfrowy.
  • #48
    konti
    Poziom 27  
    Tak samo jak w oplach (z reguly gsi ) masz cyfrowe zegary i co jakos podbijaja przeglady
  • #49
    Doominus
    Poziom 34  
    Jaka jest funkcjonalność tego ?
    Wymieniłeś tylko kilka rzeczy to trochę wydaje się mało jak na koszt projektu.
  • #50
    Freddy
    Poziom 43  
    Artukuł 66 i 68 Prawa o Ruchu Drogowym wyraźnie mówi o typ, żArtukuł 66 i 68 Prawa o Ruchu Drogowym wyraźnie mówi o tym, że całe wyposażenie musi być homologowane. (sic!)
    Po prostu samochód nie przejdzie badań rejestracyjnych, a Policja jak Cię zatrzyma, to zabierze dowód rejestracyjny.
    Dziwię się, że promotor wyraził zgodę na taki projekt, który nie spełnia wymagań Prawa o Ruchu Drogowym.
  • #51
    mazi16
    Poziom 11  
    Ja też się przyczepię do wyglądu, podejrzewam, że estetyka, funkcjonalność też będzie oceniana przez promotora. Mogłeś zamontować całą elektronikę w zegary od Caro (10-20 zł na allegro). Kontrolki są wszystkie, można wyjąć zegary i wstawić swoje. Można by dodać jeszcze parę innych czujników dla zbajerowania całego projektu. Tak poza tym ciekawy pomysł.
  • #53
    mirek301
    Poziom 19  
    konti napisał:
    Tak samo jak w oplach (z reguly gsi ) masz cyfrowe zegary i co jakos podbijaja przeglady


    Nie mówie że jest to bardzo restrykcyjne.
    Nasze ministerstwo transportu moze dopuścić inne rozwiazania ale posiadajace homologacje.

    Nie mylmy pojeć odczyt cyfrowy ,sterowany elektronicznie, napedzany linka od slimaka przy przekladni glownej.

    Sam ma kadeta gsi i predkosciomierz wskazowkowy(analogowy) pomiar za posrednictwem pradniczki tachmetrycznej wskazania na mikroamperomierzu odpowiednio wyskalowanym, licznik kilometrow odczyt cyfrowy zliczanie impulsow impulsatora.
    Są cyfrowe zegary ale producent zanim je zastosował uzyskał homologacje.(napisze inaczej wskazania musza sie miescic w granicach nalozonych przez przepisy danego kraju)


    A co do Policji to tak mowia ci co nie mieli okazji trafic na służbistę.

    Kolega przerobil deske od poloneza caro + do fso 125p jezdzil z nią do pierwszej kontroli.Aby zrobic przeglad musial stara zalozyc.
    A przeciez zegary od caro+ maja homologacje ale do poloneza a nie do FSO.
  • #54
    andwod
    Poziom 13  
    Pomysł nie jest zły, wykonanie, no cuż można by to przesłonić tak jak już proponowano jakąć folią z naświetlarki czy pleksą z filtrem i wtedy nie będzie tak się żucać w oczy. Homologacja to dość droga inwestycja - badania nad zgodnością z normami itp. ale aby pojeździć np. po torze czy na wyścigu to raczej nada się. Jak na pierwszy projekt nieźle, producenci samochodów też stworzą wiele prototypów nieudanych desek (o wiele gorszych nieraz) zanim dopuszczą tę niedokońca doskonałą do danego auta. Nie poddawać się.
  • #55
    tehaceole

    Poziom 28  
    Ludzie co się z Wami dzieje??????? Jak czytam Wasze posty to ogarnia mnie zażenowanie!!!!!! Fakt - pod względem estetycznym projekt jest bardzo mizerny. Ale Autor miał się tu wykazać znajomością języka VHDL!!!! A nie zdolnościami manualnymi!!! Kto z Was zna ten język? No? Kto? Więc przestańcie pieprzyć głupoty tylko zadajcie Autorowi konkretne pytania!!!

    Każdy osiołek po przeczytaniu kilku tematów z Elki byłby w stanie zrealizować identyczny układ na atmedze. No nie oszukujmy się Kochani, ale na Elce jest mnóstwo gotowych procedur w C do obsługi wyświetlaczy oraz wszelkiej maści czujników i przetworników.

    Za to Autor zrealizował swój projekt w oparciu o FPGA i to NALEżY POCHWALIć!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sam miałem do czynienia z FPGA Altery z serii EPM. Fajne cacuszka. Spartana nie miałem przyjemności programować. Ale już wtedy przekonałem się jak potężną wiedzę i przede wszystkim otwartość umysłu trzeba mieć aby używać tych kości.

    Nie znam architektury Spartana dlatego pytam Autora: czy zaimplementowałeś w niego jakieś jądro procesora dla obsługi wyświetlacza i przetworników, czy też zrealizowałeś ich obsługę za pomocą jakichś rozbudowanych automatów sekwencyjnych? Mógłbyś napisać coś więcej? Podać jakieś przykładowe procedury VHDLa których użyłeś?
  • #56
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #57
    turboo_2607
    Użytkownik obserwowany
    Z tego co się orientuje, to nie wszystkie samochody przechodzące badania techniczne wjeżdżają pod stację diagnostyczną, a te zegary to już kwestia "mistrza" stacji, czy przepuści, czy nie. Ja ucze sie w technikum mechatronicznym i co roku muszę wykonać jakiś projekt na zaliczenie, jednak estetyka jest druga pod względem punktacji składającej się na ocenę. Kolego zanim przystąpisz do obrony wyjmij tarczkę, i spróbuj wykonać drugą, i ta plexa z dziurami po oryginalnych pokrętłach, zmień ją. Pomysł 5/5 estetyka 3,5/5 wykonanie 5/5
  • #58
    ronaldo_poznan
    Poziom 11  
    Widzę że wywołałem burzę opinii...
    Zgadzam się, że wykonanie panelu frontowego jest trochę niestaranne. Miałem zamiar wykonać to w inny sposób, niestety brak czasu, oraz środków zmusił mnie do wykorzystania najprostszych rozwiązań. W planie miałem zaprojektować, zamówić piktogramy na folii, podświetlić je od spodu, itp. Niestety to by zajęło sporo czasu oraz skomplikowało kwestie wykonania, co nie jest tematem pracy!
    Ponieważ jestem studentem informatyki, mogłem jako temat „mgr” wybrać jakąś bazę danych w sql’u z interfejsem w C++ i w półtora miesiąca mieć problem z głowy. W tym wypadku, oprócz napisania kodu miałem jeszcze inne duperele na głowie...
    Co do zarzutów w sprawie zastosowania układu fpga w takim projekcie, to nie jest mój wybór lecz kwestia narzucona odgórnie... Oczywiście zdecydowanie prostszym rozwiązaniem było by zastosowanie jakiegoś uC i sklecenie kodu źródłowego z kilku innych projektów chociażby z tego forum...
    Projekt, jest jak by nie patrzeć wersją „rozwojową” i jedynym prototypem.
    Kwestia badań technicznych, policji itp. To diagnosta na stacji kontroli pojazdów powiedział mi tylko, że: Każdy element samochodu/wyposażenia musi mieć homologację. Więc, jak by nie patrzeć mój licznik homologacji nie posiada, i mieć nie będzie.
    Dziękuję za wszelkie opinie, również te negatywne :]
  • #59
    miszko
    Poziom 14  
    mirek301, ale w Fiacie Tipo czy Tempra z deskami digital nie uświadczysz wskazówek. Tam prędkościomierz wygląda jak duży ekran od kalkulatora, a obrotomierz to kolejno zapalające się sekcje na poziomym wyświetlaczu (temperatura cieczy i stanu paliwa tak samo). Tam nie ma linek za to na skrzyni jest impulsator. Na desce jest mikrokontroler i tym wszystkim zarządza - zliczaniem kilometrów też.

    Więc jako tako, wyświetlacz wskazówkowy nie musi być, niektóre Cytryny też tak mają (C2?).

    Szczerzę to projekt fajny, choć moim zdaniem mogłeś kupić deskę digital z Tipo lub Tempry, wybebeszyć wyświetlacze i z nimi pokombinować ;)
    Oczywiście to tylko moje zdanie, nie wiem ile czasu przeznaczyłeś na wykonanie tej pracy.
  • #60
    kris8888
    Poziom 31  
    Do końca jednak producenci aut z pomysłu cyfrowej deski się nie wycofali, patrz np. predkościomierz w toyocie yaris lub w citroenie C3. Jednak ja również uważam, ze analogowe wskaźniki są bardziej czytelne na pierwszy rzut oka i pozwalają szybciej ocenić chwilową predkośc lub obroty. Zresztą nawet w citroenie C3 tylko prędkościomierz jest cyfrowy, obrotomierz jest analogowy, żeby za bardzo nie rozpraszać kierowcy dwoma wskaźnikami cyfrowymi na desce.
    Nie mniej gratuluję pomyślnego uruchomienia całego układu.