
Witam!
Postanowiłem pochwalić się na tym forum, czym od ponad roku się zajmuję...
Kończę informatykę na UAM Poznań, a ponieważ moim hobby jest elektronika oraz motoryzacja, jako temat pracy magisterskiej wymyśliłem sobie, że wykonam cyfrową deskę rozdzielczą do samochodu.
Tematów komputerów pokładowych do samochodu, na forum było wiele... Jednak mnie chodziło o wykonanie całej tablicy wskaźników, liczniki przejechanych kilometrów, prędkościomierz, obrotomierz, termometr wewnętrzny/zewnętrzny, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, poziom paliwa, ciśnienie oleju.
Jako, samochód bazowy posłużył mój prywatny Polonez.
Mój projekt odróżnia od większości komputerów pokładowych, zastosowana technologia, otóż sercem układu jest FPGA – Spartan 3. Odpowiada on między innymi, za komunikację z wyświetlaczem LCD, steruje wyświetlaczami segmentowymi LED, sterownikami linijek LED (STP16C596), 1-Wire dla czujników temperatury DS18B20 oraz przetwornika A/D DS2450, oraz steruje pamięcią flash, gdzie przechowywany jest stan liczników. Dodatkowo, po przekroczeniu 13 km/h układ wysterowuje przekaźnik zamykający centralny zamek. Projekt zawiera również programowany sterownik wycieraczek (od 1 do 255 sekund).
Jestem informatykiem, więc moja wiedza z zakresu elektroniki oraz elektroniki cyfrowej opierała się na 2 semestrach zajęć, gdy zaczynałem.
Płytki wykonałem własnoręcznie metodą termotransferu. Nie posiadają solder-maski jednak ścieżki zabezpieczyłem poprzez pobielenie cyną. Tego musiałem się nauczyć

Zasilanie układu stanowią stabilizatory 7809, 7805 oraz 1085 (początkowo jako źródło napięcia 3,3V był 317 ale ponieważ układ pobierał momentami prawie 2A, musiałem znaleźć inny). Dodatkowo przed stabilizatorami jest filtr dolnoprzepustowy.
Wejścia układu zabezpieczone są izolacją galwaniczną w postaci transoptorów PC817.
Prędkość jazdy ustalana jest poprzez zliczanie impulsów generowanych przez impulsator pochodzący z taksometru (na hallotronie). Prędkość obrotowa silnika obliczana jest poprzez zliczanie impulsów z czujnika położenia wału w aparacie zapłonowym.
Obudowę wykonałem z blachy pochodzącej ze starej obudowy komputera, oraz profili aluminiowych z Castoramy. Obudowa stanowi klatkę Faradaya. Panel frontowy wykonany jest z panelu podłogowego polakierowanego czarnym matowym lakierem. Mogło być coś innego, ale niestety projekt trochę przerósł moje możliwości.
Od dwóch tygodni testuję układ w samochodzie, oraz dokańczam okablowanie samochodu.
To tyle, chętnie odpowiem na pytania.
Zdjęcia





















































Krótki filmik, niestety w kiepskiej jakości :/

Cool? Ranking DIY