Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z piecem hartowniczym

geno10 15 Mar 2008 23:10 3871 23
  • #1
    geno10
    Level 10  
    Witam wszystkich na forum !
    Mam problem z uzyskaniem odpowiedniej temperatury w piecu hartowniczym. Niedawno mój dobry znajomy kupił owy piec.
    Z tego co mówił sprzedający piec ma moc 4kW. A napięcia zasilania grzałki niewiadome (230V czy 400 V), dodam że piec nie był używany ok 5 lat i stał na zewnątrz. Po podłaczeniu napięcia na grzałke 400V piec się nagrzewał do ok 80 stopni i dalej nie chciał . Sprawdziłem grzałkę omomierzem i dalej nie wiem o co chodzi opór zaczął rosnąć od ok 80 ohm do 400 i dalej.
    Napięcie po wyjściu z grzałki mierząc między fazą wyniosiło 242V.
    Czy ktoś jest w stanie powiedzieć o co chodzi? Czyżby wilgoć ? Bardzo bym prosił Ekspertów z forum o pomoc.
  • #2
    Tuning Marek
    Level 21  
    ale napisz co to za piec czy komorowy czy inny chociaż pewnie taki będzie bo ma małą moc ale jakie grzałki drut oporowy, sylity? najprosciej wyciągnąć tygielek wydmuchać szamot i sprawdzić element grzejny wzrokowo - ogledziny potem sprawdż czy ma jakąs upływność do obudowy , czy ma ? i jaki regulator - czujnik czy dostaje pełny zasił na grzanie po czym po styczniku? nic więcej nie piszesz ? coś więcej jesli chodzi o wilgoc nie ma takiej sprawy ponieważ jesli by nawet była ustawiasz na mała temperature łagodne rozgrzewanie i mostkujesz krańcówkę jesli jest na drzwiach i woda odparuje co innego jak jest piec powiedzmy próznoiwy lub jonizacyjny tam wilgoć przeszkadza chociażby do odpompowania powietrza i zrobienia prózni ale to inny temat , czekamy na więcej informacji
  • #3
    elektromechanik
    Level 27  
    Prawdopodobnie jest tam więcej niż 1 grzałka.

    Musisz tam zajrzeć. Prawdopodobnie jakieś złącze się utleniło, jest słaby styk i cały w tym problem.

    Oprócz napięcia pomierz pobór prądu.
    To najłatwiej zobrazuje całą sprawę.
  • #4
    geno10
    Level 10  
    Jest to piec komorowy,elementem grzewczym jest drut oporowy w jednej całości. Upływności do obudowy nie ma. Odnośnie sterowania to wykonałem je sam. Ale w sterowaniu nie ma problemu. Napięcie na wejściu na grzałki wynosi 400V. Więc powinno grzać.
    Chyba jak koledzy piszą nie ominie mnie rozbiórka pieca, oględziny i ewentualna wymiana.

    Tylko tak jak już go rozbiorę i stwierdzę uszkodzony drut oporowy to będę musiał go wymienić.
    W zasadzie posiadam drut oporowy nawet o dwóch średnicach 2 i 1,8 mm.
    Tylko nie znam jego producenta i nie wiem czy będę mógł go ewentualnie wykorzystać. Z tego co czytałem to do temperatur rzędu 800-1000 stopni potrzebuję specjalnego drutu.
    Czy zależnie od grubości drutu muszę wykonać spiralę odpowiedniej średnicy i odpowiednimi odległościami między okręgami ?
  • #5
    and61
    Level 26  
    Geno10 czy możesz podac typ pieca ( PEK 1 , PEK 0 itp)
    grzałki moga być z kanthala lub chromonikieliny
    ostatnio zamawialem grzałki do PEK1 w f-mie ELTERMA ale musisz znac typ pieca i jego moc grzania
    co do sprawdzenia grzałek weź cegi Dietza i sprawdź prady na każdej fazie
  • #6
    geno10
    Level 10  
    Niestety nie znam nazwy pieca . Ewentualnie mogę zrobić zdjęcie. Moc z tego co mówił sprzedający to 4 kW. Jak można to najszybciej sprawdzić? Prąd mogę zmierzyć tylko najpierw muszę pożyczyć cęgi, bo nie chcę ryzykować spalenia miernika (jest do 10 A)
  • #7
    elster
    Level 14  
    Geno 10 - masz możliwość zmierzenia średnicy drutu oporowego? Zakładając, że jest to najczęściej stosowany do takich pieców kantal - można się pokusić o wyliczenie dopuszczalnego prądu, a stąd już krok do wiedzy, czy napięcie zasilania wynosi 230, czy 400 V. Podaj też wymiary komory grzejnej - stosunek mocy do ogrzewanej objętości to dość ważny parametr. Niedawno bawiłem się z małym piecem ( 160x120x400 mm wewnątrz), który przy mocy 5 kW rozgrzewał się w ciągu godziny do 1000 st.C.
  • #8
    geno10
    Level 10  
    Elster- udało się zmierzyć drut, ma średnicę 2,5 mm .A wymiary wewnętrzne bardzo zblizone do tych które Ty podałeś 170/150/400, a może to nawet ten sam typ pieca. Ile więc będę potrzebował drutu aby nawinąć spiralę aby miał moc 4kW? Czy mogę zastosować cieńszy drut np,2,0 lub 1,8 ?
    Próbowałem coś liczyć ale chyba gdzieś popełniam błąd
    Korzystając ze wzoru P=U^2/R
    R=U^2/P =400^2/4000= 40 om lub
    R=230^2/4000=13,25 om

    Raczej jak na moje oko to ta druga wartość jest bardziej prawdopodobna jeżeli coś nie pomieszałem .
  • #9
    elster
    Level 14  
    Jeżeli jest to kantal - to 1 m.b. takiego drutu ma w temperaturze pokojowej oporność 0,28 Ω. Dla uzyskania mocy 4 kW przy zasilaniu 400 V musisz nawinąć ok. 140 m drutu (oporność elementu grzejnego 40 Ω), co będzie dość trudne przy niewielkich gabarytach pieca. Ponieważ dysponujesz drutami o mniejszej średnicy - proponuję wykorzystanie drutu φ 1,8, którego 1 metr ma oporność 0,55 OhmΩ. Dla 4 kW potrzeba będzie 72 m.b., a można go obciążyć - przy założeniu dobrej warstwy termoizolacyjnej - prądem rzędu 15-20 A. Jest to uproszczone obliczenie nie uwzględniające wzrostu oporności w miarę nagrzewania się drutu, więc można śmiało zmniejszyć długość elementu grzejnego o ok. 5%. .Jeśli jest to inny materiał, niż kantal trzeba byłoby ustalić oporność biorąc pod uwagę, że oporność właściwa kantalu to średnio 1,4, zaś spotykanej w różnych wersjach chromonikieliny - ok. 1,1.
    Dużo wyjaśniłby pomiar prądu pobieranego przez piec przy określonym napięciu zasilania. Zakładam, że piec ma w miarę dobrą izolację termiczną, a także, że nie popełniłeś błędu w doborze termoregulatora i termopary - dla 1000°C termopara "J" pokaże ok. 58 mV, zaś "B" - 4,8 mV.
  • #10
    and61
    Level 26  
    elster wrote:
    ...Zakładam, że piec ma w miarę dobrą izolację termiczną, a także, że nie popełniłeś błędu w doborze termoregulatora i termopary - dla 1000°C termopara "J" pokaże ok. 58 mV, zaś "B" - 4,8 mV.

    Kol. Elster od kiedy to czujnik termoelektryczny typu J stosuje sie do 1000stC ?? do tej temperatury jest typ K lub do 1300 typ S . oczywiście mówie o stosowaniu ciągłym
  • #11
    geno10
    Level 10  
    A czy nie lepiej wykorzystać napięcie zasilania 230 V ?
    Wtedy nie będę musiał nawijać aż tyle drutu. Co o tym sądzisz ?

    Dodano po 52 [sekundy]:

    Czujnik termopary posiadam S.
  • #12
    elster
    Level 14  
    Do and61. Nie napisałem w swoim poście, żeby do pieca pracującego w temperaturze 1000°C zastosować termoparę typu "J"- podałem jedynie dwie skrajne wartości napięcia termoelektrycznego dla różnych spoin pomiarowych, aby jednoznacznie wykazać, że termopara termoparze nierówna (nota bene: wartości dla termopar "J" są podawane w literaturze nawet do 1200°C). A zrobiłem to dlatego, że w swojej pracy spotykałem już błędne dopasowanie regulatora i czujnika na zasadzie: jak nie Pt100, to termopara - wszystko jedno, jaka. Co do zakresu stosowania typów "K' i "S"- pełna zgoda!
  • #13
    Tuning Marek
    Level 21  
    rodzaje termopar Typ C - wolfram/5% rodu kontra wolfram/26% rodu.

    Typ D - wolfram/5% rodu kontra wolfram/26% rodu.

    Typ G - wolfram kontra wolfram/26% rodu.Termopary typu C, D i E są trudniejsze do stosowania z powodu ich kruchości oraz możliwości utleniania i łamliwości. Typy te muszą być używane w atmosferze obojętnej i są użyteczne do 2315°C.
  • #14
    geno10
    Level 10  
    Widzę Panowie że zaczyna się mała sprzeczka, a może ktoś odpowie na zadane pytanie ?Bo jeżeli tak ma wyglądać pomoc .....
  • #15
    elster
    Level 14  
    Sorry, geno10. Wypaliłem fajkę pokoju i wracamy do sprawy, bo piec leży i czeka. Masz oczywiście rację, że można ten piecyk wykonać na 230 V z posiadanego przez Ciebie drutu 1.8 i potrzeba będzie do tego raptem dwadzieścia kilka metrów drutu oporowego. Jeśli to kantal - nie musisz się martwić obciążalnością - da radę. Napięcie zasilania 400 V nasunęło mi się niejako automatycznie, bo z reguły mam do czynienia z większymi mocami. Życzę powodzenia!
  • #17
    Tomasz111222
    Level 1  
    Witam wszystkich ....

    CZy Drut oporowy typu Kanthal dla temperatur pracy w zakeresie od 0 - 1300 st.C. Można formować na zimno? czy nie jest on może kruchy ?

    Piszę bo chcę zrobić z niego spirale grzejne do mini pieca. za odp z góry dziękuję.
  • #18
    elster
    Level 14  
    Jeżeli chcesz nawinąć spiralę na okrągłym rdzeniu - bez obaw można to robić na zimno, byle tylko średnica rdzenia nie była zbyt mała w stosunku do grubości drutu. Pamiętaj jedynie, że po zdjęciu gotowej spirali z pręta, na którym jest nawijana, średnica zewnętrzna spirali trochę się powiększy. Najlepiej robi się to w tokarce, trzeba jedynie zachowac ostrożność przy zdejmowaniu.
  • #19
    Tuning Marek
    Level 21  
    niekoniecznie bierzesz dwa kawałki deseczki wkrecasz je razem w imadło tylko jedna wyżej niz druga a miedzy nimi drut grzejny i na to zanizenie tych deseczek kłasdziesz pret metalowy wygiety w rączke a z drugiej strony nacinasz lekko w połowie ten pręt i zakładzasz drut grzejny kręcąc nawija ci sie spirala tylko nie za mocno nie za słabo miedzy tymi deseczkami ten drut zobaczysz jak sam sie bedzie nawijał najwyzej regulujesz dokrecajac imadło - lekki opór przy kreceniu średnica pręta zblizona do średnicy takiej jaka chcesz spirali lecz troszke mniejsza bo po poluzowaniu ona troche odbije - niewiele tak jak pisze poprzednik ja uważam , że tylko nowe druty mozna nawijac ponieważ te które popracują tracą właściwosci elastyczne wypalaja sie zmienia sie ich struktura miałem kiedys drut angielski gdzie po latach grzania można było nim niewiele manewrować ale miał dobrą jakość te nasze są troszke gorsze dzięki
  • #20
    geno10
    Level 10  
    Jeszcze jedno istotne pytanie . Jak wykonać zakończenia grzałki ( ta część drutu która ma być wyprowadzona na zewnątrz do podłączenia napięcia ) ?
  • #21
    Tuning Marek
    Level 21  
    robisz sobie przyżąd coś jakby w formie haczyka ale taki podłużny i wygodny do ręki przykładowo zostało ci 20cm. prostego drytu na końcu spirali zegnij na pół i w połowe włóż haczyk oczywiście dwa luzne końce w imadło te drewienka by szczękami imadła nie kaleczyć drutu i jak włożysz w połowe kręcisz wyjdzie ci cieniutki podwójny warkocz a= to w koraliki lub rurki szamotowe lub do piecy są specalne końcówki pośrodkujące wyprowadzenia drutu i zarazem odizowolujace od obudowy poszukaj na forum gdziec widziałem fotki takich końcówek pytaj dalej dzieki http://images.google.pl/imgres?imgurl=http://...ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DN https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic351284.html
  • #22
    geno10
    Level 10  
    Tuning Marek i pozostali użytkownicy - dzięki za podpowiedzi.
    Myślę że do końca tygodnia uda mi się odpalić piecyk.
    Oczywiście dam znać jakie były rezultaty. Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
  • #23
    Tuning Marek
    Level 21  
    tylko jakbyś chciał zasilić możemy regulować dojście pieca przy połączeniu w trójkąt lub gwiazdę - układ tych grzałek to najprostszy sposób np: kilka styczników i regulator a nawet jakbys chciał można zrobic układ nawet na 230 na dwa razy z regulatorem pytaj najpierw poczekamy jak uruchomisz podstawowe grzanieale jak będziesz chciał to pomożemy
  • #24
    geno10
    Level 10  
    Piec działa prawidłowo. Osiąga zamierzone temperatury.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.