Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co za KT 205 - problem z termostatem.

16 Mar 2008 15:53 3886 13
  • Poziom 10  
    Witam!

    Wykonałem termostat do akwarium według schematu:

    http://www.elektroda.net/dla_domu/schematyideowe/termosatdoakwarium.gif

    Termostat jako tako działa (tzn. reaguje na temperaturę), ale nie załącza grzałki. Przypuszczam że całą winę ponosi za to triak tzn. przeczytałem na "elektrodzie" że zamiennikiem KT205-400 może być BT 136-600.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic959677.html

    Oczywiście wiem o tym, że BT ma innaczej wyprowadzenia niż KT i je podłączyłem w prawidłowy sposób.

    Jaki zamiennik zastosować zamiast KT205-400 aby działał w tym układzie.

    Proszę o pomoc.
  • Poziom 37  
    CraNcH_MS napisał:

    Oczywiście wiem o tym, że BT ma innaczej wyprowadzenia niż KT i je podłączyłem w prawidłowy sposób.

    Istotne jest również podłączenie A1- korzystniej gdy jest na masie
    A2 do grzałki. BT136 może być, patrząc na napis A1, A2, G

    Z czego wnioskujesz że " Termostat jako tako działa (tzn. reaguje na temperaturę)" ?
  • Poziom 10  
    elek555 napisał:

    Istotne jest również podłączenie A1- korzystniej gdy jest na masie
    A2 do grzałki. BT136 może być, patrząc na napis A1, A2, G

    Z czego wnioskujesz że " Termostat jako tako działa (tzn. reaguje na temperaturę)" ?


    A1 jest oczywiście na masie zapoznałem się z układem wyprowadzeń BT136 na Elenocie.

    Wnioskuję, że termostat działa ponieważ zapala/gaśnie się LED gdy podgrzeję lub schłodzę termistor.
  • Poziom 37  
    Sprawdź w takim razie wydajność wyjścia Vz przez proste podłączenie na nie dowolnej LED z rezystorem 560R do masy. Triaka i części sieciowej na razie nie łącz. Dioda ma się jednoznacznie zapalać i gasnąć. Termistor podgrzewaj w palcach lub przy jakiejś żarówce.
    W razie czego możemy ten leciwy dość układ rozbudować o optotriaka np.MOC3043 i wtedy BT nie będzie robił łaski :) Przy okazji poprawimy bezpieczeństwo zyskując separację.
  • Poziom 10  
    Na wyjściu Vz mam napięcie 1V (nóżka 9 LM723).
  • Poziom 37  
    Cały czas czy jako H ?
  • Poziom 10  
    Problem okazał się banalny, Uszkodzony był (nowy z sklepu) TRIAK. Jako, że nie mam doświadczenia myślałem, że triak który zastosowałem potrzebuje wyższego napięcia sterującego bramkę i dlatego nie chce załączyć grzałki. Zastosowanie optotriaka odpadało ze względu na mało miejsca w obudowie.
    Układ w tej chwili działa mam już go podłączony do akwarium. Teraz następuje praktyczne sprawdzenie całości (jaka jest histereza temperatury w akwarium).

    Dodano po 1 [godziny] 18 [minuty]:

    Wbiłeś mi kołka do głowy z tym optotriakiem i bezpieczeństwem.....Patrząc na to wszystko (schemat) i mimo to iż czujka z termistorem jest bardzo starannie wykonana w akwarium może pojawić się 230V. Chyba będę jutro musiał pokombinować z tym optotriakiem w celu odizolowania 230V od akwarium.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Zgadza się. W czasach gdy powstawał ten schemat optotriaki robiło się "na piechotę" ale dziś kosztują 3zł!
    Zapewniam że wpłynie to korzystnie na psychikę i czas życia rybek oraz członków rodziny :)
  • Poziom 37  
    Diodę LED z rezystorem należy łączyć równolegle do diody zenera jeśli ma sygnalizować zasilanie lub np. szeregowo z diodą optotriaka jesli ma wskazywać załączanie. Obecny wariant może być przyczyną dziwnych efektów
  • Poziom 10  
    Dioda LED która jest na schemacie wskazuje załączenie się grzałki.

    Nie wiem co masz na myśli?

    Możesz rozwinąć.

    Skorzystałem z schematu jaki podałem na początku w linku. Teraz jedynie dobudowałem optotriaka.

    Wszystko działa jak poprzednio. Zmiana spowodowała jedynie odseperowanie napięcia 230V od termistora który jest umieszczony w wodzie.
  • Poziom 37  
    Porównaj schematy w okolicy LED to zauważysz co narysowałeś.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Poprawiłem błąd. Dzięki.