Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator samochodowy jako silnik

parafka 22 Mar 2008 20:52 13206 60
  • #31
    romoo
    User under supervision
    Czasami na alledrogo trafiają się silniki do takowych zastosowań, dobre są rozruszniki peugeot HDi 2.0 z przekłądnią planetarną.
  • #32
    stas11
    Level 13  
    także spróbowałbym z rozrusznikiem na początek. Bo primo niedrogie, secundo - także potrafi zakręcić szybko.
  • #33
    MONTR
    Level 13  
    witam.Ja swojego czasu zrobiłem taki eksperyment.Wymontowałem diody
    wyprowadzilem 4 uzwojenia gwiazdy.Do środka uzwojeń gwiazdy podłączyłem uzwojenie wirnika .I tak masa do wirnika a + ręcznie do
    kolejnych 3 wyprowadzeniach .Działało jak silnik krokowy.Jak dy dorobić
    jakiś sterownik to by byl silnik.Dalej nie próbowałem z braku czasu.
  • #34
    stas11
    Level 13  
    Do parafki i LIRO.... znowu proponuję zacząć próby od użycia rozrusznika np. od malucha. za 30zł na autozłomie się kupi i jeszcze facet coś dorzuci gratis.
    Rozrusznik taki ma zasilanie +12V ale bezproblemowo chodzi na 24V. Odpada falownik i cała reszta do sterowania. Bo sterowanie prądem stałym jest znacznie prostsze. Co do rozrusznika to jest to silnik komutatorowy prądu stałego, szeregowy o bardzo dużym momencie rozruchowym. Zależność momentu od prędkości jest hiperbolą, tak więc bez obciążenia kręci się naprawdę b.szybko. Użyty jako klasyczny rozrusznik samochodowy pociągnie nawet do 300A, ale przy niewielkim obciążeniu może pracować w sposób ciągły. Na wszelki wypadek można go wyposażyć w radiatory aluminiowe przyłączone do obudowy i próbować. Można mu samodzielnie przezwoić uzwojenie na stojanie na cieńszy drut ale za to dużo zwojów.
  • #35
    LIROautomation
    Level 13  
    Od malucha to chyba nie bo za słaby będzie. A jak dam go na 29V (takie jest napięcie podczas pracy silnika) to pewnie siwy dymek... i radiatory nic nie dadzą bo grzeje się głównie wirnik.

    Taki silnik 24DC/ 5kW z chłodzeniem wewnętrznym byłby fajny ale nie widzę nigdzie takiego :|
  • #36
    romoo
    User under supervision
    W gre wchodzą tylko szybkobieżne z magnesami trwałymi i przekłądnią planetarną.
  • #37
    marucha79
    Level 14  
    stas11 wrote:
    Używam silnika synchronicznego jako rozrusznika do diesla. Tutaj moment oporowy chwilowy jest bardzo duży i pochodzi od kompresji powietrza w cylindrze. Po rozruchu pracuje jako prądnica. Podczas rozruchu z falownika pobierany jest prąd ok.110A, a moc prądnicy to 25KVA. Tyle potrzeba, żeby zakręcić tym dieslem.

    A możesz napisać czym to zasilasz? To jakiś fabryczny wynalazek czy samoróbka?
    Ja się bawiłem w ten sposób, że podłączyłem alternator z wywalonymi diodami pod również wybebeszony alternator podłączony pod poczciwego Ursusa. Wychodzi mi, że altek potrafi mieć moc, ale bardzo dużo zależy od napięcia wirnika. Przy puszczeniu bezpośrednio 12V na wirnik nie chciał ruszyć, trzeba było zmniejszyć napięcie. Bardzo zgrabnie startuje z niezasilonym wirnikiem, ale mocy nie ma wtedy za grosz i prądu pożera dwa razy więcej niż zwykle. Usiłuję sklecić prosty falownik U/f z sinusem, ale żeby to sensownie działało musiałoby jeszcze być sprzężenie zwrotne (to chyba zapobiegałoby wypadaniu z synchronizmu) i sensowną kontrolę prądu wirnika.
    Może ktoś ma jakieś doświadczenie i potrzebną wiedzę, fajnie byłoby zrobić taki dedykowany falowniczek w ramach jakiegoś otwartego projektu :D
  • #38
    LIROautomation
    Level 13  
    Heh czyli po podłączeniu napięcia trójfazowego do stojana to chodzi? ale zdaje się że jest to silnik synchroniczny więc trzeba by zacząć od bardzo niskiej częstotliwości żeby go rozkręcić. A napięcie stojana powinno być jednak normalne (12V)
  • #39
    marucha79
    Level 14  
    No właśnie jakoś z tym zasileniem wirnika nie jestem przekonany. Nawet po asynchronicznym rozpędzeniu i podaniu 12V chodził nierówno, z wibracjami, czego nie było po zmniejszeniu napięcia.
  • #40
    LIROautomation
    Level 13  
    To znaczy że napięcie musi być niższe :) słyszałem opinię od 1 profa akademickiego że to będzie miało jako silnik niską sprawność. W końcu trzebaby zbudować małą hamownię i się samemu przekonać :roll:
  • #41
    marucha79
    Level 14  
    Dokładnie, a bardzo wiele zależy przecież od sterownika. Użytkownik kura999 napisał, że alternator sterowany półkrokowo sterownikiem na Atmega8 na 350W mocy wrzuconej oddaje ok 50W. Niezbyt to zachęcajace, ale mimo to robię sterownik BLDC na MC33035, żeby zobaczyć jak to wyjdzie z wykorzystaniem hallotronów. Na zrobienie falownika z ładnym sinusem i sprzężeniem zwrotnym niestety jestem za krótki.
  • #42
    LIROautomation
    Level 13  
    Ja posiadam falownik niskonapięciowy u/f o dużej mocy, teraz tylko hamownia...
  • #43
    User removed account
    User removed account  
  • #44
    LIROautomation
    Level 13  
    300A na DC bez problemu. A po co samochód?
  • #45
    User removed account
    User removed account  
  • #47
    LIROautomation
    Level 13  
    phii jaki znowu samochód? takim czymś można napędzać dobry motorower jeśli już :)
  • #48
    marucha79
    Level 14  
    A tu się nie zgodzę, jeśli alternator samochodowy okazałby się dość dobry do napędzania motoroweru, to kilka alternatorów z samochodów ciężarowych (nawet 3kW przy pracy prądnicowej) powinno sobie poradzić z lekkim samochodem. Tylko jak takimi mocami skutecznie sterować?
  • #49
    LIROautomation
    Level 13  
    No to by była słabizna :| to tego celu bym wziął zwykły silnik klatkowy albo lepiej od dużego serwo na magnesach stałych. Sterowanie załatwia falownik.
  • #50
    User removed account
    User removed account  
  • #51
    LIROautomation
    Level 13  
    Uważam że samochód elektryczny nie powinien być takim ledwo toczącym się truchełkiem które będzie obśmiewane i bez trudu objeżdżane przez wszystkich kierowców spalinówek. Więc powinien być silnik o mocy znam. ok. 25kW i maksymalnej podczas przyśpieszania ok. 100kW. Taki silnik a szczególnie chłodzony wodą na magnesach stałych, wcale nie jest duży i specjalnie ciężki...
  • #52
    User removed account
    User removed account  
  • #53
    LIROautomation
    Level 13  
    Nie wiem skąd Ci wyszły te 4s, chyba podstawiłes do wzoru że przy każdych obrotach będzie dawało 100kW a tak oczywiście nie jest. Przyśpieszenie będzie na przeciętnie-dobrym poziomie przy tych parametrach.

    B. masa, o żadnych 800kg nie ma mowy jeśli auto ma być w miarę bezpieczne i komfortowe, i tu ten sam temat co z przyśpieszeniem. Nie powinno ustępować spalinówkom! inaczej samochód elektryczny pozostanie dziwolągiem a lobby naftowe nadal będzie zacierać ręce.

    C. Albo róbmy coś na serio albo realizujmy pomysły bez szans powodzenia na większą skalę i w gruncie rzeczy ośmieszające napęd elektryczny... od takiego alternatora znacznie mocniejszy jest nawet silnik z wózka akumulatorowego na kolei ;)

    D. silnik: z przemysłowych doskonale pasują do tego co napisałem niektóre duże serwa Siemensa. Numerów kat. teraz nie podam. Z nieprzemysłowych, w Anglii jest firma która robi Wheelmotors czyli silniki zintegrowane w piaście, 4 takie również zapewnią podobne parametry jazdy.

    E. oczywiście wiem że Cię nie przekonałem, życzę powodzenia i pozdrawiam.
  • #54
    User removed account
    User removed account  
  • #55
    LIROautomation
    Level 13  
    Ciekawe i odpowiednie napędy... a co z wheelmotorami? www.pmlflightlink.com Co do cen hmm takie już są. Supertanie i odporne są silniki klatkowe, oczywiście będzie większy niż z magnesami. Poza tym jest krajowa firma Komel która wyrabia różne silniki z magnesami...(chociaż ich ceny nie budzą entuzjazmu ale na pewno lepsze niż serwo Siemensa), no i jeszcze się znajdzie trochę producentów, np. warto popatrzeć na asynchroniczne silniki serwo Lenze

    Odpowiedni falownik mogę dostarczyć...
  • #56
    User removed account
    User removed account  
  • #57
    marucha79
    Level 14  
    Zakręciłem altkiem tym prostym falownikiem https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic280357.html
    Niestety przy ładnej mocy stojan mocno się grzeje, kiedy się nie grzeje łatwo wypada z synchronizmu. Ciekawe czy decyduje kształt fali czy może niespełnianie U/f. Mocny jest kiedy daję mu kilkukrotnie większe napięcie niż powinienem, tzn. 24V DC przy 60Hz.
  • #58
    LIROautomation
    Level 13  
    W sumie bez hamowni to jest tylko zabawa... ja swój silnik mam na wyciągarce więc na podstawie siły uciągu i obrotów mogę w miarę określić jego moment i moc. No i szczerze mówiąc nic lepszego sobie nie wymarzyłem. Ale gdyby gdzieś był dostęp do hamowni, bez jakichś chorych opłat to chętnie bym zbadał dokładnie ;)
  • #59
    marucha79
    Level 14  
    Mój eksperyment ma znaczenie praktyczne, więc gdyby zniknął problem grzania i wypadania z synchronizmu z byle powodu można już taki sprzęt przetestować choćby w rowerze
  • #60
    LIROautomation
    Level 13  
    Ten falownik zdaje się że nie ma wogóle modulacji impulsu? no to raczej wybitna lipa...